Grote korsten op billen en staart

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:34

idylle schreef:
Dierenarts wordt nog een dingetje.... Heb haar als alles meezit verkocht, dus een dierenarts is dan niet aan mij. De koper heeft deze foto's ook gezien, woont in het buitenland en wil haar ondanks de korsten nog steeds kopen. Die dacht ook aan rainrot in eerste instantie, maar met de foto's van vandaag leken hem de korsten te groot voor rainrot

Als het mee zit heb je haar verkocht,dus ze is nog niet verkocht.Dus jou verantwoording.Persoonlijk zou ik de Da even laten komen dat gaat je nu geen hoofdprijs kosten het is maar een huidinfectie.Belangrijk is wel te weten welke en goed te behandelen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:38

Gezien de plek en het schuren zou ik ook aan aarsmaden denken. Ikzelf zag bij mijn pony de aarsmaden er ook uit komen met de mest (maar dat hoeft niet). Aarsmaden zijn lange witte wormen (lijkt beetje op gekookte spaghetti) en de eitjes worden bij t poepgat gelegd en die geven jeuk. Wormenkuur erin en klaar is kees. Weert het niet dan deert het niet. Idem voor een rainrot behandeling. Kan ook een kwaad als het dat niet blijkt te zijn. Je kunt ook gewoon korstje eraf halen en druppeltje betadine op de plekken doen

idylle

Re: Grote korsten op billen en staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 20:42

Ik heb haar donderdag ontwormd, dus dan zouden de wormen er nu zon beetje uitkomen. Kan het zijn dat ze daarom nu jeuk heeft, omdat de wormen los komen?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 20:43

beatje schreef:
idylle schreef:
Dierenarts wordt nog een dingetje.... Heb haar als alles meezit verkocht, dus een dierenarts is dan niet aan mij. De koper heeft deze foto's ook gezien, woont in het buitenland en wil haar ondanks de korsten nog steeds kopen. Die dacht ook aan rainrot in eerste instantie, maar met de foto's van vandaag leken hem de korsten te groot voor rainrot

Als het mee zit heb je haar verkocht,dus ze is nog niet verkocht.Dus jou verantwoording.Persoonlijk zou ik de Da even laten komen dat gaat je nu geen hoofdprijs kosten het is maar een huidinfectie.Belangrijk is wel te weten welke en goed te behandelen.

Mijn antwoord een paar berichten verderop was;

Ik wil absoluut een gezonde pony verkopen, vandaar dat ik meteen foto's door heb gestuurd zodat de persoon de koop kan annuleren. Vandaag was de eerste x dat ze heeft staan schuren en aangezien we nu in het weekend zitten, dacht ik, ik vraag even of jullie weten wat het is. Als ze zich echt open gaat schuren komt er hoe dan ook een dierenarts hoor, al moet ik het zelf betalen. Maar voor nu is er maar 1 plekje van mss 3 mm dus nog geen halve cm wat ze rauw geschuurd heeft, dus voor nu haal ik er nog geen DA bij. Mocht het plekje groter worden of er meer bij komen komt er een dierenarts.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:52

Maar bij aarsmaden gaat toch niet eerst de huid zwellen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:54

Mijn ervaring met aarsmade is dat ze aan de staart gaan schuren maar verder geen wondjes hebben/krijgen. Ontwormen moet dan met panacur (fenbendazole), andere middelen zijn aarsmade resistent tegen. Maar ik vind dit er niet uit zien als aarsmade.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 21:07

idylle schreef:
Nee pony staat niet apart. Ze kan absoluut niet alleen staan en de andere pony's hebben tot nu toe geen last en ikzelf ook niet (schimmel is besmettelijk voor mensen hoorde ik)

Schimmelinfectie in de darmen? Nog nooit van gehoord, kun je me neer vertellen?

Nou bv candidae in de darmen kan zulke plekken geven.
Candidae heeft ieder levend wezen in zijn darmen die bv brood eet, honden die granenbrokken krijgen, suiker is ook boosdoener.
Meestal kan het niet zo'n kwaad maar als immuunsysteem verzwakt is door bv antibiotica krijgt de schimmel kans om te gaan woekeren.
Het deed me denken aan de plekken die mijn hond heeft.

Combinatie van aanleg, vaak een allergie -bij ons voor vacinaties-, veel AB maken dat immunsysteem verzwakt en het schimmel zich Door lichaam kan gaan groeien.

Er wordt erg weinig op getest maar het schijnt erg veel voor te komen.

Bij ons kwam het na jaren eruit met een bioresonatie test.
Hij is ook daarmee behandeld, aangepast eten.
Van 3-5jaar heb ik hem vaak bijna afgeschreven, dat wassen onze laatste optie, maar nu leeft hij al 4 jaar in reservetijd.

Ook andere schimmels kan het zijn maar daar weet ik niet zoveel van.
Laatst bijgewerkt door A3a1 op 30-04-16 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 21:10

Kan het niet gewoon zijn dat je pony moeite heeft met verharen? Ik heb onlangs een oude ondervoede fokmerrie gekocht. Veulen was in het najaar afgespeend, merrie is de wei ingegooid, geen beschutting, geen extra voer of ruwvoer.
Ik heb omdat ze zo mager was ook gelijk een deken opgegooid. Doordat het warmer werd deken eraf, en de vacht van mijn merrie zag er net zo uit als bij jouw pony en het werd steeds erger hele grote kale plekken met korsten. Doordat ik erg twijfelde tussen paardenluis (ook mede vanwege de hoeveelheid schilfers) en rainrot heb ik de da laten komen. Gelukkig geen van beide maar wel een bacterie in de vacht/ op de huid. Ik kreeg het advies om het paard te wassen met head en shoulders of betadine..
In mijn geval ging het om slecht uit de haren komen vanwege de ondervoeding, maar ook omdat deze bacterie nu tot uiting komt omdat het niet echt koud is geweest deze winter..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 21:11

Mizora schreef:
Mijn ervaring met aarsmade is dat ze aan de staart gaan schuren maar verder geen wondjes hebben/krijgen. Ontwormen moet dan met panacur (fenbendazole), andere middelen zijn aarsmade resistent tegen. Maar ik vind dit er niet uit zien als aarsmade.

Mijn beidde paarden hadden aarsmaden. Maar alleen de shet schuurde zich tot bloedens toe open. Dus dat kan zeker wel!
Ts: als paard goed ontwormt is zou ik sowieso even behandelen voor rainrot beter t zekere voor t onzekere

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 21:14

mrie schreef:
Paard gaat met de kont in de wind staan als het regent. Dus is die kont vaker nat. Rainrot is een verweking van de huid omdat hij te lang nat geweest is. Houd je pony heel goed droog, was haar een keer met een babyshampoo (geen zwitsal ivm de geur) en vraag advies aan je veearts.

Regenschurft (de Nederlandse benaming voor rainrot) is een woekering van bacterieën die op je paard leven en die normaal gesproken weinig kwaad kunnen. Op het moment dat een paard een lange vacht heeft en die vacht lang nat blijft, bij voorbeeld doordat het een tijd regent, wordt de huid week en dan slaan de bacterieën toe. Ze zorgen dan voor een soort ontstekingen in de huid.

Regenschurft is typisch iets voor paarden met een verminderde weerstand. Je kunt het dus ook voorkomen door voor een goede darmflora bij je paard te zorgen. En als je paard dat niet heeft door hem een regendeken op te leggen wanneer het regent.

Als een paard al regenschurft heeft is het belangrijk om de huid zo droog mogelijk te houden. Dus veel naar buiten, en als het regent paard naar binnen of een regendeken op (en de deken meteen weer af als het droog is). Ook kun je de korsten er voorzichtig af halen, bij regenschurft krijg je gelige, een beetje korrelige korsten met pus er onder, de huid die er onder zit is heel dun en nieuw. En dan de plekjes insmeren met betadinezalf.

Alleen vind ik het er vanaf de foto's meer uitzien als schimmel dan als regenschurft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 21:16

Aarsmaden zijn ivermectine resistent dus dan moet je even nakijken wat de werkzame stof is.

In iedergeval niet de hele pony met betadine wassen. Betadine is niet bedoeld voor grote oppervlaktes.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 21:23

Het rare vind ik dat ze al aardig in haar zomervacht zit vergeleken met m'n eigen pony en haar weidemaatje.
Ik heb ook al het vermoeden gehad dat ze in de winter ergens een keer geschoren is vanwege deze plekken (aangezien er niks open lag) haar vacht ziet er niet meer geschoren uit, maar is eigenlijk niet lang genoeg om een wintervacht te hebben gehad.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 21:24

Afbeelding

Ter vergelijking hoe de andere pony in z'n vacht zit, waarbij je vooral aan de benen van de zwartjes goed kunt zien dat ze echt nog wel teddy zijn en de vos niet

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 21:29

Je kan aan de eindes van de haren zien of er geschoren is, ik heb moeder en dochter PRE en de ene heeft 2,5 cm haar gehad deze winter en de andere 1cm dus dat zegt bijzonder weinig verder.
Ik vind de plekken ook op schimmel lijken overigens.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 21:34

Maar met schimmel zou ze toch gelijk al gaan staan schuren?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 22:26

Equest paradox, helpt dat nou wel of niet tegen aarsmaden? De berichten op bokt zeggen van niet, maar internetsites zeggen van wel ?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 22:30

idylle schreef:
Equest paradox, helpt dat nou wel of niet tegen aarsmaden? De berichten op bokt zeggen van niet, maar internetsites zeggen van wel ?

pramox = praziquantel (lintworm) en moxidectine (bloedworm). Aarsmaden zijn gevoelig voor fenbendazol en eventueel pyrantel. Pyrantel en praziquantel zijn zelfde familie, maar niet geheel dezelfde werking. Er van uitgaan dat de pramox ook tegen aarsmaden werkt is niet verstandig.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 06:46

Vroeger werkte het wel, tegenwoordig werkt het niet meer. Net als dat pyrantel niet altijd meer tegen bloedwormen werkt en ivermectine niet altijd meer tegen spoelwormen terwijl dat nog wel op het internet staat.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 08:23

Ik vind het maar lastig hoor al die verschillende middelen. Welke kuur kan ik het beste voor haar halen dan?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 08:28

Ook ik vind het lijken op een schimmel.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 08:30

idylle schreef:
Ik vind het maar lastig hoor al die verschillende middelen. Welke kuur kan ik het beste voor haar halen dan?

De dierenarts zal je het juiste middel aanraden als hij komt kijken. :j

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 08:43

Poeh ik zou wassen met imaverol, of wat zachter hygenic wash van cavalor. Goed laten opdrogen. Toch binnen halen als het gaat regenen. Regendeken gaat weer broeien. Je hebt je verantwoording over zo'n beestje.. Overigens zou ik 'm ook op een vitamine kuurtje zetten en grondig ontwormen, ook tegen aarsmaden. Kan van alles zijn dit.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 08:46

Gewoon even de dierenarts bij halen..
Die tijd die je nu aan dit topic hebt besteed en nog geen steek verder bent, had de dierenarts je prima kunnen vertellen wat er aan de hand is.
Pony is nu nog van jou, dus jij bent er verantwoordelijk voor of hij gezond is.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 09:07

Nogmaals, het is nu weekend, dus nee er komt nu geen dierenarts! Zodra ze zich echt open schuurt komt er meteen een dierenarts, maar voor nu niet. Graag ook geen discussie meer hierover, dank jullie :)
Zodra een paard ook maar 1 pasje kreupel loopt sta ik altijd meteen bij de dierenarts terwijl anderen dan zeggen joh koel eerst een paar dagen en wacht even af, dus ik ben echt niet te beroerd om de DA erbij te halen. Alleen is het nu geen spoed, en weekend. Tot gisteren heeft ze ook niet geschuurd e.d en was alles mooi droog. Aangezien het geen spoed is en weekend, dacht ik , ik vraag hier even of iemand weet wat het zou kunnen zijn. Als ze last blijft houden (zoals ze gisteren voor t eerst had) dan komt er echt wel een DA

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 09:28

Groot gelijk hoor,waarom nú een D.A. erbij? er is geen spoed bij.Daarbij kost het kapitalen,een D.A. in het weekend laten komen voor zoiets als dit.