Kapot gereden lager

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:29

Je zou ook bitloos in combinatie met western kunnen proberen. Daarmee bedoel ik niet dat je volledig overgaat op western zadel etc (alhoewel, zit heerlijk ;) ), maar les van een western trainer. Het einddoel van western is een paard dat met correct ruggebruik aan een losse teugel loopt.

_Mikey_

Re: Kapot gereden lager

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:54

Ho wacht even. Ik begrijp je niet helemaal. Dus als ik je goed begrijp zijn de lagen kapot gereden en is er bot zichtbaar? Dus hij heeft een open wond in zijn kaak? Waardoor je het kaakbeen kan zien? En de kaakchirurg beweert dat die wond nooit meer dicht gaat?

In dat geval zou ik als de wiedeweerga een kliniek bellen met ervaring met mondzorg en vragen welke opties er zijn om de wond te dichten. Een wond tot op het bot kan leiden tot een kaakbeenontsteking, en dan worden de kansen op een normaal leven toch wel rap kleiner.

Is de wond niet te dichten? Dan zou ik sterk overwegen om het paard in te laten slapen. Want dat is wachten op een fatale ontsteking?

Is er geen wond? Dan begrijp ik totaal niet wat je bedoelt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 21:00

@ _Mikey_ Ze heeft er geen kaakchirurg bij gehad. Maar een tandarts.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 21:17

Precies wat ik me ook af zit te vragen Mikey.

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 07:54

_Mikey_ schreef:
Ho wacht even. Ik begrijp je niet helemaal. Dus als ik je goed begrijp zijn de lagen kapot gereden en is er bot zichtbaar? Dus hij heeft een open wond in zijn kaak? Waardoor je het kaakbeen kan zien? En de kaakchirurg beweert dat die wond nooit meer dicht gaat?

In dat geval zou ik als de wiedeweerga een kliniek bellen met ervaring met mondzorg en vragen welke opties er zijn om de wond te dichten. Een wond tot op het bot kan leiden tot een kaakbeenontsteking, en dan worden de kansen op een normaal leven toch wel rap kleiner.

Is de wond niet te dichten? Dan zou ik sterk overwegen om het paard in te laten slapen. Want dat is wachten op een fatale ontsteking?

Is er geen wond? Dan begrijp ik totaal niet wat je bedoelt.

Het is een oude wond ooit open geweest en dichtgegroeid waardoor er een bult opzit en een stukje bot wat uitsteekt, het is allang niet meer open.

Ik bel vanmiddag de kliniek. En het is zo een blij paard als ie geen bit in heeft dat ik laten inslapen wel een erg grote uitspraak vind Maargoed, bedankt voor je meedenken!

Corieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 08:02

Ik zou inderdaad ook proberen over te stappen op bitloos, maar eerst maar eens aankijken of je gelijk stopt met wedstrijden rijden. Dat het paard de training niet prettig vindt, komt nu dus blijkbaar door de pijn die ermee gepaard gaat. Als het paard eenmaal gewend is aan het nieuwe trainen zonder pijn in de mond, kan het zomaar zijn dat het veel meer zin en energie heeft en dat hij juist weer lekker aan het werk wil...

Ik vind het zelf eigenlijk ook apart dat de tandarts zegt dat er niets meer aan te doen is, ik heb er weleens waar niet zoveel verstand van, maar als er een stukje bot onder de huid verkeerd zit, lijkt me dat de huid dan wel open te maken is zodat het bot verwijderd kan worden.. Maar nogmaals, ik ben geen tandarts, die zal het wel beter weten :P

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 08:26

Dat hele bitloos of ander hoofdstel gedoe zou ik mooi achterwege laten totdat er grondig is onderzocht wat er wel of niet mogelijk is operatief.

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 08:29

Kinke schreef:
Dat hele bitloos of ander hoofdstel gedoe zou ik mooi achterwege laten totdat er grondig is onderzocht wat er wel of niet mogelijk is operatief.

Ik geloof dat ik ook aangeef dat ik tot de second opinion niks met hem doe, qua bitloos rijden ect. Lekker wandelen, wat werk in de bak ernaast :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 08:32

Heel verstandig, had m'n reactie moeten verduidelijken, was nogal verbaasd dat er zoveel suggesties kwamen terwijl het nog niet grondig is onderzocht :)

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 09:01

Kinke schreef:
Heel verstandig, had m'n reactie moeten verduidelijken, was nogal verbaasd dat er zoveel suggesties kwamen terwijl het nog niet grondig is onderzocht :)

Ohnee maar zou ben ik helemaal niet! Snap jou punt ook helemaal hoor. Ik ga nooit zomaar zelf wat aankloten... :+

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 08:02

Dinsdag gaan wij naar de kliniek toe!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 09:53

Ik ben erg benieuwd. Vind het wel een sneue blessure hoor. Arm dier, goed dat je verder gaat kijken! Moet je nagaan hoe braaf hij is, dat hij er zo lang mee heeft doorgelopen.

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 10:53

Joolien schreef:
Ik ben erg benieuwd. Vind het wel een sneue blessure hoor. Arm dier, goed dat je verder gaat kijken! Moet je nagaan hoe braaf hij is, dat hij er zo lang mee heeft doorgelopen.

Ik vind het echt vreselijk. Ken hem nu ruim een jaar, en hij heeft al die 'symptomen' altijd al gehad, ook het niet goed kunnen afbijten van eten (appels/wortels). Voel me wel stom dat ik het nu pas door heb....

Maar goed daar kan k niks aan veranderen, we doen nu alles wat we kunnen. Ben wel erg benieuwd wat eruit komt..

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 11:18

wow dan heeft die 1e tandarts ook wel een flinke misser gemaakt als die aangaf dat er niks verontrustend was. Goed dat je naar je gevoel bent blijven luisteren Ts en verder bent gaan kijken.

Succes bij de kliniek volgende week, ik ben erg benieuwd wat er uit gaat komen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 11:51

Dat paard van jou heeft een gouden karakter :j eerst maar eens afwachten wat ze op de kliniek gaan vertellen.
Bitloos is er in vele soorten en maten en omschakelen naar westerngericht is ook niet verkeerd.

Ik vind zelf een hackamore erg fijn en ook daar kun je gewoon mee rijden zoals met een bit...eigenlijk met elke optoming.Je hebt geen bit nodig om een paard nagevelijk te krijgen ;) Het is een kwestie van de juiste knoppen...

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 14:30

Kom net terug van de kliniek..

Helaas heeft mijn grote vriend het syndroom 'EOTRH' en zo een stadium dat het rijden onmogelijk is. Maar t ergste.. Dat hij voortdurend pijn heeft, zelfs al staat ie op een landje te eten.. Gelukkig was de tandarts aanwezig en die heeft de snijtanden zo afgeslepen dat de druk er af ging. Dit was zo een zielig beeld.. Zelfs na 4 sedatie's gaf ie pijn aan.. De volgende stap is dat al ze tanden eruit moeten. + elke maand de tandarts laten komen om schoon te maken en bij te vijlen. De 'behandeling' gaat me onwijs veel geld kosten maar hem onwijs veel kracht en pijn om te verdragen.. We hebben het zo afgesproken dat ik volgende maand terug kom om te kijken of de pijn afneemt.. Anders moet k een keuze maken die voor hem het eerlijkste is..
Buiten het syndroom is er ook een bult vlak voor de slokdarm gevonden, ze wisten niet precies wat het was.. (Ik heb een endoscopie laten maken omdat het me toch niet helemaal lekker zat) ook dit krijgt me arme lieverd er dus bij..

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 14:33

Oh, wat naar. Gaan ze onderzoeken wat die bult is?

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 14:45

Fish_n_Chips schreef:
Oh, wat naar. Gaan ze onderzoeken wat die bult is?

We gaan eerst een maand afwachten op de pijn minder word.. Daarna als dat zo is en ik wil de behandeling doorzetten gaat ie door de hele molen

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:16

Er is een speciaal topic over EOTRH op bokt.
Bij mijn paard zijn ook alle boventanden getrokken en hij is er zo van opgeknapt.

En zo zijn de meeste ervaringen in dat topic.

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 15:20

Jasmijn schreef:
Er is een speciaal topic over EOTRH op bokt.
Bij mijn paard zijn ook alle boventanden getrokken en hij is er zo van opgeknapt.

En zo zijn de meeste ervaringen in dat topic.

Dit werd ook vertelt bij de kliniek tot de foto's goed bekeken werden en er te zien is dat er al veel cement rondom zit. Ik ga van niks uit en ga deze maand lekker tutten dan gaan we met een maandje terug en dan in de hoop dat de pijn verminderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 17:04

Jeetje wat vervelend Jaimy, mn hart breekt voor het paard ;(
Wat is EOTRH eigenlijk?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 17:06

Niet waar op gehoopt werd. -O- Sterkte. :(:)

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 18:17

EOTRH is een zeldzame ziekte. Het tandvlees, wortels en tanden worden dusdanig zwak en gaan rotte dat ze eruit 'vallen' of getrokken moeten worden. Tommy heeft er ook nog is bij dat inderdaad zijn lagers in het verleden dusdanig zijn stuk gereden dat hij daar nog pijn aan heeft. De dierenarts en tandarts vermoeden allebei meer dan er nu uit kwam.. Vandaar dat we zijn terug gestuurd naar huis om aan te kijken of de pijn verminderd nu de snijtanden niet meer op elkaar komen (stukje afgesneden) doordat de druk nu verminderd.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik heel veel positieve reactie lees, mensen die hun paard nog lekker op t land hebben 'zonder' pijn. Maar als t al in het hele gebit en mond zit, hoezo dan zonder pijn? Ik wil echt niet over alle paarden beslissen.. Maar heel eerlijk gezegs twijfel ik of het paardwaardig is om hem op een landje te zetten zonder tanden + pijn met eten, want zelf gras happen deed em zeer concludeerde zowel DA als TA..

Morgen ga ik slobber halen zodat hij wel ze voeding binnen krijgt en hopelijk op een pijnvrije manier..

Hoe zien jullie dit? Het 'paardwaardige'? Moet ik er natuurlijk ook bij vermelden dat hij na een paar uurtjes op het land onrustig word, heen en weer lopen/rennen, niet rustig eten..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 19:46

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 20:09

Tinky12 schreef:
Een van mijn paarden heeft het ook in het beginstadium....

[MD] EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Hier is het topic en als je fb hebt,is er ook een pagina voor om info te vragen...

https://www.facebook.com/groups/8907729 ... 0/?fref=ts

Heel veel sterkte en wijsheid voor jou en je paardje :(:)

Heb het topic inderdaad een beetje doorgelezen.. Helaas heeft Tommy er ook nog bij dat ze lagers stuk zijn waar ook een 'ontsteking' zit.. Dus dubbel pech. En daarbij is t ook geen 'land paard' hij verveelt zich snel..

Bedankt voor je reactie! Lief