' Gezonde' pony gekocht en nu bulten en schuren ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 07:09

Door de stress van de verandering kan ook iets eruit gekomen zijn wat daarvoor sluimerde.

Ken zelf een paardje wat erg reageert op gras, het nederlandse gras is te vet en te eiwitrijk, eigenlijk bedoelt voor koeien. Daardoor ook bv hoefbevangenheid.

Maar je hebt al zoveel reacties daar moet iets tussen zitten.

Succes en ik duim dat het een omschakelingsprobleempje van voorbijgaande aard is.

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 07:19

troi schreef:
Ik zou het dier in elk geval wassen tegen mijt/schimmel om dat uit te sluiten (of de da een afkrabsel laten maken kan ook) en tegen luizen behandelen.
Het is nog erg vroeg in het jaar voor zomereczeem eigenlijk. Best kans dat er wat anders loos is.

Veel paarden jeuken rond deze tijd ook vanwege het losse haar.

Door de zachte winter beginnen de zomereczeemproblemen ook vroeg dit jaar helaas. Maar ik ben het eens met de anderen, bulten klinkt niet als eczeem. Hopelijk kan de da duidelijkheid geven!

Samblabla

Re: ' Gezonde' pony gekocht en nu bulten en schuren ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 07:23

Misschien wordt die geprikt door stekende/bijtende insecten? Ik zie namelijk al een boel insecten rondvliegen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 20:23

En wat heeft de dierenarts gezegd?

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 20:38

Ja dierenarts is geweest. Hij vond het ook onwaarschijnlijk dat het eczeem is omdat die bulten er niet bij horen. Hij schuurt zich wel fors- tot bloedens toe. Hij ziet nergens aanwijzingen voor mijt of luis ( andere paarden nul last). Ook komen de bulten en gaan ze weer en eigenlijk alleen op de blootgestelde stukken. Het lijkt toch wel heel erg op een allergie - in eerste instantie voor insecten - waar wellicht de eiwitten nu een rol in spelen.
Hij heeft nu een corticosteroid spuit gehad. Maar de bedoeling is dat dat eenmalig is. Ik ga hem deze week wassen - heb nog mijt spul- maar goed dan is t meer voor de zekerheid.
Hij vond hem wel mager in de vacht - vind ik ook. De haargroei na het scheren trekt maar mager aan. Ik ga vitamines en biotine bijvoeren. Ik heb n spray met corticosteroid en antibiotica voor op de plekken (maar goed daar is wel weinig beginnen aan - gezien de hoeveelheid aan bulten. Ik zou natuurlijk wel dit met name bij de manen kunnen gebruiken. Hij heeft nu een eczeemdeken op. Als het er volgende week nog zo sterk zitten gaan we voor zekerheid bloed na kijken.
Bedankt voor de pulp tip. Ik zal dit stoppen en alleen nog hooi en .. ja de wei kan ik niet voorkomen. Maar kan wel rekening houden met de uren weide. Thanks voor hulp.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 20:47

Zomereczeem is een uiting van een allergie. Ook kunnen ze daar flinke bulten van krijgen. Mijn eczemer had gisteren weer flinke bulten in zijn liezen, waar hij niet door de deken wordt bedekt.
En het kan natuurlijk heel goed dat hij eerder nooit last van eczeem heeft gehad, maar nu in een omgeving verblijft waar meer knutten zijn.

Het zal mij niet verbazen als je paard toch een eczemer is. De corticosteroid spuit zal wel even helpen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 20:49

Let je er wel op dat een corticosteroid spuit een extra risico betekend op hoefbevangenheid, dus wees heel alert daar op!

Van de week word het weer mooi weer, dan zou ik een poging wagen om hem te wassen met zwavelteershampoo. Dat is jeukstillende shampoo.

Succes, ik hoop dat het snel beter gaat met de jeuk.

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 20:55

Ja ik baal wel echt heel erg. Ik wilde zo graag een gezonde pony - echt meer dan n jaar kritisch gezocht . Geselecteerd en nog de dierenarts laten kijken. Hij is ook 11 jaar ... je zou toch zeggen. Nu zit ik weer met allerlei gebruiksaanwijzingen.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 21:00

Mijn pony kreeg ook na een korte tijd na aankoop korsten in de manen. Is na een paar weken weer weggetrokken. Heb er wel iets voor gekocht wat hielp.
Sindsdien nooit meer last gehad dus zal wel aan iets in de omgeving gelegen hebben. Hopelijk is het bij jou ook iets wat tijdelijk is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 21:00

siepjes schreef:
Ja ik baal wel echt heel erg. Ik wilde zo graag een gezonde pony - echt meer dan n jaar kritisch gezocht . Geselecteerd en nog de dierenarts laten kijken. Hij is ook 11 jaar ... je zou toch zeggen. Nu zit ik weer met allerlei gebruiksaanwijzingen.

ook een gezonde pony kan wat krijgen....

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 21:01

siepjes schreef:

Als het eczeem is en je zorgt er goed voor, heb je een gezonde pony hoor. Ik ben stapelgek op Jones, ondanks zijn eczeem. En ons dagelijkse insmeer ritueel en af en toe wassen is ook ons quality-time momentje.
Dit was waarschijnlijk niet te voorzien, en misschien is het geen eczeem. En ook een gezonde pony hoeft zich maar één keer flink te verstappen of een flinke koliek en je hebt geen gezonde pony meer. Je krijgt geen garantie dat ze gezond blijven, ook al zoek je nog zo lang.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 21:03

Het kan ook gewoon iets tijdelijks zijn hoor. De eerste lente dat mijn paard bij mij was schuurde ze zich ook tot bloedens toe open.
Ik heb toen nadat de DA had vast gesteld dat het geen mijt, luis of schimmel was haar hals geschoren en een paar keer gewassen met Zwavel teershampoo.

Daarna om de dag de aangetaste gebieden ingesmeerd / ingemasseerd met derfen. ( niet op open wonden doen!)

Dat heeft geholpen, het kalmeerde de huid en ze heeft het niet nogmaals gehad.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 21:04

Sammyoo schreef:
siepjes schreef:

Als het eczeem is en je zorgt er goed voor, heb je een gezonde pony hoor. Ik ben stapelgek op Jones, ondanks zijn eczeem. En ons dagelijkse insmeer ritueel en af en toe wassen is ook ons quality-time momentje.
Dit was waarschijnlijk niet te voorzien, en misschien is het geen eczeem. En ook een gezonde pony hoeft zich maar één keer flink te verstappen of een flinke koliek en je hebt geen gezonde pony meer. Je krijgt geen garantie dat ze gezond blijven, ook al zoek je nog zo lang.

dan is een hobbelpaard een beter idee :+

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 21:08

geerke schreef:
dan is een hobbelpaard een beter idee :+

:= _O-

Het is een kwestie van uitproberen... Het kan ook zijn dat het suikerallergie is..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 21:15

Nou nou wat een opmerkingen meteen weer, eczeem zou voor mij echt een reden zijn om een beest te laten staan dus ik kan me wel vinden in het gevoel van TS. Het is toch zuur als je met een lampje zoekt naar een beest zonder gebreken en uiteindelijk tref je er een met mogelijk chronische jeuk, ik zou er een beste kater van hebben..

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 21:38

Nou ik bennog n eczemer en daar zorg ik heel goed voor. Maar ik heb natuurlijk niet betaald voor n paard met n gebrek. En ik weet ook wel dat er vanalles kan komen. Maar na 3 maanden bij eerste zon tot bloedens toe schuren stemt me gewoon ongerust. Ik heb afgelopen jaren veel pech met dieren gehad qua gezondheid.Al 2 keer eerder na aankoop verborgen gebreken - dus ja ik heb helaas niet zo n goede ervaring. Maar goed t is zoals t is. Dat weet ik ook.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 00:49

Heb je topic gevolgd omdat ik benieuwd was wat er uit kwam, maar in feite is dit niet een verborgen gebrek.Dat neemt niet weg dat het gewoon klote is dat dit zich voordoet. Het valt niet onder (zomer) eczeem, daarbij is het daar nog net wat te vroeg voor om tot uiting te komen. Mocht het echt een zomer schuurder zijn dan was dit bij verkoop ook in de winter wel zichtbaar geweest. Korte top staart dikke vettige manen kam met weinig haar
Hier zijn ze na scheren ook nog wat mager in de vacht omdat het en niet winter is geweest en nu de lente nog niet wil door zetten.
Volgende maand als de zon er weer bij is en de geschoren dieren weer fijn zonder dek kunnen denk ik dat je paard er heel anders uit gaat zien.
Hoop voor je dat het met een sisser af loopt. :(:)

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 05:18

Thanks - ja hoop t ook. Fijn om gewoon n gezonde pony te hebben die zonder te veel gebruiksaanwijzingen hier in het land kan lopen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 06:32

newt schreef:
Heb je topic gevolgd omdat ik benieuwd was wat er uit kwam, maar in feite is dit niet een verborgen gebrek.Dat neemt niet weg dat het gewoon klote is dat dit zich voordoet. Het valt niet onder (zomer) eczeem, daarbij is het daar nog net wat te vroeg voor om tot uiting te komen. Mocht het echt een zomer schuurder zijn dan was dit bij verkoop ook in de winter wel zichtbaar geweest. Korte top staart dikke vettige manen kam met weinig haar
Hier zijn ze na scheren ook nog wat mager in de vacht omdat het en niet winter is geweest en nu de lente nog niet wil door zetten.
Volgende maand als de zon er weer bij is en de geschoren dieren weer fijn zonder dek kunnen denk ik dat je paard er heel anders uit gaat zien.
Hoop voor je dat het met een sisser af loopt. :(:)

Hier de eczemers al volop jeuk! Nog nooit zo vroeg zoveel knutten gezien.
Een zomerschuurder schuurt dus juist niet in de winter. En zoals ik eerder schreef, wellicht heeft het beestje er nooit eerder last van gehad omdat hij op een plek werd stond waar weinig knutten waren. Of hij stond alleen overdag een paar uurtjes buiten en verder op stal. Dus er hoeft helemaal niks zichtbaar te zijn geweest omdat het dier er nooit eerder last van had. Dus dan valt de verkopers niets te verwijten, ook al vind siepjes nu dat ze teveel voor de pony heeft betaald.

Het enige wat ik in je verhaal niet op eczeem vind lijken zijn de bulten op zijn rug. Persoonlijk heb ik dat nog nooit gezien.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 06:41

Ik wil niet l*llig doen, maar ik keek in je oude berichten op zoek naar een foto van je pony. Die heb ik niet gevonden, maar wel een bericht van augustus waarin je twijfelde om je paard te verkopen en een pony te kopen, einde van dit jaar had je kennelijk dit beestje. Hoezo ben je dan een jaar op zoek geweest?
Ik snap dat je hier vragen stelt over wat er aan de hand is met je pony, maar het ge* van 'ik zocht een gezonde en nu heb ik teveel betaald voor een pony met een gebrek'.. daar vind ik wel wat van.
Hoeveel heb je dan betaald voor je pony?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 06:48

Ja maar voorheen was de pony oke,ik heb dit ook gehad pony gekocht 18jr oud prachtige bos manen,en hier schuren deken er op was genoeg.maar exceem heb je in verschillende vormen en verandering van provincie,voer enz kan er echt voor zorgen.zoek uit waar het bij jou door komt,vraag wat hij daar at bij vorige eigenaar? Succes wil je sterke pony/paard met weinig problemen zou ik je een eng volbloed aanraden.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 07:45

@sammyoo het heet ook niet voor niets zomer eczeem en schuren ze niet in de winter maar een echte schuurder heeft niet een mooi bos manen/ staart in die er in de zomer afgeschuurd is.
Hier nog geen last van het schuren nl. Vandaar mijn opmerking.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:35

Nou als er flink is geschuurd in de zomer dan zie je dat in december nog steeds.
Dus als die in de winter, toen ze hem kocht mooie staart en manen hadden, heeft het paard in de zomer geen last van zomerexceem gehad.

Dus logischer dat het in de nieuwe omstandigheden lag.
De insecten allergie heb ik geen kijk op.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 17:52

newt schreef:
@sammyoo het heet ook niet voor niets zomer eczeem en schuren ze niet in de winter maar een echte schuurder heeft niet een mooi bos manen/ staart in die er in de zomer afgeschuurd is.
Hier nog geen last van het schuren nl. Vandaar mijn opmerking.

Tenzij het dier niet eerder is blootgesteld aan allergenen of goed beschermd is geweest!

Misschien heeft TS iets aan dit topic! [MD] [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5