SandraVerl schreef:NatasjavE schreef:[quote="Yu
Nou jij kent dat boefje van mij nog niet.![]()
Nee inderdaad,...even niet opgelet of het voor een paard of een mens was![]()
@kurgur,...ja mee eens. Maar ja,....kom op, de lever ontgiften.
Ik heb het zelf even opgezocht. In paardenbloem zit choline wat opslag van vet in de lever kan voorkomen.
Het voorkomt dus vervetting van de lever en niet voor ontgifting.
Misschien bedoelen jullie hetzelfde ermee voor mij is het wat anders.
Verder een belangrijke grondstof voor de neurotransmitter acetylcholine en zorgt er voor dat cholesterol minder in de vaten blijft plakken.
Alleen hebben herkauwers er meer aan dan paarden gek genoeg omdat die het beter kunnen opnemen.
Mensen halen veel choline uit rundvlees. Hmmmmm.....
Edit,...ik weet niet of ik nu helemaal goed heb gequote.
Blijkbaar doet die choline nog meer. De onderzoeken die ik op pubMed vond, zijn in 2015 gepubliceerd en vooral 2 studies zijn intressant. De ene test een bestandeel op ratten met leverkanker, de ander gebruikt muizen (gaat trouwens over 2 soorten kanker). Jammer genoeg is de full text betalend, dus heb ik geen idee hoe groot beide studies zijn en of het een kwaliatief of een kwantitatief onderzoek is. Maar het duis in ieder geval wel aan dat we de werkzame stoffen die in een paardenbloem zitten, wel onderschatten.
Dat herkauwers de werkzame stoffen beter opnemen, had ik ook al gevonden. Er zit trouwens meer werkzame stof in de wortels als in de bladeren en er zit ook verschil in de seizoenen. Maar ik heb bij mijn paard, die door ziekte oedemen vormt, toch ondervonden dat zijn oedemen slinken als ik 3 weken lang 2 keer per dag een grote emmer met paardebloem, inclusief wortel, erbij smijt.
Onze moderne medicijnen hebben in vele gevallen hun oorsprong in plantaardige producten en soms valt men ook op het natuurproduct terug. Sommige mensen kunnen bv geen aspirine verdragen, maar moeten dit wel nemen na beroerte of plaatsen van een stent. Er zijn artsen die dan Salix Alba voorschrijven, wat niet meer of minder is als gedroogde wilgenbast. Wilg is immers een natuurlijk aspirine en werkt ook bloedverdunnend en pijnstillend. Ik heb ooit mijn shet door zijn hoefbevangenheid geholpen door hem Salix Alba capsulles te geven. Ik geef mijn dieren trouwens zeer veel producten op basis van kruiden na overleg met mijn DA.
Heb je linkje? Kan hem viq mijn studie zien.. ben super benieuwd