Explosief paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marit1999

Re: Explosief paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 20:41

Ja ze krijgt bij mij thuis zeker een maatje! En ik zat er aan te denken om een paar baaltjes hooi met een net er omheen aan te bieden in de paddock als het weer niet goed genoeg is voor het weiland. Zodat ze wel van de grond kan eten, maar er lang mee bezig is.

Heb overlegd met de eigenaresse van de stal ( ook mijn instructrice) en zij denkt dat haar gedrag niet komt door teveel voer, maar doordat ze me uitprobeerd. Maar ze vond het het proberen waard dus ipv Lucerne en muesli krijgt ze nu s'middags een beetje bix en een wortel ( ik had liever alleen hooi gewild) Maar ik ga er verder geen probleem van maken, ze staat toch bijna bij mij

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 20:52

Voor het werk dat dit paard doet vind ik dat er echt veel krachtvoer in gaat. Mijn Draver doet het op 2x een kwartje en weidegang/hooi, ik voer zelf gemiddeld om de dag een kwartje tot een halfje museli of slobber bij afhankelijk van hoe zwaar haar werkdagen zijn. Onze warmbloeden die iets lager in het werk stonden kregen 2x een handje brok, weidegang en een beetje hooi. En allemaal eigenlijk te dik. Ik denk echt wel dat je veel verandering gaat zien met aanpassing in rantsoen. Ik zou veel meer hooi toevoegen en minder brok.

Goed dat je er zo mee bezig bent in ieder geval! Alleen altijd jammer dat veel pensionstalhouders zich graag heel erg vasthouden aan het idee dat paarden zo veel mogelijk brok en zo min mogelijk hooi moeten krijgen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 06:53

Fortitude schreef:
Goed dat je er zo mee bezig bent in ieder geval! Alleen altijd jammer dat veel pensionstalhouders zich graag heel erg vasthouden aan het idee dat paarden zo veel mogelijk brok en zo min mogelijk hooi moeten krijgen.

Inderdaad; de enige die dat zou moeten beslissen is de eigenaar.
Zo kreeg mijn Fjord op haar vorige stal op een gegeven moment 1 kiloschep bix per voerbeurt! Terwijl ik meermaals had aangegeven dat een handje bix genoeg was! 1 Van de redenen dat ik daar weg ben gegaan.
TS: een handige website is www.voervergelijk.nl en www.supplementenvergelijk.nl

karuna
Drukke kabouter

Re: Explosief paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 06:58

Door dergelijke stalhouders kun je een paard blijven naar de kreukels helpen. Je bepaald als baas wat een dier eet en niet de stalhouer.

Ook hier ipv de door ons gewenste en aangeleverde handje eiwitarme brok vond stalhoudster het nodig er ruim 2 kilo sportmix in te duwen per dag. Pard was eerst explosief en daarna zwaar spoerbevangen. Pas toen kregen we te horen wat hij aan krachtvoer kreeg. Paard is er nooit meer lekker van hersteld.

Stalhoudster moet gewoon stoppen met zoveel brok erin duwen. En muesli vervangen door biks en een wortel is eignlijk niet eens een verbetering. Voor hetzelfde geld is de biks rijker kwa voeding dan de muesli