Pony gaat niet goed....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kim1207

Re: Pony gaat niet goed....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 06:49

Ik denk aan maagzweer in combi met zand. Zand beschadigt de slijmlaag in de darmen en daar kunnen ze hele erge buikpijn v hebben. Sterkte met lars!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 10:30

Net weer gebeld door de kliniek. Op zich is hij de nacht doorgekomen. Hij is blij en erbij, maar iedere zoveel uur heeft hij weer pijn. Dan gaat hij weer rollen en liggen. Dan krijgt hij pijnstillers en dan gaat het weer beter. Ze spoelen hem nog om de zoveel tijd, en hij heeft elektrolyten bij gekregen.
Zijn bloedwaarden blijven vooralsnog goed, dus er was op dit moment geen reden tot paniek. Maar ze vonden het ook wel apart dat het ziektebeeld zo was. Alhoewel ze wel zei dat het eventueel te verklaren was doordat het zand zich zou verplaatsen, en dat kan de pijn veroorzaken.
Ze hoopt dat hij vandaag gewoon flink opknapt. Hij krijgt vandaag ook wat voer met lijnzaad, kijken hoe dat gaat. Hij mest wel gewoon weer, ook mooi zacht zei ze, dus dat is alvast fijn.

Ik heb t ook over de maagzweer gehad, en zij dacht dat op dit moment dat niet aan de orde was, omdat hij alles behalve hooi gewoon wil eten. En omdat hij verder geen last lijkt te hebben. Maar het is iig aangekaart, dacht ik kan het altijd even vragen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:06

Zandkoliek is geen pretje voor het beestje, je zegt dat hij ook wel op een soort van vergrote paddock staat zonder gras, dan kan het natuurlijk heel goed zijn dat hij zand binnenkrijgt, en dat zie je lang niet altijd aan het beestje.
Die van mij heeft het 2 jaar geleden ook gehad, de ene dag had ik nog heerlijk gereden, was het paard fit en alert zoals gewoonlijk, volgende ochtend de hoefsmid nog geweest en ook niks te zien, paar uur later werd ik gebeld door de staleigenaar dat mijn paard met koliek stond.
Dierenarts erbij, pijnstilling gegeven, even later kon hij weer terug komen omdat mijn paard verslechterde, toen gesondeerd en daar knapte ze snel van op.
Later dat jaar weer hetzelfde verhaal maar dit keer was ik er op tijd bij en heb ik mijn vermoedens van zandkoliek aan de da gemeld, die gelijk pijnstilling en gesondeerd heeft.

Bij mijn paard kwam het doordat ze op een weide stond met te kort gras waardoor ze veel gras met wortel en al opat en zo dus ook zand binnen kreeg.
Tip: je kan zelf checken of je paard veel zand binnen krijgt door de mestballen (zonder stro/zaagsel etc) in een emmer water te doen, goed doorroeren en dan na een half uur het water er uit laten lopen en kijken hoeveel zand er op de bodem van de emmer ligt.
Bij mijn paard was de oplossing van stal veranderen (aangezien ze bij de vorige stalling dus chronisch op de kale weide stonden en niet wouden veranderen) waar ze op een fatsoenlijke weide terecht kwam, sindsdien niks meer aan de hand geweest gelukkig.
Ik check nog steeds wel eens haar mest en als ik twijfel of wat zand zie geef ik haar een week lang gekookt lijnzaad bij.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:35

Mijn paard blijft gewoon alles eten, ondanks maagzweren. (wel iets minder fanatiek)

Dus als dát het argument is om maagzweren uit te sluiten, dan is dat niet erg realistisch.

Helaas weten niet alle veeartsen veel over maagzweren, het is een diagnisee die nogal eens wegvalt/vergeten wordt.
(begint wel wat te verbeteren in NL overigens)

Ik zeg nog steeds niet dát het maagzweren zijn.
Maar ik zie een hoop klachten die passend zijn, en ik zie nog niets in jouw verhaal dat het zou tegenspreken.

Ik blijf je sterkte en beterschap wensen!

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:43

bij een paard met koliek, of koliekverschijnselen alleen al, moet je niks meer gaan voeren.

ik ken ook geen dierenartsen die dit aanraden.

Ik heb mijne vorig jaar aan ernstige koliek moeten laten opereren.
dus ik zou op tijd handelen als ik jou was!

Het is zo snel te laat met dingen als koliek, helaas -O-

ik hoop dat je goed nieuws krijgt.

Ik ben er net eindelijk vanaf. terwijl het verhaal eind oktober begon.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 16:12

De paddock wordt nu helemaal betegeld, dus als hij straks terug komt is er geen mogelijkheid meer tot zand eten, dus dat scheelt.

Het voeren na koliek, tja, ik doe ook enkel wat de dierenarts mij aanraadde. Maar voor de volgende keer zal ik het hooi weg houden :)

Femke_Tweety, ik houd het zeker in mijn achterhoofd, en als hij verslechterd zal ik er zeker nog eens naar vragen, desnoods dat ze dan maar een scopie doen.
Het niet eten is niet de enige reden dat ze denken dat het dat niet is, zijn bloedwaardes zijn namelijk verder ook helemaal in orde, daar is ook niks raars aan te zien :) Maar ik denk dat ze het wel in hun achterhoofd houden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:18

Blinde darm bij een pony is heel groot in verhouding tot die van een mens. Die zit ook het eerst vol met zand en rust daarbij op banden die ook pijn gaan doen. Als het extra gewicht aan zand er uit is en dan kun je aan kilo's ipv grammetjes denken, dan heb je een goed kans dat het overgaat.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:25

Pff, toch wel heftig, vooral als het zo onduidelijk is wat er nou precies is. Ik hoor wel steeds vaker van paarden met maagzweren, om allerlei verschillende redenen. Ik hoop dat hij snel opknapt als het zand eruit is hoor! Ik ga duimen voor je...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 17:51

Bigone, het zand is in de dikke darm gezien. Kan best dat het ook ergens anders zit, maar in ieder geval in de dikke darm. Als het goed is wordt ik strakjes gebeld, ik meld me als ik meer weet. Vooralsnog hoop ik dat hij morgen naar huis mag :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 21:09

Net gebeld met de kliniek. Hij is blij en erbij, en hij eet weer gewoon. Hij krijgt nu brok met lijnzaad, en heeft ook alweer wat voordroog gegeten. Hier wilde hij niks van het hooi weten, dus dat is alvast fijn.
Morgen gaan ze hem wat meer eten geven en we hooi, kijken of dat goed blijft gaan. Morgen rond de middag even bellen of ik met de trailer aan mag komen of niet, dan blijft hij nog een dagje daar.
Hij heeft sinds vannacht half 3 geen pijnstillers meer nodig gehad, dus we blijven duimen op vooruitgang!
In ieder geval kan ik morgen weer bij hem op bezoek, en ik kan niet wachten!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:11

sterkte, hopelijk gaat het nu de goede kant weer op.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 12:15

Klinkt positief, hopelijk blijft het zo en kan hij weer fijn mee naar huis!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 16:52

En hij is weer thuis!
Hij heeft geen problemen meer gehad, en at weer graag en goed en mestte ook weer goed. Ze hadden vooralsnog geen reden om aan te nemen dat het niet zou kunnen, dus mocht hij weer hierheen.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 17:05

Super! *\o/*