2 erg ziekte paarden met hoge leverwaardes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: 2 erg ziekte paarden met hoge leverwaardes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 13:26

ik denk nog steeds aan leverbot....overleg eens een behandeling met fasinex.Het zou jammer zijn als het wel leverbot was en ze overlijden omdat de dierenarts en jij dat uitsloten.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 13:38

Zou ze niet in een berm laten grazen. Zoals je weet nemen planten en dus ook gras stoffen uit de lucht op en slaan deze op (zoals lood) . Als je dus bermhooi heb gevoerd zou het kunnen dat ze dus idd een vergiftiging daarvan opgelopen hebben. Dit komt uit 198, maar al zijn er heus wel veel verbeteringen aangebracht in onze auto's en benzine.. ook pekel is een grote vervuiler. Best interessant om s globaal door te lezen. http://edepot.wur.nl/254371
Misschien kan je met een zeis of bosmaaier een stukje maaien en geven.

MonmasterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:22

Voor degene die wilde beweren dat het niet van schapenweides kon komen lees even het volgende artikel....

Leverbot infecties worden de laatste jaren steeds vaker bij paarden gevonden. Net als bij andere wormen worden dieren geïnfecteerd tijdens het grazen.
De leverbot heeft een gecompliceerde indirecte levenscyclus. Een zoetwaterslakje is noodzakelijk als tussengastheer. Omdat deze slakjes alleen onder vochtige omstandigheden overleven, zien we dat leverbot infecties beperkt blijven tot paarden die hebben gegraasd op natte, vochtige weides en dan vooral die weides waar het voorgaande jaar schapen of runderen hebben gelopen. Op hoge zandgronden of weides die goed zijn afgewaterd komt leverbot van nature niet voor. Daarentegen ligt een leverbotinfectie altijd op de loer in bijvoorbeeld de westelijk weidegebieden. Let op: ook één natte hoek of slootkant met water kan een bron voor leverbot infecties zijn.
http://wormbestrijding.nl/wormbestrijdi ... bot-paard/

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:28

Ik zou zelf als ondersteuning de liver Comp van phytonics erbij gaan gebruiken en dan ook een detox kuur van phytonics erbij

Ik ben alsof erg te spreken over die producten.

Sterkte

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:32

Ik dacht meteen aan JKK grass sickness..... Pff hopelijk komt het goed!! Ik heb een pony gehad die ik erop heb laten testen maar die testen zijn niet 100%

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 20:47

Monmaster, wie zegt dat het niet van schapenland kan komen? Ik zeg alleen dat het niet in hooi of voordroog voorkomt ( leverbot dus).

Mando, die producten zijn inderdaad heel goed, maar ik denk dat het wijs is als ze eerst de dingen van de DA opmaakt.

Pipo, je hebt wel gelijk, niet in de berm laten grazen, tenzij het aan een weg is waar nauwelijks verkeer langskomt. Overigens kan je in bermen ook weer plantjes hebben waar paarden op kunnen reageren, dus ook wat dat betreft is het oppassen.

KBK, van JKK hoeven ze geen bultjes te krijgen hoor, dus uitgesloten is dat niet. Alleen is sowieso de kans dat het dat is heel erg klein, dat krijgen ze niet van 6 weken JKK in hooi eten ( of het hooi moet alleen uit JKK hebben bestaan.

TS, Botulisme geeft volgens mij meer neurologische verschijnselen, maar ik kan er naast zitten hoor.

Het blijft toch wel een raadsel, vervelend voor jou en je paarden!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 05:42

Jawel dat moet ze ook doen.
Maar als dat op is als ondersteuning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 06:52

Ik heb mijn paard op detox comp van Medpets staan, met goedkeuring van mijn DA.

Paardenbloemen werken trouwens ook ontgiftend.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 07:18

Ik heb vorig jaar net hetzelfde probleem gehad hier.

Een paardje wat heel lusteloos oogde en snel vermagerde, zijn leverwaarde bleek heel slecht en die van zijn maatjes zelfs nog slechter.

Omdat we leverbot niet met zekerheid konden uitsluiten hebben we besloten om op de 2 mogelijkheden in te spelen. De paarden zijn 2x behandeld tegen leverbot, en we hebben daarnaast ook rekening gehouden met JKK-vergiftiging. De paarden hebben een paar maanden enkel Hartog hooi gekregen, omdat dat volgens de dierenarts zeker JKK-vrij is. Daarnaast hebben we een ontgiftingskuur voor de lever gedaan.

Nu zijn we intussen een jaar later, en alle problemen zijn voorbij :) Welke van beide diagnoses correct was weten we tot op heden niet, maar we vermoeden toch leverbot. Het herstel is sneller gegaan dan we na een JKK-vergiftiging zouden verwachten.

Leverbot komt inderdaad steeds vaker voor bij paarden, en het kan jaren sluimeren voor het echt tot uiting komt. Een van mijn paarden had jaren geleden op een wei gestaan met een drinkpoel, en we vermoeden dat hij de infectie al die jaren bij zich gedragen heeft.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 12:02

Bedankt voor al jullie reacties! De berm waarin ik de paarden laat grazen is het stuk rondom mijn wei wat we vrij hebben gehouden om met de trekker kanten te kunnen maaien. Hier komen verder geen auto's langs, en wordt ook gewoon gespoten op onkruid.

De behandeling die de dierenarts nu heeft gestart lijkt wel zijn werk te gaan doen. Dieren beginnen sinds gisterochtend weer goed te eten, brokken smaken weer, en het hooi is elke keer als ik terug kom op stal ook weer op. Ik hoop het op te kunnen bouwen naar 1 pak per paard per dag. Lijken ook wat vrolijker te ogen, vanmorgen trok er zelfs eentje een sprintje toen hij me beu was. De "ziekste" is nog steeds aardig zuur in zijn gedrag, maar ik denk dat dit samenloop is van ziek zijn en teveel polonaise aan zijn lijf.

Ik heb al jullie tips qua supplementen/behandelingen genoteerd en neem dit mee in het volgende overleg met de dierenarts. Zeker aangezien het belangrijk is ze te blijven ondersteunen.

6 mei word er weer bloed geprikt en ik ben erg benieuwd wat de waarden dan doen. Maar ik ben blij dat er een lichte vooruitgang in gedrag/eten zit.

Word vervolgd!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 12:55

Hier op stal ook twee paarden met leverproblemen. Een paard kwam helemaal niet in de spieren en was niet meer voorwaarts, het andere paard dezelfde problemen maar in mindere mate. Met de eerste zijn ze vanaf afgelopen zomer bezig. Leverbot kon eigenlijk niet volgens de dierenarts om alle genoemde redenen. Paard is drie maanden geleden voor het eerst ontwormt net Fasinex en heeft de herhaling en weer bloedonderzoek gehad, en de GGT (een leverwaarde) die eerst ruim boven de 300 was (moet minder dan 30 zijn) is nu met de helft gezakt. Terwijl ze dus al bijna een jaar aan het aanrommelen zijn. Het tweede paard is meteen ontwormt tegen leverbot en ook die doet het beter maar daar is nog geen controlerend bloedonderzoek geweest.
Ik begrijp niet dat dierenartsen zo terughoudend zijn met leverbot preventief uitsluiten. Je moet natuurlijk oppassen met resistentie, maar die ontworming kost een tientje ofzo en brengt verder geen schade toe, dus ik zou zeggen, sluit het gewoon uit door te ontwormen als de waardes niet gezakt zijn straks.
Overigens heeft mestonderzoek naar leverbot heel weinig zin, het wordt bijna nooit gevonden.

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 08:43

Amanda_T schreef:
samanthaaxx schreef:
Ik heb twee paarden die hadden het afgelopen jaar ook hele hoge waardes. De één had een waarde van 244 en de andere 176 dacht ik uit mijn hoofd gezegd.

We hebben ze laten testen op leverbot, wat negatief was. Andere twee opties waren vergiftiging of te veel ijzer in het water. Echter krijgen de paarden bij ons op stal leidingwater, wat dus niet erg waarschijnlijk was. Voordat we het water hebben laten testen zijn we eerst op ander hooi over gegaan.
Van een andere leverancier, omdat ze bij ons ook het hooi lieten staan. Daarbij gaven we voorheen lijnzaadolie en appelazijn door elkaar, daar zijn we mee gestopt. We zijn zo min mogelijk extra supplementen gaan geven om de lever wat rust te geven.
Wel hebben we ze een detox gegeven om de lever te zuiveren.

Uiteindelijk (we denken door het andere hooi) zijn de waardes gelukkig weer gezakt, maar helaas weet je nooit precies de oorzaak.

Mijn dieren krijgen ook leidingwater, wel uit een IBC, maar deze vul ik thuis met kraanwater, dus water was bij ons ook zo uitgesloten. Hooi daar in tegen niet en vermoeden ze zoals bij jou paarden vergiftiging. Hoe gaat het nu met jou dieren? Zijn ze er weer helemaal 100% opgeknapt? Dat is waar ik me op het moment de meeste zorgen over maak, in hoeverre wil de lever op knappen straks..

En de detox kuur, is deze ook via de dierenarts gegaan? Ik begreep dat de Hippochol ook zuiverend werkte voor de lever, maar ik kan het altijd even noteren, dan kan ik dit bespreken als ik met de dierenarts contact heb.

Mijn ene paard die een waarde had van 176 is er weer helemaal bovenop gekomen.
Het andere paard is en blijft een geval apart. Die verschilt per dag. De ene dag wilt ze niet draven, de andere dag is ze niet te stoppen. De ene dag is ze poeslief en de andere dag valt ze alles en iedereen aan wat ze tegenkomt. Maar dat zit naar mijn idee meer in haar karakter dan dat dat voortvloeit uit haar leverwaarden. Die zijn namelijk ondertussen al zo ver gezakt dat het geen invloed meer kan hebben op haar gedrag en dergelijke. Daarnaast heeft dit paard ook altijd lage waardes van haar rode en witte bloedcellen, wat haar ook niet erg meewerkt. Maar ik denk als ze alleen last van haar lever had gehad, dat ze weer helemaal goed was geweest. We kennen haar niet anders dan hoe ze nu is namelijk, ze is dus inderdaad wel weer helemaal de oude geworden, ondanks dat het niet een beeld is wat je dolgraag ziet, haha.

Die detox hebben we in eerste instantie via de dierenarts gekregen, maar je kunt hem volgens mij overal bestellen. Wel eerst even overleggen met de dierenarts. Ik weet niet precies meer hoe het middeltje heette. Het was in ieder geval voor reiniging van de lever.