Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Ianrowan2009 schreef:Jeetje wat een vriendelijk antwoord![]()
Antwoord op je OP is ja, dat kan.

eilleen333 schreef:Ah OK, duidelijker.
Wel vervelend dat je paardje met klachten blijft lopen
Kan het geen optie zijn om dit met de arts te overleggen? Of er nog andere therapeutische mogelijkheden zijn?
Ibbel schreef:Paarden zijn dan ook zo verstandig niet te roken
idylle schreef:KimD schreef:Iets aardiger reageren zou je ook niet misstaan, je reageert nogal geïrriteerd. De meeste mensen reageren om je te helpen en met goede bedoelingen.
Dat het niet altijd direct is wat je wilt horen kan Bokt niks aan doen.
Ik ben niet boos of geïrriteerd hoor, integendeel!
Het enige wat ik wil is antwoord op mijn vraag en die staat toch echt duidelijk geformuleerd. Aangezien ik totaal geen ervaring heb met dampigheid, zocht ik hier info. Ik heb namelijk geen idee hoe zoiets gaat/moet met dampigheid.
eilleen333 schreef:OK. Eventueel kan je inderdaad ook een BAL doen, maar ik weet natuurlijk niet of dat ook echt meer informatie gaat opleveren. Dat weet de arts dan wel.
Ook weet ik niet wat hij nu krijgt en wat er verder nog mogelijk is.
Huisvesting, daar kan je soms ook nog een hoop winst behalen.
Maar denk dat het inderdaad het best is om de medicatie af te maken en dan evt te kijken naar andere mogelijkheden.
ElineGC schreef:Bij mij heeft de dierenarts mijn shrt dampig verklaard, was net 1... paar weken later was het over en nooit meer wat laten merken. Verwacht dus dat het een verkoudheid was geweest. Als je twijfelt aan de kunde van je arts zou ik een andere arts opzoeken.
idylle schreef:Ik 'twijfel' namelijk omdat de medicatie maar deels aanslaat en nogmaals, ik dus geen ervaring heb hierin.
karuna schreef:Als je paard dampig is zul je naast medicatie de oorzaak moeten achterhalen en de leefomgeving aanpassen zodat er zo min mogelijk prikkels extra zijn om de boel erger te maken. Oude tinker was oa dampig als gevolg van zware allergie en andere prikkels. Nu al,deze factoren weg zijn genomen voor zover kan (zijn hele leefomgeving is gesaneert ben daarna er voor verhuisd om het zo optimaal te maken voor hem) hebben zijn longen zich wel aardig hersteld. Maar 100% worden ze nooit.
Ik kan hem als hij last heeft volpompen met medicijnen maar als de oorzaak niet wordt weggenomen zal dat niet helpen.
Zijn longvelden klonken beroerd, longen idem, ademhaling was afwijkend en dubbelslag.
Ibbel schreef:idylle schreef:Ik 'twijfel' namelijk omdat de medicatie maar deels aanslaat en nogmaals, ik dus geen ervaring heb hierin.
De dubbelslag gaat nooit meer weg, want kapotte longblaasjes herstellen niet. Dus als je dat verwacht van de medicatie zijn je verwachtingen te hoog.
Je zegt dat je paard niet of nauwelijks meer hoest. Dat betekent dat er iig niet méér longblaasjes sneuvelen, en dat de medicatie dus wel degelijk z'n werk goed doet.
karuna schreef:Ligt er wat in of om of op de schuilstal? Hoe lang maak je het hooi nat en hoe voer je dat dan? Hoe stoffig en droog is de paddock? Veeg je als ze erin staat?
En je hooi kan rijker zijn dan het gras waar ze eerder opstond.
Ibbel schreef:De kracht van de dubbelslag hangt af van de zuurstof- én koelingsbehoefte van je paard. Op een hete dag zal je paard meer willen koelen via de ademhaling, bij inspanning heeft-ie meer lucht nodig. In rust in de koelte zal-ie vermoedelijk minder knijpen.
Femke_Tweety schreef:Luchtvochtigheid doet ook een hoop.
Bijvoorbeeld
25 graden en lage luchtvochtigheid is vaak beter vol te houden dan 25 graden en hoge luchtvochtigheid.
("benauwd weer" die term komt natuurlijk ergens vandaan...)
Gisteren was bij mij luchtvochtigheid erg hoog, en dat was in het grootste deel van nl en be zo volgens mij.
Ik vind het dus niet raar dat de pony zich gisteren slechter voelde.