Reden om met hoefsmid te stoppen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:03

Joh pak die rekening, ga naar je bijna buurman/smid en vraag hem of dit nou echt nodig is. En dan praten jullie daarover. Je kunt dan ook zeggen dat je altijd al en nog steeds blij met hem bent, dat je er vanuit gaat dat hij bij jou blijft komen en dat je gewoon niet meer wilde wachten omdat je zo'n zin had om....
Komt vast goed...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 22:04

Mijn paard heeft neiging tot platvoeten, staat vrij laag op de verzenen. (of hoe je dat schrijft)
De ijzers heeft ze gewoon nodig, vooral bij de rechter voorhoef.

Maar verder begrijp ik veel reacties hier trouwens.
Het is fijn om meerdere meningen te lezen, zelf ben je alleen maar bezig met wat je zelf denkt. :)

Wat het punt is, op zich had ik het echt niet erg gevonden als ik 2 weken had moeten wachten.
Als ik dan maar gehoord had van de smid dat het geen kwaad kon of zo.
Maar het was meer de manier waarop het ging, dat ik overgestapt ben.
Redelijk bot en kortaf, hij had het druk, alles liep tegen.
"En ik had pech want ik kon een week niet rijden"

Ik snap best dat iemand een baaldag kan hebben, maar dat hoor je niet op een klant af te reageren.
En dan nog na een week er zo nog een week aan vast plakken.
Eerst zou de smid na een week komen, maar toen ik hem na een week vroeg wanneer hij zou komen plakt hij er nog zo weer een week bij aan.

Maar ik voelde me al in de kou gezet door die houding.
En ik denk dat dit meer meespeelde om direct over te stappen dan om die 2 weken.
Iets van, nou dan hoeft het helemaal niet meer als het op zo'n manier moet.
Kan ook best zijn dat ik overgevoelig heb gereageerd, doordat ik zoiets nooit verwacht had van die man, juist het tegenovergestelde eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 22-06-16 22:13, in het totaal 3 keer bewerkt

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:05

Als ik mijn smid door de weeks bel voor een ijzer wat eraf ligt komt hij meestal nog dezelfde dag of de dag erop... En die woont +/- 15 km verderop... Oh en kosteloos ;) had hem afgelopen zaterdag avond ca 21:00u nog gebeld over een afgetrapt ijzer met het verhaal dat ik zondag ochtend op wedstrijd moest en toen kwam die voor ik moest vertrekken nog dat ijzer eronder slaan. En dat kostte me €15 :))
Vind die €25 voor een ijzer eronderuit trekken een beetje duur hoor, had je zelf ook wel kunnen doen... Ook dat hij het zonder overleg doet vind ik vreemd, ik zou dan ook gaan kijken naar een andere smid of iig laten blijken dat je er echt niet blij mee bent!

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:13

2 weken wachten voor een afgetrapt ijzer is wel erg lang inderdaad, al is het dan inderdaad wel slimmer om de andere er ook af te halen. 25 euro daar voor rekenen is dan wel weer wat overdreven, maar waarschijnlijk is dat omdat hij nu een beetje beledigd is, omdat je overstapt naar een andere smid.

Zelf zou ik er ook niet blij mee zijn als ik 2 weken moest wachten en als mijn smid dan geen tijd zou hebben zou ik kijken of er een andere op stal kwam die het even kon doen, maar daar had jij nu de kans niet eens voor, omdat hij de andere er gewoon af haalde. Niet netjes van hem, ik snap je reactie dat je dan overstapt absoluut.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:29

Maar... je had ook pech dat je een week niet kon rijden.. dat mag hij dan toch zeggen? En is het nou zo'n drama dat je niet kan rijden? Zijn de hoeven er ook echt slechter van geworden?

Als ik na een week zag dat er echt problemen ontstonden, had ik gewoon een keer extra gebeld met de vraag om een oplossing.

Ik denk dat hij jou onbeleefder vind dan jij hem op dit moment. Ik zou als ik hem was een stank voor dank gevoel hebben. Je probeert alles voor iedereen goed te doen, en dan krijg je dit in plaats van extra overleg. En dat terwijl je 7 jaar lang hebt klaargestaan. Ik zou het in zijn plaats niet leuk vinden.

Maar goed, je bent inmiddels overgestapt, dus eigenlijk heeft mijn mening niet heel veel zin. Sowieso niet, je moet echt doen waar jij je goed bij voelt. Dat was overstappen, en dan kun je denk ik het beste maar gewoon die 25 euro betalen en het laten voor wat het is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:45

Dat is een moeilijke. Begrijp beide kanten wel. Ach je kan het niet voor iedereen goed doen. Geen tijd tja er is meer in het leven dan werken en ergens moet er een grens getrokken worden. En je bent natuurlijk niet de enige klant. Al is 2 weken wel erg lang. Ik denk alleen niet dat ik direct was overgestapt. Had wel een ander laten komen tussendoor en dan de andere nog een kans geven. Wellicht loopt het gewoon even niet zo lekker bij hem. En natuurlijk hoor je dat niet op je klanten uit te werken maar hij is natuurlijk ook maar een mens. Ik zou jezelf er niet druk over maken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:46

Ik heb mijn hele leven dezelfde hoefsmid gehad. En ja er was wel een wat door gebrek aan tijd. Te laat komen, laatste moment afbellen of langere wachttijden, maar een goede smid is in mijn ogen wel goud waard. Ik had er erg veel moeite mee om zomaar iemand anders onder mijn paard te laten. Dus als er eens wat voor viel dan werd dat netjes uitgesproken.

Dus voor mij zou jouw reden geen reden zijn. Maar het is aan jou om te bepalen of je goed of te snel hebt gehandeld. :)

smurffie

Re: Reden om met hoefsmid te stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 23:26

Ik verwacht van mijn smid inderdaad dat hij even een ijzer komt slaan. Paard wat normaal ijzers nodig heeft heeft die niet ineens 2 weken niet nodig. En een druk schema is leuk, maar als ik spoed heb op werk moet ik ook langer blijven.
Gelukkig weet mijn smid dat mijn merrie kreupel wordt zonder ijzers, dus komt hij op de terugweg naar huis dan altijd even langs.

Mijn vorige hoefsmid heb ik na 3 jaar ook opgezegd, waarom? Omdat hij 2 uur ruzie moestmaken met mijn merrie terwijl mijn huidige smid het er met 3 kwartier kon doen omdat ze mega braaf was. Eerste hoefsmid was heel lief voor haar, maar ze accepteerde hem niet.
Ik had in dit geval me niet zo lang latex afschepen. Maar als het te lang is om het oude ijzer te slaan dan had hij toch sowieso die week al moeten komen? Ik zie niet waarom er perse eerst bekapt moest worden als dat ijzer er gewoon nog onder zat eerder. Dan kan hij er tijdelijk ook weer op lijkt mij.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 00:14

Wat ik apart vind is dat je vertelt dat de smid iedere 7 weken komt dus je paard kan gewoon niet beroerd gestaan hebben .
Dat verhaal van , hij moet eerst opnieuw bekapt worden voordat dat ijzer terug kan, komt naar mij dus niet geloofwaardig over.
En dan vervolgens 2 weken wachten terwijl je je afspraken al hebt om de 7 weken , vind ik helemaal raar.

Ook een smid mag best wat moeite doen voor zulke trouwe klanten!

Verder hoeft een paard met platvoeten niet standaard ijzers te hebben.
Heb jaren een platvoeter gehad en ja, hij moest wel regelmatig gekapt worden maar ik reed er gewoon mee buiten zonder ijzers.

Dat de smid rekent voor het langs komen snap ik wel al zou hij voor een vaste klant ook wel wat schappelijker kunnen zijn, zeker als je bijna buren bent.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 00:34

Ik geef je groot gelijk ts.
Zelf had ik recent dat mijn pony naar de smid moest, maar ik had de afspraak gemist.
Sowieso is de afspraak dat ik voor afgetrapte ijzers een smid inschakel die hier veel is, omdat ik eigenlijk buiten zijn werkgebied lig.
Hij komt nog en dat waardeer ik, dan maar 20 euro voor een ijzer eronder slaan, ik laat hem niet zomaar dat eind rijden voor een ijzer.
Hij plant mijn pony dus als hij in de buurt is, dat is ook de afspraak.
Ik heb dus gebeld en gezegd ik laat nu even de smid hier zijn werk doen, volgende keer bel ik je weer en dat was akkoord. Praktischer ook.

Maar in jou geval heeft hij je 2 weken laten zitten.
Mijn pony stond ook echt scheef, dus dat andere ijzer heb ik eraf getrokken en het noodzakelijke bijgevijld tot de andere smid kon.
Die voeten kunnen echt mega, megahard slijten zonder ijzers als ze ze normaal wel hebben, ik snap je overstap wel.
Die rekening zal zijn vanwege de overstap denk ik.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 07:19

Hoeven waar ijzers onder hebben gezeten brokkelen met een paar dagen al af op de nagelgaten.
Ik lees hier mensen die het accepteren dat hun smid niet of te laat komt. Kom op zeg, het zijn geen godenzonen! Al denken sommigen van wel. Dat een afspraak een keer niet lukt kan altijd maar systematisch klanten laten wachten is belachelijk. En ze kunnen het kennelijk gewoon flikken. De smid van ts woont vlakbij! Bekappen en 2 ijzers voor is een half uur werk. Bij een trouwe klant help je die gewoon. Mijn smid woont 50 km verderop en komt binnen een paar dagen om een afgetrapt ijzer er weer onder te slaan. Dan betaal ik inderdaad 25 Euro omdat hij een eind moet rijden, als hij in de buurt zit betaal ik minder of vaak zelfs niks. Een echte vakman weet dat hij een paard wat ijzers nodig heeft geen 2 weken zonder moet laten staan!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 07:27

Los van mijn mening over ijzers. Heeft die hoefsmid gedaan wat, met de beschikbare tijd, op dat moment volgens zijn professionele mening het beste was. En ik lees hier dat hij dat wel heeft overlegd met je of begrijp ik dat verkeerd?

Persoonlijk vind ik het niet netjes van je dat je dan meteen overstapt op een ander. voor eenmalig snap ik. Maar voor vast?

Vala: als bekappen en beslaan een halfuur duurt , dan wordt het vast niet goed gedaam ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 08:18

Of het is gewoon zo ingewikkeld niet met je paard.
Ik zie zelden een smid 1.5 uur bezig met ijzers.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 08:25

Uiteraard is een goede smid goud waard. Die van mij komt geregeld 1,5 uur te laat aankakken (gelukkig staan ze aan huis :P ), maar ik weet wel dat als er iets mis gaat dat hij dan op komt draven en de tijd neemt. Dus me niet met half werk achterlaat. Dat is hier wel gebeurd als je het mij vraagt. Paard staat zo dichtbij en alsnog 2 weken wachten om een ijzer (inmiddels dus 2) er onder te leggen?

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 08:45

Ik heb al heel wat hoefsmeden gehad in mijn leven. En de enigste die evht super werk levert is mijn huidige. Eerste hoefsmid heb ik moeten laten gaan omdat die de nagels niet had afgeknipt en nog uitstaken en mijn andere paard te kort had bekapt achter. Na jawel 10 jaar. Dit vond ikzelf 2 gruwelijke fouten die niet gemaakt mochten worden. Volgende bekapte te lang. Na 2 dagen zag je niet meer dat ze geweest was. En nu ben ik zeer tevreden met mijn hoefsmid!

Dus ik snap ts ook wel. En zeker na 7 jaar trouwe kandizie mag hij best wat vriendelijker zijn, overleggen en tsja hoelang kan het duren om een ijzer eronder te slaan. Ik kan me ook niet voorstellen dat als het paard inderdaad netjes om de 7 weken gaat, de hoeven dusdanig slecht waren dat het ijzer er niet meer onder geslagen kon worden

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 08:51

mrie schreef:
Joh pak die rekening, ga naar je bijna buurman/smid en vraag hem of dit nou echt nodig is. En dan praten jullie daarover. Je kunt dan ook zeggen dat je altijd al en nog steeds blij met hem bent, dat je er vanuit gaat dat hij bij jou blijft komen en dat je gewoon niet meer wilde wachten omdat je zo'n zin had om....
Komt vast goed...

Dit dus....tenzij je (over-en-weer) vaststelt dat die afgelopen 7 jaar eigenlijk ook de moeite niet waard waren.......

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 11:48

Maartje1990 schreef:
Los van mijn mening over ijzers. Heeft die hoefsmid gedaan wat, met de beschikbare tijd, op dat moment volgens zijn professionele mening het beste was. En ik lees hier dat hij dat wel heeft overlegd met je of begrijp ik dat verkeerd?

Persoonlijk vind ik het niet netjes van je dat je dan meteen overstapt op een ander. voor eenmalig snap ik. Maar voor vast?

Vala: als bekappen en beslaan een halfuur duurt , dan wordt het vast niet goed gedaam ;)

Dat is jouw mening, in een half uur 2 voorhoeven bekappen en beslaan moet naar mijn mening kunnen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 11:56

mrie schreef:
Komt vast goed...

Dit dus...Tenminste, het eerste deel. Wat er uitkomt hangt ook van hem af.
Maar wel gewoon er over praten. Laat hem ook zijn verhaal doen.
Ik zit op dit moment met precies hetzelfde en ik vind het ook lastig - vooral omdat het bij ons helaas geen eenmalige 'slechte beurt' lijkt...
Als vaste klant heb je toch ook een vertrouwensrelatie opgebouwd met je smid, dus daar moet je dan maar een keer gebruik van maken.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 11:56

Dat is wat kort in tijd , heb je nog wel tijd nodig om de 2 achterhoeven te bekappen, zo slordig als je die niet doet.

Mijn man is smid en ik doe de planning.
Vierkant beslag reken ik 1.5 uur voor, half beslag(er zijn ook mensen die alleen achter ijzers willen) 1 uur en bekappen een half uur.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 13:42

Ik vind het helemaal niet erg als ik moet wachten, ik snap best dat het soms een paar dagen of een week kan duren.
Als je tussendoor belt, dan moet je er ergens tussen geschoven worden.
En dat is al die jaren ook nooit een probleem geweest.
Ik ben ook wel eens met m'n paard naar de smid zelf geweest, zodat hij minder tijd kwijt was.
Dan had ie z'n bus al schoon voor de volgende dag, en dan deed ie mijn paard met alle spullen die hij ook thuis heeft om een paard te beslaan.

Maar het was deze keer anders, kortaf, geen overleg, zomaar mijn paard helemaal van de ijzers afhalen en dan 2 weken laten wachten.
Nu hoorde ik ook dat hij het andere paard op stal (andere eigenaar) ook niet meer wil doen, en die eigenaar weet zelf nog van niks, dat kreeg ik van de smid in een appje gestuurd.
Hij gaat mijn 'nieuwe' smid bellen dat die dat paard er ook maar bij moet doen.
De eigenaar van het andere paard zal ik dan maar inlichten, dat ook zij een andere smid heeft. :+
Laatst bijgewerkt door mika11 op 23-06-16 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:46

raar hoor,

hij kon toch even het verloren ijzer er terug onder zetten (duurt toch even lang als het andere er af te halen) en dan 1 of 2 weken later terugkomen om je paard opnieuw te beslagen?
Dan kon jij ten minste nog gewoon verder rijden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:51

Barbet schreef:
Mijn paard heeft neiging tot platvoeten, staat vrij laag op de verzenen. (of hoe je dat schrijft)
De ijzers heeft ze gewoon nodig, vooral bij de rechter voorhoef.

Maar verder begrijp ik veel reacties hier trouwens.
Het is fijn om meerdere meningen te lezen, zelf ben je alleen maar bezig met wat je zelf denkt. :)

Wat het punt is, op zich had ik het echt niet erg gevonden als ik 2 weken had moeten wachten.
Als ik dan maar gehoord had van de smid dat het geen kwaad kon of zo.
Maar het was meer de manier waarop het ging, dat ik overgestapt ben.
Redelijk bot en kortaf, hij had het druk, alles liep tegen.
"En ik had pech want ik kon een week niet rijden"

Ik snap best dat iemand een baaldag kan hebben, maar dat hoor je niet op een klant af te reageren.
En dan nog na een week er zo nog een week aan vast plakken.
Eerst zou de smid na een week komen, maar toen ik hem na een week vroeg wanneer hij zou komen plakt hij er nog zo weer een week bij aan.

Maar ik voelde me al in de kou gezet door die houding.
En ik denk dat dit meer meespeelde om direct over te stappen dan om die 2 weken.
Iets van, nou dan hoeft het helemaal niet meer als het op zo'n manier moet.
Kan ook best zijn dat ik overgevoelig heb gereageerd, doordat ik zoiets nooit verwacht had van die man, juist het tegenovergestelde eigenlijk.

Joh, de meeste smeden zijn geen sterren in communicatie, die hangen liever onder een paard. Wil niet zeggen dat het allemaal botte horken zijn maar praat het even met hem uit, ook al ben je niet van plan om hem terug te nemen. Hij had inderdaad wel even in de avond kunnen komen maar bedenk wel dat het lichamelijk een verdomd zwaar beroep is en er dan nog even eentje doen kan wel net te veel zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 14:54

Ts: dat is inderdaad wel weg vreemd. Sowieso is datdan toch aan de stalgenoot om te beslissen wie ze als hoefsmid wil?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 16:38

dat is inderdaad vreemd maar daar hoef jij niet tussen te gaan zitten dat is tussen die personen. hup ga naar de beste man toe en niet via de app, jullie zijn tenslotte buren?!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 16:44

Als mijn smid me voor zo een grap €25 liet betalen, zonder benzine kosten (600m is lopend te doen toch), haha :o Neh, mocht fluiten.

Zeker als hij zelf degene is die mijn paard 2 weken op slechte hoeven laat lopen. Hij kan toch in de avond even vrij maken, mijn smid komt nog om 9/10 uur als het moet.