Voor de derde keer 3 weken na hoefsmid niet zuiver lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:16

Zijn haar stralen gevoelig of hoefzolen?
Reageert ze als ze op een steentje staat?

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 17:16

zal deze week eens een filmpje proberen te maken zonder ruiter

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 17:17

Nicje87 schreef:
Zijn haar stralen gevoelig of hoefzolen?
Reageert ze als ze op een steentje staat?

geen probleem, is gisteren mee naar buiten geweest, zonder ijzers en nergens last van
het zit echt in de bak met draaien en bochten maken

Nizoni4

Re: Voor de derde keer 3 weken na hoefsmid niet zuiver lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:18

Hmm... Vreemd... Succes!

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:23

Ik zie LV, maar wat is ze stijf zeg! En werken aan die conditie want ze is echt wel te vet. Ben ook wel benieuwd naar een filmpje zonder ruiter.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:27

Ik zat net als veel voorgangers ook te denken aan linksvoor, maar ik zat ook naat het zadeltje te kijken. Ligt die goed? Want wat ik dacht te zien, was dat hij een beetje klappert aan de achterkant. Het is niet supergoed te zien door de kwaliteit, dus misschien dat ik het verkeerd zie. Maar als ze last heeft van het zadel, kan daar natuurlijk ook onregelamtigheid uit voortkomen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:31

Volgens mij, als het aan de hoefsmid ligt dan loopt hij meteen na het bekappen kreupel,en zou dat dan na 3 weken juist over moeten zijn.Het is wel een brave pony zeg, hijreageert helemaal niet op die langskomende trein!

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 17:32

anjali schreef:
Volgens mij, als het aan de hoefsmid ligt dan loopt hij meteen na het bekappen kreupel,en zou dat dan na 3 weken juist over moeten zijn.Het is wel een brave pony zeg, hijreageert helemaal niet op die langskomende trein!

niet als het de spieren en banden zijn die door correctie op eens verlengt of verkort worden.
dan staan ze echt niet meteen kreupel, ik verwacht dan ook niet dat het in de hoef zit, altans de hoefwand, gevoeligheid, hoefmechanisme kan wel na correctie

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:42

Als er in de bak een duidelijk verschil is tov harde ondergrond (in het zachte erger dus) zou ik het ook eerder zoeken in gewrichten/pees/spier en niet zozeer aan een hoefprobleem..
Ben benieuwd als er een filmpje gemaakt wordt zonder ruiter.. harde grond/zachte grond en bochten nemen :P Maar das mss ook aan een DA om eens de tijd te nemen om een goed mankheidsonderzoek te doen. Kan ook opzadelen zonder ruiter om al is te kijken of je daar wat aan ziet bv.

(En qua zadel is een boomloze ghost mss een idee? Die zijn klein en lijken mij veel ruimte te geven en imo wel redelijk geprijsde zadels ? Heb er totaal geen verstand van hoor maar was daar vandaag toevallig naar aan het kijken hhaha)

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 17:47

Heb zojuist het filmpje van vandaag ook naar DA doorgestuurd, hoop dat hij dinsdag of vrijdag tijd heeft om langs te komen
helaas zal ruitertje dan denk ik op school zitten, dus kan haar niet belast voor laten lopen(wel met zadel alleen)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:56

wat een onwijs leuke pony! Ik zie ook wel degelijk dat er iets voor niet goed gaat. Dat knikje met het hoofd spreekt boekdelen. Toch blijft de pony zijn best doen!
Hopelijk kom je er snel achter wat het is!

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 17:59

rakni schreef:
wat een onwijs leuke pony! Ik zie ook wel degelijk dat er iets voor niet goed gaat. Dat knikje met het hoofd spreekt boekdelen. Toch blijft de pony zijn best doen!
Hopelijk kom je er snel achter wat het is!

Ik heb ook niet getwijfeld om haar eruit te halen tijdens de proef, was haar eerste wedstrijdje op haar(FNRS zit ze op f2 met manege pony)
Ik ben dan ook hele trots dat ze braaf samen terug bij de x zijn gekomen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:26

Denk toch aan bewegingskreupelheid, omdat je zegt dat het op het zachte en in bochten het meest zichtbaar is en deze kreupel heden bevinden zich bijna altijd hogerop in het lichaam.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:19

1e wat ik zie is niet kreupel, maar zadel dat te ver naar voren ligt. Dat kan gaan knellen op de schouders en dat loopt inderdaad niet lekker. Kan heel goed dat dat juist in wendingen meer gaat opvallen omdat er dan geen ruimte is in de schouders om te buigen. Staartriem een optie tot er een zadel gevonden is wat beter wil passen op een tonnetje?

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 19:37

tamary schreef:
1e wat ik zie is niet kreupel, maar zadel dat te ver naar voren ligt. Dat kan gaan knellen op de schouders en dat loopt inderdaad niet lekker. Kan heel goed dat dat juist in wendingen meer gaat opvallen omdat er dan geen ruimte is in de schouders om te buigen. Staartriem een optie tot er een zadel gevonden is wat beter wil passen op een tonnetje?

staartriem ben ik geen fan van, vandaar de zoektoch naar nieuw zadel gestart
De staartriem zit toch aan het uiteinde van wervelkolom vast, als we het rug gebruik niet erger willen maken, lijkt het me geen voorkeur hebben om daar aan te gaan rukken om zadel op de plek te houden

maar je hebt wel een punt van tijdens het los rijden tot einde proef is zadel zeker iets naar voren gekropen en idd haar schouder is krap en zit niet veel speelruimte

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:38

Van wat ik ervan zie is dit niet alleen een hoef probleem. De pony loopt door het hele lijf niet echt lekker. De staart wordt de hele tijd een beetje scheef gedragen. Dit duidt vaak op problemen in de bovenlijn/ achterhand. Bij de overgang naar de galop zie je een flinke zwieper met de staart. Dit geeft een ongemak aan. Het lijkt erop alsof je pony moeite heeft om de achterhand eronder te zetten. Om de aansprong in de galop te maken moet hij gaan zitten, dit lijkt nu niet te lukken. De pony loopt ook constant in een buitenstelling. Waarschijnlijk om een gebrek aan soepelheid en balans te compenseren. Ik zou er inderdaad een goede osteopaat bij halen om de gehele bovenlijn na te kijken. Je pony loopt een beetje in twee delen, de voorhand en de achterhand hebben niet echt contact met elkaar, daardoor kan de energie/ imuls vanuit het achterbeen niet over de rug naar voren vloeien. Ik zou adviseren om veel oefeningen te gaan doen waarbij je de pony bewust maakt van het hele lichaam.

pamelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:45

ik zie het wel. maar het lijkt als of de pony scheef loopt. osteopaat er bij een idee ? veel succes

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 20:06

DeHP schreef:
Van wat ik ervan zie is dit niet alleen een hoef probleem. De pony loopt door het hele lijf niet echt lekker. De staart wordt de hele tijd een beetje scheef gedragen. Dit duidt vaak op problemen in de bovenlijn/ achterhand. Bij de overgang naar de galop zie je een flinke zwieper met de staart. Dit geeft een ongemak aan. Het lijkt erop alsof je pony moeite heeft om de achterhand eronder te zetten. Om de aansprong in de galop te maken moet hij gaan zitten, dit lijkt nu niet te lukken. De pony loopt ook constant in een buitenstelling. Waarschijnlijk om een gebrek aan soepelheid en balans te compenseren. Ik zou er inderdaad een goede osteopaat bij halen om de gehele bovenlijn na te kijken. Je pony loopt een beetje in twee delen, de voorhand en de achterhand hebben niet echt contact met elkaar, daardoor kan de energie/ imuls vanuit het achterbeen niet over de rug naar voren vloeien. Ik zou adviseren om veel oefeningen te gaan doen waarbij je de pony bewust maakt van het hele lichaam.

Vandaar zoals gezegd al eerder in het verleden de DA er bij laten komen, was eerst bang voor ataxie, omdat ze vooral van overgang tussen galop en draf(aan longeerlijn zonder ruiter) zo uit elkaar knalde en niet fijn uit zag
De dierenarts heeft toen inderdaad gezegd die pony is schizofreen en bestaat uit 2 pony's. En omdat haar hersenpan aan de voorkant zit, delft de achterkant het onderspit.
staart scheef vind ik moeilijk om te zien, omdat die echt heel vol is en over het algemeen kan ik dat de afgelopen weken niet echt zeggen. Haar rechterkant is wel beduiden korter
Dus je hebt gelijk mbt oefeningen om haar bewuster te maken dat er nog een deel van lichaam mee moet
Moet dit echter echt zelf op pakken want met impuls rijden is voor ruitertje niet echt makkelijk, want het is zwart of wit. Motor aan is rem kapot(komt ook voort uit onbelans dat snap ik)

dewindhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 22:16

Ik heb het idee dat het spiertechnisch van hoog achter vandaan komt. Zeker met name dat je aangeeft dat de overgang draf-galop lastig is. Ik hoop dat de dierenarts snel uitsluitsel kan geven.
Wat misschien een idee is voor het verbeteren van gevoel van de achterhand en wat je kan doen met ruitertje erop Is een bandage verbinden van de ene kant van de singel om de kont heen naar de andere kant van de singel. De zogenaamde bodywrap. Dit kan zowel met het zadel als met longeren.

Het is een leuke combi om te zien en hopelijk krijg je het beestje snel weer in orde

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 22:26

Het loopt idd niet erg soepeltjes. Ik zou als 1e toch ietsje minder kilos willen zien bij de pony, liever iets schraler dan rond! daarnaast denk ik hoe minder kilos het heeft hoe beters het in evenwicht gaat lopen en ook wat soepeler in het lijfje kan worden.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 22:48

Ook het voer beleid wil ik met DA eens doornemen, ze krijgt nu alleen van 8-13a14 weidegang met grasmasker, in avond grasbrok in voerbal of slowfeeder(60x60)
Weidegang vind ik belangrijk ivm sociaal contact, helaas geen padock mogelijkheden. Wat moet ik nog minderen, beweging zou wel omhoog geschroefd kunnen worden, maar dan wil ik eerst pijn uitsluiten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 23:05

Grasbrok is vrij rijk, ik voer het hier 50/50 nu als ruwvoervervanger en pony komt er mooi van aan. Buikvulling met minder energie is bv haver of gerstestro ipv je grasbrok. Blijft ze ook langer bezig dan met wat brokjes. Er wordt gezegd dat paard x aantal kauwbewegingen wil maken. Stro doet daar veel meer voor.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 07:19

Waarom die grasbrok? Ik zou eerder voor een vitamine korreltje gaan en een flinke plak stro om bezig te blijven. Ik vind je pony ook te vet en dat zal zeker meespelen in fijn kunnen bewegen. Mijn ervaring is ook dat DA's helaas vaak weinig kaas hebben gegeten van goed voeren.

Heb je de osteopaat er wel eens bij gehad? Ik vind m erg stijf ogen.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 07:27

Hoe slijten de hofjes af? Mijn ponny had dit ook keer op keer maar die sleet vrij snel vrij scheef de hoefjes af. Deze scheefstand op de basis dus de vloer ging zij elders in het lichaam compenseren. Osteopaat erbij gehad en de basis recht/kloppend gemaakt dus een ijzertje er onder en nooit 1 pas kort/onregelmatig zien lopen!

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 07:34

Het valt me op dat ze haar staart scheef houdt en met haar hoofd knikt. Ze loopt idd ook wat onregelmatig. Maar ik denk niet dat dit persee van de hoeven afkomt. Het zou gewoon kunnen dat het zadel niet goed ligt, dat haar bespiering niet goed is etc. Maar het kan natuurlijk ook zijn dag er binnenin iets mis is met haar. Het beste zou zijn om haar helemaal door te laten meten door zowel osteopaat als dierenarts.