Ik weet het niet meer.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Re: Ik weet het niet meer.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 20:17

Ze hoest niet, het hoesten is nagenoeg over. Af en toe 1 kuchje maar meer niet. Alleen de benauwdheid gaat niet weg en die was vanavond op z'n ergst (op afgelopen zondag na)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:30

idylle schreef:
Janneke2 schreef:
...hoe precies bedoel je 'doorgaan of stoppen'....?

(Een pony uit de handel die dampig lijkt of blijkt - je kunt ook de handelaar aanspreken.)

Precies zoals het staat, plat gezegd ; laten leven of enkeltje slager. Vergeet niet dat de pony pas 9 jaar is en zich echt kaal en open schuurt zonder deken(haar hele billen en hoofd en manen, idee van naakt pony ipv naakt kat ofzo) en tot nu nog niet reageerd op de medicatie voor dampigheid en dus continue benauwd is. Beide worden elk jaar erger, dus is het dan wel eerlijk om haar misschien nog wel 20 jaar te laten lopen

Dan moet je wel weten wie die handelaar is... Heb haar op een markt gekocht.

Fokker gebelt en die gaf aan dat ZE niet in de lijn voorkomt. Verder kon hij niks vertellen want veulens gingen naar een handelaar

Vandaar dit topic, want misschien kan het idd wel door een leverprobleem of te kort van iets komen en dan wil ik gewoon doorgaan. Alleen als ze dit beide echt heeft, is het dan wel eerlijk om haar te laten lopen

Als je niet weet hoe de handelaar heet, vervalt die optie. (Die ruimer is dan terugbrengen zodat dit "spelletje" zich kan herhalen! )

Weet de fokker grosso modo of er veel nakomelingen huid- en/of longproblemen hebben....?

En anders heb je denk ik het meest aan een termijn. Zoals het nu gaat, dat is niet paardwaardig. Het seizoen 'gras is rijk aan eiwit' wil nog wel eens een piek geven, maar bij de najaarspiek zou het al minder moeten zijn.
En non stop benauwd, dat hoort al voordat het najaar wordt echt minder te zijn.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 20:44

Volgens fokker heeft hij absoluut nooi last gehad van ZE bij de moeder van mijn pony en bij haar oma en nakomelingen, al kan hij de nakomelingen haast niet weten als die na het afspenen naar een handelaar gaan. Maar goed, veel ben ik er niet mee op geschoten.
Nogmaals, ik heb haar nu een maand en tot vorige week is ze nooit benauwd geweest en heeft ze nooit geknepen met de buik. Wel af en toe een kuchje, maar niks schokkends. De benauwdheid en het echte hoesten is nu 1 week bezig. Medicatie helpt wel tegen hoesten maar niet tegen benauwdheid.

Zijn er hier meer mensen waarvan het paard ook ze heeft en dampig is waarvan achteraf bleek dat dit te maken had met de lever of een te kort in vitamine en/ of mineralen?

Ik blijf het namelijk erg raar vinden dat er niks van dit alles in haar familie zit en ze pas 9 is en deze aandoeningen heeft die normaal gesproken een paard van 20 pas op deze manier heeft

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:53

Je weet nog niet eens wat ze heeft of je praat al over enkeltje slager.. :?

Opladen en naar de kliniek brengen,daar laten onderzoeken..

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 21:08

Volgens de DA heeft ze ZE en is ze dampig. Als dat idd zo is, dan vind ik het idd niet eerlijk om haar op deze manier nog een jaar of 20 te laten lopen. Ben zelf maar eens benauwd!

Verder vraag ik hier om tips, ideeen en adviezen, dus snap ik jou opmerking niet zo goed.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:48

Ik heb zelf een dampige shet gehad,dus wat dat betreft heb ik er ervaring mee.mijn kleine vriendje leeft nog steeds en heeft een heerlijk leven

Zomer exceem is prima onder controle te houden,want als het zo erg was had je dit 4 weken geleden toch al moeten opmerken?(als het zo erg is dat ze daarvoor uit haar lijden verlost moet worden)

je schrijft dat de veearts "denkt" aan dampig..je hebt er net 4 weken waarvan ze de eerste week (5dagen) nergens last van had.daarnaast ben je net aan het behandelen..dus voor je alles hebt uitgezocht,begin je al over slachten..dat vind ik erg snel daarom mijn reactie..

Onbeleerd 9 jaar ze & dampig..niets opgemerkt bij de koop?mijn reactie is absoluut niet aanvallend bedoeld :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 05:30

Het klinkt vrij 'accuut". Misschien een of andere allergische reactie. Ik zou ook opladen en naar de kliniek om dit verder te onderzoeken. Als je al jaren aan het modderen was had ik ook gezegd nu is het klaar maar om nu al t bijltje erbij neer te gooien zou niet mijn keuze zijn.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 05:36

Is er een plant of boom die in de bloei is geschoten? Ik ken een ruin met een pollenallergie. In de eene wei was het elk jaar raak en in een andere wei 15 km verderop nagenoeg nergens last van...

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 08:37

Ik was gisteren aardig radeloos toen ik haar zo zag knijpen, vandaar dat ik me af vroeg of het wel eerlijk is tegenover de pony om haar zo door te laten lopen.

Ik wil niets liever dan dat ze overal bovenop komt en ze een happy pony wordt die niet staat te knijpen om te kunnen uitademen, terwijl ze alleen maar rustig in de paddock staat. En dat ze zich niet helemaal open schuurt.

Alleen ik heb voor nu even geen idee waar ik het zoeken moet. En als dit het is, vind ik het niet eerlijk tegenover haar.

Ik heb het nu uitgelegd en hoop dat iedereen dit leest en er niet meer op doorgaat.

Mochten er mensen zijn die tips hebben over wat jullie zouden doen of wat jullie hebben gedaan bij je paard met dezelfde symptomen dan wil ik die erg graag horen.

Aangezien ze pas 9 is en 2 best heftige aandoeningen heeft, hoop ik dat er iets anders zou kunnen zijn (zoals koper bv aangaf dat het aan de lever zou kunnen liggen) dit zijn dingen, daar heb ik wat aan en zal ik zeker met de dierenarts overleggen.
Haar klachten hoeven echt niet 'over' te gaan, maar als ik ze kan verminderen zou dat echt heel erg fijn zijn!

QuintaenJojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:01

Tja, die lever herken ik wel. Heb hier een Welsh staan sinds anderhalf jaar, ook heel erg mee aan het tobben geweest en maar zoeken naar het probleem. Hoesterig, jeuk, vaak hangerig en veel te braaf voor een Welsh van 4 jaar. Na maanden zoeken, volledig bloedonderzoek laten doen en er kwamen hele hoge leverwaardes uit. Met al zijn lichamelijke klachten erbij, gaan we uit van leverbot. Heeft nu 3x kuur gehad en weer bloedonderzoek en de leverwaardes zijn al de helft gezakt. Maar is langdurig herstel, zeker als hij het al jaren had. Hoop dat je bij jouw pony ook de oorzaak kan vinden. Ben zelf wel altijd voorstander van bloedonderzoek, de waardes in het bloed zorgen dat je veearts gericht kan zoeken naar het probleem.

En je gedachte of de slacht eerlijker is, ben dat wel met je eens als je een paardje hebt dat blijft tobben met gezondheid. Wil dan toch zelf wel weten wat het probleem is om een eerlijke keus naar het beestje toe te maken. Als in het najaar blijkt dat mijn eigen pony toch te veel schade aan de lever heeft om nog te herstellen, zal ik die keus zelf ook moeten maken. Maar hoop dat je er uit komt met je pony!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:08

Ik heb een hoestend veulen gehad, was ook een leverprobleem. Vanwege antibiotica was de lever verzwakt. Ik heb toen Fenella van Doesburg erbij gehad, een DA/Osteo/homeopaat. Met druppels was het toen gauw over.
Maar wellicht is dit een groter en chronischer probleem. Maar ik zou je aanraden er iemand bij te halen die op meerdere manieren kan testen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:17

de mijne was voriige zomer ook erg benauwd.erg knijpen met de flanken.als je bij haar stond.hoorde je haar ewoon ademen, ze hoeste ook heel erg.ze heeft toen ook 2 spuiten corticosteroïden gehad in combinatie van 2 weken resulpulmin.diagnose was obstructieve chronische bronchitis.ze is er heel erg door opgeknapt. het kan door middel van een spuit gegeven worden. of inhaleren. de spuit zit wel een risisco aan. 1 op de 1000 paarden krijgt er hooefbevangheid van.dat heb je met inhaleren niet. maar dat is wel kostbaarder. ik hoop dat de pony opknapt. veel succes.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:33

Had ze het eerst niet? Misschien een allergie,in aanraking geweest met iets waar ze niet tegen kan?Is de wei gespoten?Iets in het eten? Misschien neemt het wel af nu er zo veel regen valt.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 09:46

Het gekke is, vorige week zondag regende het als een idioot en juist toen was ze zo benauwd. Gisteren, regende het ook en ook toen was ze aardig benauwd.
Vandaag heb ik voor het eerst het idee dat haar benauwdheid minder is

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 09:51

Dierenarts net gebeld en die gaf aan dat ik beter eerst de kuur af kon maken. En daarna eventueel verder te kijken in de richting van de longen. Ze gaf aan geen rede te hebben om aan de lever te denken en toch richting longen, iets van dampigheid. Dus nog een week afwachten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:02

Tja, tegen mij zei de veearts ook dat het aan de longen zelf lag en dat ik door moest blijven gaan met een middel wat niet werkte. En dat de jeuk er niks mee te maken had.

Daarom bel ik de veearts niet meer voor dat soort dingen ;)

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:35

Mijn shet kreeg een kuur pretnison,24/7 buiten staan en nat hooi..mocht je haar toch op stal willen (bv snachts) gebruik dan geen stro..ik weet niet welke omgeving je vandaan komt,maar probeer een plekje aan de kust voor haar te vinden..

XxChrisssxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:39

Bloedworm infectie

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:01

Hoe gaat het nu Idylle met je pony?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 17:34

Mwa.... Ze hoest af en toe een keer, dus dat is verbeterd, maar d'r eczeem is echt een drama! Een klein stukje nek ligt blood en dat schuurt ze binnen notime tot bloedens toe open... Morgen een nieuwe deken halen en een nieuw vliegenmaskers, want vliegenmaskers vallen de gaten al in van t schuren -O-

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 17:41

Ik ben het niet eens met de diagnose van je veearts :o Had je nog bloedonderzoek laten doen?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 17:52

Ik zou in ieder geval stoppen met muesli geven, zorgen dat ze op het gras komt wat erg lang is en uitgebloeid en dat met rantsoen geven. Dat is beter voor haar longen/ hoesten dan hooi. Mocht je toch hooi willen geven sproei het dan niet een beetje met een gietertje maar dompel het compleet onder voor een 5 minuten minstens.Zou het liefst de pony op de wei zetten en helemaal niet meer op het zand i.v.m. stof.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 18:11

Als de veearts zegt dat hij dit al had voor je hem kocht Heeeeeeeel snel terug brengen en verder geen geld in stoppen. Ik snap dat dat je aan het hart gaat, maar deze pony daar ga je geen lol mee hebben alleen maar verdriet.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 10:10

Bloedonderzoek is gedaan en daar kwam niks uit. Nu staat ze 24/7 buiten en gaat het eigenlijk heel goed. Af en toe eens een kuchje, maar geen hele hoestbuien meer. Ze krijgt nu dus alleen gras en verder niks.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 10:23

Koper schreef:
Ik ben het niet eens met de diagnose van je veearts :o Had je nog bloedonderzoek laten doen?

Wat voor persoon haal je er dan bij?