Wie bepaalt er over het welzijn van paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Wie bepaalt er over het welzijn van paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 20:36

mensen met paarden zijn vaak niet tot rede vatbaar....ook al krijgen ze advies van iemand die al 40 jaar paarden heeft.Ik blijf ver bij mensen met paarden vandaan...in real life.Zit op mijn berg.Mocht ik van een geval van verwaarlozing weten zet ik mijn tanden er uiteraard in.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 21:57

Ik vind het echt heel moeilijk. Mensen zijn allemaal zo anders. Ik zie veel ellende wat ik op het randje van mishandeling vind. Maar mensen vinden het een ''normale'' aanpak.

Wij hebben bijv een ibc vat met water. Maar ook water in de stallen, dus ze kunnen altijd drinken. In het IBC vat kan denk ik nog 200/300 liter.
Iemand zegt tegen mij dat hij bijna leeg was en ze hem dan wel had gevuld. Maar er zat nog zeker 100 liter in, alleen is het laagje water lager.
We vullen hem ook weleens vol, maar dan komt er veel alg in. Dus nu doen we hem iets minder vol, dan hoeven we niet elke dag veel weg te laten lopen en blijft het schoner. Maar een klein laagje, kan nog behoorlijk veel zijn. Het is meer dan de cementbakken van anderen bijv.

Op wedstrijd vind ik echt dat de jury strenger moet zijn wat er in de ring gebeurt. Bij de western wordt er tegenwoordig wel gecontroleerd bij inrijden en is er bit en sporen controle. Wil niet zeggen dat er thuis niks gebeurt dat niet kan.

Geerke, helaas zegt ervaring niks. Heel veel mensen ontwikkelen niet door en dat geeft toch ook wel situaties die ik liever niet zie zoals; harde hand, veel spanning, veel paarden op stal etc etc.

Ik rij nu zelf 37jr echt va 1e lesje en heb 30jr eigen paarden. Dan weet je veel, maar ik wil altijd bijleren en kan nooit alles weten. En soms verander ik van mening of pas ik me aan met de middelen die we hebben, hoe een paard reageert etc.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 22:47

Hoefbeslag- en mondcontrole vind ik inderdaad ook normaal. Evenals controle op het gewicht wat aan de benen hangt (meestal ballenboots).

En natuurlijk is het goed als ongeruste mensen de dierenbescherming bellen. Wij hebben ze ook wel eens aan het hek gehad. Arme paardjes met dekens op in het warme weer. Weet een nietsvermoedende voorbijganger veel wat een eczeemdeken is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 23:09

Ik zou eigenlijk niet graag willen dat toevallige passanten over het welzijn van mijn paarden beslissen. Want voor hetzelfde geld is de waterbak met een reden leeg. Bv. je hebt een bepaalde hoeveelheid water met medicijn of supplement in de emmer gedaan en je wilt na een uur checken of het paard zeker alles goed heeft opgenomen om dan uiteraard je paard weer van normaal water te voorzien. Je komt aan en de bak is vol. Heeft het paard nu zijn medicijn gehad of heeft een vriendelijke voorbijganger "geholpen"?

Een situatie waarin de stalhouder gemaakte afspraken volledig negeert ten nadele van de gezondheid van mijn paard , zou voor mij reden zijn om direct van stal te veranderen. Het vertrouwen dat ik mijn paard in goede handen achterlaat is voor mij prioritair.

In een situatie waarin iemand zijn paard bewust op een pijnlijke manier traint, moet ik toegeven dat ik niet zo snel zal reageren. Omdat mijn reactie toch niets zal veranderen. De stalhouder die zijn paarden met brute kracht breekt, weet heus wel dat die die dieren pijn doet en dat die niet diervriendelijk bezig is. Die pony's moeten geld opbrengen, punt. Mijn verontwaardiging gaat die dieren jammer genoeg niet helpen. Als het uit onwetendheid is, is het natuurlijk een ander punt, dan ben ik gaarne bereid tips te geven. Maar meestal weten mensen die hun paard met een stangbit met korte bijzet bekleden heel goed waar ze mee bezig zijn.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 16:37

Gini schreef:
Ik zou eigenlijk niet graag willen dat toevallige passanten over het welzijn van mijn paarden beslissen. Want voor hetzelfde geld is de waterbak met een reden leeg. Bv. je hebt een bepaalde hoeveelheid water met medicijn of supplement in de emmer gedaan en je wilt na een uur checken of het paard zeker alles goed heeft opgenomen om dan uiteraard je paard weer van normaal water te voorzien. Je komt aan en de bak is vol. Heeft het paard nu zijn medicijn gehad of heeft een vriendelijke voorbijganger "geholpen"?

1, hoe vaak zal dat voor komen (en juist net op dát moment). 2, als jij een uur wacht en het paard heeft dan nog niets gedronken.. wat doe je dan? Meeste medicatie dat in water oplosbaar is, is na een uur vaak al verminderd in werkzaamheid (als er al zoiets bestaat uberhaupt!). Zoiets kan je beter direct in de mond spuiten. 3, Is het 'slechts' een toevoeging of supplement, dan doe je dit voor langere tijd en daar ga je echt niet elke dag een uur op staan wachten.

Wat voor reden is er, dat je wil weten of het dier wel of niet genoeg drinkt? (En oja: Tuurlijk wil ik ook weten of mijn hond bijvoorbeeld genoeg drinkt, maar als de waterbak leeg is, wordt hij bijgevuld. Of ik dat nou ben, mijn moeder of een vrijwilliger, who cares) Uitdroging zie je snel genoeg wel. Er is géén reden om je dier op een speciaal waterdieet te zetten. Of ik moet al iets over het hoofd zien op dit moment.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:06

Nadeel is dat onervaren mensen niet alles kunnen inschatten. Die van ons staan in de regen buiten en dat kan er wat sneu uitzien, dat snap ik best.

Als we zoals laatst wat minder water in de bak hebben, werd er wat van gezegd. Maar dat dunne laagje is nog steeds een kleine 100liter. We komen 2x daags, dus ze kunnen nooit lang zonder staan.

Wat valt onder leed? Je ziet de paarden die op stal staan niet, tenzij je er op stal komt. Ik vind leed ook paarden die op stal staan, of veel op stal staan. Paarden die altijd maar alleen staan. Paarden die slecht gevoerd worden dus met rommel of te weinig/teveel.
Paarden die te weinig naar de hoefsmid gaan.
Paarden die onjuist behandeld worden. En nog erger, mensen die dan 100 smoesjes hebben, maar we zo door blijven gaan.

In sommige werelden en de zgn sport is het geen rozengeur en manenschijn. Maar de recreatie ruiter die dat na wil bootsen, is vaak een groter probleem.

Met 1 wedstrijd pw hebben die ook een sportpaard en moeten ze op stal, bakken vol graan, niet op gras, dekens op terwijl het warm weer is, nooit met een ander paard samen etc etc.
Maar je kan niks zeggen als je geen wedstrijden rijdt, want dan heb je geen sport paard........En dat weten onze paarden ook ( yeah right )

Geld, tijd en prestaties zijn ook een probleem in het wereldje. En dat wereldje is tevens voor velen een voorbeeld. Het leed wat je ziet als onwetende lopen te knoeien met hun paard......Begint al bij kinderen die shetlanders gebruiken als speelgoed bij wijze van. En wat doen de volwassenen? Die lachen erom en de shetjes zijn rotpony's.

Zorgen voor een goede basis, betere educatie voor het aanschaffen etc zou al een vooruitgang zijn.