Ik las laatst dat een paard met koliek ook vaak in de plashouding gaat staan. Mijn ruin deed het een aantal weken terug ook toen hij koliek had. Het zou een pijnklacht kunnen zijn.
Mijn ruin doet dit ook al een tijdje. Vooral tijdens het rijden lang stilstaan zonder te plassen. Afstappen werkt ook niet. In zijn stal/paddock gaat het wel iets makkelijker maar hij blijft raar doen. Eerst dacht ik aan een gewoonte ookal hoefde hij niet. Hij deed het alleen tijdens instappen en hij plast altijd als ik zijn halster omdoe in de paddock. Laatste tijd ook gewoon halverwege het rijden. Toch van de week dierenarts naar laten kijken. Hij reageerde heel gevoelig op zijn blaas, dus donderdag naar Utrecht voor echo...(en gelijk voor EOTRH helaas...)
Floorg18 wel toevallig. Mijn ruin deed dit ook heel vaak tijdens het rijden. De ene keer moest hij wel plassen en de andere keer niet. Nu rij ik hem niet meer dus weet niet of hij het nog zou doen. Zijn plasgedrag in de wei en op stal lijkt mij normaal. Maar bij hem toevallig dus van de week ook EOTRH geconstateerd.
Floorg18
Geplaatst: 06-06-16 20:58
Ja dat is wel raar Jet4You. Misschien is er idd wel een verband. Zag ook dat je in het forum over EOTRH schreef dat je al foto's had in Utrecht. Was dat hetzelfde paard met de plasproblemen? Wel super naar dat je paard idd EORTH heeft. Ik ben heel benieuwd wat er donderdag bij m'n paard uit de echo komt en of hij dan ook EORTH heeft.
Ja ik heb donderdag foto's laten maken van zijn tanden. Maar dat was alleen niet in Utrecht maar bij mijn vaste Paardenkliniek. Of er een verband is zou ik niet weten maar het is wel toevallig. Ben nog niet gebeld dus morgen bel ik zelf even naar de kliniek.
Ik weet het niet, maar wellicht de moeite waard om te laten checken. Bij een paard waarbij de knie (bijna) op slot schiet zie je vaak ook die plashouding (je bedoelt de achterbenen ver naar achteren zetten, toch?).
Knie op slot zou je al eerder gezien moeten hebben, dus ik denk niet dat het dat al is, maar de ligamenten in de knie zouden wel slap kunnen zijn. Vooral aangezien je zegt dat het een fries is, daar zie je dat vaker.
Ze gaat stilstaan met haar achterbenen naar achter en opzij. Vervolgens doet ze haar voorbenen nog een stapje naar voren. Ze gaat dus echt met alle vier haar benen in een plashouding staan, het lijkt niet alsof haar knie op slot staat.
ierusju
Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-16 14:59
Zijn er nog mensen die een idee hebben wat het zou kunnen zijn? Ze was er namelijk een tijd mee gestopt, dus we dachten dat het een tijdelijk iets zou zijn, maar sinds kort gaat ze dus weer in die plashouding staan, zonder dat er iets gebeurd...
Mijn paard had het waarschijnlijk omdat hij EOTRH had en dus slecht zijn voedsel naar binnen kreeg en dat er daardoor hopen voedsel in de darmen konden ontstaan die op zijn blaas drukte. Hij kreeg dus het gevoel dat hij moest plassen terwijl dat niet zo was. Dit is alleen maar een theorie die ze hadden in Utrecht, maar zins hij geopereerd is is het bij hem eigenlijk weggegaan dus ik denk dat er wel een verband was.
ierusju
Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-16 17:05
Ik moet zeggen dat paard best nette tanden heeft. Heb in ieder geval de dierenarts het nog nooit over EOTRH horen hebben. Heb het ook even opgezocht, maar daar kan ik mijn paard totaal niet in vinden. Ze ruikt helemaal niet uit haar mond en kan harde dingen gewoon doorbijten.