werking domosedan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Re: werking domosedan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 10:15

@Sky_Britt: Dat is wat onze da ook vertelde. Vind het toch een prettige gedachten dat meerdere mensen in het topic deze ervaring hebben.

Al reageert ieder paard weer anders, zo lees ik maar weer in het verhaal over Boke.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 10:21

Charmaine schreef:
Maar voorkomt wel een 'nare' ervaring. Zit inderdaad nog wel stukje opvoeding bij, maar als de smid niet meer geassocieerd wordt met stress/angst, werkt dat toch ook mee?

Dit inderdaad. Doordat de hoefsmid op een veilige en rustige manier zijn werk sluit je (hopelijk) uit dat het weer een nare ervaring wordt. Paard wordt weliswaar gedwongen zich over te geven, maar zal ook ervaren dat hem/haar niets overkomt. Dit kan gunstig zijn voor het vertrouwen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 10:30

Kijk wel uit met hoeveel je geeft. Ik geef mijne altijd een hele spuit (3ml ) voor het scheren maar dan is die wel echt koekkoek hoor. dan kan die geen pootje geven. Nu is dat ook per paard verschillend natuurlijk..

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 10:34

Jester_ schreef:
Kijk wel uit met hoeveel je geeft. Ik geef mijne altijd een hele spuit (3ml ) voor het scheren maar dan is die wel echt koekkoek hoor. dan kan die geen pootje geven. Nu is dat ook per paard verschillend natuurlijk..

Heb nog niet eerder mijn paardje sedatie gegeven dus hoe ze erop reageert weet ik helaas niet.

Ga van de week eerst mijn tussenoplossing (bach rescue) uitproberen. En dan zelf aan de slag met dr hoefjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 10:39

Bach kan je proberen :j Zelf heb ik Confidence EQ geprobeerd, de eerste keer dacht ik dat het geweldig werkte, maar de 2e keer bleek dat de 1e keer toch toeval was :+ Maar misschien werkt het voor jouw paard wel ;)

Sowieso moet je een hoefsmid zoeken die wil samenwerken :j En die bereidt is om alles heel rustig aan en stapje voor stapje te doen. Ik heb die gelukkig gevonden, maar het is niet evident om iemand die te vinden die anderhalf uur wil uittrekken voor 2 hoefjes en dan tevreden is en zegt "die andere doen we wel een andere keer" ;) Maar die kalmte heeft die van mij wel nodig, mensen die zeggen "joh, hij moet zich niet aanstellen, we doen dat gewoon even en hij merkt wel dat er niks gebeurd" .. tja .. die hebben het geweten zullen we maar zeggen.

Wat ik niet gedaan heb is de vijl altijd bij mij hebben .. want dan creëer je dat je paard jou met de vijl en dus hoeven/angst gaat associëren. Dit kan werken als je je paard al lang hebt en een enorme band hebt maar ik had die band nog niet dus dat zou alles alleen maar erger gemaakt hebben. Wel deed ik gewoon veel met de hoeven, op alle mogelijke momenten. En dan niet hoefsmidgerelateerd, maar gewoon algemeen: aanraken, optillen, zelf op laten tillen, ergens op laten zetten... gewoon er een spelletje van maken. Maarja, ik had dan ook eentje met algemeen wantrouwen naar vreemden toe (en ik was gewoon een vreemde natuurlijk) en zelfs problemen met het optillen en uitkrabben van de hoeven. Dus ik ben helemaal van 0 begonnen ;)

Wat hier ook heel er geholpen heeft: gewoon andere dingen doen. Niet steeds maar denken "we moeten weer oefenen met die hoeven want er is alweer een week voorbij.." want dat kwam ons niet ten goede. Ik heb met momenten gewoon weken niks met de hoeven gedaan, maar wel andere leuke dingen. Het gaat om vertrouwen in jou, dat wat jij doet & vraagt van je paard hem/haar geen pijn gaat doen. En dat kan je ook bekomen door andere dingen te doen (wandelen, grondwerk, werken met objecten, ik roep maar wat) en dan merk je ineens als je toch eens een voetje of dergelijke vraagt dat dit plots met véél meer vertrouwen gaat ... Laat het los, dan gaat het veel sneller ;)

Vijlen heb je trouwens geen vijl voor nodig, ik heb dit in het begin gesimuleerd met een borstel (zo'n plastiek massage-ding). Dat heeft ook een schurend geluid/gevoel, maar zonder het typische vijlgevoel/geluid (en bij die van mij vooral geur .. zodra hij hoeven begint te ruiken stijgt de spanning ;) ). Een tipje :) En dan gewoon paard borstelen, hoeven uitkrabben, nog borstelen, nog eens voetje vragen, 1 haal met de borstel, belonen, verder borstelen, klaar ;)

Hoop dat je er wat mee kan, ik snap je gevoel volledig dat die hoeven toch gedaan moeten worden en ik weet niet hoe ze eruit zien, maar zolang hij niet ongemakkelijk/kreupel loopt heb je nog tijd hoor, ookal zien ze er niet uit zoals in het boekje. Investeer nu meer tijd en je krijgt het achteraf dubbel en dik terug :)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 11:03

Dank voor je tip wbt de hoeven 'vijlen' met een ander voorwerp. Is zeker een aanrader, want heb m'n handen al aardig open liggen omdat dat ding zo groot en scherp is. En dan ook nog haar gerustellen ect maakt het een onhandig ding om in eerste instantie mee te oefenen.

Zal eens kijken of ik een foto kan maken van dr hoeven.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 14:13

Het afbrokkelen en scheuren is in de afgelopen 3/4 dagen ontstaan. Daarvoor zag ik wel dat ze wat aan het groeien waren maar nog wel intact.

Het is om te schamen, als ik een ander paard zo zie staan denk ik er het mijne van....maar nu is het mijn paardje. Ik vind het echt vreselijk.

Afbeelding
Afbeelding

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:43

Sabine; in dat geval is Boke dus door de verdoving heen gebroken. Net als bij mensen heeft elk paard een andere stofwisseling en is het even afstemmen/proberen met de dierenarts wat werkt, ik zeg dus ook niet dat ze een fout hebben gemaakt. Een arts houd zich ook gewoon aan de richtlijn per gewicht. Deze zal relatief laag ingesteld zijn aangezien de hartslag daalt van dit soort middelen. Je kunt er dus vanuit gaan dat de dosis die is vastgesteld nogsteeds veilig is om aan bijvoorbeeld een wat ouder paard met een wat zwakker hart te geven.
Op het moment dat er niets aan de hand is leek Boke dus behoorlijk aangedaan maar op het moment dat zijn systeem sterkere input kreeg van buitenaf kon zijn stress respons toch de overhand nemen.
Technisch gezien werkt het zo; de dosis bepaald het aantal receptoren (ontvangers op cellen) dat bezet wordt door de moleculen van het medicijn. Hoe lager de dosis hoe meer lichaams eigen signaal stofjes nog de kans krijgen om effect te hebben op deze cellen. Op het moment van stress worden deze lichaams eigen stoffen in grote getalen aangemaakt en wanneer er niet genoeg receptoren bezet zijn door de medicatie krijgen de lichaamseigen stoffen de kans om de vrije receptoren over te nemen en de medicatie compleet te overstemmen. Dit is een balans die je niet van te voren per individueel paard vast kunt stellen maar het is wel mogelijk om de dosis (na checken van hartslag!) te verhogen.

Niet dat ik vindt dat je het nog eens moet proberen hoor. Maar dan weet je (en eventuele meelezers) hoe dat zou kunnen komen.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:08

Hoi,

Ik heb niet alles gelezen, maar wil toch graag reageren.

Ik zat 4,5 jaar terug in exact dezelfde situatie als jij. Paard gekocht dat erg bang was, hoefsmid was problematisch, maar er moest wel bekapt worden.

Ik heb toen domosedan (orale gel) gebruikt. Goed opletten dat de dosering juist is en dat je het lang genoeg in laat werken zonder dat er vanalles om het paard heen gebeurd. Beste is om de spuit te geven en dan gedurende de inwerkingstijd die op het doosje staat het paard gewoon lekker te laten staan en met rust te laten.

Mijn paard was erg suf, maar kon nog wel op drie benen staan (om hem een beetje steun te geven hebben we hem naast/tegen de wand gezet). Het bekappen ging super. Daarna verder geoefend en tegenwoordig kan hij gewoon zonder problemen bekapt worden. Heb nooit meer verdoving hoeven gebruiken.

Wel opletten trouwens dat ze na het sederen een tijdje niks mogen eten (je da kan je vertellen hoe lang), omdat het middel ook de slokdarm/spijsvertering lam legt en ze dus erin kunnen stikken enzo. Dus best in een kale stal zonder strooisel weer bij laten komen.

Succes ermee!

Edit; de juiste hoefsmid is ook erg belangrijk. Ik zie dat jullie in Friesland zitten, pb maar als je interesse hebt, ik kan een hele goede smid aanraden die super met de paarden omgaat en alle tijd neemt om ervoor te zorgen dat je paardje weer een goede ervaring bij de smid heeft.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 15:29

Sky_Britt dank voor je technische uitleg. Maakt het begrijpelijk. Top!

Dobbelicious gelderland zitten we in de nabijheid van Arnhem.
Bedankt voor het delen van je ervaring met domosedan.
Wat extra steun kan ik wel bieden en een paddock om bij te komen.
Heb geen box helaas.....

Heb net m'n instructrice gesproken voor advies. Daar werd ik niet zo vrolijk van...zij vermoed dat mijn paard door de domosedan heen gaat komen...ze maakt zo ontzettend veel adrenaline aan.
Hmm...dan loop je dus het risico op overdosering en ik heb geen idee of dat wenselijk is? Lijkt me niet....of vragen aan de da of hij tussentijds bij kan spuiten? Indien nodig....
Ook de bach rescue nog voorgesteld maar dit gaat hem volgens haar niet worden...deze druppels zijn kansloos bij jou paard.

Omdat de hoeven achteruit gaan, bel ik volgende week de da en hs..het zal toch moeten.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:41

Ik had vroeger ook een heel druk paard met heel veel adrenaline en bij sedatie van de DA kwam er door maar bij domosedan werd ze gewoon rustig maar bleef alert.
Soms heeft verdoving een averechts effect maar als je niet probeert weet je het ook niet.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 16:03

Laibadji schreef:
Ik had vroeger ook een heel druk paard met heel veel adrenaline en bij sedatie van de DA kwam er door maar bij domosedan werd ze gewoon rustig maar bleef alert.
Soms heeft verdoving een averechts effect maar als je niet probeert weet je het ook niet.

Daar heb je gelijk in....het blijft een beetje rikraden.
En de hoeven groeien ondertussen gewoon door. Kortom ik moet op korte termijn de knoop doorhakken.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 16:57

cissie schreef:
Sky_Britt dank voor je technische uitleg. Maakt het begrijpelijk. Top!

Dobbelicious gelderland zitten we in de nabijheid van Arnhem.
Bedankt voor het delen van je ervaring met domosedan.
Wat extra steun kan ik wel bieden en een paddock om bij te komen.
Heb geen box helaas.....

Heb net m'n instructrice gesproken voor advies. Daar werd ik niet zo vrolijk van...zij vermoed dat mijn paard door de domosedan heen gaat komen...ze maakt zo ontzettend veel adrenaline aan.
Hmm...dan loop je dus het risico op overdosering en ik heb geen idee of dat wenselijk is? Lijkt me niet....of vragen aan de da of hij tussentijds bij kan spuiten? Indien nodig....
Ook de bach rescue nog voorgesteld maar dit gaat hem volgens haar niet worden...deze druppels zijn kansloos bij jou paard.

Omdat de hoeven achteruit gaan, bel ik volgende week de da en hs..het zal toch moeten.

Ik denk dat dat heel erg meevalt hoor. Die van mij ging ook echt door het lint. Ik kon hem zelf de benen destijds nog niet eens optillen en hij was echt goed suf van dat spul. Als je juist doseert, goed onder de tong spuit en daarna in alle rust in laat werken (meende 3 kwartier ofzo), denk ik dat de kans dat ze er doorheen gaat erg klein is. Na die drie kwartier zie je vanzelf hoe ver ze heen is en dat kan jij denk ik het best inschatten. Je kunt je dierenarts vragen of je na die drie kwartier eventueel nog iets bij mag/kunt geven. De spuit werkte bij mijn paard zeker wel een uur of 3 a 4, dus bijspuiten en nog eens een half uurtje wachten lijkt mij niet onmogelijk (gebaseerd op mijn ervaring dan he).

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 17:27

Was het van plan om door de da te laten doen en hem er ook bij aanwezig te laten zijn in ieder geval om dr werking te controleren en de hartslag te checken.
ZE is verder gezond en jong maar ik vind het toch een beetje trickie...

Langskomen om te injecteren en te controleren was geen probleem. Kost me een injectie en visite. Stukje duurder dan een spuit in de mond maar dat geeft niet.

Ik ga ervan uit dat dit eens en nooit weer hoeft. Dus dan maar die ene keer onder veterinair toezicht.

Als het allemaal lukt is het aan mij om het oefenen ect goed te trainen en staps gewijs op te bouwen voor de toekomst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:48

@ Sky_Britt : check, dank je wel voor de uitleg :)
Denk dat het bij [***] dan inderdaad echt zoveel angst/stress is dat die stress-stofjes alsnog de overhand nemen. Zeker nu hij laatst bij de tandarts wel zonder problemen verdoofd is geweest en daar totaal geen problemen mee had. Een tandarts is duidelijk geen hoefsmid ;) :))

@ cissie : die hoefjes zien er spijtig genoeg wel erger uit dan ze hier ooit hebben uitgezien .. [***] is gelukkig gezegend met sterke hoeven en een eigen hoefonderhoud :Y) Wens je veel succes ermee en nog een tip voor als ze eens gedaan zijn: veel wandelen op het harde, dat geeft je wat meer extra tijd tussenin ;)

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 18:16

Ik lees hierboven dat de domo 3 a 4 uur werkt. Die ervaring heb ik niet. Heb nu 2x gesedeerd. Inwerkingstijd inderdaad ongeveer 3 kwartier. Vanaf dan heeft de smid bij mij voor 2 hoeven ijzers met zooltjes max 1,5 uur de tijd. Dan komt ie alweer zodanig bij dat hij gaat reageren. Daarna is hij binnen het uur echt wel weer helemaal wakker. Dus vanaf moment van geven tot hij helemaal wakker is, is ong 3 uur, maar dus niet die hele tijd compleet gesedeerd.

Ik heb overigens altijd de hele spuit gegeven. Wellicht dus iets overgedoseerd. Laatste x was hij daardoor wat wiebelig, maar redden we het met behulp van een muur. Volgende week dus maar minderen. Wil uiteindelijk toch wel weer zonder...Die spuiten zijn niet zo heel erg goedkoop ook ;-)

Pearljam77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 18:44

Zoek een goede smid die ervaring heeft met jonge, onervaren en of bange paarden. De rust en aandacht zorgt er dan voor dat het ook zonder stress kan.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 18:00

ik doe een beetje van allebei, voor een ijslander ( ik meen, weet het niet meer zeker) 2 streepjes Relaquine en voor 200 kg domasedan. paardjes nog wakker maar geen gedoe.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 18:55

Dank voor de reacties, erg fijn!

Na wat wikken en wegen heb ik toch een andere keuze gemaakt.
Ik ga het zelf doen met een stalgenoot die inmiddels geen hoefsmid meer is maar wel de kennis heeft.
Ze krijgt een lichte sedatie die door het voer gegeven mag worden en een langere inwerktijd heeft.
Hij gaat het grove werk doen en ik het navijlen.
Dit zodat ik kan leren hoe dit tussentijds bij te houden is.
Deze stalgenoot heeft me ook geholpen met het vervoer ten tijden van aankoop en was met zijn hulp tijdens het trailer laden zo ontzettend vriendelijk en geduldig dat onze gezamenlijke aanpak de meeste kans van slagen heeft denk ik.

We doen eerst haar voor voetjes en na verloop van tijd de achter voeten.
Tussen die twee periodes in kan ik verder gaan met het oefenen van het optillen van de achtervoeten zodat ze hier wat beter aan gewent raakt.

Mocht het uitlopen op een fiasco tja...dan heroverweeg ik de optie van zwaardere sedatie maar weer.

mel96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:31

Domosedan is een sedatie middel waarvan paarden helemaal van gaan slapen. Dit middel gebruiken de paardenarts bij mijn op stage (combinatie- dierenartspraktijk) altijd. ze hebben hier alleen maar goede ervaringen mee. paarden gaan rustig slapen en worden erna ook weer rustig wakker als het middel uitgewerkt is.

persoonlijk vind ik het een aanraden. vooral voor veiligheid van je hoefsmid, je paard maar ook jou als eigenaar die erbij staat.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 19:39

Afgelopen week zelf aan de slag geweest met de hoefjes ( stalgenoot bleek erg druk dus kon me op korte termijn niet helpen). Maar omdat er toch best wat werk aan zit, het is niet meer een beetje bijvijlen toch de smid geraadpleegd.
Mede omdat ik vond dat ze ietswat moeilijker ging lopen...

Da erbij en situatie nogmaals uitgelegd. Commando voetje Kent ze inmiddels door het oefenen maar dit is natuurlijk niet afdoende.

Hij kon het niet grondig en veilig doen zonder sedatie.
Daarom domosedan en een opiaat laten geven.
ZE was na enkele minuten volgens mij ergens op een roze wolk beland.
ZE kon nog gewoon staan en dr hoofd/hals bewegen voor dr evenwicht.
ZE hoorde mij ook, want eenmaal in 'gesprek' doezelde ze meer in.
Alle 4 de hoefjes rustig kunnen doen en het commando voet kwam nog bij dr binnen...ze tilde dr voetjes netjes en rustig op.
De hs was vrij snel klaar.
Het spul heeft nog een klein uurtje gewerkt en toen was ze weer het dametje.
Nog even gewacht met in de weide laten, maar na 1,5 uur was ze erg duidelijk....laat me nou uit de paddock ik ben er klaar mee.
ZE ging gelijk hooi eten dus nog een uur bij dr geweest ivm kauwen en slikken.
Na 2 uur liep ze alweer te ravotten en te hannesen met enkele kudde genoten.
Vanavond heeft ze dr brokjes gehad en was weer helemaal de oude zonder schrik te hebben gehad.

We gaan verder met oefenen en de smid komt tussentijds als hii in de buurt is langs om te vijlen. Ook als oefening....

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 08:04

Oh wat goed nieuws! Hopelijk heb jij nu ook een beetje vertrouwen in domosedan. En jullie zijn super bezig. Er komt een moment dat het lukt zonder sedatie! Succes!!

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:24

Wat goed om te horen dat het allemaal gelukt is! Succes met oefenen verder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:24

Fijn dat het zo rustig gegaan is cissie!
Op naar nog meer goede ervaringen :)

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 23:01

Heeft de DA ook uitgelegd waarom hij/zij een opiaat erbij heeft gegeven? Ik heb dit nog nooit gehoord bij ingrepen waar geen pijnbestrijding voor nodig is. Misschien om het een prettigere ervaring te maken of om 2 verschillende systemen te targetten zodat er minder kans is dat het niet werkt? Weet je toevallig ook welke/ wat voor opiaat?