Vraag aan de dierenartsen onder ons

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Vraag aan de dierenartsen onder ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 11:06

Paarden zijn dan ook zo verstandig niet te roken :D

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 11:06

Ianrowan2009 schreef:
Jeetje wat een vriendelijk antwoord :x

Antwoord op je OP is ja, dat kan.

Een bijdehand poppetje met het antwoord dat ik de DA moet laten komen is Anders ook niet geheel vriendelijk :?
Ik heb de DA er in 4 weken tijd al 3 x bij gehad namelijk.

Welke onderzoeken zou ik nog meer kunnen laten doen?
Ik 'twijfel' namelijk omdat de medicatie maar deels aanslaat en nogmaals, ik dus geen ervaring heb hierin.

Verder ga ik me nu ook niet meer 'verdedigen' als je vind dat ik 'niet vriendelijk' reageerd, reageer dan zelf niet, dat voorkomt geruzie ;)

Ik ben echt op niemand boos of geïrriteerd. alleen als dan iemand vraagt wat mijn vraag is terwijl deze er toch duidelijk staat en daarna blijkt dat ze eigenlijk wil weten waarom ik m'n DA niet vertrouw, dan heb ik zoiets van vraag dat dan gewoon en zeg niet met een omweg dat je mijn vraag niet snapt terwijl je hem wel duidelijk weet uit te leggen ;)

eilleen333 schreef:
Ah OK, duidelijker.
Wel vervelend dat je paardje met klachten blijft lopen :(
Kan het geen optie zijn om dit met de arts te overleggen? Of er nog andere therapeutische mogelijkheden zijn?

Ik heb vorige week al gebelt of een bloedonderzoek een idee was, alleen DA gaf aan dat longen echt wel wAt dampig klonken endat ik eerst de medicatie af moest maken

Ibbel schreef:
Paarden zijn dan ook zo verstandig niet te roken :D

Nou moet ik nog zoverstandig worden :+
Laatst bijgewerkt door Gini op 05-06-16 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Meerdere berichten die kort achter elkaar geplaatst werden samengevoegd.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 11:09

idylle schreef:
KimD schreef:
Iets aardiger reageren zou je ook niet misstaan, je reageert nogal geïrriteerd. De meeste mensen reageren om je te helpen en met goede bedoelingen.

Dat het niet altijd direct is wat je wilt horen kan Bokt niks aan doen.

Ik ben niet boos of geïrriteerd hoor, integendeel!
Het enige wat ik wil is antwoord op mijn vraag en die staat toch echt duidelijk geformuleerd. Aangezien ik totaal geen ervaring heb met dampigheid, zocht ik hier info. Ik heb namelijk geen idee hoe zoiets gaat/moet met dampigheid.

OFF-TOPIC:
Ik vind de manier waarop je de meeste berichten/reacties neerzet erg dwingend en niet vriendelijk!
Als je graag informatie wilt dan zou ik daar zeker wat aan veranderen. Met een vriendelijke toon bereik je veel meer dan met deze houding.
als je een antwoord of reactie krijgt die niet op de vraag slaat kan je dat ook op een normale manier doorgeven.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 11:10

OK. Eventueel kan je inderdaad ook een BAL doen, maar ik weet natuurlijk niet of dat ook echt meer informatie gaat opleveren. Dat weet de arts dan wel.
Ook weet ik niet wat hij nu krijgt en wat er verder nog mogelijk is.
Huisvesting, daar kan je soms ook nog een hoop winst behalen.
Maar denk dat het inderdaad het best is om de medicatie af te maken en dan evt te kijken naar andere mogelijkheden.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 11:11

Bij mij heeft de dierenarts mijn shrt dampig verklaard, was net 1... paar weken later was het over en nooit meer wat laten merken. Verwacht dus dat het een verkoudheid was geweest. Als je twijfelt aan de kunde van je arts zou ik een andere arts opzoeken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 11:13

Als je paard dampig is zul je naast medicatie de oorzaak moeten achterhalen en de leefomgeving aanpassen zodat er zo min mogelijk prikkels extra zijn om de boel erger te maken. Oude tinker was oa dampig als gevolg van zware allergie en andere prikkels. Nu al,deze factoren weg zijn genomen voor zover kan (zijn hele leefomgeving is gesaneert ben daarna er voor verhuisd om het zo optimaal te maken voor hem) hebben zijn longen zich wel aardig hersteld. Maar 100% worden ze nooit.

Ik kan hem als hij last heeft volpompen met medicijnen maar als de oorzaak niet wordt weggenomen zal dat niet helpen.

Zijn longvelden klonken beroerd, longen idem, ademhaling was afwijkend en dubbelslag.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 11:13

eilleen333 schreef:
OK. Eventueel kan je inderdaad ook een BAL doen, maar ik weet natuurlijk niet of dat ook echt meer informatie gaat opleveren. Dat weet de arts dan wel.
Ook weet ik niet wat hij nu krijgt en wat er verder nog mogelijk is.
Huisvesting, daar kan je soms ook nog een hoop winst behalen.
Maar denk dat het inderdaad het best is om de medicatie af te maken en dan evt te kijken naar andere mogelijkheden.

Ze stond voorheen 24/7 buiten. Sinds haar weidemaatje hoefbevangen is geweest en de DA aangaf dat het voor haar ZE ook beter zou zijn, staan ze op een paddock met schuilstal. Krijgen ze 2 x dgs wat brokjes (zonder van subli) voor de vitamine en mineralen en2 x dgs natgemaakt hooi. Eind Vd middag gaan ze 2-3 uurtje het gras op. Verder krijgen ze niks extra's als alleen een klein snoepje als ik ze uit de wei haal.

ElineGC schreef:
Bij mij heeft de dierenarts mijn shrt dampig verklaard, was net 1... paar weken later was het over en nooit meer wat laten merken. Verwacht dus dat het een verkoudheid was geweest. Als je twijfelt aan de kunde van je arts zou ik een andere arts opzoeken.

Het begon met een infectie in de longen. Hiervoor is ze behandeld en heeft ze 3 dgn antibiotica gehad. Na 2 dagen begin ze weer te hoesten, zelfde dag DA er weer bij en toen gaf ze aan dat de infectie weg was en dat ze toch wel wat dampig klonk
Laatst bijgewerkt door Gini op 05-06-16 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 11:15

idylle schreef:
Ik 'twijfel' namelijk omdat de medicatie maar deels aanslaat en nogmaals, ik dus geen ervaring heb hierin.

De dubbelslag gaat nooit meer weg, want kapotte longblaasjes herstellen niet. Dus als je dat verwacht van de medicatie zijn je verwachtingen te hoog.
Je zegt dat je paard niet of nauwelijks meer hoest. Dat betekent dat er iig niet méér longblaasjes sneuvelen, en dat de medicatie dus wel degelijk z'n werk goed doet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 11:16

Ligt er wat in of om of op de schuilstal? Hoe lang maak je het hooi nat en hoe voer je dat dan? Hoe stoffig en droog is de paddock? Veeg je als ze erin staat?

En je hooi kan rijker zijn dan het gras waar ze eerder opstond.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 11:17

karuna schreef:
Als je paard dampig is zul je naast medicatie de oorzaak moeten achterhalen en de leefomgeving aanpassen zodat er zo min mogelijk prikkels extra zijn om de boel erger te maken. Oude tinker was oa dampig als gevolg van zware allergie en andere prikkels. Nu al,deze factoren weg zijn genomen voor zover kan (zijn hele leefomgeving is gesaneert ben daarna er voor verhuisd om het zo optimaal te maken voor hem) hebben zijn longen zich wel aardig hersteld. Maar 100% worden ze nooit.

Ik kan hem als hij last heeft volpompen met medicijnen maar als de oorzaak niet wordt weggenomen zal dat niet helpen.

Zijn longvelden klonken beroerd, longen idem, ademhaling was afwijkend en dubbelslag.

Zulke verhalen las ik idd op t forum, vandaar oom dat ik vroeg om een bloedtest , want als ik haar allergie weg kan nemen/ beperken , zou dat alleen maar beter zijn.
Morgenochtend moet ze haar laatste medicatie , dus ik hang deze week denk ik weer aan de telefoon

Ibbel schreef:
idylle schreef:

De dubbelslag gaat nooit meer weg, want kapotte longblaasjes herstellen niet. Dus als je dat verwacht van de medicatie zijn je verwachtingen te hoog.
Je zegt dat je paard niet of nauwelijks meer hoest. Dat betekent dat er iig niet méér longblaasjes sneuvelen, en dat de medicatie dus wel degelijk z'n werk goed doet.

Ohh dat wist ik niet :oo
Maar hoe kan het dan dat de dubbelslag de ene x heftiger is als de andere x?
Laatst bijgewerkt door Gini op 05-06-16 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 11:21

De kracht van de dubbelslag hangt af van de zuurstof- én koelingsbehoefte van je paard. Op een hete dag zal je paard meer willen koelen via de ademhaling, bij inspanning heeft-ie meer lucht nodig. In rust in de koelte zal-ie vermoedelijk minder knijpen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 11:22

karuna schreef:
Ligt er wat in of om of op de schuilstal? Hoe lang maak je het hooi nat en hoe voer je dat dan? Hoe stoffig en droog is de paddock? Veeg je als ze erin staat?

En je hooi kan rijker zijn dan het gras waar ze eerder opstond.

Er ligt niks in de schuilstal, gewoon een kale vloer. Ik veeg nooit in de stal, ruim alleen de poep op met een schep. Het hooi stop ik in een hooinet en houd daar de slang op zodat alles goed nat is en hang het daarna (vrij laag) op. De paddock is zwart zand (kaal gegeten stukje weiland) en is nog niet stoffig geweest.

Ibbel schreef:
De kracht van de dubbelslag hangt af van de zuurstof- én koelingsbehoefte van je paard. Op een hete dag zal je paard meer willen koelen via de ademhaling, bij inspanning heeft-ie meer lucht nodig. In rust in de koelte zal-ie vermoedelijk minder knijpen.

Ze is(nog) niet beleerd. Ik had juist de dag dat ze begon met hoesten iemand mee die me zou helpen met beleren voor de wagen, maar dat ging dus niet door :+

Ik heb idd wel het idee dat ze op warmere dagen wat meer last heeft idd
Laatst bijgewerkt door Gini op 05-06-16 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 11:26

Inspanning is ook gewoon een rondje door de wei hollen :D

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 11:27

Dat is waar ja :D
Laatst bijgewerkt door Gini op 05-06-16 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 15:54

Luchtvochtigheid doet ook een hoop.

Bijvoorbeeld
25 graden en lage luchtvochtigheid is vaak beter vol te houden dan 25 graden en hoge luchtvochtigheid.

("benauwd weer" die term komt natuurlijk ergens vandaan...)

Gisteren was bij mij luchtvochtigheid erg hoog, en dat was in het grootste deel van nl en be zo volgens mij.

Ik vind het dus niet raar dat de pony zich gisteren slechter voelde.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 16:05

Femke_Tweety schreef:
Luchtvochtigheid doet ook een hoop.

Bijvoorbeeld
25 graden en lage luchtvochtigheid is vaak beter vol te houden dan 25 graden en hoge luchtvochtigheid.

("benauwd weer" die term komt natuurlijk ergens vandaan...)

Gisteren was bij mij luchtvochtigheid erg hoog, en dat was in het grootste deel van nl en be zo volgens mij.

Ik vind het dus niet raar dat de pony zich gisteren slechter voelde.

Is er een app die de luchtvochtigheid van die dag aangeeft?

Vandaag heeft ze namelijk weer nagenoeg nergens last van....

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 16:09

Bij buienradar.nl kun je je woonplaats instellen, dan krijg je alle plaatselijke gegevens.
Ook de luchtvochtigheid.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 16:12

Kijk...42% bij jou momenteel.
Afbeelding

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 16:49

Shirley schreef:
Kijk...42% bij jou momenteel.
[ [url=m/ILbLhp.png]Afbeelding[/url] ]

Ahh super!! *\o/*
Dank je wel!

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:28

En gisteren tussen de 74 en 78%.

Nogal een verschil...

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:29

Rond de ongeveer 55 is redelijk normaal.

42 is laag, 77 hoog.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:38

En vandaag waait het een stuk meer, dat helpt natuurlijk ook. Je koelt dan makkelijker af dan zonder wind.

Mijn merrie heeft ook een dampigheidsstempel. Momenteel staat ze vrij veel op gras en eet ze bijna geen hooi (het ligt er wel, maar gras is uiteraard lekkerder).
Ik merk bij haar dat stof en pollen ook invloed hebben; dan hoest ze sneller en heeft ze wat minder fut.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:40

Hooi moet je echt een paar uur weken in een ton met water, alleen de slang er over is niet genoeg.
Dampige longen klinken als voetstappen in verse sneeuw, althans, dat is wat ik van de DA's heb gehoord in Utrecht(en zelf mocht luisteren mbv stethoscoop) bij mijn dampige pony.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:42

"Een paar uur" is ook niet nodig. Onderdompelen en wachten tot het stopt met bubbelen is voldoende. Alle stofjes en schimmeltjes moeten even uitspoelen of aan de sprietjes blijven plakken zodat ze worden opgegeten ipv opgesnoven.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 20:59

Het hooi is helemaal nat, ook in het midden als ik klaar ben met de slang