Hengst 3 jaar ballen nog in de buik?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 21:45

L_Love_Horse schreef:
@Geerke

De ene hengst maakt meer testosteron aan als de andere. De ene hengst is ook beter te hanteren als de andere. Zal een combinatie zijn van hormonen, karakter en opvoeding. :)

dan heb ik drie testosteron-arme hengsten...of gewoon opgevoed ;)
testikel=bal... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 21:46

LillyMedley schreef:
[naam] schreef:
Ah oke, dus hij is bij de eigenaar geboren?
Dan zou er geen twijfel over moeten zijn of hij gecastreerd is inderdaad.
Weet je ook waarom de eigenaar een hengst tussen zijn merries (bij de moeder) laat lopen?

In iedergeval niet om te dekken. Ik pas op met kwade woorden over de eigenaar. Maar hij heeft zich niet echt in paarden gediept. Dus zal er geen reden zijn
Ah oke, maar deze meneer weet vast wel dat mannetjes en vrouwtjes dieren bij elkaar zetten iets teweeg kan brengen. :D

Snap dat het voor jou lastig is omdat het niet je eigen paardje is.
Ik ben benieuwd hoe het afloopt. :)

Trouwens, dekt hij de merries ook echt? Of springt hij er zeg maar alleen op om te spelen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-05-16 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 21:46

geerke schreef:
L_Love_Horse schreef:
@Geerke

De ene hengst maakt meer testosteron aan als de andere. De ene hengst is ook beter te hanteren als de andere. Zal een combinatie zijn van hormonen, karakter en opvoeding. :)

dan heb ik drie testosteron-arme hengsten...of gewoon opgevoed ;)
testikel=bal... :D

Oké

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 22:07

Ik verplaats dit topic van OPG naar MD.

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 22:20

C_arola schreef:
Ik verplaats dit topic van OPG naar MD.

Wacht even wat is dat? Ik ben nieuw hier

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 22:27

Laatst bijgewerkt door Gini op 04-05-16 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's zichtbaar, de rest in link

KittyDylan

Re: Hengst 3 jaar ballen nog in de buik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 22:54

Je topic is verplaatst naar het Medisch subforum.

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 08:32

Yacintha schreef:
Ook mini shetjes kunnen schade aanrichten ;)

Ik zit met hetzelfde probleem, heb een 2 jarige hengst waarvan maar 1 bal is ingedaald. Probeer hem eens als het warm is, goed te longeren of los te werken. Als hij het dan warm heeft, moe is en nog geen ballen heeft, is het hoogstwaarschijnlijk een klophengst.
Ik heb meerdere verhalen gehoord dat er op een leeftijd van 7 jaar nog ballen zijn ingedaald, maar ik zou niet zo lang wachten. Buiten de risico's op tumoren, zijn er ook meer risico's als je de hengst later laat castreren. Ik houd mezelf voor tot een leeftijd van 4. Als hij ze dan nog niet allebei heeft, gaat hij naar de kliniek helaas.

Heel erg bedankt het heeft hartstikke goed geholpen. 2 dagen achter elkaar hard met hem gewerkt en nu zijn er 2 knikkertjes naar beneden gekomen! Op 3,5 kan het blijkbaar nog wel! Super bedankt!

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 12:58

LillyMedley schreef:
Yacintha schreef:
Ook mini shetjes kunnen schade aanrichten ;)

Ik zit met hetzelfde probleem, heb een 2 jarige hengst waarvan maar 1 bal is ingedaald. Probeer hem eens als het warm is, goed te longeren of los te werken. Als hij het dan warm heeft, moe is en nog geen ballen heeft, is het hoogstwaarschijnlijk een klophengst.
Ik heb meerdere verhalen gehoord dat er op een leeftijd van 7 jaar nog ballen zijn ingedaald, maar ik zou niet zo lang wachten. Buiten de risico's op tumoren, zijn er ook meer risico's als je de hengst later laat castreren. Ik houd mezelf voor tot een leeftijd van 4. Als hij ze dan nog niet allebei heeft, gaat hij naar de kliniek helaas.

Heel erg bedankt het heeft hartstikke goed geholpen. 2 dagen achter elkaar hard met hem gewerkt en nu zijn er 2 knikkertjes naar beneden gekomen! Op 3,5 kan het blijkbaar nog wel! Super bedankt!

Wat fijn! Scheelt weer een hoop zorgen!

Jelloy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:01

klophengst kan goed! Heb er ook een gekend en de dierenarts heeft bloed geprikt omdat hij niet geloofde dat hij hengst was, liep met ruinen in de wei en was niet eens de leider maar een van de onderdanigste! :') Kan dus goed alleen wel goed mee uitkijken, niet dat na een tijd blijkt dat de merrie's dragen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:03

Naast de medische dingen voor het dier zelf kan hij ook nog gewoon vruchtbaar zijn en zijn moeder bezwangeren. Meestal zijn ze zeker wel verminderd vruchtbaar maar er hoeft maar 1 zaadcel ver genoeg te zwemmen natuurlijk.

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 16:43

Azmay schreef:
Naast de medische dingen voor het dier zelf kan hij ook nog gewoon vruchtbaar zijn en zijn moeder bezwangeren. Meestal zijn ze zeker wel verminderd vruchtbaar maar er hoeft maar 1 zaadcel ver genoeg te zwemmen natuurlijk.

Het ging voorral om of zijn ballen nog dalen omdat we hem dan laten castreren. Maar bedankt *\o/*

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 16:48

L_Love_Horse schreef:
Graag gedaan! ;)

@kittyDylan

Klopt helemaal! :j Omdat het daar te warm is wordt er meer testosteron aangemaakt. Wanneer zo'n hengst wordt gecastreerd zou het kunnen dat het hengstengedrag blijft. Als trouwens beide testikels niet zijn ingedaald is het paard ook niet vruchtbaar.

Je wil ze de kost niet geven die zo'n "niet vruchtbare" vader hebben nogthans...
Klophengst is verminderd vruchtbaar ivm de temperatuur maar niet onvruchtbaar.
Het grootste gevaar aan klophengsten is dat er een tumor kan ontstaan.

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 16:52

Ayasha schreef:
L_Love_Horse schreef:
Graag gedaan! ;)

@kittyDylan

Klopt helemaal! :j Omdat het daar te warm is wordt er meer testosteron aangemaakt. Wanneer zo'n hengst wordt gecastreerd zou het kunnen dat het hengstengedrag blijft. Als trouwens beide testikels niet zijn ingedaald is het paard ook niet vruchtbaar.

Je wil ze de kost niet geven die zo'n "niet vruchtbare" vader hebben nogthans...
Klophengst is verminderd vruchtbaar ivm de temperatuur maar niet onvruchtbaar.
Het grootste gevaar aan klophengsten is dat er een tumor kan ontstaan.

Gelukkig is hij dat niet dankzij de tip van een van de bokkers om met warm weer hem moe te maken. En het werkte! Ze daalden! *\o/*

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:08

Hehh die tip kende ik niet :D Is het niet gewoon dat ze er wel zaten, maar heel klein waren en niet te zien waren door de dikke vacht? En hij ze door de kou een beetje had opgetrokken? :) Toen ik vorig jaar bij een 2.5 jarig hengstje ging kijken dacht ik dat ik gefopt werd, zag niks hangen :D Dat was midden in de winter en hij had zijn ballen erg hoog opgetrokken. In de zomer gaan ze een eind omlaag hangen. Dat ballen gaan indalen door ze hard te laten werken heb ik eigenlijk nog nooit gehoord.. :+

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 17:12

essie_blue schreef:
Hehh die tip kende ik niet :D Is het niet gewoon dat ze er wel zaten, maar heel klein waren en niet te zien waren door de dikke vacht? En hij ze door de kou een beetje had opgetrokken? :) Toen ik vorig jaar bij een 2.5 jarig hengstje ging kijken dacht ik dat ik gefopt werd, zag niks hangen :D Dat was midden in de winter en hij had zijn ballen erg hoog opgetrokken. In de zomer gaan ze een eind omlaag hangen. Dat ballen gaan indalen door ze hard te laten werken heb ik eigenlijk nog nooit gehoord.. :+

Als paarden het warm krijgen dalen ze en nee want hij laat voelen ook toe :+ dus dat was het zeker niet. Ook omdat de eigenaar ze afgelopen 3 zomers (hij is drie) niet heeft gezien.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:20

essie_blue schreef:

Het gaat niet om het harde werken, maar om hem warm maken en ontspanning. Dat gaat makkelijker met het warme weer ;)
Je hebt paarden die zijn ballen ingetrokken houdt omdat het te koud is. Als je de lichaamstemperatuur dan omhoog brengt en je zorgt ervoor dat hij ontspannen (of moe) is, laat hij ze rustig hangen.

Mijn klophengst doet dat met zijn ene bal. De afgelopen dagen hangt die er doodleuk uit maar nu heeft hij hem weer ingetrokken. Ik hoop nog steeds dat hij dat met de andere bal doet, maar die is met de hitte ook niet gesignaleerd.. :')

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 18:01

Ik heb zo'n pony die op het 7de jaar nog ging indalen, is nog geen week later gecastreerd :+ En nu is het een brave goedzak, maar die was dan ook behoorlijk hengst tot plat op de remmen met de menkar op zijn kont als hij andere paarden ook maar zag aan toe.

Mijn nieuwe jaarling had gelukkig vorige maand al een ingedaalde bal zitten.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 18:02

Dus volgend jaar veulentjes? :o

mel96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:20

L_Love_Horse schreef:
Graag gedaan! ;)

@kittyDylan

even correctie:
Ook al zijn de ballen niet ingedaald betekent dat niet dat de hengst niet vruchtbaar is.
als de ballen nog in de buik liggen, worden ze te warm en worden er slechte spermacellen aangemaakt en krijgt de hengst te veel testosteron binnen. maar de ballen produceren nog steeds spermacellen, wel van slechte kwaliteit maar is dus wel vruchtbaar.
(zo hebben wij het geleerd gekregen op school, paraveteriniar opleiding(dierenartsassistente))
vraag maar na bij de DA.

advies: laten castreren voor gezondheid van de hengst.