"Lui" paard, gebruikt krachtvoer verkeerd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 11:29

Ik zou als eerste het krachtvoer eens gaan verminderen en ruwvoer meer geven. Er zijn paarden die door veel krachtvoer juist op de rem gaan lopen. Ben ik zelf ook ingetrapt bij mijn eigen merrie, die nu met pensioen is. Dacht dat daar eerst ook de oplossing in zat.
Verder zou ik helemaal niet met het aannemen van het bit bezig zijn, maar daar helemaal geen aandacht aan besteden. Juist alleen bezig zijn met je paard voorwaarts te laten denken. En daar zul je wel een aantal weken mee bezig kunnen zijn, voordat je paard die omslag maakt. Daarna zul je ook zien dat je paard meer naar het bit gaat neigen. En de aanleuning beter wordt.

Sjimbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 11:31

@Sanned
Super bedankt! Hier heb ik echt wat aan. En misschien stomme vraag, maar kan je dit gewoon los kopen? Dus over het voer zegmaar? Of voer jij echt voer waar het in zit?

@FriesWytske
Zoals ik ook in de OP zet, ze krijgt nu alleen fiberforce. Hier zit in principe niks in en valt onder ruwvoer. Dat is ook zeker het gene waarmee ik bezig ben, voorwaarts en contact houden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 11:32

Je kan sowieso lijnzaadolie over het voer doen, 3 eetlepels. Fijne energiebron die niet gek maakt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 11:36

Ik heb het voer even opgezocht, TS. Maar daar wordt gezegd dat je niet meer dan 1 kilo per dag mag geven. Weet niet hoe groot jouw scheppen zijn. Maar als ze zo groot zijn als die van mij. Geef je dus veel te veel.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 11:38

Ik heb gewoon een grote bus met poeder er in. Gooi er een paar schepjes van over het voer (beetje natmaken, dan eten ze het makkelijker). Staat precies op welke dosering je moet hebben :)

Ik voer trouwens magnesium citraat, werkt prima voor mijn paard. Magnesium chelaat schijnen ze nog wat beter op te kunnen nemen, maar dat smaakt vies dus veel paarden eten het niet.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 11:38

Ik voer de magnesium van paardnatuurlijk, lijkt duur maar je gebruikt er minder van.

En Thanks Sanned haha

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 11:56

Sjimbel schreef:
Meer hooi is dan zeker een goed idee! Zal dat vanaf vanavond eens gaan doen,

@Kamy:

Daarom heb ik nu een nieuwe instructrice waarbij we juist alleen nog bezig zijn met de basis. Dus voorwaarts en goed aan de hulpen, dit gaat dus ook vooruit. Maar deze vraag kwam meer voort uit mijn gedachte haar nog meer te helpen

Top! Ik had nl hetzelfde probleem. Al heb im dan mijn eigen paard ingereden en ging het goed. Tot ze ineens ook dit gedrag ging vertonen. Ze begon zelfs een beetje in te vallen. Technisch aan de gang en meer voer erin.
Tot ik hulp zocht bij een andere instructeur. Ben nu 2 mnd verder. Paard is happy en voorwaarts en de spieren groeien goed!

Goed van je dat je ook die stap gezet hebt. Vaak heb je toch een band met je instructeur. En dan is get voor sommigen moeilijk om "vreemd te gaan" ;-) terwijl het je juist zoveel kan leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 11:56

De mijne sluit zich vooral af wanneer hij iets moeilijk vindt en je zet er teveel druk op. Plots lijkt het alsof hij geen enkele beenhulp meer kent, valt over de schouder, gaat als een prachtige banaan de baan door (wat je niet wil natuurlijk) en probeert zo veel mogelijk de neus eruit te drammen en op het bit te gaan leunen.
Vaak is het op te lossen door de druk even te minderen maar niet volledig weg te halen. De stapjes kleiner maken zeg maar. Lukt het echt helemaal niet en fokt hij zich op, dan gaan we even wat anders doen. Dus de druk van de ene oefening er even afhalen en later opnieuw proberen. Dit werkt hier nog het beste van al.

Er zijn wél uitzonderlijke momenten dat ik wél doorduw en wil dat hij alsnog gaat reageren, maar dat heeft dan vooral te maken met zijn gedrag vanuit zijn "hormonen". Hij is tot zijn 7e hengst geweest (wordt nu bijna 8) en dat zit er toch nog in. Vind ik absoluut niet erg, zolang hij maar zijn manieren houdt. Soms trekt hij ook de trukendoos open omdat hij naar een merrie wil of even helemaal geen zin heeft om zijn aandacht bij mij en het werk te houden. Als hij zich dan uit protest afsluit krijgt hij wel even op zijn donder, hij hoeft niet de grote jan te gaan uithangen. Doet ie het goed en is de focus terug, dan gaat de druk er gewoon weer zo veel mogelijk af naar normaal niveau.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:09

OW sjimbel, wat een verrot probleem, weet ik uit ervaring. Want ik deal er ook al 6 jaar mee.. Maar ik heb de laatste tijd wel wat vooruitgang geboekt.
Wat ik allemaal heb gedaan kan ik bijna niet meer bijhouden. Maar de meest recentste wat ik veranderd heb, is vitamine e ( fijnste tot nu toe vitamine e plus van excellent) bij het eten toevoegen. Ik wilde dit supplement als laatste proberen omdat het gevaarlijk kan zijn om te veel te voeren en op een bloed onderzoek liet hij niet zien dat hij maar ergens tekort aan had.
Ik heb sinds ik het voer echt een wakkerder paard. Ook in stal, en op buitenrit ( van brave goedzak naar soms zelfs een bommetje (heerlijk))

En de algemene tips die in t algemeen worden gegeven zou ik ook meenemen:
- afwisseling van werk, balkjes, buitenrit, grondwerk,etc. Alleen bij mij helpt het niet hoor, hij blijft een paasei hekel houden aan de bak
- rug zadel laten controleren, ook een hele tijd mee bezig geweest maar verhielp het niet.
- meer op de wei, meer ruwvoer. Heb je helaas niet altijd zelf in de hand. Ik merk wel dat bij mijn paard met het najaar zijn dip groter wordt/werd. Dan kwam hij niet (zoveel meer) op de wei. Over een paar weken gaat hij 24/7 naar buiten met onbeperkt ruwvoer. Ik ben benieuwd of het gaat helpen, of dat het hem alleen maar heel veel energie gaat kosten ( sociaal doen met andere paarden) energie waar hij al niet van overstroomd.
- magnesium worden paarden ook rustig van. Ik dacht in het begin dat het hielp, maar later deed het niets meer..
- redcell hielp in het begin ook even maar zakte weer snel terug.
- vitamine spuit, dag na de spuit gedraagd hij zich als een wilde hengst, daarna zwakt het weer af. Het is ook mogelijk om het door de dierenarts in te laten spuiten, dan werkt het langer.
-Rijden vanuit de ontspanning, dan maar eerst met los teugeltje
-Probeer eens bitloos, verbaasde mij hoe goed hij luisterde.. Maar de rem ging er nog niet af...

Ik voer nu 2 x per dag, half pavo sportbrok, grote hand lucerne, kwart cavalor endurix muesli en dus vitamine e, en veel hooi..

Sjimbel

Re: "Lui" paard, gebruikt krachtvoer verkeerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 12:17

@lindar1985
Ik ben nog niet eens zo lang bezig. Maar het kan ontzettend frustrerend zijn, omdat het de ene keer echt top kan gaan. En de andere keer juist zo beroerd. Al die algemene tips heb ik inderdaad ook geprobeerd, ik heb om de week springles, gaan naar de groepsles, heb priveles, wordt wekelijks gelongeerd (met balkjes zonder balkjes), regelmatig grondwerk. Kan t zo gek niet bedenken.

Ze gaat binnenkort ook meer op de wei, maar bouwen het rustig op. Alleen aangezien t nu alweer helemaal nat is schiet het opbouwen ook niet echt meer op. Zal het vitamine ook nog eens even nakijken. Ze heeft gisteren toevallig weer een vitamine spuit gehad.
Bitloos heb ik ook geprobeerd, vond ze heel leuk. Maar meer omdat ze t idee had ze nu echt niks hoefde te doen, dus nog steeds de rem erop alleen dan ook nog met een tralala houding. Nu is ze vaak wel geconcentreerd.

Bedankt voor je reactie! Toch t idee ik niet alleen hierin ben..

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:20

Mijn Pre had eigenlijk precies hetzelfde. Nu overgegaan naar natuurlijk voeren. Fibra Premium en een granenmix van Action Quality. Laag in suikers en melasse. Hij ziet er super uit. Kan zn werk aan en is weer vrolijk. Miss eens vaker het bos in, daar aan het werk gaan met schakelen en lekker te stretchen met een lang stuk galoperen.. Andere omgeving en miss heeft ze dan meer lol in dr werk. Sommige paarden verzuren snel door teveel hetzelfde werk. Afwisselen. Stap buitenritjes, balkjes, bosritjes, grondwerk en soms ook gewoon een dag niet rijden maar lekker tutten. Psychisch fris houden is ook een heel belangrijk stukje. Lekker veel naar buiten. Soms zeggen ze ook eerst hooi voeren en dan pas brok. Of je voert te veel energie die ze niet kwijt kan en daardoor flegmatiek word. Miss heb je wat aan mijn tips. Ik heb die van mij zo weer aan het werk gekregen. Succes

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:21

evt magnesium erbij voeren. Sommige paarden knappen daar echt van op.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:31

Idd geeft magnesium wat meer rust in het hoofd en is het goed voor de spieren. Ik wil er nog wel wat aan toevoegen. Ook magnesium-OXIDE werkt maar moet je vaak wat meer van geven. Is in verhouding iets goedkoper en misschien de moeite waard om een periode uit te proberen of het wel aanslaat.
Ik heb echter 1 grote MAAR: Veel paarden hebben een magnesium tekort en vaak komt dat door het geven van krachtvoer waar veel te veel Calcium in zit. Dan kan je wel magnesium bijgeven in eender welke vorm dan wordt dat niet opgenomen in het lichaam omdat de calcium die plek al ingenomen heeft. Kijk dus ook in je krachtvoer naar de hoeveelheid Calcium voor je magnesium bij voert. Tip die ik kreeg van de DA.

Daarnaast kan je misschien ook eens een alternatieve route bewandelen en je paard laten doormeten dooreen holistische dierenarts. Die kunnen vaak wel zeggen of het een lichamelijk probleem is of een geestelijk.
Ikzelf laat minimaal 1x per jaar E.veline H.ekkenberg (http://www.evelinehekkenberg.nl/) komen om door te meten. Ik had ook een merrie die zich van alles afsloot. Sinds het eerste kuurtje met soort van Bach-bloesem therapie gaan we met sprongen vooruit. Ik heb meer contact met paard, ook in panieksituaties.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:31

Hoe reageert ze op de vitamine spuit? Bij mij was het ook verschillend per spuit ( donkergroene verpakking van de welkoop wordt ie echt hyper van al binnen een paar uur)
Maarja.. Ze zetten dan weer niet op de verpakking wat er precies in zit...

Het kan een hele zoektocht worden, en ik denk ook dat elk paard anders is.. Hoe langer je je paard hebt, hoe beter je hem kent.
Het is alleen altijd zooo moeilijk om maar 1 variabele te veranderen en dan het resultaat te bekijken, want naast dat hij ande voer krijgt, gaat ie meer of minder de wei in, heb je meer of minder tijd om te rijden, heeft ze net een nieuw weide maatje gekregen... Noem maar op...
Ik heb ook gemerkt dat m'n paard naast dat hij weinig energie had ook gewoon een beetje een bangschijterd is.. Dus voorop bij buitenrit zachter lopen heeft niet altijd te maken met energie tekort.. Dus het wordt een hele zoektocht voor jou, dat kan ik je verzekeren..

Maar hou vol!!! Wordt er nu soms zo blij van als ik een les heb gereden en mijn instructrice zegt: ' het lijkt bijna wel een normaal paard' of dat hij op buitenrit helemaal druk loopt te doen aan het begin van z'n galoppad

Er zijn veel meer topics hierover op bokt hoor ( kan je ff in m'n geschiedenis kijken)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:39

Ben ik nu de enige die denkt: je kan er van alles aan voer in stoppen maar is dit niet gewoon iets rijtechnisch?

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:47

DatBenIkNou schreef:
Ben ik nu de enige die denkt: je kan er van alles aan voer in stoppen maar is dit niet gewoon iets rijtechnisch?

Tja... Daar heb ik bij mezelf ook heel lang aan gedacht..
Maar toen zelfs mijn instructrice ( internationaal sgw-ruiter, met tig jaar ervaring) er afstapte en zei dat er echt niets mee te beginnen was.. Ben ik toch meer gaan inzetten op voer en omgeving.
Ik zocht het altijd bij mezelf, ligt aan m'n zit, ligt aan te veel druk op de teugels, ligt aan... Noem maar op..

Als het paard in de wei en andere omgang wel enorm wakker en vitaal is, dan zou het misschien kunnen..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:51

hoe voorwaarts is je paard tijdens een buitenrit?Er zijn paarden die gewoon een pesthekel hebben aan rondjes lopen in een bak.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 13:02

Er zullen heus ook andere problemen spelen, maar die van mij worden zo lui als wat van Cavalor. Dan gebruikte ik nog de "meest energierijke" versie, maar ik kon het net zo goed weglaten.

Inmiddels zijn ze alle 3 over op Subli, ieder een passend product bij de trainingsintensiteit. Ik kan er minder van voeren en mijn paarden doen het er beter op.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 13:04

DatBenIkNou schreef:

Ja en nee. Uiteraard zal het ook rijtechnisch zijn na zo'n periode met problemen maar een paard dat zich afsluit hoeft helemaal niet een rijtechnisch probleem te hebben.
Afsluiten kan zoveel oorzaken hebben. Zowel geestelijk (binnenvetter/trauma) als bv organen die niet op de goede manier werken (medisch werken ze wel en een regulier DA zal dan ook zeggen dat ze werken) waardoor ongemerkt meer energie naar het werken van de organen gaat dan bv naar krachtinspanningen.
In die zin is het wel belangrijk om naar voer en omgeving te kijken.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 13:37

Maar als ik lees,lui, dan lees ik ook niet aan het been? De lijn tussen lui, niet luisteren en afsluiten lijkt me heel dun. Hoe bepaal je dat, vraag ik me af?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 14:21

Misschien heeft het paard meer de instelling van een spring- of eventingpaard. Die stompen helemaal af met dag na dag rondjes in de bak hobbelen. Als je daarmee de bossen in gaat of gewoon een enorm terrein van meerdere hectares opzoekt, dan heb je ineens een ander paard. En weet je gelijk dat dat de oorzaak is.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 08:39

Mijn paard, een Gelderse merrie van 1,68, is ook nogal lui met rijden...
Ik geef heel weinig voer, alleen een beetje marstall force, lijnzaadolie en magnesium.
Als mijn "juf" er op zat liep ze, na de warming up, wel als een trein. Ze hoefde haar been maar aan te leggen en ze vertrok.
Ik heb dat eens goed zitten bekijken, en merkte dat mijn juf (die zelf lichte Tour rijdt, dus wel wat in haar mars heeft) een totaal ander uitgangspunt heeft dan ik.
Ik werd zeer gefrustreerd van zon luie bok, en bleef maar aansporen en haar voorwaarts rijden.
Mijn juf niet, die hield haar juist in. Moeilijk uit te leggen zo, maar het komt er op neer dat mijn paard daardoor geprikkeld werd om juist voorwaarts te willen gaan!
Eureka, dat was echt een eyeopener voor mij!
Ik kwam laatst ook een topic tegen over een left brain extravert paard (weet het niet meer precies) en dat was ook echt heel herkenbaar!

Kortom, wat ik wil zeggen is; je kunt wel allemaal gaan sleutelen aan het voer, je zadel, dierenarts, maar karakter = karakter!
Hoe ga je daar als ruiter mee om, en kun je je aan je paard aanpassen om het gewenste resultaat te bereiken?

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 11:00

DatBenIkNou schreef:

Dat wordt in de vierde post van het topic (en verder) al aangehaald. Dus nee, je bent niet de enige.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 11:19

Fiberforce is specifiek voor te dikke paarden. Ik zou wel kijken naar ander voer ook, niet zozeer meer zetmeel en suiker maar juist als bron olie, zodat ze dat beter kan gaan gebruiken en omzetten.
Mijn altijd wat in zichzelf gekeerde grote ruin is opgeknapt van gastro+ hij deed ook de deur dicht was op zijn eigen planeet en reageerde niet op mijn hulpen. Nu na drie weken heb ik een los paard wat wel reageert.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 11:23

kvika schreef:
een paard dat zich afsluit mag dan op zicht en waardes gezond zijn,maar geestelijk zit er dus wel degelijk is niet "gezond"
Je moet het natuurlijk zelf weten het is jouw paard,maar misschien als je verder kijkt dan reguliere manier je door krijgt dat het paard wel iets mankeert.
Ik hoop dat jullie er samen uitkomen. succes

Dit. Ik heb ook zo'n dissociatief paard (gelukkig de laatste jaren al veel minder) maar sinds hij in z'n hoofd aanwezig is bij wat we doen is hij in tempo een stuk fijner te reguleren. Hij gaat nu ijverig aan de slag met zijn werkjes waar hij voorheen inderdaad óf staakte óf op hol sloeg.

Hij is ook wel veranderd door voer, onder andere ruwe lijnzaadolie, maar dan vooral fysiek. Betere vacht en soepeler bewegen enzo. Maar qua gedrag had hij echt een andere oplossing nodig. Magnesium deed bij hem helemaal niks. Het was bij hem echt een geestelijk ding.