gescheurde hoef is afgebroken HELP

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

welmoed__

Re: gescheurde hoef is afgebroken HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:54

Mijn merrie heeft sinds 3 weken ook een scheur middenvoor, maar bij mij ging gelijk de alarmbel rinkelen. Dat scheurt geheid door naar boven.
Hoefsmid is er bij geweest en ze komt nu inderdaad op ijzers te staan.
Zo'n scheur in de hoef zal ik altijd mee uitkijken.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:57

Een scheur is nooit onschuldig en altijd reden om even naar te laten kijken.
Is het dan niets, dan weet je het zeker... is het dan wel iets, dan ben je er vroeg genoeg bij... better safe than sorry namelijk...

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 22:20

little_gift ja ik had al zo'n vermoede...
welmoed, denk jij dat het goed zijn werk zou doen?(ijzers)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 05:57

Als dr scheur goed genoeg bijghouden wordt gaat deze echt niet doorscheuren. Imo is een ijzer geen oplossig alleen symptoombestrijding

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 08:20

croyslover schreef:
little_gift ja ik had al zo'n vermoede...
welmoed, denk jij dat het goed zijn werk zou doen?(ijzers)

Dat denk ik wel. Het ijzer houdt het doorscheuren tegen doordat er dan minder druk op de voet komt en hij tegengehouden word aan de zijkant.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 08:50

Afbeelding
zou dit opgelost kunnen worden met hoefijzers?(voor)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 08:52

loopt de scheur door naar de kroonrand? ziet er niet echt dramatisch uit. laat er een hoefsmid naar kijken en houdt het droog.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 08:54

DarkoFoitzik schreef:
loopt de scheur door naar de kroonrand? ziet er niet echt dramatisch uit. laat er een hoefsmid naar kijken en houdt het droog.

zo groot als het gat is was de scheur... dankjewel voor de tips :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 08:55

Het is lastig te zien zonder een foto van de onderkant, maar het lijkt mij dat de hoefwand gewoon te lang is. Als de smid gewoon de hoefwand netjes inkort en afrondt zodat de druk wordt verdeeld over hoefwand, zool en straal dan kan de scheur zonder problemen uitgroeien. Een ijzer is dan zeker niet nodig. Maar nogmaals, vanaf de foto is dat lastig te zien, het kan natuurlijk ook een ander probleem zijn. Als er bijvoorbeeld een schimmel in de hoef zit dan los je dat niet op door alleen bekappen/ijzer eronder.

willempie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 08:57

wat zou je denken van een stukje losse wand, gewoon door smid tot gezonde hoef weg laten snijden en een goed ijzer eronder, als je niks doet aan losse wand wordt het steeds erger, dit is geen WLD, dan heb je vaak een aan de onderkant een openstaande witte streep en gaat de wand daar dus wat wijken waar dus vuil en bacteriën in gaan zitten, mocht aan de onderkant dit wel zo zijn dan ook wel laten snijden tot gezonde wand en TOT dat het dicht gegroeid is iedere dag 2 x insmeren met onbewerkte honing of propolis uit honing, dit is bacterie dodend en is echt het enige wat helpt.
Als je eigenlijk al langere tijd in die hoef last hebt van een scheur dan is het toch zaak om daar even wat rigoureus aan te pakken anders wordt probleem steeds erger.

Dus ik zou zeggen de smid erbij en kijken of de wand buiten de plek genoeg van kwaliteit is.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:00

willempie14 schreef:
wat zou je denken van een stukje losse wand, gewoon door smid tot gezonde hoef weg laten snijden en een goed ijzer eronder, als je niks doet aan losse wand wordt het steeds erger, dit is geen WLD, dan heb je vaak een aan de onderkant een openstaande witte streep en gaat de wand daar dus wat wijken waar dus vuil en bacteriën in gaan zitten, mocht aan de onderkant dit wel zo zijn dan ook wel laten snijden tot gezonde wand en TOT dat het dicht gegroeid is iedere dag 2 x insmeren met onbewerkte honing of propolis uit honing, dit is bacterie dodend en is echt het enige wat helpt.

dit is white line disease. wat ook helpt is absorbine, dat werkt tegen bacterien en schimmels. als hij dit heft dan werken ijzers niet. die breken dan uiteindelijk af en je kunt de white line niet meer behandelen.

willempie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:27

DarkoFoitzik schreef:
willempie14 schreef:

dit is white line disease. wat ook helpt is absorbine, dat werkt tegen bacterien en schimmels. als hij dit heft dan werken ijzers niet. die breken dan uiteindelijk af en je kunt de white line niet meer behandelen.

klopt niet, pony van ons heeft wld gehad door grote verwijdering vd wand heeft ze toch een ijzer gehad maar wel half jaaar lan giedere dag 2 x honing gesmeerd, maar je moet wel zekerheid hebben dat alle besmette hoorn verwijderd is, ik ben destijds bij van Nassau geweest en die heeft heeft he tzo prima opgelost.

Of dat dit wld is kun je helemaal niet zeggen zo zul je eerst de onderkant moeten bekijken.

willempie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:30

DarkoFoitzik schreef:
willempie14 schreef:

klopt niet, pony van ons heeft wld gehad, door grote verwijdering vd wand heeft ze toch een ijzer gehad, maar wel half jaar lang iedere dag 2 x honing gesmeerd, maar je moet wel zekerheid hebben dat alle besmette hoorn verwijderd is, ik ben destijds bij van Nassau geweest en die heeft heeft het zo prima opgelost. heel belangrijk is dat de witte lijn in de hoef goed bekeken wordt tot waar de wld verspreid zit en daar bovenstaande hoorn te verwijderen tot gezonde hoorn

Of dat dit wld is kun je helemaal niet zeggen zo zul je eerst de onderkant moeten bekijken.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 09:35

moet ik dan even een foto maken(van de onderkant) als ik de hoef optil?

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 09:47

ja de hoef is diep en moet nodig worden bijgewerkt door de hoefsmid:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:50

hmm waar is de straal?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:51

Jeetje.... Echt bel alsjeblieft zsm een goede bekapper/hoefsmid. Dit paard staat echt veels te hoog op zijm hielen en zal vrijwel zeker op zijn toon landen en daar komt gewoon veel meer druk en niet gek dat er dan stukken afbreken. En de gehele zool is bedekt met steunsel... Echt arm paard. Loopt ie niet kreupel?!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:57

Dit is puur omdat de hoef niet goed bekapt is, te lang is en alle druk op de voorkant ligt.
Niet druk maken, maar wel als de sodemieter een Goede hoefsmid Zoeken

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 09:58

Maartje1990 schreef:
Jeetje.... Echt bel alsjeblieft zsm een goede bekapper/hoefsmid. Dit paard staat echt veels te hoog op zijm hielen en zal vrijwel zeker op zijn toon landen en daar komt gewoon veel meer druk en niet gek dat er dan stukken afbreken. En de gehele zool is bedekt met steunsel... Echt arm paard. Loopt ie niet kreupel?!

hij loopt niet kreupel, hoefsmid zou uit zichzelf komen, hadden we afgesproken, aleen ze kwamen niet, nu hebben wij ze gebeld en komen ze dinsdag, en de straal..de hoefsmid snijdt er iedere keer wat af bij die hoef geen idee waarom, ze spreken geen engels en wij geen hongaars(oke een klein beetje, we wonen hier nog niet zo lang) hij heeft er allemaal geen last van silly, de hoefsmid komt dinsdag en is de beste hier in de omgeving, ik denk dat bekappen en op ijzers zetten het beste is? of de komende tijd de hoefsmid laten vijlen?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:03

Mijn god wat een slechte hoeven....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:04

Ik moet zeggen dat het gat mij meevalt. Wel zie ik een hoef die veel te lang is, en inderdaad enorme hielen heeft. Ik zou er z.s.m. een smid bij halen die de hoeven echt goed in model kan maken, dan zal het gat er ook wel voor een groot deel alweer uit zijn.
Op mij komt dit gat over als de ''natuurlijke bekapping'' van een hoef die te lang is. Dan brokkelen ze af en houden ze zichzelf op die manier op ''gezonde lengte''. Ik heb altijd geleerd dat een hoef van zichzelf nooit te ver af kan brokkelen, het ziet er alleen (uiteraard) minder mooi uit dan wanneer een hoef door bekapping de juiste lengte krijgt. Ijzers vind ik niet perse nodig.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:06

Ik verbaas me meer over de onderkant vd hoeven dan vd scheur
vind de scheur eigenlijk niet zo schokkend ...

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 10:08

ik zeg het even duidelijk DE HOEFSMID KOMT DINSDAG!
ik bepaal niet wanneer de hoefsmid komt, kan het aangeven, dan kijken ze ernaar en als het nodig is bellen ze de hoefsmid!
de hoefsmid zegt wanneer hij komt, dat bepalen wij niet

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 10:11

ik kan de hoef niet korter toveren, toen we de hoefsmid belde waren de hoeven nog prima

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:14

Nou ik vind het allemaal niet dramatisch hoor had veel erger verwacht.
Gat goed rond uitvijlen, rest goed bijwerken (vind hoeven behoorlijk lang) en dan kan de scheur er goed uitgroeien. Rond uitvijlen is erg belangrijk, dan scheurt het niet meer door.
Kan allemaal prima zonder ijzers of ander gedoe zoals ik het hier zie.

Het is zowiezo zo dat bij scheuren je als je de punt van de scheur rond maakt, deze niet meer verder gaat, in principe dan als de hoef gezond is.

Wat goed spul is wat hoornvorming versnelt en hoorn verbetert is cornucrescine, verkijgbaar bij oa paardendrogist of betere paardenzaak. Paardendrogist levert vast ook wel in Hongarije (http://www.paardendrogist.nl). Biotine zie je resultaat pas van na paar maanden.

Het is heel bijzonder dat mensen hier vast kunnen stellen dat het white line is ahv foto :7