Spieropbouw wil maar niet lukken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rindin

Re: Spieropbouw wil maar niet lukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:15

TS, heb je beeldmateriaal? Liefst bewegend ;)

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:19

En wanneer mag hij herstellen? Trainen werkt spier afbrekend. Het is in de periode na de training dat de spieren aangroeien.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:29

Ik denk ook dat je misschien te vaak traint. Misschien kan je proberen om een extra rustdag in te lassen?

Pauley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:50

Pauley: Kunnen ze dat zien bij een bloedafname? :)
[/quote]
Ja een selenium tekort is te zien bij een bloed afname. je zou even kunnen vragen of hij daar op wil Letten.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:26

Eline91 schreef:
Weidebloem, hoe kan ik laten controleren of hij maagzweren heeft?

Het ruwvoer is volgens mij van goede kwaliteit, want de andere sportpaarden op stal doen het er prima op en krijgen wel voldoende spieropbouw. Luzerne bijvoeren kan ik wel doen, maar hoeveel moet ik dan geven? :) Hij staat al ruim 3-4 maanden op dit trainingsschema, met wel iets resultaat maar eigenlijk veel te weinig.

Een makkelijke en eenvoudige test is om is gedurende enkele dagen een theelepeltje maagzout/bakingsoda te voeren. Liefst sochtends, smiddags en savonds omdat de bakingsoda ong. 5-6 uur werkt. Vandaar ook de tip van bokker Janouk om gastro gard van Havens te voeren, daar zit namelijk al baking soda in. Je kan ook met ong 20ml Gaviscon in de mond spuiten een half uur voor het voeren van krachtvoer en rijden. Als de symptomen afnemen kan je vrij zeker stellen dat je paard last heeft van het maag-darm stelsel en dat er sprake is van overtollig maagzuur of maagzweren.
Een andere mogelijkheid is een scopie laten uitvoeren. Dit betekent dat je pony voor een x aantal uren niet mag eten omdat de maag leeg moet zijn voor de scopie. Het vasten en de stres kunnen al een veroorzaker zijn van maagzweren en om deze reden kiezen mensen er soms niet voor om een scopie uit te laten voeren.
Je kan op bokt veel topics vinden over het bijvoeren van luzerne. Het type luzerne verschilt per leverancier en is het dus goed om te letten op het voorgeschreven voeradvies. Vaak is 1 a 2 kilo geen probleem. Grotere hoeveelheden moet je ook gaan opletten op de scheve calcium-fosfor verhouding. Luzerne heeft dacht ik iets van 5:1 en het streven voor paarden is 2:1. Sommige aangeboden luzerneproducten is de verhouding door de leverancier al rechtgetrokken.
Let bij training vooral op lang en laag en over de rug laten lopen met een actieve achterhand. Goed uitgevoerd zou dit mijn voorkeur hebben boven heuveltraining. Zie eerlijk gezegd het nut niet zo van heuveltraining, das pas leuk als je pony al wat beter en correcter in de bespiering zit. Het longeren met een longeerhulp kan hier bij helpen.

Beetje lang verhaal, hoop dat je wat hebt aan alle tips. Je kent zelf je pony het beste en als je echt twijfelt over voer of training of gezondheid zou ik er niet te lang mee wachten om er eens iemand die er voor geleerd heeft bij te halen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:23

Mijn idee
Haal een zak gastro voor 13 euro enprobeer het. Ik heb veel gestresste paarden erg zien opknappen.
En dan hoef je geen dure testen te doen. Kan altijd nog. Ik heb zomaar het idee, dat je na 2 weken veel verbetering zultmerken

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 19:16

Weidebloem, de dierenarts/tandarts/osteopaat kunnen allemaal niet onmiddellijk iets vinden. Maar eerlijk gezegd had ik nog nooit gedacht aan problemen met de spijsvertering, en ik denk mijn DA ook niet.

Ik begrijp dat mijn trainingsschema te intensief is? En dat de heuveltraining niet zo veel nut heeft? Kan het een idee zijn om de 2x per week heuveltraining te vervangen door rust/wandelen aan de hand? :) Ik ben het eigenlijk gaan doen omdat de pony zeer slecht stapte, vooral op zwaardere ondergrond. Inmiddels is de stap echter al een heel stuk beter en hoeft het dus misschien niet meer zo.

Rindin, helaas heb ik geen bewegende beelden van hem. Kan je wat met foto's van aan de longe? Ik kan ook eens proberen om een filmpje te maken als dat beter is :o

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:39

Ik zou het bij 1 zwaar werkje en 2 lichte werkjes houden per week. En dan bij voorkeur bijvoorbeeld :
Maandag longeren
Dinsdag rust
Woensdag heuvels stappen
Donderdag rust
Vrijdag dressuur
weekend rust

Zo heb je paard genoeg herstel tijd tussen zijn werk door. Wat ik alleen mis mis in jouw schema is galop.. dat is ook een goede training voor spieropbouw. En met longeren evt een balkje erbij ..
De gastro brok is ook een goede aanvulling ik zie er paarden erg van opknappen.
En eventueel even een bloedonderzoekje op tekorten kan ook geen kwaad!
Succes!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:48

Eline91 schreef:
Weidebloem, de dierenarts/tandarts/osteopaat kunnen allemaal niet onmiddellijk iets vinden. Maar eerlijk gezegd had ik nog nooit gedacht aan problemen met de spijsvertering, en ik denk mijn DA ook niet.

Ik begrijp dat mijn trainingsschema te intensief is? En dat de heuveltraining niet zo veel nut heeft? Kan het een idee zijn om de 2x per week heuveltraining te vervangen door rust/wandelen aan de hand? :) Ik ben het eigenlijk gaan doen omdat de pony zeer slecht stapte, vooral op zwaardere ondergrond. Inmiddels is de stap echter al een heel stuk beter en hoeft het dus misschien niet meer zo.

Rindin, helaas heb ik geen bewegende beelden van hem. Kan je wat met foto's van aan de longe? Ik kan ook eens proberen om een filmpje te maken als dat beter is :o

Ik denk dat iedereen hier wel benieuwd is naar hoe hij eruit ziet. Met bewegende beeld is het mogelijk om te bekijken of hij afwijkend beweegt

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:29

Ja :o ben ook benieuwd naar beeld. Foto's vertekenen snel, film is beter te beoordelen. Het is eigenlijk geen doen om advies te geven zonder de pony te kennen of te zien. Dus haal ook vooral uit een topic waarvan jij denkt; dit sluit goed aan, hier kan ik wat mee :)

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:10

Vitaquilla schreef:
Ik zou het bij 1 zwaar werkje en 2 lichte werkjes houden per week. En dan bij voorkeur bijvoorbeeld :
Maandag longeren
Dinsdag rust
Woensdag heuvels stappen
Donderdag rust
Vrijdag dressuur
weekend rust

Zo heb je paard genoeg herstel tijd tussen zijn werk door. Wat ik alleen mis mis in jouw schema is galop.. dat is ook een goede training voor spieropbouw. En met longeren evt een balkje erbij ..
De gastro brok is ook een goede aanvulling ik zie er paarden erg van opknappen.
En eventueel even een bloedonderzoekje op tekorten kan ook geen kwaad!
Succes!

Galop is conditie training, in dit stadium gaat dat geen spieropbouw geven, daarvoor is heuvel/staptraining veel beter, galop komt later wel.

ik ben bang dat door het paard dagelijks te werken (ook doordat het gauw stresst) het teweinig rust krijgt. Voer is door de stress en mogelijke de maagzweren wel een aandachtspunt. veel goede kwaliteit ruwvoer, maar niet teveel hoogwaardig sportbrok omdat dat de maag ook belast.
een bloedonderzoek geeft misschien ook antwoorden waarom er geen progressie meer is.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 07:35

Ik zal proberen eens wat filmpjes van hem te maken :)

Vitaquilla, galop lukt momenteel gewoon nog niet. Hij krijgt zijn achterhand er niet mooi onder, mist balans en valt helemaal uit elkaar. We zien duidelijk dat hij nog kracht en evenwicht mist, en dat geeft zoveel frustratie dat het meer kwaad dan goed doet.
De pony gaat steeds makkelijker ontspannen, maar als het fysiek te moeilijk wordt krijgen we nog wel veel protest. Ik laat hem wel eens een rondje links en rechts galopperen, maar langer lukt gewoon echt nog niet.

Bloedonderzoek is inderdaad een goed idee :) In februari leek alles in orde, maar het is misschien verstandig om het toch nog eens opnieuw te controleren :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 07:50

Mijn gevoel zegt dat er meer aan de hand is... ik vind 8 maanden echt lang! Dan zou je meer verandering moeten zien, misschien nog niet in pure kracht maar wel in evenwicht en balans. En hij zou zeker een galopje moeten kunnen doen.
Ik zou eerst pijn willen sluiten - en dan heb je aan een fysio niet genoeg, maar is een onderzoek door een goede DA van de rug en wervelkolom noodzakelijk....

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 07:56

Wat is het gewicht de kar inclusief mensen? Blijf je binnen de '1x eigen gewicht' regel wat betreft te trekken gewicht tijdens de heuveltraining?
Hoe staat de pony erbij na de training, is hij moe of nog energiek?
Hoe is de de pony gehuisvest? De hele dag in een box staan is ook niet ideaal voor spieropbouw.
Kan het zijn dat het schofttuig knelt en spieropbouw in de weg zit?
Heeft er wel eens een osteopaat naar de pony gekeken?
Hoe is de mest van de pony? Een schralere bovenlijn kan ook komen door interne problemen (organen).

Als het kan zou ik eens een poosje 24/7 hooi aanbieden. Wellicht dat de pony toch te kort komt qua voeding en dat zich dat uit in een schrale bovenlijn en een onbespiert uiterlijk. Wij hebben een welsh die altijd een bcs van 2 à 2,5 had. Haar achterhoeven sleten te veel af omdat ze haar achterbenen niet goed genoeg optilde tijdens het stappen. Enkel overgaan op onbeperkt hooi was al voldoende om haar achterhand meer te vullen, meer bespiering te kweken en daardoor sleten haar hoeven minder snel af. Want ze tilt nu weer haar benen op.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 08:00

Wat je kan doen om hem te ondersteunen is muscle build van pavo (sorry als die al genoemd is)
Ik heb zeer goede ervaringen hier mee en ze vinden het lekker ook.

Nog een groot plus punt vooral bij jou pony is dat ze er niet druk van worden. Veel spier ondersteuners opbouwers hebben een heet maken de werking.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 08:02

Kendra schreef:
Mijn gevoel zegt dat er meer aan de hand is... ik vind 8 maanden echt lang! Dan zou je meer verandering moeten zien, misschien nog niet in pure kracht maar wel in evenwicht en balans. En hij zou zeker een galopje moeten kunnen doen.
Ik zou eerst pijn willen sluiten - en dan heb je aan een fysio niet genoeg, maar is een onderzoek door een goede DA van de rug en wervelkolom noodzakelijk....

Als je denkt dat er pijn zit in de rug /het bekken, dan is de fysio vaak beter in lokaliseren dan de DA, hoor. Het enige wat een DA daaraan kan toevoegen zijn foto's, maar dat zegt ook lang niet altijd alles. Een foto kan volledig goed zijn, terwijl er veel pijn in de rug zit.

Een pony die na 8 maanden trainen nog niet kan galopperen mankeert iets. Daar zou ik niet te lang meer mee 'aanmodderen'. Haal er iemand bij; fysio, dierenarts, neem hem mee naar een kliniek...

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 13:08

sakvis, bedankt om met me mee te denken :)
- De kar met mij erop weegt 230 kg, en passagiers neem ik voor de heuveltraining of dressuurtraining niet mee. De pony is nog nooit gewogen, maar op basis van lengte en bouw schat ik dat hij minstens 260-280 kg weegt.
- Hij lijkt na de training nog energiek, als we hem op de paddock zetten gaat hij altijd lekker rollen en een rondje rennen.
- Huisvesting is niet ideaal, hij staat op stal en op een zandpaddock. Ik zou hem graag een paar uurtjes per dag op de wei hebben, maar die is in het voorjaar opnieuw ingezaaid en is pas over een 2-tal weken klaar.
- Het schofttuig lijkt mooi aan te sluiten en nergens te knellen. Het probleem zit ook in zijn gehele bovenlijn, niet enkel achter de schoft.
- Ik heb in december, januari en mei een osteopaat bij de pony gehad. De pony heeft duidelijk baat bij de behandelingen, in de zin dat hij er losser van wordt. Alleen geeft zij ook aan dat hij echt meer spieren moet krijgen om de wervelkolom beter de kunnen ondersteunen en stabiliseren.
- De mest is goed. Zijn eetlust lijkt ook goed en hij drinkt voldoende.

Rindin: we zijn niet al 8 maanden op de bespiering aan het trainen. De eerste drie maanden heb ik wel gereden met hem, maar had ik niet de juiste hulp. We hebben in die periode wel conditie opgebouwd en de pony wat beter op gewicht gebracht, maar van ontspanning was toen nog geen sprake. Daarna ben ik met mijn nieuwe instructeur aan de slag gegaan met de gedragsproblemen. Ik geloof dat we 4 maanden geleden licht dressuurmatig werk zijn gaan doen, wat we dan geleidelijk hebben uitgebouwd. Het trainingsschema wat ik eerder gepost heb volg ik pas 3 maanden. En ik moet eerlijk toegeven dat ik nog niet echt op de galop gewerkt heb, omdat de stap eerst beter moest worden.

In het begin was het mentale probleem groter dan het fysieke, pas nu hij mentaal steeds beter wordt zien we dat het fysieke achterblijft. En doordat hij het fysiek moeilijk heeft, komen we ook mentaal dat laatste drempeltje niet over.

Edit: Hij galoppeert wel op rechte stukken, maar niet in de bak :)

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:19

Bedankt voor je antwoorden! Toevallig komt ik steeds de topics van je tegen, wellicht omdat ik ook een menner ben, maar ik blijf je gebruikersnaam onthouden! Ik wil je daarom eerst een compliment geven over hoe je met de pony omgaat! Je bent, volgens mij een heel bewuste trainer, die eerst al het andere uitzoekt, alvorens het probleem bij de pony te leggen! Super!
Ik denk dat er intern toch het één en ander niet goed zit. Een jonge gezonde pony moet gewoon die bespiering kunnen krijgen. Mijn menpony woont op de Utrechtse Heuvelrug en kreeg binnen een maand toch flinke billen en schouderspieren. Inmiddels al van verschillende mensen gehoord dat het een best wel gespierde pony is (met op het moment een grasbuikje :)) )

Over de galop zou ik mij nog het minste zorgen maken. Het kan ook zijn dat het niet de voorkeursgang is. Wij hebben twee paarden die galop verkiezen boven draf, en twee die nog net geen dravers zijn qua gangenwerk. De laatste twee hebben enorm moeite met de galop. Inmiddels kan ik mijn menpony op een lang bospad wel aansporen tot galop, maar in de bak blijft het een uitdaging. Dat komt vanzelf wel met trainen. Mijn doel daarbij is om haar in het bos op een steeds lichtere hulp te laten aanspringen en haar steeds overgangen galop-draf-galop. Ook in het werken aan de dll nemen we het aanspringen nu mee.

Waarom ik vroeg naar het schofttuig, omdat bleek dat het schofftuig van mijn pony te hard was. Ik had een Ideal luxe marathon tuig. Het schofttuig daarvan heeft foamvulling. Ponylief ontwikkelde na nog geen jaar intensiever trainen drukplekken van het schofftuig. We hadden daarvoor nog nooit afwijkende haar structuren of zweetplekken gezien. Bij navraag van een goede zadelmaker bleek dat er meerdere paarden waren die problemen hadden met de harde kussens van het tuig.

Heb je misschien een foto van hoe de pony er nu uitziet qua gewicht en bespiering?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 14:41

Interessant sakvis, ik heb namelijk ook zo'n Ideal tuig. Wat voor tuig heb je nu op die pony?

Ik heb wel wat recente foto's, maar ik vind dat het heel erg vertekent. Hij ziet er op elke foto anders uit.

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je beter wat het probleem is :)
Afbeelding

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:52

Hoeveel hooi voer je TS? Krijgt hij onbeperkt? Mijn eigen paard is echt enorm opgeknapt door van hooi naar voordroog te gaan, omdat het hooi wat erg mooi van kwaliteit was, gewoon te weinig voeding bevatte. Voordroog is wat rijker. Binnen enkele maanden kreeg ik een ander paard te zien.

Pony zit mooi in de vacht en lijkt goed uit de ogen te kijken. Kan ook gewoon een voerkwestie zijn.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:59

Na het zien van de foto's denk ik dat je het ook in de voeding moet gaan zoeken. Ik zie geen 'gevulde en onbespierde' pony. Eerder een 'schrale redelijk bespierde pony'.
Ik denk dat meer ruwvoer voeren al een heel stuk verbetering zou geven. Je hebt eiwitten nodig voor spieropbouw. Eiwitten moet je pony ergens van vandaan halen, uit voeding. Ik vind je pony nogal schraal en ik kan mij goed voorstellen dat hij alle voedingsstoffen op dit moment gebruikt voor alle andere processen behalve spieropbouw. Ook een maagzweer zou ik niet uitsluiten, een goede osteopaat zou al kunnen testen of hij daar last van kan hebben.

Ik heb met Ideal contact om te bekijken of ik een schofttuig, met wol gevulde kussens, door hun kan laten maken. Dat zou voor mijn pony al een heel stuk schelen. Het huidige foam dat in de kussens zit is bobbelig, onregelmatig en hard. Dus daar moet sowieso wat aan veranderen. Ik kocht het tuig overigens nieuw (een luxe marathon tuig).

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 17:16

Nou, ik zie weldegelijk een onbespierde pony. Als je naar z'n vacht kijkt, plus het feit dat je geen ribben ziet, lijkt het mij dat ie niet direct voedingsstoffen tekort komt. Zijn hele bovenlijn is onderontwikkeld.

Zou hij echt niet ergens pijn hebben?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:10

Ik lees al even mee en sluit me aan bij sakvis. Onbeperkt hooi lijkt me heen overbodige luxe; ja, de bovenlijn is onderontwikkeld, maar ik zie ook geen mooie volle hooibuik...

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 08:47

Bedankt om met me mee te denken :)

Hij krijgt onbeperkt hooi, maar ik merk dat hij altijd wel veel laat liggen. Misschien helpt het als ik het in een hooinet aanbied in plaats van op de grond?
Op voordroog overschakelen is eventueel wel een optie, maar is voordroog altijd rijker dan hooi? Luzerne bijgeven kan ik zeker ook eens gaan proberen, ik heb zelfs al een zak gehaald :)

Rindin, ik wil vandaag eens een filmpje van hem maken aan de longe. Misschien zien jullie meer dan ik :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:56

Ga je inlezen over trainingsfysiologie, dan zal je begrijpen dat je te vaak en te veel traint ;)

Dus, meer rust inbouwen en minder trainen.

1x per week tot het gaatje gaan (les) de dag erna licht longewerk en de dag daarna alleen maar rust (wel zelfstandig veweging buiten). De dag daarna rustig trainen (bijv de heuvels), dag daarna dressuurtraining, sdag daarna serieuze heuvels/buitenrit met lange stukken draven rechtuit. Dag rust en dan weer het hele riedeltje opnieuw.