Dit zijn aarsmaden
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sjarett schreef:Tegen spoelworm moet je pyrantel gebruiken. Ik heb ook een hardnekkige besmetting bij een merrie met veulen, het veulen ontworm ik elke maand op advies van de veearts met pyrantel en de merrie geef ik elke 6 weken een kuur.
Als je niet aan ontworming kan komen via de dierenarts dan kan je het gewoon in Engeland of Ierland bestellen. Dat doe ik ook, ik koop altijd heel veel in en mijn veearts weet ervan.
Kimmiee_D schreef:
Citaat:In eerste instantie zou je denken aan lintwormsegmenten. Hebben jullie ook vast aan al gedacht. Maar die structuren na pletten wijzen daar helemaal niet op. Dan is het veeleer een blaasje van een plant. Welke plant zou ik niet weten, maar het lijkt dan in de verste verte niet op iets parasitairs. Het vreemde vind ik wel, dat die blaasjes dan mogelijk het maagdarmkanaal als zodanig gepasseerd zijn. Het kan, maar ik zou dan toch wat eerder verwacht hebben dat ze meer aangetast zijn, zeker als het zo goed lukt om ze te pletten. Maar goed, die structuren lijken niet op een worminfectie te wijzen.
kim1207 schreef:Ik zou toch maar ns met t woud gaan overleggen als ik jou was en zorgen dat de weides wormei vrij zijn. Ik de k dat daar de grootste uitdaging gaat liggen. Vlgs mij sta je op behoorlijk worm besmet land nl. Jouw manier v ontwormen helpt iig resistentie in de hand. Er zijn niet meer middelen dan er nu zijn en komen er ook voorlopig niet. Als de wormen resistent geraken hebben we pech zal nogal wat paarden treffe . Maar goed.
Een paard is nooit wormvrij, dan wordt nl zn immuun systeem ondermijnd.
kim1207 schreef:Dat kun je wel vinden, maar ik raad je wel aan om je weiland goed wormeivrij te maken, met bv schapen te weiden . N spoelwormbesmetting op je land kan zeer hardnekkig zijn. Heb wel ns gelezen 40 jr op n petrieschaal . Stalgenoot had twee weken terug ook zoiets id mest. Da had en heeft nog steeds trouwens geen idee wat t is / was
En als jij goed met microscoop overweg kunt is zelf mestonderzoek helemaal n eitje overigens! Kun je ook mooi recount doen na een tweetal weken om te kijken nr resistentie of niet