xyzutu2 schreef:3. Sinds hij dus weer kamille en valeriaan krijgt, besef ik hoe zenuwachtig en gestresst hij tussen de andere pony's is als hij die kruiden niet krijgt. Ik heb het dus niet over stress tijdens ons 1ne uurtje training of iets dergelijks maar over stress de overige 23 uur omdat een pony voorbij loopt, naar hem kijkt en noem maar op. Mijn vraag was dus of mensen hun paard om díe reden kalmerende kruiden zouden geven of niet.
Nogmaals: het gaat dus niet om een trainingsissue, maar om een paard dat chronisch zenuwachtig is in de overige 23 uur van de dag en met zijn zenuwachtige wegsprinten ook de andere pony's tot last is (die vinden hem kort door de bocht gezegd zonder kruiden vervelend en druk en met kruiden gewoon normaal in de omgang).
Misschien dat dit nog iets duidelijker voor je maakt waar dit topic over gaat?
Volledig duidelijk. Nogmaals pure symptoom bestrijding. Daarbij ontneem je het paard de kans om zelf een manier te vinden om met het "probleem" om te gaan. Verder weet je niet eens of hij 23 uur per dag doet. Misschien doet hij het alleen als jij er bij bent.