4 jarig paard afgeschreven ivm artrose, ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 13:43

Heb hetzelfde meegemaakt met mijn paard. Ook gekocht toen hij 2,5 was. Ook extreem mager en verwaarloost maar wat een schat was hij! Opgeleerd en toen kwamen alle kwaaltjes boven. Paard bleek ontzettend veel pijn te hebben in zijn rug, lendenen en heupen. Op de weide staan was een straf voor hem. Na vele behandelingen, onderzoeken in dierenziekenhuis te Gent en vele second opinions later besloten om het paard te laten inslapen.
Doorverkopen wou ik echt niet. Je weet niet bij wie hij terecht komt. Veel sterkte! Mijn hart was gebroken na de beslissing Y;(

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 13:46

Helaas ook ervaring. 2 jaar geleden mijn 3-jarige hengst moeten laten gaan ivm zware artrose.
Liet bar weinig merken; alleen regelmatig geflipt in gedrag (maar ja....jonge hengst!). Op pijnstillers heel ander paard.

Toen we in Utrecht waren voor de HK voor de volledigheid oude blessure op de foto laten zetten. Bleek z'n kogel compleet verwoest te zijn ;( hij had uiteindelijk 3 zakjes buut per dag nodig om zichzelf een beetje te kunnen zijn...
Maar reken maar dat ie ondanks de pijn gewoon door de wei rende. 6 weken voor het inslapen werd hij zelfs nog gold medal junior hengsten op show!

Om maar aan te geven.....ze laten niet gauw wat merken. Mijn hengst had echt helse pijnen maar deed alles wat ik van hem vroeg zonder morren.

Bij hem vermoedelijk ook klein trauma geweest. Heel banketstaaf ocd'tje waarschijnlijk opgelopen als heel jong veulen en door erfelijke aanleg gigantisch gaan woekeren. Als ik nu de foto's nog wel eens laat zien aan een arts geloven ze nauwelijks dat het de rx van een 3-jarige is...

Als ik je berichten zo lees zou er voor mij maar een optie zijn; afscheid nemen. Hoe ontzettend moeilijk dat ook is.

AEP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 13:46

Toendertijd is ze met de standaard chemische ontstekingsremmer eenmalig ingespoten om haar directe pijn weg te nemen. Deze pijnlijke fase is dus wel degelijk verbeterd! In combinatie met rust heeft dit twee tot drie maanden zeker geholpen, daarna werd ze weer wat minder.
Het longeren hebben we toen afgebouwd, van drie keer in de week naar nu dus niets meer. Ze is na het longeren meestal wat 'gevoeliger' (gaat om een voorbeen) met van stal komen, dus daar zijn we maar gewoon mee gestopt.
Ik heb denk ik een jaar ofzo Glucosamine als supplement gegeven. Toen ik de training achterweg liet, ben ik ook met het supplement gestopt. Nu krijgt ze niets speciaals eigenlijk (wel voor haar dracht maar niet voor haar blessure ;-) ).

Wel merk ik dat nu ze de hele dag vrij kan bewegen (in de paddock of wei) ze eigenlijk nooit meer gevoelig loopt. Ze voelt zich fit, scheurt als een malle door de wei met haar (gepensioneerde en ook geblesseerde) vriendin ondanks haar hoog-drachtige toestand, hinnikt naar ons en laat weten dat ze zeker niet achtergelaten wil worden in haar box :Y) .

Ik wou dat ik je een geheime tactiek kon vertellen, maar helaas. Kijk goed naar jouw paardje, wat geeft hij aan, wat heeft hij echt nodig? Wees ook niet bang om je dierenarts te bellen voor overleg over supplementen en pijnstillers. Ik ben zelf van mening dat een pijnstiller van tijdelijke aard dient te zijn om weer tot een punt te komen dat het paard zonder verder door kan met het leven. Dus wees voorzichtig en laat je deskundig adviseren!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 13:55

Allereerst sterkte! Ontzettend rot als de jonkies wat mankeren.

Zelf heb ik een 4 1/2 jarige in laten slapen. Waanzinnig lief, leuk en getalenteerd paard. Was mijn grote vriend. Maar hij had ernstige Kissing Spines en kwam iedere dag als een oude opa uit zijn stal. Rennen op de wei deed hij nog maar bij hoge uitzondering totdat hij op de pijnstilling kwam. Hij was eindelijk de jonge god die hij mentaal was. Zijn lijf kon niet mee. Dat was voor mij voldoende om te besluiten hem in te laten slapen.

Het feit dat de kliniek dit aangeeft bij jou zegt wat mij betreft ook genoeg. Zij zouden dit niet adviseren als ze nog mogelijkheden zien hem pijnvrij te houden.

Een paard leeft in het nu. Die bedenkt zich niet dat hij eigenlijk nog minstens 20 jaar volle bak had mee kunnen/willen draaien.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 14:11

Wat een vreselijke verhalen, niet alleen van TS maar ook van de reacties eronder.

Jonge en oude paarden, als je maatje pijn heeft maakt leeftijd niks uit. Ik heb mijn 29 jarige in laten slapen vanwege artrose in de kniegewrichten, zij kon niet meer gaan liggen.

TS heel veel sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 14:15

Wat erg voor jou en je paard. Zo'n mooi jong dier. Superverdrietig dit...

Ik sluit me aan bij Selka en kan je maar een ding meegeven: bedenk dat een paard met de dag leeft. In de beleving van een paard is er geen morgen, overmorgen of volgend jaar. Bedenk dat hij elke dag die hij met pijn leeft, voor jou leeft. Niet omdat hij zelf naar morgen, volgende week of volgend jaar verlangt.

Fanny_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 18:14

Ik heb hier helaas ook ervaring mee. Ik kocht een groot paard. 1.82m was hij. Helaas waarschijnlijk ook erfelijk belast. Bij aankoop glansrijk met alleen maar 1tjes door de keuring. Anderhalf jaar later kwam hij ook kreupel uit het land. De dag ervoor nog prijzen gewonnen in het z1. De dag daarna gelijk de dierenarts laten komen. Die zei al artrose. De dag erna naar de kliniek gegaan voor foto's. Helaas kwam er dus inderdaad artrose uit. En dan meteen ook klasse 4. Behoorlijk.. op beide voorkogels. Ik reed mijn paard 5 daagjes. De ene dag ontspannen en de andere dag weer wat meer aan het werk. Kreeg ook genoeg vrij. Regelmatig beweging. Soms sprongen we eens. (1x per maand,vond hij super namelijk). Dus niks bijzonders. Ik kocht hem toen hij 5 was. Hij was groot maar heeft alle tijd gehad bij vorige eigenaar om uit te groeien. Nooit echt hard gewerkt. Na anderhalfjaar na aankoop kwam dit. Bij de kliniek meteen ingespoten. Maar hij verbeterde niet. Hij kon niet meer draven of galopperen. Hij was stok kreupel. De jongen het altijd pijn. Ik heb voor hem gekozen om hem uit zijn lijden te verlossen. Hij heeft na het constateren nog 6 weken geleeft. Hij kon niet meer... Was een moeilijk periode. Maar het kon niet anders. Leven was geen optie meer

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 18:27

bigone schreef:
Is dit niet veroorzaakt door de operatie?? Kliniek kan wel zeggen dat het een trauma is maar wie weet het zeker. Je schiet er niets mee op natuurlijk . I

Ik dacht daar ook meteen aan. Weet je waarom het gewricht destijds gevuld was en de operatie noodzakelijk?

Anoniem

Re: 4 jarig paard afgeschreven ivm artrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 18:33

Heel veel sterkte!

Hier ook een 3 jarige met artrose in bekken. Na een jaar kreupelen en gedoe, op en af slecht en redelijk lopen nu dan eindelijk een antwoord. Foto's waren brandschoon maar via inwendige echo bleek in het lumbale sacrale gewricht artrose te zitten. We hebben hem laten behandelen met injecties in gewricht en een infuus. Behandeling is nu 2 weken geleden. Vorige week leek hij redelijk te lopen maar deze week was het weer finaal mis. Ik wacht het bezoek van de fysio aanstaande donderdag nog af, maar heb er een hard hoofd in.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 19:06

Goof schreef:
Je paard loopt kreupel, je paard wil niet meer rennen en gek doen en je paard staat enorm vaak op rust.
Denk je niet dat je paard je misschien al wat probeert te vertellen?
Ik denk dat dit DE signalen zijn waar je zelf nog naar zoekt.

Ik quote mezelf even.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 19:24

Goof schreef:
Goof schreef:
Je paard loopt kreupel, je paard wil niet meer rennen en gek doen en je paard staat enorm vaak op rust.
Denk je niet dat je paard je misschien al wat probeert te vertellen?
Ik denk dat dit DE signalen zijn waar je zelf nog naar zoekt.

Ik quote mezelf even.

Ze begrijpt zelf denk ik ook dat de signalen niet goed zijn. Ze heeft immers direct de da ingeschakeld en deze heeft dat dan ook bevestigd. TS heeft het nieuws vandaag gehoord en vraagt om ervaringen van anderen. Daarvoor is dit topic dan ook bedoeld.

Daarnaast lijkt het mij geen gek idee om een second opinion aan te vragen.
Laatst bijgewerkt door Jets op 22-04-16 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Patriciadr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 19:27

fransje23 schreef:
bigone schreef:
Is dit niet veroorzaakt door de operatie?? Kliniek kan wel zeggen dat het een trauma is maar wie weet het zeker. Je schiet er niets mee op natuurlijk . I

Ik dacht daar ook meteen aan. Weet je waarom het gewricht destijds gevuld was en de operatie noodzakelijk?

Door irritatie van het gestolde bloed en de fibrine die erin zat. Waarschijnlijk gebeurd nadat hij iets geks heeft gedaan in het land...

Nadia89

Re: 4 jarig paard afgeschreven ivm artrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 19:47

Echt verschrikkelijk...veel sterkte.

Zou zelf ook een second opinion zoeken.
Hoop dat ze nog wat kunnen.