Filosofische vraag: paard drogeren, ja of nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Filosofische vraag: paard drogeren, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 02:04

Hij heeft inderdaad een bloedonderzoek gehad en daaruit bleek geen magnesiumtekort. Daarna heb ik het hem alsnog nog een tijdje bijgevoerd, maar dat had geen effect.

Wat grappig trouwens dat de meesten hier op Bokt voor 'permanent drogeren' ;) zijn, terwijl als ik het aan niet-paardenmensen voorleg ik juist vooral negatieve reacties krijg, meer in de trant van dat dit nou eenmaal zijn karakter is en dat je dat niet zomaar mag willen veranderen. Die zien het meer als een soort psychische plastisch chirurgie.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 06:11

Zomaar een ideetje. Het wil wel eens helpen om eenmalig/kortdurend Confidence EQ te gebruiken. Zodat ze I.p.v continue een beetje 'het randje' eraf, echt meer vertrouwd raken. (I.c.m 'het randje' eraf.)
Maar ik zou het ook niet dubbel op gaan geven, dus hoe je dat zou kunnen proberen?

Edit: magnesium schijnt door de huid beter opgenomen te worden (of in (voeten)bad) maar ja... paarden.. vachtje. Ik zag ook praktische bezwaren.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 06:35

xyzutu2 schreef:
Wat grappig trouwens dat de meesten hier op Bokt voor 'permanent drogeren' ;) zijn, terwijl als ik het aan niet-paardenmensen voorleg ik juist vooral negatieve reacties krijg, meer in de trant van dat dit nou eenmaal zijn karakter is en dat je dat niet zomaar mag willen veranderen. Die zien het meer als een soort psychische plastisch chirurgie.

Antropomorfisme, zij bekijken het vanuit een menselijk oogpunt en staan er niet bij stil dat een paard inderdaad in het moment leeft zoals eerder genoemd. Een collega van mij heeft een leven lang ritalin geweigerd vanwege alle negativeit. Uiteindelijk met 30 jaar ofzo alsnog begonnen, en naar eigen zeggen, het was alsof de mist optrok en ineens het grote plaatje zichtbaar was. Dus het kan ook zeker heel positief zijn om iets met die prikkels te doen.

Ik moet ook wel een beetje lachen om het argument 'het is natuurlijk dus kan geen kwaad'. JKK is ook 100% natuurlijk, ik bedoel maar. Alles is schadelijk bij een bepaalde dosis dus zo zwart wit is het helaas niet.

Ik denk dat een fytotherapeut of anders een holist best een goed idee is. Misschien zijn er alternativen voor de valeriaan (die je imo niet moet onderschatten) of misschien zit er ergens een ander puzzelstukje niet lekker. Ik kan je Yvonne Groven van het Ilperveld aanraden.

Jennyj01Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 06:36

Ik heb je topic over RIO toen je hem net had al gevolgd. Geen aanval maar vind je niet dat je te veel met hem "bezig" bent? Dingetje dit dingetje zo. Als hij z'n oor al iets anders heeft dan wordt er al weer een theorie achter gezocht. Laat hem zijn wie hij is. De lieve maar ook spooky RIO. Weet natuurlijk niet of hij momenteel goed genoeg is maar gewoon elke dag lekker rijden. Als de tank leeg is dan is de kop ook leeg. Want al dat vrijheids dressuur is geestelijk misschien wel prikkelend maar lichamelijk komt het niet in de buurt van de behoefte van een (dit) paard. Mooie oefeningetjes leren is heel leuk en zo maar stilstaan op een Hooo is alle situaties is ook een handige oefening.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 07:11

xyzutu2 schreef:
c_alsemgeest schreef:
Het is een beetje theatraal op papier gezet TS :')

Voor degene die kruiden soft en onschadelijk vindt en mijn vraag dus ook wat overdreven: toen ik een kennis vertelde dat ik Rio valeriaan voerde was hij daar minder enthousiast over aangezien hij na inname van valeriaan als kalmeringsmiddel op de 1e hulp belandde met hallucinaties en paniekaanvallen. Daarom neem ik het kruiden voeren dan ook wel serieus.
Maar hoe dan ook: bedankt voor alle reacties, zowel pro als contra, ook via pb. Ik heb weer genoeg stof om over na te denken! _/-\o_

Afgaande van de informatie die jij zelf gaf, was er geen overgevoeligheid voor de gebruikte middelen af te lezen. In de gebruikelijke doseringen zou er niet veel risico moeten zitten.
Mensen overdoseren zichzelf vaak... en sowieso wanneer je een genetische aanleg hebt kunnen veel stoffen een trigger zijn tot hallucineren. Wiet, valeriaan, cafeïne en zelfs sommige kleurstoffen kunnen in grote maar soms ook kleine hoeveelheden de trigger zijn waardoor de hersenen anders aan het werk gaan dan wenselijk is.

Het risico in dit geval is te veel denken in problemen en onmogelijkheden. Vermenselijken is daarin een valkuil, aangezien je je vaak herroept op menselijke voorbeelden moet je zelf bewust omgaan met dit aspect. Niet paarden mensen zullen ook altijd in menselijk gedrag en daarbij horende oplossingen denken, juist omdat ze niet bekend zijn met de denkwijze van een paard.

"Drogeren" is niet fijn... maar is nu imo de beste oplossing in de keuze tussen twee kwaden. Je wil namelijk dat die schouder goed geneest. :)

Daarna zou ik heel erg goed gaan kijken naar wat je met je paard doet. geef je hem genoeg beweging, daag je hem genoeg uit? Sommige paarden hebben veel fysiek zware uitdaging nodig om zich goed te voelen.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 10:44

Er zijn mijarden mensen die anti-depressiva en/of kalmeringsmiddelen nemen. Terwijl zij (vaak) de nodige opvolging hebben gekregen van dokters/psychiaters etc om eerst het mentale (als ook fysiek alles ok is) probleem zonder medicatie op te lossen. Wetende dat de mens toch vaak veel complexer maar ook kneedbaarder is, gezien er over gevoelens kan gepraat worden. En toch hebben er velen deze medicatie nodig om het leven leefbaar te maken. Waarom je paard dan niet?

Ik ben zelf absoluut tegen het teveel/te snel gebruik van medicatie. Maar in sommige gevallen zijn ze nodig om mentale en fysieke pijn (in de grootste vorm van het woord, dus ook trauma/angst/verdriet) te doen verzwakken. Je hebt nu eenmaal mensen/dieren die angstig/onzeker zijn aangelegd en die door bepaalde gebeurtenissen er trauma's aan overhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 19:03

Jennyj01 schreef:
Ik heb je topic over [***] toen je hem net had al gevolgd. Geen aanval maar vind je niet dat je te veel met hem "bezig" bent? Dingetje dit dingetje zo. Als hij z'n oor al iets anders heeft dan wordt er al weer een theorie achter gezocht. Laat hem zijn wie hij is. De lieve maar ook spooky [***]. Weet natuurlijk niet of hij momenteel goed genoeg is maar gewoon elke dag lekker rijden. Als de tank leeg is dan is de kop ook leeg. Want al dat vrijheids dressuur is geestelijk misschien wel prikkelend maar lichamelijk komt het niet in de buurt van de behoefte van een (dit) paard. Mooie oefeningetjes leren is heel leuk en zo maar stilstaan op een Hooo is alle situaties is ook een handige oefening.

Als je ook dit topic had gelezen, dan had je geweten dat als ik elke dag lekker zou gaan rijden ik hem twee maand geleden al in had kunnen laten slapen aangezien hij met een flinke schouderblessure zit. 8-)
Doordat hij zelf steeds door die blessure heen rende in de paddock ben ik hem weer valeriaan+kamille gaan voeren en terwijl ik dat deed zag ik ook hoe de rust weer terugkeerde op de stoep tussen hem en de andere pony's, vandaar dat ik me toch ging afvragen of ik hem dit niet gewoon 'permanent' zou moeten bijvoeren, niet voor zijn lichaam (dat hopelijk weer snel geneest) maar voor de geest.

Inmiddels is Spooky, hyperRio van toen ik hem net had door wat we de afgelopen maanden hebben gedaan trouwens in de training verdwenen; we wandelen op straat (vindt hij met een andere pony erbij super, in zijn eentje nog een beetje spannend maar hij blijft bij je) en vandaag heeft hij - zonder halster of touw - zijn eerste officiele schrikparcours afgelegd met onder andere een vlag, een boog met slierten om onderdoor te lopen en dichte straat van wapperend zeil. Stilstaan op Hooo was zo'n beetje de eerste oefening die ik hem aangeleerd heb. ;) Blijkbaar heeft dat continu letten op kleine signalen en daarop de plannen baseren in plaats van andersom hem dus toch wel vooruit geholpen, ook al is dat misschien een andere manier van werken dan traditioneel is. ;)

Dus van Spooky [***] is in de training uberhaupt al geen sprake meer - maar zodra er een andere pony bij komt in de bak of zodra hij weer los in de paddock staat met de rest wordt hij weer zenuwachtig - ook toen hij nog wel gezond was en we echt aan het werk konden. De vraag is dus; accepteer je die sociale zenuwachtigheid als iets wat gewoon bij hem hoort, of verhelp je het door 'de rest van zijn leven' daar kruiden tegen te voeren?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-05-16 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 19:07

Als het allemaal zo relax en onder controle gaat hoef je hem toch ook niet te drogeren. Het is niet voor niks dat die middelen op een dopinglijst staan. Gewoon symtoom bestrijding.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 19:12

Ik zou het hem denk ik niet blijven geven. Zelf slik ik soms ook ritalin maar zonder ben ik net zo goed mezelf.
Hoe lang ik het wel zou geven weet ik niet, ik zou uberhaupt niet snel beginnen aan dergelijke middelen zonder uiterste noodzaak dus ik denk niet dat ik zelf in die positie ga raken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 19:25

Kamille is geen doping, valeriaan wel.
Maar ok.
Momenteel heb ik stress wat even nog niet voorbij tot het opgelost is.
Dan kan ik met gierende hartkleppen blijven lopen, of een pammetje nemen of iets wat ook dat effect heeft.
En wat is prettiger? Altijd onrust en stress of gewoon rust in je hoofd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 19:39

Jennyj01 schreef:
Als het allemaal zo relax en onder controle gaat hoef je hem toch ook niet te drogeren. Het is niet voor niks dat die middelen op een dopinglijst staan. Gewoon symtoom bestrijding.

Ik denk dat je het topic dan toch nog steeds niet helemaal begrepen hebt. :)
1. Trainen gaat super, geen klachten met nervositeit dus in dat opzicht zijn kalmeringsmiddelen niet nodig en ze zijn dus ook niet bedoeld om hem makkelijker te maken voor de mensen in zijn omgeving: de kruiden zijn niet bedoeld om training te vervangen en zijn dus niet bedoeld als symptoombestrijding tijdens training.

2. Hij mag door zijn schouderblessure in zijn eigen tijd maar mondjesmaat bewegen en alleen in stap, dus voer ik hem valeriaan en kamille zodat hij rustiger is op de stoep en niet continu wegdraait of wegspurt.

3. Sinds hij dus weer kamille en valeriaan krijgt, besef ik hoe zenuwachtig en gestresst hij tussen de andere pony's is als hij die kruiden niet krijgt. Ik heb het dus niet over stress tijdens ons 1ne uurtje training of iets dergelijks maar over stress de overige 23 uur omdat een pony voorbij loopt, naar hem kijkt en noem maar op. Mijn vraag was dus of mensen hun paard om díe reden kalmerende kruiden zouden geven of niet.

Nogmaals: het gaat dus niet om een trainingsissue, maar om een paard dat chronisch zenuwachtig is in de overige 23 uur van de dag en met zijn zenuwachtige wegsprinten ook de andere pony's tot last is (die vinden hem kort door de bocht gezegd zonder kruiden vervelend en druk en met kruiden gewoon normaal in de omgang).

Misschien dat dit nog iets duidelijker voor je maakt waar dit topic over gaat?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:10

Ik denk dat ik zou uitzoeken wat deze kruiden voor de lange termijn doen, met name qua belasting voor de organen.
Ik zou in de tussentijd wel proberen te zoeken naar een lange termijn oplossing. Maar heel eerlijk weet ik niet zo goed waar je nog zoeken moet :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:17

Ik ga in elk geval op zoek naar een fytotherapeut/kruidendeskundige om te kijken wat een goed langetermijnplan zou kunnen zijn om hem ontspannen te houden in de paddock; wel of geen valeriaan of iets anders. Ik weet wel dat je valeriaan sowieso 3 maand mag voeren en dus blijft hij voorlopig daarop staan, sowieso tot zijn schouder genezen is want twee terugvallen door overbelasting in 8 weken tijd vind ik iets teveel van het goede. >;)
Gelukkig hebben we voor nu iets wat goed werkt, maar mede door dit topic heb ik besloten om voor de langere termijn de beslissing gewoon even voor ons uit te schuiven en als [***]'s schouder genezen is een fytotherapeut/kruidendeskundige in te schakelen voor een goed oordeel over de ins en outs van verschillende soorten kruiden.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:20

Klinkt als een goed plan. Ben heel benieuwd waar je op uit gaat komen. Succces!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:21

Even tussendoor, wat heeft een stoned paard te maken met filosofie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:27

Net zoveel als sterven of denken of poepen te maken heeft met filosofie: an sich zijn het geen filosofische bezigheden, maar je kunt jezelf er wel filosofische vragen over stellen. :)

In dit geval was de filosofische vraag: als een paard een bepaald/voor hemzelf misschien lastig karakter heeft, ga je dat karakter dan met supplementen veranderen, of zeg je dat een karakter gewoon iets is wat een gegeven is en daar moet je het dus mee doen? Precies dezelfde filosofische vraag die mensen zich stellen over hun kinderen of over zichzelf als ze de mogelijkheid krijgen om hun gedrag of gedachten te beinvloeden dmv supplementen of medicatie.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:35

een filosofische vraag is volgens mij eerder bedoeld als:

STEL dat dit ... de situatie is, hoe zou jij handelen?
dus de situatie hoeft niet perse echt te zijn maar een stel dat situatie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:37

Dat is er inderdaad ook een. ;)
Maar zo wordt het topic wel heul filosofisch. :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:38

Hm, het lijkt er simpelweg op dat de TS niet echt begrijpt wat filosofie is, wat het misbruik van de term in de topictitel verklaart.
Duhelo, jij denkt aan een hypothetische vraag.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:40

Kuggur schreef:
Hm, het lijkt er simpelweg op dat de TS niet echt begrijpt wat filosofie is, wat het misbruik van de term in de topictitel verklaart.

Lekker belangrijk, we weten toch allemaal wat er bedoeld word? :')

Jennyj01Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:05

xyzutu2 schreef:
3. Sinds hij dus weer kamille en valeriaan krijgt, besef ik hoe zenuwachtig en gestresst hij tussen de andere pony's is als hij die kruiden niet krijgt. Ik heb het dus niet over stress tijdens ons 1ne uurtje training of iets dergelijks maar over stress de overige 23 uur omdat een pony voorbij loopt, naar hem kijkt en noem maar op. Mijn vraag was dus of mensen hun paard om díe reden kalmerende kruiden zouden geven of niet.

Nogmaals: het gaat dus niet om een trainingsissue, maar om een paard dat chronisch zenuwachtig is in de overige 23 uur van de dag en met zijn zenuwachtige wegsprinten ook de andere pony's tot last is (die vinden hem kort door de bocht gezegd zonder kruiden vervelend en druk en met kruiden gewoon normaal in de omgang).

Volledig duidelijk. Nogmaals pure symptoom bestrijding. Daarbij ontneem je het paard de kans om zelf een manier te vinden om met het "probleem" om te gaan. Verder weet je niet eens of hij 23 uur per dag doet. Misschien doet hij het alleen als jij er bij bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:11

Kuggur schreef:
Duhelo, jij denkt aan een hypothetische vraag.

Een bekende filosoof zei tegen mij dat iedereen die denkt de filosofie te kunnen definieren per definitie de filosofie niet begrijpt. :+
Daarbij onder andere doelend op het feit dat de filosofie in duizenden jaren continu van vorm en inhoud is veranderd. Voor iedereen die geinteresseerd is in filosofie en hoe dat zich verhoudt tot praktische vragen is dit een leuk stukje: http://www.renevandelft.nl/Wat_is_Filosofie2.htm

Voor de rest is het gehamer op filosofie door sommigen in dit topic behoorlijk off-topic aangezien het gaat over of je een karakter van een dier zou moeten/mogen aanpassen als je (als buitenstaander) niet precies weet wat het karakter of de aanpassing voor het dier zelf zijn. Dus graag weer on topic. 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:17

Jennyj01 schreef:
xyzutu2 schreef:

Volledig duidelijk. Nogmaals pure symptoom bestrijding. Daarbij ontneem je het paard de kans om zelf een manier te vinden om met het "probleem" om te gaan. Verder weet je niet eens of hij 23 uur per dag doet. Misschien doet hij het alleen als jij er bij bent.

Jongens zeg, wat is jou probleem? Ik ken de TS niet persoonlijk, al ken ik haar werkwijze al jaren dankzij haar kolums destijds en een paardenmagazine en nu hier op bokt. Ik vind de manier waarop zij met haar dieren om gaat en hoe ze haar training aan past aan ieder karaktertje net enorm bewonderenswaardig. Zou ik 100% haar werkwijze over nemen? Nope, maar ik zou nooit iemand helemaal volgen en ik denk dat ieder mens met paarden wel iets van deze TS kan leren.

Je hebt het traject van Rio trouwens alles behalve goed gevolgd of begrepen aan je reacties hier te lezen. Moest je dat wel gedaan hebben, dan zou je de keuze van TS, om hem op kruiden te zetten, wel snappen. Ik zie noch in dit topic, noch in dat van Rio, ook maar 1 aanwijzing dat dit een permanente oplossing gaat zijn. Het is een tijdelijk iets en dan nog alleen maar opgestart om een paard dat geblesseerd is door een moeilijke periode te helpen. En jeetje zeg, het gaat om planten die het beest door zijn voer krijgt. Sabel mij dan ook maar neer, ik geef mijn beesten ook kruiden wanneer ik denk dat het nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:19

Jennyj01 schreef:

Dat is na alle off-topic referenties aan training tenminste een fijn, duidelijk antwoord. :j
Die 23 uur is inderdaad een schatting. Ik ben zo'n 2 a 3 uur op wisselende tijdstippen per dag bij hem (ook met de andere paarden bezig) en ik weet natuurlijk niet wat hij daartussenin doet. Ik weet alleen dat hij hetzelfde zenuwachtige gedrag vertoont bij mij of bij anderen die niets met hem doen maar hem alleen maar uit de verte meemaken. Hij lijkt altijd dezelfde sociaal zenuwachtige in de omgang met de andere pony's.
Hetzelfde geldt nu met valeriaan ivm zijn schouderrust; dan laat hij continu hetzelfde rustige, sociale beeld zien.
De vraag is dan: blijf je zoiets doorvoeren als zijn lichaam genezen is, en het puur psychisch bedoeld is?

Maar ik weet inderdaad niet of ik alleen het symptoom 'uiterlijk gedrag' bestrijd en dat hij onzichtbaar zenuwachtig blijft van binnen, of dat hij door en door kalmer wordt.
Los daarvan heb je inderdaad een punt met dat hij met kruidendoping niet zelf zijn zenuwachtigheid leert te verbeteren - als dat al een mogelijkheid is. In de 2-3 maand dat hij zonder stond is dat hem niet gelukt, maar misschien was hem dat na 4 maand wel gelukt. Maar hoe lang laat je een paard zenuwpezen voor je ingrijpt - als je al in wilt grijpen?
Vandaar ook dit topic en daarom ben ik ook benieuwd naar hoe anderen daarover denken - ook juist van tegenstanders.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-05-16 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:22

@sandraverl Wat is mijn probleem? Nou ja zeg. Blijkbaar mag je dus alleen volmondig enthousiast bevestigend reageren hier.