Wel of niet de dierenbescherming bellen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:07

Altijd eerst met de eigenaar praten, als hij dan alsnog ervoor kiest er niets mee te doen dan bellen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:26

Er blijken te veel pennie's rond te lopen.
Iemand beschuldigen van dierenmishandeling is niet niks, opletten dus.
Ook ik zou zeggen, bemoei je er niet te veel mee.
Volgens je profiel ben je 13j oud, op zo'n leeftijd kan je zulke dingen zeker niet correct beoordelen.

Shirley

Re: Wel of niet de dierenbescherming bellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:28

Liever een Penny dan een struisvogel ;)

De situatie laten beoordelen door een nuchtere volwassene en die eventueel stappen laten ondernemen is niks mis mee!
En stelt de ts waarschijnlijk ook gerust.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:47

Gewoon de DB bellen!

Het komt nog veels te vaak voor dat er kleine pony's staan , zwaar hoefbevangen met hoeven gekrult en amper kunnen lopen.
Meestal is er eigenlijk maar 1 optie en dat is slacht want ook al haal je er een hoefsmid bij, die zal dan minstens iedere 6 weken moeten terug komen want die hoeven groeien harder als gezonde hoeven.
En aangezien het blijkbaar al te duur is om er ooit een smid bij te halen, zal dat hem niet worden.

Zulke mensen moeten ze verbieden ooit nog pony's te hebben!

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:40

saffire schreef:
Ik zou niet gelijk bellen...
Eerst maar eens praten met hem, is een beetje iemand in de rug steken zo..

Juist!! 8-)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 01:44

Ziet het er een beetje zo uit ts? En zoja, erger, minder erg of net zo erg als op de foto?

Afbeelding

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 04:25

Gewoon gelijk de db bellen, waarom afwachten? Een voorbijganger zal toch ook direct bellen?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 07:41

ff_stud schreef:
saffire schreef:
Ik zou niet gelijk bellen...
Eerst maar eens praten met hem, is een beetje iemand in de rug steken zo..

Juist!! 8-)

Maar hallo, het is toch wel een beetje erg als een volwassene door een 13-jarige moet worden aangesproken voordat er eens actie komt? Je hebt pony's, dan zorg je er ook voor. Punt.

Als die hoeven zo erg zijn als TS het doet voorkomen dan had de eigenaar al maanden de tijd om actie te ondernemen.

Wat mij betreft heeft ie voor al die tijd nietsdoen al een bezoekje van 144 al verdiend.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:03

Hebben jullie foto's gezien die ik gemist heb? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar beeldmateriaal. Als mijn verzorgster 144 zou bellen voor mijn beesten is ze wel meteen voor het laatst geweest.

Stef_Alinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:57

Ik zou ook eerst met de eigenaar gaan praten.

Ik huur een weiland/bak voor mijn 3 paarden.
En ik word echt ziek van de mensen die hier langs rijden.
Er word weet ik veel hoe vaak naar de dierenpolitie gebeld dat mijn paarden geen eten krijgen en altijd buiten staan en zo super zielig zijn.
Er is in de 3 maanden dat ik er sta 1 iemand naar me toe gekomen om even met mij te praten.
Zij ad ook al naar de dierenpolitie gebeld, maar toen ik er een keer was en mocht komen kijkenzag ze dat het allemaal wel mee viel en ze dus wel gewoon te eten kregen.
Ze heeft gelijk terug gebeld naar de dierenpolitie en verteld dat ze het fout had.
Maar er zijn dus wel nog een hoop andere die iedere keer bellen.
En voor zo ver ik weet is de dierenpolitie 1 keer geweest en die was ook op mijn landje terwijl hier een groot ijzeren hek voor staat, op slot, en je aardig moet klimmen om er in te komen.
Goed hun vonden ook dat er niks aan de hand was gelukkig.
Maar zo word er ook nog wel eens uit rijdende autos geschreeuwd dat ik de paarden meer moet voeren.
En ik snap echt niet waar ze het vandaan halen, mn paarden zijn gezond en ook goed op gewicht.
Ik heb een shetlander, een fjord en een tinkerxwelsh die al dik worden van lucht.

Maar goed als iedereen nou eerst gewoon eens komt vragen hoe het zit ipv gelijk overal een melding van gaan maken..

Ook bij mij thuis wel eens de dierenpolitie gehad.
Hadden mensen verteld dat we nooit thuis waren en de beesten heel de dag alleen lieten..
Ik zat toen met een zware depressie thuis en ging bijna de deur niet uit..

Dus echt ga eerst met de mensen praten..

Ik ben me echt kapot geschrokken van al die meldingen.
En ik snel het gewoon niet omdat mijn dieren niks te kort komen.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 15:56

TS, is er een volwassene (liefst met wat kennis van paarden!) die eens met je mee zou willen? Als diegene reden ziet om bezorgd te zijn, kun je samen het gesprek met de eigenaar aangaan. Vraag heel open naar hoe het nu gaat en probeer niet beschuldigend of belerend over te komen. Wie weet is de hoefsmid al gebeld en staat er een afspraak gepland, of zijn er vervolgbehandelingen nodig. Zijn jij en de volwassene er na het gesprek toch niet gerust op, dan kun je heus de dierenbescherming bellen voor advies of, als het ernstiger is, een melding. Je hebt dan de eigenaar in elk geval vooraf de kans gegeven om een en ander te verklaren.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 16:06

als het zo erg is als je zegt. dus richting de boven staande foto dan zou ik gewoon bellen.
je het ook al eens gezegt dat ze naar de hoefsmit moeten.
ze nemen de dieren meestal toch niet in 1 x mee maar laten hem met een waarschuwing achter en na een bepaalde tijd komen ze terug om te zien of ze er dan goed bij staan en dan pas worden ze opgehaald.

in elk geval was dit het geval bij een man bij ons in de buurt

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 16:21

Ervaring leert dat jonge meisjes al gauw vinden dat pony's worden mishandeld. Zo te horen krijgen de beestjes genoeg eten. TS, haal er een volwassene bij, die zijn meestal wat nuchterder. Als die ook vindt dat de hoeven veel te lang zijn, ga dan samen naar de eigenaar toe. Als er dan nog niets gebeurd kun je altijd nog 144 bellen. Zou het niet netjes vinden als je meteen 144 belt terwijl ze de pony's mag verzorgen.

bunnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 20:00

[quote="NZ92"][quote="mrie"]
Je niet mee bemoeien
Verschrikkelijk! Het is zo makkelijk om in zo een situatie je rug toe te keren en je er niet mee te bemoeien, maar je kunt voor zo een beestje wel het leven beteren en misschien zelfs wel redden. Dat is misschien wel erg overdreven maar ik bedoel zo maar te zeggen dat je een leven kunt verbeteren door alleen maar met de eigenaar te bespreken dat dit niet goed gaat zo en dat vroeg of laat iemand de DB zal gaan bellen. Vraag hem of hij alsjeblieft snel hier iets aan wilt doen omdat de pony's anders straks echt niet meer kunnen lopen. De arme beestjes. En als het zo een aardige man is is het vast niet zijn bedoeling de pony's pijn te doen of ze te laten lijden. misschien heeft hij de beestjes ooit gekocht zodat ze niet naar de slacht zouden gaan ofzo. Maar heeft hij eigenlijk geen verstand van paarden. Probeer de man eerder te helpen dan achter zijn rug om 144 te gaan bellen. Beetje zielig voor die man als je de rede niet eens hebt gevraagd. Waarschuw hem wel dat als hij niet binnenkort actie gaan ondernemen dat de Dieren Bescherming waarschijnlijk gebeld zal worden. Het is niet de bedoeling dat je gaat dreigen maar als hij zegt dat hij er niet genoeg geld voor heeft ofzo, adviseer hem dan om de pony's aan een goede eigenaar te verkopen... Ik hoop dat je de pony's kunt helpen. Houd ons op de hoogte!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 20:07

aeolusnr1 schreef:
Er blijken te veel pennie's rond te lopen.
Iemand beschuldigen van dierenmishandeling is niet niks, opletten dus.
Ook ik zou zeggen, bemoei je er niet te veel mee.
Volgens je profiel ben je 13j oud, op zo'n leeftijd kan je zulke dingen zeker niet correct beoordelen.

Iemand van 13 met gezond verstand en wat paarden kennis kan prima beoordelen of de hoeven dermate lang zijn dat het het welzijn van de pony's beïnvloed. Een beetje denigrerend en vernederend om te zeggen dat iemand van 13 zulke dingen zeker niet correct kan beoordelen. Genoeg meiden van die leeftijd kunnen dit prima.