Paard 3 weken kreupel, wat kan het zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laibadji

Re: Paard 3 weken kreupel, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 11:05

2e opinie van een andere dierenarts? Niet slecht bedoelt maar 2 weten soms meer dan 1.
En anders zou ik wel opladen en richting dierenkliniek gaan. Paard heeft duidelijk veel pijn.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 11:14

Laibadji schreef:
2e opinie van een andere dierenarts? Niet slecht bedoelt maar 2 weten soms meer dan 1.
En anders zou ik wel opladen en richting dierenkliniek gaan. Paard heeft duidelijk veel pijn.

Ja ben de afgelopen dagen heel erg aan het denken of ik nou zo overbezorgd ben en spoken zie of dat er indd te weinig actie word ondernomen nu.

Vanochtend aantal klinieken gebeld met dit verhaal, en zij hebben zo op t eerste oog ook geen duidelijke richting waar t vandaan kan komen. Probleem is dan een beetje, wat ga je onderzoeken op de kliniek. Wacht denk ik de bloedtest af en afhankelijk daarvan beslis ik hoe en wat.

Wat ook nog een dingetje is, vorig jaar in deze periode had ze iets soortgelijks. Uitte zich iets anders maar wel veel overeenkomsten.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1841067&hilit=Paard+ligt+hijgt

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 11:16

De belangrijkste waarden voor spierbevangenheid zijn cpk en sgot/asat.
Vermits ze donkere urine heeft zou het ook handig zijn om ureum en creatinine na te kijken.
Laatst bijgewerkt door Thioro op 24-05-16 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 11:20

Afbeelding

Glucose waarde komt omdat het bloed niet direct onderzocht is, maar uren later. Is niet ingevroren.

Spierwaarden iets verhoogd, maar Valesca is panisch voor prikken. Stond dus gespannen.

Andere waardes waren niet erg genoeg afwijkend zei ze.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 11:26

Vind de LDH behoorlijk hoog hoor.. Dit zijn de waarden van mijn merrie toen ze spierbevangen was.
Afbeelding

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 11:28

Stuur je uitslag door naar andere klinieken en vraag waar ze aan denken op basis van deze uitslag.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 12:30

KellyDV schreef:
Vind de LDH behoorlijk hoog hoor.. Dit zijn de waarden van mijn merrie toen ze spierbevangen was.
[ [url=m/Btp3Zc.png]Afbeelding[/url] ]

Waren dit de enige verhoogde waardes? Heb het 3x aan mijn dierenarts gevraagd maar volgens haar moet het getal in de 1000-en lopen om spierbevangenheid aan te tonen.

Hoe was je paard verder qua lopen/gedrag?

Tip om bloedonderzoek door te sturen is een goede, ga ik doen bedankt!

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:39

Jo_vales schreef:
KellyDV schreef:
[ [url=m/Btp3Zc.png]Afbeelding[/url] ]

Waren dit de enige verhoogde waardes? Heb het 3x aan mijn dierenarts gevraagd maar volgens haar moet het getal in de 1000-en lopen om spierbevangenheid aan te tonen.

Hoe was je paard verder qua lopen/gedrag?

Tip om bloedonderzoek door te sturen is een goede, ga ik doen bedankt!

Ja dit waren de enige waarden. Wel nog röntgenfoto's gemaakt, niets afwijkends.
Zo liep ze:
https://www.youtube.com/watch?v=yOa1txixa-4

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 12:44

KellyDV schreef:
Ja dit waren de enige waarden. Wel nog röntgenfoto's gemaakt, niets afwijkends.
Zo liep ze:
https://www.youtube.com/watch?v=yOa1txixa-4

Oei die liep ook niet fijn inderdaad. Vind het wel apart dat er zo anders over bloedwaardes wordt gedacht.. ga het zeker navragen bij een ander.

Wel lees ik op meer sites en hier in topics dat waardes dan echt in de 1000en schieten. Lastig allemaal.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 14:05

Dan is het misschien geen verkeerde optie om haar toch als een spierbevangen paard te behandelen. Gaat ze niet dood aan en heel misschien voorkom je erger.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 17:06

bigone schreef:
Dan is het misschien geen verkeerde optie om haar toch als een spierbevangen paard te behandelen. Gaat ze niet dood aan en heel misschien voorkom je erger.

Ja tot nu toe heb ik haar behandeld als hoefbevangen, omdat ik bang was dat als het er misschien wel was ze blijvende schade op zou lopen. Nu is de aanpak met spierbevangen redelijk hetzelfde denk ik?

Ze heeft een halve paddock om in te scharrelen (zal denk ik 10 bij 10 zijn), verder op de filmpjes na geen gedwongen beweging. Verder alleen hooi en buut, ben sinds paar dagen wel weer haar magnesium aan het geven. Die kreeg ze altijd maar sinds het stoppen met muesli was ik daarmee gestopt. Zat me niet helemaal lekker dus die krijgt ze nu in een spuit in haar mond weer elke dag.

Morgen opnieuw bloedprikken en hopelijk urine kunnen opvangen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 17:18

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 17:33

janouk schreef:
Blaas of nierontsteking

Mijn gedachte

Nierbekkenontsteking.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 21:03

Knert schreef:
janouk schreef:
Blaas of nierontsteking

Mijn gedachte

Nierbekkenontsteking.

Ik heb ook die kant op zitten denken, maar dit zou wel uit het bloedbeeld moeten komen. Als er uit het bloedprikken van morgen weer geen afwijkende nier/ontstekingswaarden komen is dit echt uitgesloten.
Gaan proberen urine op te vangen, maar als ik dit wil laten onderzoeken zal ik waarschijnlijk toch naar de kliniek moeten om via catherer te doen. Kunnen we gelijk echo maken mocht er wat raars uitkomen.

Ik heb haar niet meer bruin zien plassen, wel erg donkergeel en telkens maar een halve plas van wat ze normaal plast. Stal stinkt ook enorm, maar niet natter dan normaal.

Filmpjes vandaag

Morgen dus bloedprikken en dan vrijdag de uitslag. Heb nog wat mailtjes met videos en het verhaal verstuurt, onder andere naar een fysio. Ben benieuwd of ik iets meer duidelijkheid kan krijgen waarvanuit ze nou zo lastig loopt.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:44

Lijkt mij ook echt spierbevangen.. Ben heel benieuwd. De bloedwaardes van mijn pony waren wel na 1 week.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:43

Mijn paard is ook spierbevangen geweest de waardes waren niet eens te meten zo hoog waren ze.
Hij liep na 15 min stappen in ene met zijn hoofd naar beneden en wilde niet meer lopen.
Snel op stal gezet en DA spoed gebeld, hij stond met zijn staart tussen zijn billen geklemd en had moeite om te blijven staan. Zijn spieren in zijn hele lijf stonden helemaal aangespannen.

Bloed afgenomen en een uur later wisten we het zeker dat hij spierbevangen was.
Heeft iedere dag een flinke spuit vitamine E met Selenium gehad en onstekingsremmers.
Moest een week boxrust en mocht geen krachtvoer hebben alleen hooi.
Had geen last van donkere urine.

Na een week weer bloed afgenomen en de waardes waren sterk afgenomen en mocht weer rustig wat gaan doen met hem. Hij is weer helemaal opgeknapt.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 10:53

Bloed is geprikt, word gelijk ingevroren en is nuchter gedaan zodat we gelijk IR en PPID kunnen checken. Ben heel benieuwd naar de spierwaardes.

Urine opvangen is niet gelukt,net nadat de dierenarts wegging stond ze te plassen haha. Mocht er niks uit het bloed komen en urine wordt weer donkerder (is nu donkergeel, niet meer bruin) laat ik haar katheteren op de kliniek.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:13

Goed dat je ir en PPID ook laat onderzoeken.

Zijn er Röntgens gemaakt van de benen?

Hopelijk snel duidelijkheid.. Ze oogt zeker niet fijn.
Beterschap!

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 11:21

No_No schreef:
Goed dat je ir en PPID ook laat onderzoeken.

Zijn er Röntgens gemaakt van de benen?

Hopelijk snel duidelijkheid.. Ze oogt zeker niet fijn.
Beterschap!

Dankje!
Moet zeggen dat ze zich verder redelijk oke lijkt te voelen. Geen koorts, alert (vanochtend druuuk) eet goed. Wel is ze vrij snel aan het afvallen. Stond in de planning, maar dit gaat wel erg hard voor een paard wat alleen maar van kuil naar hooi is gestapt, en geen beweging krijgt.. misschien toch meer pijn dan je op het eerste gezicht zou denken, of toch iets met de stofwisseling.

Nee er zijn nog geen rontgens gemaakt. Welke kant denk je op dat vraagt :) ?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 20:18

Snel afvallen is niet goed. Zou daar het probleem niet van komen?
Door snel afvallen komen er veel afvalstoffen vrij.

Rontgen vroeg ik omdat je paard zo voorzichtig loopt. Hko of bevangen dacht ik aan.

happyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 20:42

Wat zegt je hoefsmid er van?

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 20:54

No_No schreef:
Snel afvallen is niet goed. Zou daar het probleem niet van komen?
Door snel afvallen komen er veel afvalstoffen vrij.

Rontgen vroeg ik omdat je paard zo voorzichtig loopt. Hko of bevangen dacht ik aan.

Ja ik bedoel dat ze normaal nooit zo snel zou afvallen van het voer wat ze nu krijgt (ong 11 kilo hooi per dag). Dus het snel afvallen is imo een symptoom.

Hoefkatrolontsteking heb ik aan gedacht, maar dachten de hoefsmid en dierenarts totaal niet aan. Is natuurlijk zonder rontgen niet uit te sluiten.
Hoefbevangen hebben ze beide als 1e optie gehad zegmaar, maar zijn niet overtuigt en beginnen er steeds meer aan te twijfelen. Helaas is een hele licht of beginnende hoefbevangenheid vaak niet uit te sluiten of te bevestigen met rontgen.

@happyloveyou
Hoefsmid is in hele proces betrokken geweest en weet het ook niet zo goed. Twijfelt nog meer aan hoefbevangen dan de DA, maar durft het ook niet uit te sluiten. We hebben even gewacht met opnieuw beslaan omdat het zo onzeker was wat ze had, maar nu hoefbevangen steeds onwaarschijnlijker is durf ik haar denk ik wel opnieuw te laten beslaan, met normaal beslag. Goede opzet en wat ruimte voor afrollen, maar dat was het plan al.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:11

Hoe zit het met vit.e in het bloed?
Ik denk zelf ook spierbevangen. Veel paarden krijgen in de winter te weinig vit.e binnen via het voer. Ook de magnesiumwaarde is toch aan de lage kant en de calcium is juist ruim in het bloed.

Als ze in de kliniek niks kunnen vinden zou ik vit.e bijgeven zeker met die donkere urine wijst het op een spierprobleem.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 21:41

funnyhorses schreef:
Hoe zit het met vit.e in het bloed?
Ik denk zelf ook spierbevangen. Veel paarden krijgen in de winter te weinig vit.e binnen via het voer. Ook de magnesiumwaarde is toch aan de lage kant en de calcium is juist ruim in het bloed.

Als ze in de kliniek niks kunnen vinden zou ik vit.e bijgeven zeker met die donkere urine wijst het op een spierprobleem.

Bedankt voor het meedenken!

Magnesium zit precies en het midden van de referentiewaarde, en calcium iets boven het midden. Als je bedenkt dat bijna de helft van de paarden magnesium tekort heeft vind ik dat juist een nette waarde..

Voer vanaf vandaag een vitamine korrel waar ook aardig wat vitamine E inzit, maar mochten de spierwaarden toch echt naar voren komen in nieuwe bloedtest kan ik altijd nog wat bijgeven. Ze stond weer als een blok beton zo gespannen, dus iets verhoogd zullen ze sowieso wel zijn.

Bij de eerste bloedtest was ze niet spierbevangen, maar wie weet wat er vrijdag uitkomt.

Urine is wisselend van kleur, zo donker als vorige week heb ik het niet meer gezien maar het is absoluut donkerder dan normaal, en het ruikt enorm sterk. Ook nog steeds meerdere kleinere plasjes, zou het schatten op stuk of 5 op een dag.

AafKusLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:40

Ik denk hoefbevangen. Het komt vaker voor dat hoefbevangeheid niet gelijk herkent wordt en zijn vaak vage syphtomen. In dit geval zijn de syphtomen natuurlijk niet vaag. Maar wordt er nog niet altijd meteen aan hoefbevangen gedacht.