Vage klachten, en nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 13:40

Ja hoor, als je even zoekt hier op Bokt kom je wel topics tegen. Staat me een topic bij van een Bokker met een (jonge veelbelovende) Quarter Horse. Hadden ze in training staan. Ook mestonderzoek schoon. Beestje gaat ineens flink achteruit in conditie, knots van een rode bloedwormbesmetting. Paardje heeft het niet of net wel gered. Dat weet ik zo niet meer.

Na diverse berichten hier over mestonderzoek en paarden die toch flink wormen hadden ben ik gestopt met het mestonderzoek en ontworm ik 2x per jaar preventief. In het najaar met Equest (de groene, niet de Pramox) en voor ze de wei weer opgaan met Iverpraz.

En hier ook nog heel recent een bokker met paarden met vage, epileptisch aandoende klachten, en die blijkt leverbot te hebben. Een soort worminfectie die ze kunnen krijgen als ze met schapen lopen.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 13:47

Oh nou, daar schrik ik van! Dus aan een goede uitslag van mestonderzoek hoef ik voortaan geen waarde meer te hechten... :(
Ik heb de kliniek in Utrecht ook gesproken en duidelijke informatie gekregen. Dikke kans dat ik toch een dezer weken die kant op ga voor een consult inwendige ziekten. De andere kant is dat áls het wormen zijn, ze nu uitgeroeid moeten zijn door de ontworming... ben zo benieuwd hoe het zich de komende dagen ontwikkelt..!

Suzan_bobar

Re: Vage klachten, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 16:12

Het is echt al jaren bekend dat het slecht is om te koken bij diverse dierenartsen. Jammer dat het binnen bokt langer duurt tot het doordringt. Blijf het lekker koken. Neem zelf eens ongekookt een zaadje in je mond, goed malen tussen je kiezen zoals een paard en voel wat er gebeurt,.... Juist slijm vorming. Lijnzaad heeft geen koken nodig. In de natuur krijgt een paard toch ook niets gekookt.

Weer ontopic. TS, heel veel succes in Utrecht met je paard. Hopelijk is het snel gevonden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 17:57

Waarom zo aanvallend? Ik ben gewoon heel verbaasd. Ik geef lijnzaad ook wel gewoon zo maar wist echt niet dat koken slecht was.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 15:30

Hoefbevangenheid kan ook koliekverschijnselen geven, zeker de beginnende hoefbevangenheid... en dat zou dan wel kunnen verklaren waarom het telkens lijkt terug te keren na grasopname...

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:24

Wanneer is het gebit voor het laatst gedaan? Mijn merrie had ook telkens lichte vage koliek klachten. Ondanks dat het maar 11 maand geleden was toch tandarts gebeld. Waren maar minimale problemen. Daarna geen klachten meer gehad. (dus misschien is het iets simpels :) )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:29

Suzan_bobar schreef:
Het is echt al jaren bekend dat het slecht is om te koken bij diverse dierenartsen. Jammer dat het binnen bokt langer duurt tot het doordringt. Blijf het lekker koken. Neem zelf eens ongekookt een zaadje in je mond, goed malen tussen je kiezen zoals een paard en voel wat er gebeurt,.... Juist slijm vorming. Lijnzaad heeft geen koken nodig. In de natuur krijgt een paard toch ook niets gekookt.

Weer ontopic. TS, heel veel succes in Utrecht met je paard. Hopelijk is het snel gevonden.

?
En je moet lijnzaad juist koken om het gfitige blauwzuur te laten vervliegen.
Hoe zit dat dan?

Misschien handig als je dan ook uitlegt hoe het wel zit in plaats van zo boos te reageren
Enne, onze paarden leven niet in de natuur, misschien dat dat het verschil iz??

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 15:08

Tandarts is vorig jaar voor het laatst geweest. Nog niet toe aan de volgende ronde (1 keer per jaar houd ik aan), maar misschien ook nog een optie. Al kan ik niet goed bedenken hoe ogenschijnlijke buikklachten in relatie kan staan tot eventuele gebitsproblemen?

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 15:25

Als het eten niet goed gekauwd wordt kan dit voor koliek zorgen

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 15:32

Suzan_bobar schreef:

Scheelt natuurlijk dat ze in de natuur ook geen lijnzaad vinden ....