Veulen 'valt flauw' &stopt met ademen, iemand ervaring mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eshz

Re: Veulen 'valt flauw' &stopt met ademen, iemand ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 17:39

Dank!

Hanneke81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:06

Heb ook even gezocht naar fainting foal syndroom. Lijkt wel op wat jij beschrijft en volgens meerdere artikelen komt het meer voor bij miniature horses. Die van jou is een shet? Of zie ik dat verkeerd?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:15

Ik vind het erg eng om er niets aan te doen zo. De kliniek zegt wacht het maar af maar stel hij ademt niet meer en hij reageert niet meer op dat kloppen van je, dan is er echt niet op tijd een DA bij om hem te helpen. Zo nachtje observatie niet veel veiliger zijn?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:24

chimello schreef:
Ik vind het erg eng om er niets aan te doen zo. De kliniek zegt wacht het maar af maar stel hij ademt niet meer en hij reageert niet meer op dat kloppen van je, dan is er echt niet op tijd een DA bij om hem te helpen. Zo nachtje observatie niet veel veiliger zijn?

Een da is ook 's nachts niet aanwezig op de kliniek als er wat gebeurt.
Daarnaast kun je er weinig aan doen en is het meestal met een paar dagen over.

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 19:10

Moeder is shet x onbekend. Ze is ongeveer 110cm en niet echt de bouw en kleur van een traditionele shet maar ze valt bij mij wel onder de ''shetten'' groep. Veulen is dus dat x Pjotr (75% welsh). Geen echte mini maar wel shet bloed natuurlijk. Het lijkt zeker op fainting foal syndrome, maar ik weet niet of daar ook de ademhaling echt stopt.

Chimello, ik snap je reactie dat was ook mijn eerste reactie tegen de veearts, maar die gaf idd zoals Brainless zegt aan dat ze daar ook weinig kunnen doen als hij stopt met ademen. We zijn er nu hier echt 24/7 bij, op de kliniek gebeurt dat niet eens of zit er een stagair in de buurt. Ik weet ook niet wat in dit geval de juiste weg is, het gaat nu gelukkig al een aantal uur goed met hem.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:13

Gewoon heel goed in de gaten houden de eerstkomende 72 uur.
Of langer indien noodzakelijk ;)

Meer kun je inderdaad niet doen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:28

Het lijkt mij een hart probleem. Kunnen ze geen hartfilmpje of hart echo maken?

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:39

het enige wat ze in de kliniek kunnen doen (net als met baby's aan snoertjes hangen die bv de verzadiging 02 in het bloed meten, komt ie te laag dan port een verpleegkundige de baby even aan zodat ie weer gaat ademen)...en dat is bij een veulen niet haalbaar dan zou je hem/haar moeten fixeren (en 24u bewaking)

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:47

Heb een aantal jaren geleden ook zoiets gehad met een veulen. 3 weken te vroeg geboren. Shetlander veulen (fok al jaren stamboekshetlanders). Viel onder het rennen gewoon om en sliep ontzettend veel en vast. Na een week trok het bij. Is gewoon een gezonde pony geworden. Nooit niets meer aangezien. Wat ik toen begreep van mijn dierenarts had het vooral te maken met de vroeggeboorte. Wel vaker veulens gehad die 3 weken voor de tijd geboren werden maar die hadden nooit ergens last van.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:08

Heeft ze niet het dummy foal syndrome? Dat andere topic waaraan gerefereerd werd kan ik mij ook herinneren, daarbij gaat het over veulens die dacht ik te vroeg en of te snel geboren zijn waardoor ze apart reageren; het lijf heeft nog niet 100% door dat het geboren is. Een van de oplossingen hiervoor is het veulen op een bepaalde manier druk geven waardoor je de gang door het geboorte kanaal simuleerd. meestal levert dit gelijk resultaat. In dit topic (op blz 2) zie je ook wat info erover:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=238&t=1873725&start=25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:15

Vind het wel een beetje banketstaaf dat zoveel mensen of de tekst niet goed lezen of alleen maar kliniek roepen.
Het is toch duidelijk dat ts alles doet wat ze kan en kliniek niet handig/nodig is?

Sterkte ts! Komt hopelijk gwn goed!

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:20

Jakkes wat spannend, hopelijk groeit hij er snel overheen. Succes!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:18

pjer schreef:
Heeft ze niet het dummy foal syndrome? Dat andere topic waaraan gerefereerd werd kan ik mij ook herinneren, daarbij gaat het over veulens die dacht ik te vroeg en of te snel geboren zijn waardoor ze apart reageren; het lijf heeft nog niet 100% door dat het geboren is. Een van de oplossingen hiervoor is het veulen op een bepaalde manier druk geven waardoor je de gang door het geboorte kanaal simuleerd. meestal levert dit gelijk resultaat. In dit topic (op blz 2) zie je ook wat info erover:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=238&t=1873725&start=25

Een dummy veulen drinkt niet/slecht; is apathisch en heeft geen interesse in zijn moeder/omgeving.
Ligt veel en loopt/staat slecht,
Het veulen van TS oogt voor de rest gezond.

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:28

Brainless schreef:
chimello schreef:

Een da is ook 's nachts niet aanwezig op de kliniek als er wat gebeurt.
Daarnaast kun je er weinig aan doen en is het meestal met een paar dagen over.

als ik het goed begreep zit TS bij de AKP.
Die komen dus vanuit de UKP. Daar is in het veulen seizoen altijd een een dierenarts in de kliniek. Meestal meer.
Veulen word dan opgenomen op Door de veulen brigade. ( veulen ic)
Echt een top systeem, knap werk van de vrijwillige studenten :D

Maar als de dierenarts zegt dat het niet nodig is zal het vast wel zo zijn llijkt me..

heel erg vervelend en lijkt me ook heel eng. Hopelijk gebeurt het niet meer eenkknapt hij snel op ! Sterkte

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:33

Ik dacht eerste instantie aan narcolepsie, maar misschien komt het foal syndrome meer in de buurt inderdaad. Ik hoop dat er snel meer duidelijkheid komt en dat het verder goed gaat met het veulentje, sterkte! Y;(

Marijke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:36

Heb dit jaren terug ook gehad bij een Shetlander veulentje. Ook paar keer dierenarts er bij gehad, maar als die kwam was het veulen al weer wakker en was er niets afwijkends te constateren. Heeft paar dagen geduurd en daarna nooit weer en helemaal gezond opgegroeid!

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 09:31

Hij is de nacht goed door gekomen zonder "aanval" en heeft zo net z'n eerste meters gerende in het gras zonder flauw te vallen! Heel blij mee, hij zelf ook geloof ik hahaha.. Duimen dat het zo blijft! Zal zo even foto maken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 09:34

Super!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:23

Gelukkig! Klink al een stuk hoopvoller

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:33

Tobbes schreef:
Dierenarts inschakelen!

in openingspost van topicstarter "De veearts is meteen gekomen maar alles klinkt en lijkt verder perfect dus we staan voor een raadsel. In overleg met de kliniek besloten om het even aan te kijken, we houden hem 24/7 in de gaten en als hij verslechtert gaat hij direct naar de kliniek. "

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:42

Mensen, lees toch eens de OP voor je van alles roept! Het gaat zo te horen al beter TS, hou ons op de hoogte!

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:48

Fijn dat hij de nacht goed door is gekomen, hopen dat hij de dag ook goed door komt!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:54

Wat eng zeg! Ik dacht ook meteen hart, of in het koppie iets dat de ademhaling (nog) niet goed regelt...hopelijk groeit hij er (snel) overheen :(:)

Voor babies heb je een handig apparaatje met een sensortje....heb ik hier nog ergens liggen, hoe heet dat nou ook alweer..... oja een Snuza Halo :)

Dat maak je vast tegen het buikje aan (bij een babietje aan de luier) en als de sensor dan geen beweging van het buikje meer voelt gaat hij eerst zoemen zodat babietje hopelijk schrikt en weer gaat ademen. Gebeurt dat niet binnen een paar seconden dan gaat het alarm af.

In de hoop dat kleine daar dan alsnog van schrikt en weer begint te ademen, en natuurlijk ook om de ouders / verzorgers te alarmeren zodat die kunnen ingrijpen.

Misschien is zoiets nog een idee? Geen idee of het via een dekensingeltje ofzo aan een veulen ook werkt :P

Maar kan me voorstellen dat het wel fijn is om naar zoiets te kijken (is ook niet zo duur) gezien er vast wel momenten zijn dat er even niemand die kleine in de gaten heeft...? :)

xcares

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:56

Wat fijn dat hij de nacht goed is doorgekomen! Hopen dat dit zo blijft doorzetten & hij snel lekker kan ravotten zonder gevolgen!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:02

Fijn dat hij de nacht goed is doorgekomen en al gerend heeft intussen ! Duimen dat het idd vanzelf verdwijnt. Klinkt akelig zeg, om je veulen zo te zien flauwvallen en eigenlijk niks te kunnen doen, buiten hem weer wakker porren.