ik weet het niet meer, dik been met korsten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 17:22

Om te helpen met het afvoeren van vocht en afvalstoffen in het been kan je kleefkruid voeren en / of oud bruin bier proberen.
Je kan (daarbij) er idd ook groene leem opsmeren of de troep naar buiten te trekken, of een beetje door het voer. Maar ik hoor vooral heel positieve verhalen over kleefkruid.

Taucha

Re: ik weet het niet meer, dik been met korsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 17:33

Is er al eens gecheckt op spataders? Die hoeven niet zichtbaar vlak onder de huid te liggen, kan ook veel dieper in het been en ja, helaas kan het zowel bij mens als dier voorkomen, alhoewel dier niet zo heel vaak...gelukkig.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:12

Ik heb jarenlang ervaring met een paard dat door mok en beschadigde lymfebanen regelmatig met een olifantsbeen stond. Er zijn een aantal dingen die ik door de jaren heen ontdekt heb en waar hij uiteindelijk heel goed mee was en bleef:

Als hij veel korsten had en heel veel pijn door de druk in het been, dan zetten wij hem een nacht in de natte animalintex met een zelfklevende bandage om de korsten te weken en het been dunner te laten worden. Dit hebben wij jaren toegepast en werkte heel goed. Om het been niet onnodig op te laten lopen deden wij gedurende bepaalde periode 'snachts een stalbandage om, dat werd ons ook aangeraden, been blijft mooi droog en wordt dan niet dikker gedurende de nacht. Het helpt echt. En geeft verlichting, zelfde effect is natuurlijk de hier al genoemde kous.

Maar de laatste periode (lees ongeveer 2 jaar) kwam ik er achter dat het been véél beter werd en bleef door het gebruik van wassen met Badedas Classic, dan 10 minuten in laten trekken en heel goed uitspoelen. Badedas bevat wilde kastanje, dat is verschrikkelijk goed voor de doorbloeding wordt ook aan geraden voor mensen met aderverkalking en spataderen. Ons paard had een structureel verdikt been door beschadigde lymfebanen, door dit regelmatig te doen werd zijn been weer daadwerkelijk structureel dunner. Je ziet het been echt dunner worden!!! En het is echt heel zacht voor de huid en been en eventuele wonden wordt super ontsmet want het is sterk antibacterieel!! De huid werd er alleen maar beter van dat het met badedas werd gewassen, het maakt het heel zacht en gezond en roze en droogt niet uit! Dit heb ik uiteraard uit ervaring want op zijn slechte dagen had hij veel pijn en waste ik het been soms meerdere keren per dag met badedas om verlichting te geven.

Onze dierenartsen hebben ook geconstateerd dat zijn been echt beter werd door deze behandeling en dat hij sneller van problemen af kwam als deze voorkwamen en dat je het vaak ook kon voorkomen dat het erger werd.

Verder gaf ik Metacam in slechte perioden, dat heeft ook een goede invloed op de vochthuishouding in de benen. Bij hem zelfs sneller en beter dan antibiotica, ook door Da geconstateerd en voortaan kreeg hij dus Metacam ipv antibiotica als het opspeelde.

Verder gaf ik hem ter ondersteuning van zijn weerstand, want huidproblemen zijn vaak een weerstandsprobleem, echanicea druppels en MSM, MSM is heel goed bij ondersteuning van problemen aan huid en haar.

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 18:26

Fargo super bedankt voor alle tips! Daar heb ik zeker wat aan, ik ga direct kijken waar ik badedas kan krijgen!! Ze geeft niet aan er pijn aan te hebben, maar het is dan ook een bikkelharde merrie. Metacam mag eigenlijk niet aan drachtige merries omdat ze niet weten wat de effecten zijn, maar heb nu over meerdere drachtige merries gelezen die het kregen zonder negatieve gevolgen. En nu het zo noemt herriner ik me dat ze het wel een tijdje gehad heeft toen ze bij de hengstenhouder stond vorig jaar. Toen werd het been idd dunner. Daarover ga ik even met de DA overleggen omdat ze als het goed is na deze week weer drachtig is.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:30

Graag gedaan, ik weet wat een zorgen het kan geven zo'n dik been. Zorg ervoor dat je de echte Classic neemt, dat is een verpakte fles in het doosje. Die is haast fluoriserend groen en het sterkste geconcentreerd. Alle andere flessen zijn minder geconcentreerd dus hebben wel effect maar toch minder!!

https://www.google.nl/search?q=badedas+ ... 8_fee4M%3A

Dus niet de Feel Classic of de Vital Classic of de Vital Bad, maar echt de Badedas Classic met als ondertitel op de doos Weldadig badschuim!

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 19:19

Bedankt voor het zeggen, had bijna de vital besteld haha. Dat is een liter fles dacht heb ik direct mooi veel, had niet door dat er meerdere varianten zijn.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 07:36

Dank je wel Fargo, ik ga deze route ook proberen. Deed je de animalintex er droog om? (Lijkt me logisch, maar voor de zekerheid...)
Mijn merrie heeft op dit moment pijn en als ik kijk naar het been vind ik het er ook wat einschuss-achtig uitzien... Ga de DA bellen voor Metacam en ook aan de Badedas.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 07:56

Misschien kan de dierenarts een biopt van de huid nemen? Ik denk dat het belangrijk is om te achterhalen wat het is zodat je ook echt een goede behandeling in kan zetten ipv 'thuis blijven dokteren'.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 08:11

Bij mok kan ik van harte chevaldonyll mokkruiden aanraden. Van de kruiden trek je thee en die geef je over het voer of in de slobber. Bij mijn paard was de mok binnen een paar weken helemaal weg. Ik kreeg dat aangeraden van iemand bij mij op stal en inmiddels zijn er meer gebruikers met allemaal goed resultaat.
De kruiden werken dus van binnenuit. Iets smeren was niet meer nodig. Maar mijn paard had nog geen dermatitis.

Als weerstandsverhoger is immu boost pro een aanrader.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 08:29

@Esplendido, ik denk dat de meeste mensen hier echt niet alleen aan het thuisdokteren zijn, maar alles in nauw overleg doen met de dierenarts. Schraapsels, biopten en bloedonderzoek sluiten een aantal dingen uit (mijt, schimmel, ..) maar daarna begint de ellende pas.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:06

Dat snap ik, maar er komen zoveel verschillende tips voorbij en wat voor de een werkt hoeft voor de ander niet te werken. Ik heb zelf een paard met veel ellende aan de achterbenen wat betreft dik en korsten en het achterhalen van de oorzaak en die aanpakken is gewoon belangrijk. TS kan we alles wat hier genoemd wordt gaan proberen, maar ik denk dat het eerst belangrijk is om de oorzaak te achterhalen of dingen uit te sluiten. Vasculitis, mok of iets aan de lymfevaten vragen allemaal (deels) een andere behandeling.

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 09:44

Esplendido schreef:
Misschien kan de dierenarts een biopt van de huid nemen? Ik denk dat het belangrijk is om te achterhalen wat het is zodat je ook echt een goede behandeling in kan zetten ipv 'thuis blijven dokteren'.

Dat dacht ik dus ook, maar de DA zei dat selfs2 met een biopt vaak niet alles te zien is is(mijten zie je ee soms niet op maar betekend niet dat ze er niet zijn). Daarom zijn we toen een zeer sterke behandeling tegen mijten en schimmels begonnen zonder biopt.

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 09:48

Kendra precies. Esplendodo ik heb een lang traject bij de DA erop zitten inmiddels maar niks schijnt te werken. Natuurlijk ga ik overleggen met de DA voordat ik iets ga voeren/smeren wat in mijn ogen een agressiever middel is (bv over de groene leem). Wassen met een zachte shampoo en iets voor de weerstand lijken mij geen kwaad te kunnen en durf ik ook wel te doen zonder eerst met de DA te overleggen ;) .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:12

Wat voor de een werkt hoeft voor de ander niet te werken. Ik kan me voorstellen als een paard eenmaal zover is als het paard van TS alleen mokthee niet afdoende zal zijn. Maar ik ben er wel van overtuigd dat een brede(re) aanpak, dus ook van binnen uit d.m.v. weerstand verhogen, meer succes zal hebben dan alleen symptoombestrijding. Antibiotica is goed voor een acuut probleem, maar keer op keer antibiotica geven verzwakt het immuunsysteem.

LisaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:27

Ik heb toevallig net college gehad over immuungemedieerde huidaandoeningen (eerstejaars DGK student), waarbij o.a. photo-aggravated vasculitis aan de orde kwam. Toen ik dit las moest ik er meteen aan denken. Het is een onsteking van de bloedvaten, geindiceerd door UVstraling, en gaat vaak gepaard met een streptococceninfectie (verklaart waarom AB tijdelijk hielp). Histologisch onderzoek van een huidbiopt zou dit kunnen bevestigen. Ik heb er zelf dus ook geen ervaring mee(!), maar misschien helpt dit je verder.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:46

Ik heb een merrie die last heeft van rasp, een vorm van Mok op het been. Ook alleen als het extreem nat is. Zou je ook nog even naar kunnen kijken. Komt ook op zn tijd weer terug.

De eerste keer kwam ik erachter doordat ze een warm dik been had.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:13

Kendra schreef:
Dank je wel Fargo, ik ga deze route ook proberen. Deed je de animalintex er droog om? (Lijkt me logisch, maar voor de zekerheid...)
Mijn merrie heeft op dit moment pijn en als ik kijk naar het been vind ik het er ook wat einschuss-achtig uitzien... Ga de DA bellen voor Metacam en ook aan de Badedas.

Nee dat deed ik er juist NAT om op de slechtste pijnlijke dagen, nat maken met koud water. In de animalintex zitten weer ontstekingsremmende en kalmerende zaken en het koelende effect is ook fijn.
Met ofwel een zelfklevende bandage of gewoon een stalbandage, van onder naar boven bandageren (werkt afdrijvend).
De mijne had dus heel vaak einschuss door verwaarloosde mok in zijn jongere jaren, zeker voordat ik zo behendig was om het voor te zijn of te verminderen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:16

Kendra schreef:
@Esplendido, ik denk dat de meeste mensen hier echt niet alleen aan het thuisdokteren zijn, maar alles in nauw overleg doen met de dierenarts. Schraapsels, biopten en bloedonderzoek sluiten een aantal dingen uit (mijt, schimmel, ..) maar daarna begint de ellende pas.

Precies, wij deden alles wel in overleg of melden de aanpak die we volgden bij bezoek of controle door DA. Maar na verloop van tijd viel het dus op dat ons paard er na jaren weer steeds beter uit ging zien qua been en dat hij beter en sneller herstelde. Dus de Metacam en de Badedas werden zeer positief ontvangen :-) zeker omdat je anders vaak zware antibiotica geeft die je liever niet geeft of niet steeds en langdurig wilt moeten geven.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:20

Even een linkje naar meer ervaringen over Badedas http://esthetiek.blogspot.nl/2009/05/badedas_20.html

Citaat Via internet kom ik er achter dat de Wilde Kastanje estracten die Badedas in haar badschuim stopt zorgt voor versteviging van het onderhuidse bindweefsel, versterking van de vaatwanden van bloedvaatjes en het stimuleert de bloedsomloop.

Ik heb het ooit helemaal gegoogeld en uitgezocht via heel veel sites toen ik zelfde de verschillen in het been van ons paard bemerkte.
Ik gebruikte het überhaupt omdat in het oosten van het land Badedas voor mens en dier heeeel veel gebruikt wordt om te ontsmetten, het is sterk antibacterieel zonder agressief te zijn. De fokker van onze paarden zwoor erbij bij mok en had zelf ook bij medische problemen op advies van artsen regelmatig in Badedas baden plaatsgenomen mét resultaat.

nog een ander citaat:
http://www.wala-nederland.nl/H2/tuin/paardekastanje.htm
Extracten van de kastanje hebben effect op het gehele vaatstelsel en met name de aderen. De aderwanden worden steviger en de doorbloeding van de fijnste vaten wordt gestimuleerd. De werking is tegelijkertijd vochtafdrijvend en weefselversterkend. De twee belangrijkste inhoudsstoffen zijn het aesculine in de schors en het aescine in de zaden. De cumarineverbinding aesculine bevordert de stofwisseling en stimuleert de doorbloeding. Door het vermogen ultraviolette straling te binden is het een belangrijk bestanddeel van zonneproducten. De zeepachtig schuimende stof aescine vermindert de hoeveelheid vocht in het weefsel en verhindert daarnaast dat opnieuw teveel water in het weefsel wordt opgeslagen. Door deze werking is de kastanje van de paardekastanje een van de belangrijkste geneesmiddelen bij aambeien en vaataandoeningen, met name van de aderen.

In de volksgeneeskunde wordt de paardekastanje vanwege de onaangename smaak nog maar zelden toegepast. Er zijn wel recepten voor tincturen, thee en kompressen. De verschillende bereidingen werden gebruikt bij aderaandoeningen, reumatische klachten of hoest.
Laatst bijgewerkt door fargo op 30-06-16 12:27, in het totaal 2 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:22

Qleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:26

Iemand bij ons op stal had ook een paard die er regelmatig last van had.
Was achterbeen dat heel dik werd, vol vocht en kreeg ook korstjes. Bij haar werd lymfangitis vastgesteld. Zij deed er elke dag klei aan met een bandage rond wekenlang! Toen verbeterde het, maar bij elk klein wondje kwam het even erg terug.. Zij was er ook niet meer correct door, geloof ik.

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 13:33

Ik probeer idd om zo min mogelijk antibiotica te gebruiken.
Fargo had zelf oo gegoogled en die badedas ga ik zeker gebruiken. Heb ook nog gehwol been balsem erbij besteld ook met wilde kastagne extract (omdat ze nu niet thuis staat kan ik niet stesds gaan wassen. De vrouw waar ze nu staat wil wel het been insmeren, de shampoo is dus voorals ze weer thuis staat). Heb ook contact met iemand die lymfedrainage doet en mij een goed voeradvies kan geven.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:41

Voorheen was er ook een merk paardengel voor paarden met stalbenen met wilde kastanje, die gebruikte ik dus ook ... maar dat merk en dus de gel is helaas uit de handel. Die gel was super..
Wist niet dat er ook een mensenvariant was, dat is mooi! Merk was Efrata.

Bij googelen vind ik toch een shop die het vermeld: http://www.horsetopshop.com/efrata

ZEKER een aanrader!!! Zeker om het bij te houden en te onderhouden.
EDIT ii - OOK DIVOZA verkoopt het toch nog! https://www.divoza.com/nl/efrata-kastanjegel
Laatst bijgewerkt door fargo op 30-06-16 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:43

Ik zou ook voor manuele lymfedrainage gaan, eventueel in combinatie of daarna met de compressiekousen. Ik weet dat daar binnen ook al samenwerkingen zijn, dus wellicht handig om te kijken naar iemand die en de manuele kant doet en de kousen eventueel kan aanmeten.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:56

is er al gekeken naar mijt? ken een paard dat al 6 jaar dikke benen had en dat bleek dus niet de mok maar mijt