Wat een nachtmerrie....draadwond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 17:26

Gewoon via hun Facebook contact opnemen, ze reageren erg snel en in dit soort gevallen zijn ze, is mijn ervaring erg van wil om iets te regelen, tweedehands zijn de kousen er bijna niet

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 19:39

Vandaag weer een verbandwissel gedaan. Dit keer bloedde de wond niet. Het ziet er ook rustig uit op een plekje na, daar sluiten de wondranden niet aan.

http://myalbum.com/photo/WTQE6x2BtdHv/1k0.jpg
http://myalbum.com/photo/tIGoJshQpAt2/1k0.jpg

Ik heb ook contact gehad met Hidez voor een compressiekous. Dat lijkt me toch wel een uitkomst. Nu hopen dat mijn auto weer gemaakt is voor ik donderdag weer naar de kliniek moet want die hield er vandaag mee op, de dynamo kapot.... |o

Mevrouw staat er in ieder geval weer keurig bij met een zebra beentje :+ . Wat een kleuren hebben ze toch in dat verband.
Afbeelding

beatje

Re: Wat een nachtmerrie....draadwond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 19:54

Het ziet er toch al beter uit.
Bij mij is het andersom gebeurd,De koeien waren uit gebroken en met prikkeldraad en al in mijn wei beland.Dit was s'nachts gebeurd.De boer had keurig zijn koeien terug gepakt .Toen ik s'morgens kwam had ik niet eens geweten dat ze er bijgestaan hadden buiten dat het prikkeldraad in de wei lag.Al mopperend haal ik het er uit en zeg gelukkig is alles heel.Tot een stalgenoot zegt,behalve de jouwe.En ja hoor mijn jaarling die ik een week had lag open.Gelukkig op een iets gunstiger plek als die van jou,maar op een net litteken na is het goedgekomen.

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 18:34

En daar gingen we weer vandaag richting kliniek om de hechtingen er uit te laten halen

Afbeelding

Mevrouw had weinig zin om mee te gaan, gelukkig liet ze zich toch aanmoedigen om de trailer in te gaan.

Ook had ze geen zin om braaf stil te staan zodat de da de hechtingen kon verwijderen dus weer de praam er op. Maar tjonge wat is ze kleinzerig en koppig, dus een assistent er bij die haar voorbeen omhoog hield. Zelfs op 3 benen bleef ze niet staan dus een naald in haar halsader met verdoving.
Uiteindelijk kwamen de hechtingen er netjes uit en heeft de da ook wat wild vlees weggesneden.

http://myalbum.com/photo/92XWeaErVaL1/1k0.jpg

De wond is daarna weer netjes verbonden. Nog 3 weken stalrust. Over een week mag ik wel aan de hand laten grazen dus hopelijk is het einde snel in zicht. Over 3 a 4 dagen mag ik het verband weer wisselen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 19:05

ziet er netjes uit!Drie weken is zo om!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 22:11

Mijn pony heeft dit als jaarling ook gehad. Stuk erger nog. Alles was echt tot op het bot kapot. Dit gaat echt wel goed komen. Mijn pony heeft tien dagen op stal gestaan en daarna op een postzegel weitje. Anderhalf jaar later mocht ze pas weer bij andere paarden in. Had ook te maken met tegenslagen als ontstekingen etc. Pony is nu 12 en is Z2 startgerechtigd tussen de paarden. Het litteken ziet er lelijk uit en nog iedere dag smeer ik het in met zalf om het soepel te houden. Maar verder geen last.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 22:28

Oeh wat schrikken! Mijn paard heeft het gehad als veulen bij de Fokker. Heeft ook een flinke jaap gehad en heeft nu nog een litteken zitten maar heeft nooit ergens last van gehad en bij haar twijfelde ze nog of ze haar strekpees niet had beschadigd / gescheurd.

Heel veel sterkte er mee!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 22:29

Mijn paard had laatst ook een grote wond, maar dan aan haar knie. Tegen wildvleesvorming heb ik van mijn DA Equaide gekregen. En dat is echt super spul. Je zag het per dag verbeteren.
Potje is niet goedkoop, 60 euro, maar je doet er heel lang mee. En het werkt echt. Ik heb tot nu toe nog geen slechte ervaringen gelezen

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 22:38

Ziet er netjes uit! Drie weken stalrust voor de staat waar het nu in lijkt te zijn vind ik wel heftig, maar ik ben geen veearts.

Die van mij heeft aan haar voorbeen een flinke diepe draadwond gehad. Pees was zichtbaar, maar gelukkig niet beschadigd. De hechtingen waren er binnen twee dagen al uit helaas, er stond te veel spanning op de wond. Ik ben druk in de weer geweest met mesitran destijds. Dat werkte super! Er zitten nu nog drie witte haren die herinneren aan het gapende gat wat er ooit zat. Het is helemaal genezen!

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 23:06

Ik heb ook zo een paard moeten verzorgen! Niet mijn paard maar heb wel de zorg op mij genomen.

Dit paard had een hele wonden, vanop het scheenbeen zo omhoog naar de sprong terug naar omlaag.
Het was een heel moeilijke wonden, het bovenste stuk vel was afgestorven. Wild vlees opgekomen.
Maar uiteindelijk na 6 maanden stalrust, is hij helemaal in orde gekomen. Op dit moment loopt hij L crossen. Veel geduld en goed verband zetten zodat er geen viesigheid inkomt.
Hier heeft hij nog even met verband op de weide gelopen. Maar dan enkel sprongverband.

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 21:06

Snadrem schreef:
Ziet er netjes uit! Drie weken stalrust voor de staat waar het nu in lijkt te zijn vind ik wel heftig, maar ik ben geen veearts.

Die van mij heeft aan haar voorbeen een flinke diepe draadwond gehad. Pees was zichtbaar, maar gelukkig niet beschadigd. De hechtingen waren er binnen twee dagen al uit helaas, er stond te veel spanning op de wond. Ik ben druk in de weer geweest met mesitran destijds. Dat werkte super! Er zitten nu nog drie witte haren die herinneren aan het gapende gat wat er ooit zat. Het is helemaal genezen!

Ze mag niet vrij bewegen, wel stappen aan de hand. Dit is echter een hele onderneming want ze staat de laatste dagen gewoon te bokken in haar stal. Dan eindig ik met een paar benen in mijn nek. Ik heb haar donderdag voor het eerst weer uit de stal gehaald en aan de hand laten grazen, het grazen duurde 5 minuten, daarna sprong ze met een vreugdekreet met 4 benen van de grond. *\%/*
In het kader better safe then sorry hou ik haar toch liever binnen. O:)
Was jouw paardje staand gehecht? Want dat durfde de da dus bij die van mij niet omdat hij dan ook bang was dat de hechtingen het niet zouden redden.

De wond is inmiddels wel mooi aan het genezen. Deze foto is van 28-6. De wond is daar dus 23 dagen oud.
Afbeelding

Witte haren op de wond maakt in mijn geval niks uit. Mesitran wordt echt door de meesten gezien als een soort wondermiddeltje. Ik hoop dat het ook voor mijn paardje zijn werk zal doen. Ik ben in ieder geval erg blij met hoe het er nu uitziet. Morgen of overmorgen weer een nieuw gaasje er op.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 01:02

Die van mij is inderdaad staand gehecht. Ze heeft vervolgens dagelijks overdag met een ander paard op de wei gestaan. 's Nachts stond ze wel op stal. Als ik haar in haar stal had gehouden was het denk ik niet goed gekomen.

De wond ziet er netjes uit! Hersteld goed!

BVA55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 22:08

Mooi hersteld tot zo ver! Hoe staat het er nu voor? :)

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 20:58

De wond geneest nog steeds netjes.
Dit is de binnenkant van haar been.

Afbeelding

En dit is de buitenkant

Afbeelding

Sinds afgelopen donderdag heeft ze elke dag een paar uurtjes in het kleine binnenbakje (8 bij 10 meter) gelopen met een vriendje. Op haar wond heb ik gaasjes die ik vastzet met leukosilk. Daar over de compressiekous .

Afbeelding
Afbeelding

Na een paar dagen werd ze rustiger, de wond bleef netjes ondanks de maffe sprongen die ze maakte en ook het verband en de sok bleven goed zitten dus mocht mijn blije ei zondag lekker in de wei.

Afbeelding

Ze gaat gewoon naar binnen in de avond en dan krijgt ze schoon verband. Hopelijk is de rest van de wond spoedig ook helemaal dicht.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 21:06

Zit die tape niet veel te strak? Je ziet allemaal bobbels zitten, zo knel je nog wat af. Zou eerder wrap pakken.

Verder ziet de wond er mooi en rustig uit! Lekker dat ze weer naar buiten kan! Helpt die kous ook daadwerkelijk tegen het vocht?

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 21:23

Oef wat een wond. Maar wat ziet het er al goed uit.!

En natuurlijk niet te vergeten.. Wat een knap paard. <3

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 21:33

Wauw, wat geneest dat mooi! Toppie hoe je het aanpakt, dat gaat vast helemaal goed komen. Mooie merrie trouwens, ik houd van bont <3

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 21:45

Mooi kunnen hechten en geneest al mooi.

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 17:03

wortelsussie schreef:
Zit die tape niet veel te strak? Je ziet allemaal bobbels zitten, zo knel je nog wat af. Zou eerder wrap pakken.

Verder ziet de wond er mooi en rustig uit! Lekker dat ze weer naar buiten kan! Helpt die kous ook daadwerkelijk tegen het vocht?

De tape zit echt niet te strak ;) . Die leg ik er ook in V vorm op aan. Ik plak hem voor recht er op en de uiteinden laat ik met de vorm van het been mee naar boven wegdraaien. Als ik in de avond het verbandje er af haal kan ik mijn vinger er ook gewoon tussen zetten om het los te knippen. Alle hobbels en bobbels trek ik niet glad maar vouw ik om, misschien dat dit een vertekend beeld geeft.

De kous werkt echt goed, want waar ze eerst nog een behoorlijke zwelling had is die, sinds ik de kous om doe, een heel eind geslonken.

XxLiEsJuHhxX schreef:
Oef wat een wond. Maar wat ziet het er al goed uit.!

En natuurlijk niet te vergeten.. Wat een knap paard. <3

suffie schreef:
Wauw, wat geneest dat mooi! Toppie hoe je het aanpakt, dat gaat vast helemaal goed komen. Mooie merrie trouwens, ik houd van bont <3

Thnx :D

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 19:33

Vandaag was het blubberig in de wei door de vele regen, hierdoor is de wond toch wat vies gewonden en heb ik hem schoongewassen met soda. Voor het eerst heb ik daarmee buiten de wond bekeken in het daglicht en toen begon ik toch even te twijfelen. De huid onder de wond was rood paars en leek wat ontstoken.

Afbeelding

Nu twijfel ik of het komt door de beweging die hij nu krijgt, of is het altijd zo geweest en ziet het er bij daglicht gewoon anders uit dan in de donkere stal. Ter vergelijking hier de foto die ik een half uur later in de stal maakte

Afbeelding

Morgen laat ik hem voor de zekerheid maar weer een dagje binnen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:35

de huid is pas na vier weken sterk genoeg om niet uit te scheuren.Je je loopt gewoon risico als je haar buiten zet.Maar erg goed dat je de drukverbanden nog steeds er om doet.dat scheelt kans op wild vleesvorming.Ik vind het er heel netjes uitzien,ik kan zien dat er veel zorg aan besteed word!

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 21:09

4 weken geteld vanaf wanneer Geerke? Het is 5 juni gebeurd. Ze hebben gisteren wel lopen stieren in de wei. Maar tja, wat verwacht je van jonge dieren. Maar het kan dus nu alsnog los scheuren??

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 21:43

vanaf het moment dat de hechtingen er uit zijn gegaan.Mijn ,inmiddels overleden paard,had een grote sarcoid op zijn achterbeen.Die is weggehaald,ongeveer op dezelfde plek als jouw veulen haar wond.ook dezelfde grote.De dierenarts zei toen vier weken nadat ik de hechtingen eruit had gehaald nog voorzichtig te zijn.Hij heeft ook drie weken op stal gestaan,wel iedere twee uur eruit even stappen.Na drie weken een hele kleine paddock gemaakt als uitloop van zijn stal.Het is heel mooi genezen.