Yacintha schreef:Zelf heb ik geen ervaringen met zulke situaties (gelukkig), maar probeer jezelf vooral af te vragen of je het er voor over hebt en of je het dit paard wel wilt aandoen. Het is namelijk wel 6 maanden lang stalrust, dus in een klein hokje staan waar hij geen gekke bewegingen kan maken of zijn beentjes kan strekken, maar anderen wel naar buiten ziet gaan. Dan nog 1,5 jaar wachten voordat hij los op de weide mag.. En als hij dan toch in die tussentijd gek doet is het gelijk klaar.
Wil je hem dat aan doen, wordt hij daar gelukkig van? En wat dacht je van alle medische kosten voor jezelf en de onzekerheid of angst die je zal hebben voor het geval hij een gekke beweging maakt..
Ik snap heel goed dat het een moeilijke keuze is, ik zou het zelf ook echt niet weten, maar vraag je vooral af of je paard er wel gelukkig van wordt, niet wat je zelf graag wilt.
Dus als je het zo bekijkt, is het minst egoïstische om hem te laten gaan..
Heel veel sterkte met deze keuze!
Hij heeft gelukkig een ruime stal 3 bij 5 en heeft 2 openingen, 1 naar de stal ruimte en 1 naar de weide kant waar zijn maatje staat.
ikkebenhier schreef:Ik heb een paard gehad en die had ook een peesblessure. Wel niet zo erg als de jouwe. Het was gewoon een scheur in de pees.
Hij heeft 4 maanden totale boxrust gehad en daarna revalidatie. Hij had een vrij goede prognose, maar is nooit meer volledig hersteld dat hij pijnvrij bereden kon worden (dit kwam niet enkel door de peesblessure). Hij heeft wel nog jaren pijnvrij op de weide kunnen staan.
Omdat je paard zo een grote emotionele waarde heeft, zou ik het een kans geven.
Is er geen mogelijkheid om je paard bv enkele weken/maanden pijnstilling te geven zodat hij zonder pijn kan herstellen? Dan kan je met de tijd nog zien hoe het paard evolueert en hoe het loopt. Maar dan heb je het allesinds geprobeerd.
Je wil niet je hele leven spijt hebben dat je het niet tenminste geprobeerd hebt...
Hij heeft voor 8 dagen pijnstilling nu, maar hij liep gister al weer stukken beter.
Hij eet weer normaal en is ook weer Zichzelf, het niet eten en niets willen is 1dag geweest, waarschijnlijk de dag na dat hij dus iets gedaan heeft op stal.
future_vet schreef:anjali schreef:Zolang je paard nog levenslust heeft zou ik het proberen.
Wat is levenslust? Dat hij nog eet?
Ik heb in De OP ook uitgelegd dat hij verder helemaal zichzelf is, ik merk er verder helemaal niets aan, buiten die 1e dag dan.
RuthenRoos schreef:Second opinion!
Ik heb de echo's van 3 weken terug en van gister.
Maar waar zou je aanraden om ze dan naartoe te sturen?
Casarell schreef:Je zou natuurlijk kunnen kijken of er vooruitgang in zit na een maand.
Een maand is niet lang, maar als er ook maar iets vooruitgang in zit, sta je er misschien wel heel anders in.
Wel zou ik dan kijken in een behandeling met lasertherapie.. daar hoor ik veel goeds over.
Helaas is hij niet verzekerd, dus de kans voor dure therapieën heb ik niet helaas.
essie_blue schreef:Zijn er geen andere technieken die het herstel wat kunnen helpen? Je weet maar nooit.. ik zou het ook proberen. Wellicht shock-wave therapie, de ice-vibe boots (de trillingen ondersteunen de doorbloeding), lasertherapie.. Wat onwijs rot voor je! Hou je ons op de hoogte?
De ice vibe's had ik al besteld voor deze uitbarsting op stal deze komen dinsdag hoop ik binnen, hoop echt dat het helpt!
Goof schreef:Ik begrijp de emotionele waarde, maar ik vind niet dat je dat als reden moet gebruiken om je paard in leven te houden.
Dit is de rede dat ik ervaringen vraag, er staat ook in dat ik bang ben dat ik in mijn belang ga handelen niet in dat van hem.
Ik wil hem alle kansen gunnen maar het moet niet zo zijn dat hij eerst maanden met pijn moet staan.
Vandaar ook dit topic
Zapata schreef:Ik heb een aantal jaren geleden ongeveer zoiets gehad...
Door n peesklap de oppervlakkige buigpees voor 2/3 kapot..
Zat gewoon n gat in!
Moest toen 2x per dag 10 min stappen op t harde..
Verder smeerde ik groene leem tegen t vocht, traumeelgel en gaf ik hem msm poeder door zn eten voor de pezen...
Na ongeveer 11 maanden (incl verlengen en opbouwen enz) geheel genezen!!
En kon ik de draad weer langzamerhand oppakken...
Had toen geen mogelijkheid om m buiten op een klein afgezet stukje te zetten ipv constant op stal..
Traumeel gel smeer ik ook!
En msm poeder van puur natuur geef ik ook in combinatie met puur pees.
Voor de rest, bedankt voor jullie visie ik vind het fijn om verschillende meningen en natuur ervaringen te horen!
)over asfalt en heb hem beziggehouden met grondwerk.
Is hij er gewoon in stap in getrapt of doorheen gedraafd tijdens het rijden?