paard door medische reden niet inzetbaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 09:00

DeMolenhoek schreef:
En wat is de bemerking? Tja, noem me gek maar ik heb in november nog en paard gekocht met lichtje artrose op 2 wervels. Ik ben hier keurig over ingelicht en ik ben gevallen voor zijn ontzettend lief karakter. Hij heeft geen last tenzij bij zware belasting, maar als recreatie paard is hij echt een schat.

Maar wat is zware belasting en wat ga je straks met haar doen als ze niet meer de belasting aankan die jij vraagt heb je daar ook een plan voor?

En voor ts..... ben je verzekerd?
Als je goed verzekerd bent wordt haar aanschaf uitgekeerd bij ongeschiktheid....en euthanasie overweeg het eens....want hoelang is haar rug nog te belasten en doe je haar daar nog een plezier mee om een handels paard te worden?[/quote]

Aangezien ik het nieuws dus net pas heb gehoord heb ik nog geen heel plan bedacht. Euthanasie heb ik wel al over nagedacht. Het 'plan' nu is om verder te onderzoeken wat het precies is en wat mogelijk is voor haar. Kan ze herstellen? Kan ze wel als recreatiepaard weg? Kan ze fokmerrie worden? En anders heeft ze geen pijn als we haar op een weiland zouden laten?[/quote]

Lijkt me handig om eerst te weten wat het is en daarop een plan van aanpak te maken :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 09:04

Ik vind het nogal een uitspraak van die dierenarts, als het werkelijke probleem nog moet worden vastgesteld aan de hand van rontgenonderzoek. Dat zou ik zelf eerst even afwachten voordat ik ga reageren op overhaaste conclusies.

Maar goed, een paard met kissing spines (veel voorkomend rugprobleem), daar zou ik zelf nooit weer op gaan rijden en ik zou het ook niet voor de rijderij verkopen. Ik weet dat er mensen zijn die dat wel doen (rijden op een paard met KS), maar ik hou daar niet van. Paard heeft een gezonde rug, of niet. Maar net als 'een beetje zwanger', er tussenin bestaat voor mij niet. En een paard wat niet gezond is in de rug, daar rijd je niet op. Vind ik.

Tja, als ik dan wel van zo'n dier af wil, dan lijkt mij 'laten hemelen' de eerlijkste oplossing. Maar een vervolgonderzoek afwachten, lijkt me in dit geval zeer verstandig.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 09:06

@ Dees, Kissing spines is operatief behandelbaar, en daarna kun je ze weer "gewoon" rijden als je een beetje verstand van rijden hebt, in ieder geval pijnvrij.
Of het verstandig is en of je er geld voor over hebt is natuurlijk altijd discutabel.

Dees

Re: paard door medische reden niet inzetbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 09:10

[naam verwijderd] heeft verstand van rijden ;)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 09:13

Dees schreef:
Dees heeft verstand van rijden ;)

Ik heb ook niet gezegd dat je dat niet hebt :D

Nooms18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 09:22

Mocht het allemaal meevallen en een rustig stap + drafritje in de bossen kan ze nog aan, dan hebben wij evt. nog wel plek. Sterkte in ieder geval.

bibiberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 09:30

itsmi schreef:
Sowieso is dit dan niet de juiste plek voor je vraag, maar kun je beter een advertentie aanmaken op de bokt markt. Advertentie-topics zijn namelijk niet toegestaan.

Maar als je al die tijd pijnvrij hebt gereden, is het wel bijzonder dat er na een keuring ineens uitkomt dat je paard niet meer geschikt is als rijpaard en dat je twijfelt of ze nog pijn vrij op een weitje kan staan. Het gaat van het ene uiterste naar het andere uiterste en dat vind ik wat merkwaardig.

Ik zou idd ook de fotos even afwachten en eventueel zelfs een second opinion aanvragen.

Dit is ook niet het hele verhaal. Maar ik ga geen boekwerk hier neerzetten over hoe we van het ene tot het andere punt kwamen.
Het is niet ineens na een keuring.

Als het onderwerp hier niet goed staat dan helemaal graag een slotje op dit forum

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 09:32

itsmi schreef:
@ Dees, Kissing spines is operatief behandelbaar, en daarna kun je ze weer "gewoon" rijden als je een beetje verstand van rijden hebt, in ieder geval pijnvrij.
Of het verstandig is en of je er geld voor over hebt is natuurlijk altijd discutabel.

Kissing spines operatief behandelbaar? Nog nooit van gehoord, maar dat kan aan mij liggen. Vraag me af wat ze doen met die operatie, weet je dat ook?

TS, een DA heeft geen röntgenogen, dus als mijn DA zoiets zou zeggen, zou ik eerst foto's willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 09:32

Ts, wat ik zie zijn meerdere bokkers die willen helpen en jij die maar beperkte info wil geven. En dan wil je opeens een slotje? Als je zo graag een plekje wil vinden moet je ook voldoende info kunnen geven. 'Iets in de rug' is dat niet.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 09:51

Je wilt een uitgebreid antwoord en zinnig advies op een onduidelijk gestelde vraag.
Dat is een beetje hetzelfde als een vraagteken intypen op Google ;)

Wacht de bevindingen van een kundige! dierenarts af en stel je vraag dan nog eens :j

En een tipje: boos worden op mensen die je willen helpen werkt niet :n

bibiberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 10:00

DeMolenhoek schreef:
Ts, wat ik zie zijn meerdere bokkers die willen helpen en jij die maar beperkte info wil geven. En dan wil je opeens een slotje? Als je zo graag een plekje wil vinden moet je ook voldoende info kunnen geven. 'Iets in de rug' is dat niet.

Ik heb nu eenmaal nog niet meer informatie
Met de hulp ben ik blij, het commentaar mag achterwege worden gelaten
slotje is omdat deze vraag blijkbaar niet op het goede forum staat

bibiberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 10:01

Shirley schreef:
Je wilt een uitgebreid antwoord en zinnig advies op een onduidelijk gestelde vraag.
Dat is een beetje hetzelfde als een vraagteken intypen op Google ;)

Wacht de bevindingen van een kundige! dierenarts af en stel je vraag dan nog eens :j

En een tipje: boos worden op mensen die je willen helpen werkt niet :n

boos ben ik niet ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 10:04

Dan komen je reacties gewoon niet vriendelijk over ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 10:07

Ik denk dat het er helemaal aan ligt wat er precies aan de hand is en hoeveel last het paard er van heeft.
KS hoeft niet altijd te betekenen dat een paard niet meer gereden kan worden, als er maar op de juiste manier mee om gegaan wordt.
En dat geldt voor meerdere ´beperkingen´, voor veel doelen hoeft een paard niet perfect te zijn, maar moet het wel pijnvrij kunnen bewegen en belast kunnen worden.
Als je precies weet wat wel een niet kan kun je een passende nieuwe plek gaan zoeken.
Er zijn best wel mensen die een braaf paard zoeken voor een rustig buitenritje en verder geen eisen stellen, of misschien wel om ermee te mennen zodat er geen belasting van de rug meer is.
Maar dan moet je eerst goed weten wat wel en wat niet kan en alles goed overdragen naar de nieuwe eigenaar zodat die kan beslissen of dat wel of niet te doen.

Justienxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 10:11

Misschien kun je eens bij een zorgboerderij kijken? Daar krijgt ze de aandacht die ze verdiend & hoeft ze niet hard te werken op een staprondje soms na.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 10:14

Daarnaast zijn er genoeg pensioen stallen waar je je paard kunt neerzetten zodat het paard nog lekker op de wei kan met soortgenootjes.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 10:16

Het Hinneken House in de Ardennen is misschien iets voor je, mocht je paard echt worden afgekeurd.
Hele kundige mensen en je paard staat daar voor een prima prijs :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 10:17

Mocht het paard echt onbruikbaar zijn voor wat voor belasting dan ook zou ik kiezen voor in laten slapen, dan loop je geen enkel risico dat er nog van alles met het paard gebeurt dat je niet wilt of dat het niet aan kan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 10:24

Op een pensioenstal doe ze anders niks met je paard hoor. Hoeft alleen maar paard te zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 12:14

Omdat TS op zoek is naar een stalling voor het paard en er hiervoor een advertentie op de BoktMarkt aangemaakt moet worden, komt op dit topic een slotje.