Kan iemand mij vertellen wat dit is??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Re: Kan iemand mij vertellen wat dit is??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 00:52

Lijkt mij spieratrofie of het afsterven van een spier, verloren gaan van een spier... is het dier verkouden geweest of koliek gehad of moeite gehad met ademen?
Of een klap gehad van een ander paard in die regio van de deuk zittende of gevallen ofzo?

Rosjej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 17:08

Ik zou misschien toch maar even een veearts erbij halen, als ik dit allemaal zo lees..

Easy_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 20:59

Heeft het paard ooit een ongeluk gehad in de weide of stal?

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 17:34

Ja lastig te zeggen ze staan de hele dag op de wei in de kudde.. Dus ja zou kunnen dat hij een klap heeft gehad of een klein ongelukje :(
Heb hem zelf nooit een stap verkeerd zien lopen maarja vindt het wel lastig te zeggen ben er niet 24u p dag helaas..

Maar voor de rest niet ziek of koliek of iets anders gehad voor zover ik weet.. Ben er bijna elke dag hoor maar nooit iets heel geks gemerkt eerlijk gezegd..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 17:49

Is het geen zwelling onder de buik? Ook rechts voor bij borst/schouder lijkt er een zwelling te ziiten? En waarom is er rechts achter binnenkant been vacht weg geschoren?
Of vertekenen de foto's zo?

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 20:21

funnyhorses schreef:
Is het geen zwelling onder de buik? Ook rechts voor bij borst/schouder lijkt er een zwelling te ziiten? En waarom is er rechts achter binnenkant been vacht weg geschoren?
Of vertekenen de foto's zo?

Ja ben wel even benieuwd waar je eventueel een zwelling ziet.. Hij heeft een tijd terug wel een zwelling gehad onder zijn buik.. volgens mij hier ook een topic van
[MD] Wat kan dit zijn? Bult onder de buik

En zoals op die foto's je net kan zien had hij de streep/geul nog niet..
En klopt ra is weggeschoren omdat hij vorig jaar bijna 6 maanden met een diepe buigpees blessure heeft gestaan.. en de laatste echo hebben we eind dec begin januari gehad en het haar groeit blijkbaar niet zo snel ;)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:29

Maar voor bij het been/borst is ook zo dik alsof er flink vocht in zit lijkt mij in ieder geval geen spek ofzo.
En ik heb het idee dat het vocht is aan de zijkant van zijn romp dat daardoor die rare geul is ontstaan.

Misschien heeft die vorige bult onder zijn buik er iets mee te maken?
Zo te lezen heb jij ook een zorgenpaardje he? :(:)

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 21:02

Hallo,

Het is al even geleden dat ik hier wat heb geplaatst..
Maar gisteren was er een da op stal voor een ander paardje.. Niet mijn eigen da ;)
Maar even gevraagd of hij snel wilde kijken naar mijn paard..

Nu schrok ik best wel van zijn reactie hij zei dat de complete buikspier op dat gedeelte is afgescheurd en de geul nooit weer weg gaat en logischerwijs de spieren ook niet vanzelf weer bij elkaar komen..
En helemaal met zijn KS heeft hij zo enorm zijn buikspieren nodig dus denk dat het rijden wel echt over is nu met hem :(

Heeft er iemand gelijkende verhalen of tips en tools enzv??
Vindt dit zo bijzonder en baalde echt dat ik het niet gemerkt heb want dat arme beestje moet denk ik echt pijn hebben gehad

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:07

melcior schreef:
Hallo,

Het is al even geleden dat ik hier wat heb geplaatst..
Maar gisteren was er een da op stal voor een ander paardje.. Niet mijn eigen da ;)
Maar even gevraagd of hij snel wilde kijken naar mijn paard..

Nu schrok ik best wel van zijn reactie hij zei dat de complete buikspier op dat gedeelte is afgescheurd en de geul nooit weer weg gaat en logischerwijs de spieren ook niet vanzelf weer bij elkaar komen..
En helemaal met zijn KS heeft hij zo enorm zijn buikspieren nodig dus denk dat het rijden wel echt over is nu met hem :(

Heeft er iemand gelijkende verhalen of tips en tools enzv??
Vindt dit zo bijzonder en baalde echt dat ik het niet gemerkt heb want dat arme beestje moet denk ik echt pijn hebben gehad

Die DA zal er ongetwijfeld meer kijk op hebben dan ik!!!.. Maar mijn onderbuik gevoel zegt dat het iets onschuldigers is. Waarom? Gewoon dom voorgevoel.

Ga eens voor 2nd opinieonderzoek. Als zo'n spier is afgescheurd zou hij zich anders moeten gedragen. Koorts hebben gehad. Pijn moeten hebben bij ademen en bewegen. En zelfs bij het grazen.

Ik duim voor je!

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:15

Ik zou ook ff 2e opinie vragen :/
Als buikspier afscheurt zou die daar toch serieus last van gehad moeten hebben ooit, zwelling vertoond hebben etc. Kan zijn dat er een spier geatrofieerd is door ergens zenuw stuk ofzo aan 1 zijde maar denk niet dat je je paard pijn doet door ermee te rijden hoor? Toch al niet door zijn spieren daar !

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 21:24

Hoi ok nouja voorgevoelen hou ik 9 van de 10 keer wel van ;)
Maar nu lees ik een ander topic van mij terug link al hier geplaatst maar zal zo even foto's plaatsen..
Maar daar begin ik blijkbaar zelf over een buikspier toen had hij een hele vreemde bult onder zijn buik toen ik hem uit het land haalde..
Zou het kunnen dat hij toen een trauma heeft opgelopen waardoor het vocht naar onder is gezakt en dat aansluitend die geul is gekomen??

Afbeelding

Afbeelding

WandaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:30

Jouw paard is aan het groeien.
Ze voelt zich prettig.
Er komt geleidelijk aan een laagje bij op haar lichaam.

Ze werkt momenteel niet.
Het is voorjaar en het gras is voedzaam.
Dit zie je vaker bij paarden en pony's.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:36

GaelleS: hoe is het mogelijk?!
Een paard rijden bestaat net uit het aanspannen van de buikspieren! Doe je dit niet in het rijden, dan rij je het paard uiteindelijk kapot.
Dus een paard heeft wel degelijk zijn buikspieren nodig bij het rijden, toch als je het paard correct rijden wil!

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:13

Haha oeioei... Nou hij valt nu ook nog niet uit elkaar :')
Zoek een 2e opinie TS. Afgescheurde buikspier klinkt dramatisch.
Vochtbult onder zijn borst kan afkomstig zijn van vanalles, vocht zakt idd naar beneden.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:17

GaelleS schreef:
Ik zou ook ff 2e opinie vragen :/
Als buikspier afscheurt zou die daar toch serieus last van gehad moeten hebben ooit, zwelling vertoond hebben etc. Kan zijn dat er een spier geatrofieerd is door ergens zenuw stuk ofzo aan 1 zijde maar denk niet dat je je paard pijn doet door ermee te rijden hoor? Toch al niet door zijn spieren daar !

Het tweede deel lijkt mij niet waar. Ooit verdiept in het paard qua dressuur en bekeken welke functie buikspieren hebben?

Zonder correcte buikspieren geen juist rug gebruik, draagkracht, achterhand gebruik ... Kortom wanneer ze niet juist functioneren heb je geen rijpaard. Of ga je voor schade op de langere termijn.

Je uitspraak Verbaasd mij oprecht gezien je studierichting (niet kattig bedoeld overigens...)

Maar afscheuren twijfel ik ook aan. Denk wat anders, maar zou er zeker niet op rijden! Tot nadere uitslag idd geval
Laatst bijgewerkt door Anomien op 24-05-16 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 22:22

Mag ik vragen wat jullie punten zijn waarom jullie er aan twijfelen?

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:26

http://1.bp.blogspot.com/-hchEswaLcQk/T ... refrtr.PNG

Omdat er daar vanalle spieren lopen die overgaan van spier naar rib naar pees en dat je afscheuren van een spier over die lengte toch echt wel gemerkt zou moeten hebben.

edit: er zijn nog genoeg spieren trouwens die zorgen dat beest niet uit elkaar valt of dat zijn darmen komen kijken. Ik denk echt waar dat dit totaal geen kwaad kan bij het rijden. En volgens mij is die ook niet afgescheurd maar ok :P
Laatst bijgewerkt door GaelleS op 24-05-16 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:26

melcior schreef:
Mag ik vragen wat jullie punten zijn waarom jullie er aan twijfelen?

Omdat een buikspieren een functie hebben. Het afscheuren zou in mijn ogen veel meer met zijn gedrag en voorkomen zouden doen.

Maar ik zou dat volledig bij een 2nd opinieonderzoek neerleggen! Bij andere dierenarts!

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 22:30

Ow ik moet er wel even bijzeggen dat het paard niet gereden wordt.. Al enige jaren niet meer.. Ik ben na een paar ongelukjes met hem elke keer in het ziekenhuis terecht gekomen dus ik durf onze combi ik met angst en hij met zijn KS in de rug niet meer aan...
Dus hij staat gewoon maximaal vakantie te vieren op het land en lekker kroelen en wandelen samen enzv.. Dus er wordt helemaal geen arbeid meer mee verricht anders dan wat hij zelf in het land doet ;)

Deze info stuur ik even i.v.m het opmerken qua rijden van de buikspier enzv..

Lagonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:31

Ik kan me vaag herinneren dat we dit ooit in een les behandeld hadden. Volgens was dit een teken van een tekort (mineraal of vitamine), maar zou het niet zeker weten. Ik volg mee, ben benieuwd wat het uiteindelijk is!

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 22:34

Lagonda schreef:
Ik kan me vaag herinneren dat we dit ooit in een les behandeld hadden. Volgens was dit een teken van een tekort (mineraal of vitamine), maar zou het niet zeker weten. Ik volg mee, ben benieuwd wat het uiteindelijk is!

Okay dan zou ik wel benieuwd zijn welk mineraal of vitamine dat zou zijn dan..
Hij heeft standaard hymalaya liksteen krijgt pavo natures best en paar gram pavo basisbrok.. Verder voer ik hem knoflook en lijnzaad vlokken.. Hij krijgt 100gr brok en 150gr muesli per maaltijd 2x daags en dan 1 schep knoflook en 1 schep lijnzaadvlokken..
Verder hele dag op de wei in een kudde..

Lagonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:39

Ik moet dan eens flink de boeken in duiken want dit hebben we zeker weten behandeld! Sowieso dus geen ruwvoer tekort

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:41

Beetje off topic:
Knoflook moet je niet continue voeren, is mij geleerd. Hooguit enkele weken, dan weer pauze.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:54

Mijn gevoel zegt ook second opnion, want deze DA komt toch wel met een dramatische conclusie waar dan verder niets van te merken is aan het dier.

Bij de foto en het verhaal dacht ik niet aan verdwenen of gescheurde spieren, maar gewoon verslapte 'iele' spieren, door te weinig training.. dus invallen van de plekken waar spieren verminderd zijn met wat meer vet erom heen?

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:46

Mag ik heel nieuwsgierig zijn welke da dit heeft gezegd (mag via pb natuurlijk), want dat lijkt me ook een beetje vreemd als dit een afgescheurde buikspier moet zijn. Op de foto's toont hij weinig ongemak van dit probleem. Vreemd is het inderdaad wel die geul over zijn lijf, dus ben ook erg benieuwd wat het dan wel is.