Mogelijk narcolepsie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:37

Sammie schreef:
De reden waarom ik dat vraag is omdat ik recent iets gelezen hebt dat het een van de (vroege) symptomen kan zijn van Hypp (cushing). (...)

Ik kreeg een pb'tje van iemand over Hypp. Dit is hier geen hypp, maar PPID. Ik heb hier de verkeerde afkorting genoemd. Dat is de huidige naam voor Cushing. Even ter aanvulling. Zou het in eerste instantie in de voeding zoeken zoals deze da aangeeft :j

Knutt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 22:39

Ik heb hier net ff naar gekeken... Maar veel ervan komt niet overeen met mijn paard.

Zijn wonden helen erg snel, zijn winkelhaak met weliswaar hechtingen was na 1 dag droog, en sloot eigenlijk prima aan binnen 2 dagen. Kon er ook met een borstel (na 4 dagen met een harde borstel zonder na te denken, daar schrok ik van en hij vond t helemaal best) overheen zonder ook maar enige reactie.. En hij kan best miepen soms.

Wisseling van vacht gaat prima van zomer naar winter en is dan ook niet langer dan normaal. Krijgt max 200 gram op want hij woont nou eenmaal niet in Rusland met -20. En wil er ook geen grotere miep van maken.

En zweten... Dat zou voor hem voor het eerst zijn. Tot het afgelopen najaar met regelmaat flinke bosritten gemaakt tot zo'n 25 km per keer en dan zo 4 keer per week... Hij komt droger aan dan ik. Tenzij t regent haha. En je moet hem wel heel hard laten werken gedurende een lange tijd wil er s wat zweet afkomen.
Vandaag bij de veearts bij t uitwerken van zijn roesje, maar heb nog niet eerder gezien dat ze daar droog uitkomen dus dan wel veel zweet.

En krullen heeft ie ook niet....
Misschien is dat in een voorstadium ook nog niet aan de orde maar durf eigenlijk wel te zeggen dat hij nu niet voldoende zou laten zien voor die ziekte.

Misschien tegen beter weten in, want helemaal er op vertrouwen doe ik niet, maar ik hoop gewoon dat het idd dit is wat de veearts denkt. Zo ja dan gaat er een riante fles wijn heen, en heb ik hopelijk nog 14 jaar de tijd om hem te vertellen dat t me spijt dat ik niet beter wist en daarom bijna te laat was. Mja en ik denk dat ik mezelf voor t eerst in mijn leven ook een avond klem zuip...ik heb me de afgelopen jaren nog nooit zo beroerd gevoeld als dit.

Fingers crossed en hopen op iets positiefs.
Heb eerlijk gezegd ook wel weer effe genoeg veeartsen en rekeningen gezien 10 jaar :)

tamary

Re: Mogelijk narcolepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 22:52

Narcolepsie is iets anders dan slaaptekort. Slaaptekort is heel goed mogelijk en als de oorzaak gevonden en weggenomen kan worden ook te genezen. Narcolepsie niet, hoogstens te managen met medicijnen.

Hoe groot is zijn box trouwens? Want 1.80m in standaard 3x3 gaat problemen krijgen om te kunnen liggen en opstaan, helemaal met een pijnlijke nek. Er is nl niet genoeg ruimte voor zo'n groot paard om hele ruggegraat van neus tot staart op 1 lijn te krijgen, dat moet dus in een bocht, wat gaat klachten geven door overbelasting en daar kan wel eens angst voor liggen door pijn bij opstaan bv bij komen.

Luckymoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 08:56

Ik ga jouw topic volgen, ben heel benieuwd of jouw paard idd gaat verbeteren na de tips van de nieuwe dierenarts.

Bij ons is op 29 april een merrieveulentje geboren, een Amerikaans miniatuur paardje.Geboren op 309 dagen, dus wat vroeg maar niet TE vroeg.

Zo'n 2 uur na de bevalling heeft ze haar eerste narcoleptische aanval gehad... elke keer tijdens het drinken bij de merrie, en na een spannend moment (bv de eerste keer buiten)

We hebben haar zondag samen met haar Mama naar de universiteitskliniek in Merelbeke gebracht waar ze uitgebreid is onderzocht inclusief uitgebreid bloedbeeld. Niets afwijkend gevonden, alleen de calcium was wat laag maar binnen de waarden.

Inmiddels krijgt ze de aanvallen niet meer tijdens het drinken, maar wel na een spannend moment, bijv optillen ivm wegen of bloed afnemen. Het is dus al ietsjes beter.

Diagnose is nu dus idd narcolepsie, waar ze volgens de dierenarts van de kliniek goed overheen zou kunnen groeien in haar eerste jaar.Ik ben me een breuk aan het lezen op internet, zowel ervaringen van eigenaren als wetenschappelijke stukken.

Zaterdag komt ze naar huis, en gaan we dus observeren, observeren en nog eens observeren.En hopen dat ze inderdaad de tijdelijke variant heeft.

Heel veel succes/sterkte met jouw paard!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 09:04

Wat bedoel je met na een spannend moment?

Of gebeurt er dit? (Circa 29 sec)

Knutt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 09:19

Hij staat in 3,5 bij 3,5. De constructie van zijn box is ook dat hij op 2 kanten een deur heeft, dus op 2 plaatsen zijn hoofd buiten kan steken. Verder is het niet zo dat hij maar eens per dag buiten komt. We hebben het zo geregeld dat hij 3 keer per dag 2 uur uit zijn box is.

Balen van je veulen zeg. Echt echt vervelend... Wat ik overal lees is idd vaak vanaf geboorte en helaas lijkt je veulen dat te hebben. Bij mijn paard nooit eerder zichtbaar dan dit voorjaar. Dus of zijn voedingsadvies enig nut kan hebben voor jou weet ik niet maar ik hoop dat er iig voor jou ook adviezen en tips tussen staan die je gerust kunnen stellen en waar je mee verder kan.

Snap je zorg namelijk volledig.

Succes!

En iedereen die meedenkt en advies zoekt voor hem/biedt, enorm bedankt!

Luckymoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 09:57

Sammie schreef:
Wat bedoel je met na een spannend moment?

Of gebeurt er dit? (Circa 29 sec)
[ Video ]

Een spannend moment voor haar, wat enige stress met zich meebrengt. Dus bv als ze opgetild moet worden ivm het wegen, of als ze bloed van haar afnemen.

Ze wordt dan zo slap als een vaatdoek en valt in slaap. Dat gebeurt allemaal in 2 tot 5 seconden. Als je haar dan laat begaan blijft ze slapen, maar als je haar probeert wakker te maken , dan komt ze weer bij.

Dat in de video gebeurt niet.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 10:16

Knutt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 17:10

Ik heb het topic gelezen...maar dan de hamvraag.... Hoe leer ik hem dan dat hij gerust kan gaan liggen?
Hij speelt, hij sloopt, hij doet van alles. Het is rustig op stal, andere paarden zijn ook vriendelijk naar hem.
Ik kan prima naar een andere stal als dat beter is, maar niets garandeert mij dat hij daar languit gaat om te slapen.

Hij heeft na de wei vanmiddag wederom 3 valpartijen gehad na dik een uur tegen de slaap te hebben geknokt.

Dus hoe krijg ik hem zo relaxed dat hij wel durft te liggen uit zichzelf? Even hypothetisch ervan uitgaande dat hij een slaaptekort heeft ipv narcolepsie/vit- eiwit tekort/ hersentumor....

Knutt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 17:49

Besloten om maar even terug naar stal terug te gaan en hem te wisselen met zijn broer van box.
Zijn broer staat achterin stal, hij staat vooraan direct bij de deur. Misschien heeft hij het gevoel te moeten waken of iets. Broertje is bizar makkelijk en gaat hoe dan ook languit waar dan ook.

Knutt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 17:32

7 uur lang op stal geweest, de hele middag wakker en alert.

Veearts geweest want hij moest nog een buisje bloed hebben. Bloedresultaten laten dus nog op zich wachten.

Op nadrukkelijk verzoek van de veearts NIET naar de wei vandaag... Met als resultaat.... Na de 17.00 voerbeurt (3/4 brok en daarna kuil), 10 minuten na de laatste hap kuil hingen zijn oren opzij, ogen dicht, 3 aanvallen.

Kan de klok er op gelijk zetten heb ik inmiddels het idee.
Afgelopen dagen na de wei (dus eten), aanvallen, nu zonder wei maar wel eten ook aanvallen.

Heb het gevoel dat er ritme in zit, geloof niet meer zo in narcolepsie... Maar ook niet specifiek in een slaaptekort op t moment. Kan het mis hebben uiteraard. Iemand nog suggesties wat nog meer?

Heb uiteraard de veearts geïnformeerd, hij blijft van mening een tekort aan eiwit waardoor er langzaam herstel moet komen en er inkakmomenten zijn na eten wegens totale ontspanning.

Blijft weer afwachten tot morgen...

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 17:47

Is er een mogelijkheid om een camera op te hangen?
Dan zou je kunnen zien of hij gaat liggen of niet.

Knutt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 18:25

Nee helaas niet. Ben nog aan t kijken voor camera's welke voldoende opslagcapaciteit hebben.. Maar live meekijken is niet mogelijk :(

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:26

Hmm heel veel mensen doezelen ook nadat ze gegeten hebben. Is dat geen patroon dan?

Knutt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 18:38

Doezelen mag, geen probleem, vallen is wel een probleem. Hij doet zijn oren opzij, luiken dicht, en gaat om.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:54

er zijn camera's te krijgen die niet filmen maar foto's maken. Veel goedkoper en makkelijker te installeren. Je kan zelf de interval aangeven waarin er foto's gemaakt moeten worden en die stuurt hij direct naar jou e-mailadres. Dus als je de interval op 10 seconden zet krijg je iedere 10 seconden een mail wat natuurlijk onder normale omstandigheden bloedirritant is maar in deze situatie kijk je dan toch bijna live mee.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 19:18

Er bestaat een aandoening waarbij er een bepaalde klep of iets dergelijks niet goed sluit terwijl men eet en waardoor zuurstof of bloedsomloop even stilvalt tijdens het eten. Dit kan dan resulteren in een aanval... Kan er alleen niet meer op komen hoe dit heet, is heel zeldzaam en heel weinig van gekend maar het bestaat!

Knutt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 19:37

Natalie36 schreef:
er zijn camera's te krijgen die niet filmen maar foto's maken. Veel goedkoper en makkelijker te installeren. Je kan zelf de interval aangeven waarin er foto's gemaakt moeten worden en die stuurt hij direct naar jou e-mailadres. Dus als je de interval op 10 seconden zet krijg je iedere 10 seconden een mail wat natuurlijk onder normale omstandigheden bloedirritant is maar in deze situatie kijk je dan toch bijna live mee.

Zit te denken om als alternatief, komende nacht mijn iPad maar neer te zetten op timelapse... Kijken hoe dat uitpakt....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 09:05

Babootje schreef:
Hmm heel veel mensen doezelen ook nadat ze gegeten hebben. Is dat geen patroon dan?

Doezelen resulteert in vallen bij narcolepsie vandaar.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 10:19

Ik heb wel eens een paard in stalling gehad die dit ook deed.
Die kreeg ook z'n rust niet, hoe is jou paard verder qua karakter?
Misschien zoveel mogelijk buiten zetten zodat het paard kan 'slapen'. Hij durft wel te gaan liggen in de box?

Dat paard kwam tot rust in een stabiele merriekudde en kreeg daardoor minder last van dit soort slaap aanvallen.

Knutt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 10:40

Zometeen medicatie halen... Diagnose is leverbot.....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 10:46

Oei! Heeft hij bij schapen gelopen recent?

Knutt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 10:52

6 maanden terug.... Mijn hemel... Zijn buurman ook besmet

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 11:39

Knutt schreef:
Zometeen medicatie halen... Diagnose is leverbot.....

Zo dan! Gelukkig is daar wat aan te doen. Beterschap!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 17:19

Goh wat fijn dat je nu weet wat het wél is, maar ook geen leuke diagnose.. Hoe snel gaan de medicijnen werken? Houdt hij er blijvende schade aan over of kan hij weer compleet herstellen?