Licht artrose in SI gewricht + peesblessure

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 11:43

Afbeelding

Oude foto van vorig jaar. ja, dit is mijn paard hihi :+

Als het koel(er) is plus veel regen voorspelt, dan gaat de deken erop. Gelukkig sta ik op een fijne pensionstal, waar de eigenaresse ook voor mij het dek er wel wil afhalen als het te warm wordt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 12:02

Grappig: een tweeling.
Ik heb ook een paard gehad met SI artrose. Ik heb hem vanaf zijn 4e niet zadelmak gekocht. Bij het rijden altijd wel gevoeld dat er "iets" zat, maar daar was hij eigenlijk altijd wel mee te trainen. Met dat hij in de spieren kwam werd dat eigenlijk steeds beter. Toen mijn dochter M2 ging starten, moest hij natuurlijk steeds meer gaan verzamelen waar hij moeite mee had. Toen reed er iemand achterop onze trailer en kregen zijn spieren een opdonder en liep hij niet goed. Na onderzoek in de kliniek kwam de artrose in zijn SI gewricht aan het licht. Zat er al heel lang, mogelijk als gevolg van trauma als jong paard opgelopen. Forse artrose inmiddels en artrose op nog 2 andere plaatsen in zijn rug. In de lendenen en onder het zadel. Ik kan je aanraden de hele rug op de foto te zetten. De rugwervels zijn als een "ketting"; zit er ergens een kink in de kabel werkt dat op andere plaatsen door. Ons paard heeft nooit een krimp (van pijn) gegeven, zat goed in de spieren en werd eerder snel dik dan mager. Het enige was dat we hem nooit goed recht konden krijgen en dat hij terugkwam in voorwaarts als je hem wilde verzamelen (bekken kantelen kon hij maar zeer beperkt door de artrose). We hebben hem nog 1 x in laten spuiten en daar heeft hij nog ongeveer een half jaar mee gedaan; toen werd hij weer onregelmatig. Toen de spieren eraf waren, werd ook de bult door de artrose bij zijn SI gewricht zichtbaar. Met 11 jaar is hij ingeslapen. Het paard heeft voor het ongeval nooit een krimp gegeven. Blijkbaar was bij de gratie van zijn bespiering de artrose nog te doen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 12:04

Als je zekerheid over de artrose wilt is scinti scan eigenlijk de enigste mogelijkheid. Dit doen ze bij de lingehoeve in lienden .Je kan kiezen om hele paard te doen of enkel bekken. Zit weinig prijsverschil in. Wel een duur onderzoek iets van 1700 euro dit was voor een IJslander. Paard zal iets duurder zijn gok ik omdat ze meer radioactief materiaal nodig hebben.

Babootje

Re: Licht artrose in SI gewricht + peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 18:49

Ik zou eerst eens beginnen met foto's van de rug. Dan kun je al een heleboel aan zien.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:07

En het paard eens 2 weken op een pijnstiller zetten alvorens enorme bedragen gaan uit te geven aan allerlei onderzoeken.

Mijn 25 jarige haflinger zit mooier in de spieren en die staat al bijna 10 jaar stil.
Ook de andere oudjes (25+) zitten beter in de spieren.
Dan is er met zo'n 7 jarige echt wel iets serieus aan de hand. Een paard op de wei beweegt ook, gras is vet zat dan horen ze er niet zo uit te zien.
Je hebt arm bespierd en arm bespierd.

veel sterkte met je keuze.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:43

Glucosamine + MSM!
Je paard staat nu op "rust", een paard met artrose op rust is niet fijn, daar worden de klachten meestal erger van. Het is niet anders, maar ze zullen het merken. Zeker met dit weer, erg warm en veel regen, zullen ze nog meer last van artrose hebben.

Glucosamine + MSM is een heel fijn supplement voor artrose, google voor meer informatie even op "horseflex glucosamine".

Heel veel sterkte!

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:11

Mij is toen verteld door de dap dat het si gewricht te diep ligt, dat daardoor het geven van glucosamine geen zin heeft. Ik heb het dus ook niet gegeven, geen enkel supplement de afgelopen jaren.
Enige wat ik doe ik een masseur laten komen elke 7 weken.
Maar het kan zeker geen kwaad, al is het zonde van het geld om te geven als het niet werkt, misschien denken andere daps er anders over natuurlijk. Is het bij jou wel aangeraden in dit geval?

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:27

Waarom heb je een ander behandelplan gekozen dan je dierenarts adviseert? Voor het herstel van die pees is gedoseerde beweging die de dierenarts adviseert juist zo belangrijk voor goed herstel. Het is mooi als je paard zo rustig op de wei staat, maar juist ook als hij zo weinig loopt 'stimuleer' je de pees ook niet tot herstel. Ik snap best dat een revalidatiecentrum te veel geld kan zijn, maar waarom niet 2x per dag stappen zoals je ook schreef? Ik zou me als ik jou was eerst richten op het herstel van die pees en daarna eens verder gaan kijken mochten de klachten er nog zijn. Het kan net zo goed zijn dat de peesblessure al langere tijd 'licht' aanwezig was en daardoor het galopperen niet goed ging.
Succes

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 20:01

Ik heb ook een paard gehad met een pees blessure.
Deze viel ook heel erg af .
Dus het kan best daarvan komen..
die van mij heeft toen een jaar op stal gestaan met aan de hand stappen.
Kun je bijvoorbeeld je paard niet op een kleiner stuk zetten of op een stuk verhard zetten dan kan hij wel bewegen maar niet rennen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:17

Het SI gewricht kan maar een paar graden bewegen dus ik denk dat jouw arts wel gelijk heeft dat hij van die lichte artrose geen last heeft.

Die pees wel en daarnaast zou het mij niets verbazen dat het dier een flinke maagzweer heeft en daardoor niet dik te krijgen is.

En daar kan de pijn ook vandaan komen.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 09:00

R12312 schreef:
Het SI gewricht kan maar een paar graden bewegen dus ik denk dat jouw arts wel gelijk heeft dat hij van die lichte artrose geen last heeft.

Die pees wel en daarnaast zou het mij niets verbazen dat het dier een flinke maagzweer heeft en daardoor niet dik te krijgen is.

En daar kan de pijn ook vandaan komen.

De reden dat ik niet heb gekozen voor twee keer per dag 10 minuten stappen en op stal blijven Evelien11 is dat hij daar dood ongelukkig van word en dan de hele dag zit te lucht zuigen waarbij ook dat achterbeen continu in beweging is. Ook heb ik geen tijd om de hele week twee keer per dag naar stal te gaan. Ik ken wel meer mensen die hun geblesseerde paard een tijd op de wei zetten of is dat zo verkeerd??

Hij is al is helemaal gecheckt van binnen voor maagzweren dus ik kan weten dat hij geen flinke maagzweer heeft.

Hij staat nu rustig op het land en gallopeerd niet. Staat op een stuk waar hij staat te grazen en wat heen en weer stapt tijdens het grazen en af en toe ligt te slapen in het land. Hierbij hoef ik hem dus eigenlijk helemaal niet meer eruit te halen om te gaan stappen omdat hij de stapjes al maakt tijdens het eten. Leek mij gewoon beter?

Maargoed volgende week maar weer langs de kliniek om te kijken of de pees al beter is geworden.. Gelijk vragen voor pijnstillers misschien dat dat helpt idd?

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 09:05

genja schreef:
Als je zekerheid over de artrose wilt is scinti scan eigenlijk de enigste mogelijkheid. Dit doen ze bij de lingehoeve in lienden .Je kan kiezen om hele paard te doen of enkel bekken. Zit weinig prijsverschil in. Wel een duur onderzoek iets van 1700 euro dit was voor een IJslander. Paard zal iets duurder zijn gok ik omdat ze meer radioactief materiaal nodig hebben.

Idd behoorlijk aan de prijs! En ik weet dat hij artrose heeft in het SI dus weet dan ook niet meer of het nut heeft om alles te laten onderzoeken op die manier. Het word toch nooit meer echt beter. Dat word achter de feiten aanlopen ben ik bang.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 09:08

Babootje schreef:
Grappig: een tweeling.
Ik heb ook een paard gehad met SI artrose. Ik heb hem vanaf zijn 4e niet zadelmak gekocht. Bij het rijden altijd wel gevoeld dat er "iets" zat, maar daar was hij eigenlijk altijd wel mee te trainen. Met dat hij in de spieren kwam werd dat eigenlijk steeds beter. Toen mijn dochter M2 ging starten, moest hij natuurlijk steeds meer gaan verzamelen waar hij moeite mee had. Toen reed er iemand achterop onze trailer en kregen zijn spieren een opdonder en liep hij niet goed. Na onderzoek in de kliniek kwam de artrose in zijn SI gewricht aan het licht. Zat er al heel lang, mogelijk als gevolg van trauma als jong paard opgelopen. Forse artrose inmiddels en artrose op nog 2 andere plaatsen in zijn rug. In de lendenen en onder het zadel. Ik kan je aanraden de hele rug op de foto te zetten. De rugwervels zijn als een "ketting"; zit er ergens een kink in de kabel werkt dat op andere plaatsen door. Ons paard heeft nooit een krimp (van pijn) gegeven, zat goed in de spieren en werd eerder snel dik dan mager. Het enige was dat we hem nooit goed recht konden krijgen en dat hij terugkwam in voorwaarts als je hem wilde verzamelen (bekken kantelen kon hij maar zeer beperkt door de artrose). We hebben hem nog 1 x in laten spuiten en daar heeft hij nog ongeveer een half jaar mee gedaan; toen werd hij weer onregelmatig. Toen de spieren eraf waren, werd ook de bult door de artrose bij zijn SI gewricht zichtbaar. Met 11 jaar is hij ingeslapen. Het paard heeft voor het ongeval nooit een krimp gegeven. Blijkbaar was bij de gratie van zijn bespiering de artrose nog te doen.

Wat voor bult? Want mijn paard heeft ook een soort rare rug overgang naar de billen.. Een soort bult. Ik ben ook bang dat hij meer pijn heeft dan aantoont bij de dierenarts. De dierenarts heeft wellicht wel goed gevoeld aan de rug en heen en weer getrokken om te kijken op reactie maar dat was dat moment minimaal.. Wellicht toont hij ook niet maar zit er wel meer daar in dat gebied..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 11:46

060606: de bult bij ons paard was de vergroeiiing van de artrose. Zat een beetje links thv de linkerbil bij het SI gewricht.

Waar jij het over hebt klinkt mij als een karperrug in de oren.
http://www.bitmagazine.nl/artikelen/paa ... rug/31506/

Heeft de DA daar niets over gezegd?
Een karperrug hoeft niet maar kan zeker wel rugproblemen geven. Paarden met een karperrug ontwikkelen ook sneller kissing spines.
Ik denk dat je er idd goed aan zou doen - zeker als hij last lijkt te hebben - de rug te laten fotograferen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:22

In de wei met een peesblessure hoeft geen kwaad te kunnen, meestal duurt de genezing wat langer, maar persoonlijk ben ik niet anti.

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:24

Stappen op het harde geeft meer effect dan in de wei. Als je er bent en tijd hebt zou ik over het harde er mee stappen.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 23:26

ziezoziezo22 schreef:
Stappen op het harde geeft meer effect dan in de wei. Als je er bent en tijd hebt zou ik over het harde er mee stappen.

Ik mocht juist niet op het harde alleen zachte ondergrond daarom dacht ik juist dat lekker op de weide dan een prima oplossing zou zijn.. Ik ga aankomende week naar de kliniek dan laat ik even weten hoe het verder is gesteld!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:30

In een ander topic, voor ik dit topic zag schreef ik dit:
Vandaag constateerde de veearts blessures van de tussenpees bij de aanhechting naar de hak in BEIDE achterbenen van mijn paard. Ook wees een scan uit dat het lumbaalgewricht en het SI gewricht aan de linkerkant aangedaan zijn en artrose vertonen.
Haar devies is drie maanden weidegang, Osteopaat inschakelen om een paar keer het heiligbeen los te maken tijdens de revalidatie daarna paard voorzichtig weer belasten. Mijn paard is gelukkig geen dressuur paard maar rustig in het bos lopen zal hij nog wel kunnen.
Liever nog gaf zij hem stalrust, maar dat mag niet met de probemen bij het heiligbeen. Doordat het twee benen zijn is het lastig paard kan zijn zere been niet ontzien.

Ik moet bekennen ik heb hevige twijfels of ik hem niet beter op kan ruimen. Hij is pas 12 ik heb hem sinds veulen en hij heeft links altijd al een raar buitenomzwaai been gehad. ALS die verstoorde motoriek kip en ei speelt met lumbaal- en SI gewricht. En hij dat is gaan compenseren en daardoor nu twee kapotte pezen heeft. Dan komt dat geheid weer terug.

Dit lijkt wel heel veel op elkaar, inclusief een voetje wat geregeld een rare kant uit steekt. De veearts wilde voor de pezen 6 weken stalrust, maar dat is met artrose echt niet goed want dan gaat het vast zitten, zij adviseerd nu 3 maanden weide rust. Misschien moeten we een club beginnen... -O-