Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Welke van beide diagnoses correct was weten we tot op heden niet, maar we vermoeden toch leverbot. Het herstel is sneller gegaan dan we na een JKK-vergiftiging zouden verwachten. Amanda_T schreef:samanthaaxx schreef:Ik heb twee paarden die hadden het afgelopen jaar ook hele hoge waardes. De één had een waarde van 244 en de andere 176 dacht ik uit mijn hoofd gezegd.
We hebben ze laten testen op leverbot, wat negatief was. Andere twee opties waren vergiftiging of te veel ijzer in het water. Echter krijgen de paarden bij ons op stal leidingwater, wat dus niet erg waarschijnlijk was. Voordat we het water hebben laten testen zijn we eerst op ander hooi over gegaan.
Van een andere leverancier, omdat ze bij ons ook het hooi lieten staan. Daarbij gaven we voorheen lijnzaadolie en appelazijn door elkaar, daar zijn we mee gestopt. We zijn zo min mogelijk extra supplementen gaan geven om de lever wat rust te geven.
Wel hebben we ze een detox gegeven om de lever te zuiveren.
Uiteindelijk (we denken door het andere hooi) zijn de waardes gelukkig weer gezakt, maar helaas weet je nooit precies de oorzaak.
Mijn dieren krijgen ook leidingwater, wel uit een IBC, maar deze vul ik thuis met kraanwater, dus water was bij ons ook zo uitgesloten. Hooi daar in tegen niet en vermoeden ze zoals bij jou paarden vergiftiging. Hoe gaat het nu met jou dieren? Zijn ze er weer helemaal 100% opgeknapt? Dat is waar ik me op het moment de meeste zorgen over maak, in hoeverre wil de lever op knappen straks..
En de detox kuur, is deze ook via de dierenarts gegaan? Ik begreep dat de Hippochol ook zuiverend werkte voor de lever, maar ik kan het altijd even noteren, dan kan ik dit bespreken als ik met de dierenarts contact heb.