Klinische keuring, waar op letten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

funnypony11

Re: Klinische keuring, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 13:22

Ik ga vragen of er nog iemand mee kan. Snap jullie argumenten wel dat het handig is dat er iemand mee gaat die verder niks met de pony te maken heeft.
Mijn moeder heeft gefilmd tijdens het rijden, kon daar geen gekke dingen aan zien. Ze zit overigens heerlijk, zeker in de galop, nog nooit zo lekker op een paard gezeten. En tijdens het rijden zie ik haar niet vreemd lopen. Afgelopen week twee mensen meegenomen om mee te kijken, die vonden haar goed rijden, en soepel bewegen. Alleen het uit de stal komen een puntje.

Neem aan dat ze op de foto's van de keuring wel kunnen zien als er echt iets mis is.
Ik zal wel posten hoe de keuring is verlopen komende week.

Ze heeft trouwens geen extreem dikke vacht, heeft staldeken op. Maar krijgt het wel snel warm tijdens het rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:24

Ik vind dat je de tips heel goed oppakt :j Het klinkt natuurlijk best vervelend over een paardje waar je al helemaal gek op bent...Maar ja, liever nu even streng kijken dan dat je straks met een paardje zit die niet gezond is :)

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 13:27

Dankjewel. Ik weet dat jullie het positief bedoel, maar zou heeeel erg balen mocht ze niet helemaal goed zijn.
En inderdaad ik wil geen problemen die voorkomen hadden kunnen worden!
Eigenaar is helemaal overtuigd dat ze goed door de keuring komt, maar daar heb je natuurlijk niks aan..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:33

Ik zou toch even navragen bij de huidige eigenaar welke DA die bij zijn paarden heeft. Voor de keuring zou ik zeker een andere kliniek nemen dan de stal-DA die zij hebben. Als het Moergestel is kan je na goedkeuring door een andere kliniek natuurlijk altijd naar ze terug als je een DA nodig hebt.

Ik zou zeker aangeven bij de DA-en dat je toch ook wil springen/crossen ( heet eventing tegenwoordig) en endurance. Dan kijken ze toch weer scherper dan voor een recreatiepaard, ook al verwacht je dat niet. Vooral die zwakkere achterhand met uit de box komen is toch iets dat je niet wil hebben als je er wel meer van gaat vragen. Ik zou kijken of ik dat nog op film kan krijgen, als ze een trailerrit achter de rug heeft ( als je naar ze toe gaat voor het keuren) kan het best zo zijn dat ze het niet meer laat zien.

Over dat bloed afnemen: een goede kliniek doet dat standaard bij keuringen. Ze slaan het een half jaar voor je op en mocht er binnen dat half jaar aanleiding voor zijn, kijken ze het na op verboden stoffen. Dan pas betaal je ook voor de bloedafname en het odnerzoek.

Ik hoop voor je dat de pony goedgekeurd wordt voor wat je ermee wil gaan doen en dat je er veel plezier van gaat hebben. Goed dat je iemand meevraagt die verstand van paarden heeft en die niet verliefd is op deze pony, Ik heb mijn huidige pony alleen gekocht en achteraf was dat ook niet zo verstandig. Inmiddels na 3 jaar heb ik er een erg leuke pony aan, maar dat is niet zomaar gegaan...

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 12:54

Even een pluimpje voor jou hoor. Knap dat je zo positief reageert op de tips!
Woensdag was de keuring zeker? Spannend! Ik hoop voor jou dat alles in orde is want het is wel duidelijk dat je al een beetje gek bent op de pony.
Hou ons op de hoogte! Succes!!

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 17:12

Dankjewel! Ik hou jullie op de hoogte.
Ben even aan het kijken of ik toch Moergestel doe, vragen 555 euro + 65 voorrijkosten voor de klinische keuring + 20 foto's. Of Oisterwijk, die moet ik morgen ochtend terugbellen, kon alleen tussen 8:30 en 9:00. Maar weet nog niet hoe duur die zijn.
Ik wil eigenlijk bij de kliniek laten keuren als we ook rontgen doen, maar moet ff kijken of er iemand kan rijden haha. Anders wordt het toch op de stal zelf.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 17:28

Jet schreef:
Ik hoop voor je dat de pony goedgekeurd wordt voor wat je ermee wil gaan doen en dat je er veel plezier van gaat hebben. Goed dat je iemand meevraagt die verstand van paarden heeft en die niet verliefd is op deze pony, Ik heb mijn huidige pony alleen gekocht en achteraf was dat ook niet zo verstandig. Inmiddels na 3 jaar heb ik er een erg leuke pony aan, maar dat is niet zomaar gegaan...

Had jij je paard trouwens klinisch + rontgen laten keuren, omdat je er later achter kwam dat er iets is was? Ben wel heel blij voor je dat het goed is gekomen!
Ga gewoon heel hard duimen dat alles oke is :D

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 20:05

Ik had haar alleen klinisch laten keuren, maar dit zat in haar rug en dat gaat normaal gesproken niet standaard op de foto. Op dat moment was er klinisch niet echt iets aan te merken dat aan rugproblemen te wijten zou zijn. Achteraf dan wel, maar op dat moment dachten de DA en ik zelf dat het slapte was. Ze was jong en onbespierd.

Oisterwijk is denk ik niet zo'n grote kliniek, die zullen vast goedkoper zijn, maar of ze net zo goed kunnen kijken en net zo goede apparatuur hebben als Moergestel vraag ik me dan weer af. Ik zou er niet op besparen en als ze klinisch al niet goed is, is de kans groot dat je aan foto's maken niet toe komt.
Verder is keuren op de kliniek vaak beter dan op "eigen" terrein. Dan zijn de omstandigheden voor de DA gelijk, je weet zeker dat er voldoende ruimte is voor de keuring, de volte op het harde is vlak, de ruimte voor de buigproeven is voldoende. Dat is op het "eigen" terrein toch altijd weer anders.

Ik zou als ik jou was snel kijken of je vervoer kan regelen, dat lijkt mij het beste.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 13:45

Ze is helemaal goedgekeurd! :D
Alles ging prima. Ze vond alleen het longeren op harde ondergrond heel spannend. Ze is daar in galop geschoten en met haar achterbeen op de grond gekomen (gelukkig niet helemaal onderuit gegaan).. Heeft nu schaafwondje op haar achterbeen.
Dit is daarna afgespoeld en met betadine afgedaan.

Rontgen is ze ook goedgekeurd! Overal klasse 1, alleen sesambeenderen en straalbeen klasse 1-2.
Verder alles goed! Ook meteen ingeënt, bleek uit paspoort dat dit in 2011 voor het laatst gedaan was. Dus zijn nu opnieuw begonnen met basis enten.

Ze waren wel snel hoor. Henk uit Moergestel is gekomen, aardige man, maar had wel wat langzamer gemogen haha. Assistent wilde wel vanalles uitleggen over de foto's etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 13:52

Kayleigh327 schreef:
Ze is helemaal goedgekeurd! :D
Alles ging prima. Ze vond alleen het longeren op harde ondergrond heel spannend. Ze is daar in galop geschoten en met haar achterbeen op de grond gekomen (gelukkig niet helemaal onderuit gegaan).. Heeft nu schaafwondje op haar achterbeen.
Dit is daarna afgespoeld en met betadine afgedaan.

Rontgen is ze ook goedgekeurd! Overal klasse 1, alleen sesambeenderen en straalbeen klasse 1-2.
Verder alles goed! Ook meteen ingeënt, bleek uit paspoort dat dit in 2011 voor het laatst gedaan was. Dus zijn nu opnieuw begonnen met basis enten.

Ze waren wel snel hoor. Henk uit Moergestel is gekomen, aardige man, maar had wel wat langzamer gemogen haha. Assistent wilde wel vanalles uitleggen over de foto's etc.

Fijn dat alles goed was. En gefeliciteerd met je nieuwe pony!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 15:26

Mooi dat het allemaal goed is gegaan! Gefeliciteerd, staat ze al op een plek bij jou?

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 19:05

Dankjewel allebei!!
Ze wordt vrijdag ochtend gebracht! Dit omdat ik morgen de hele dag stage heb en vanmiddag nog moest werken.
Vanaf vrijdag ben ik het hele weekend thuis dus kan dan goed alles in de gaten houden en kijken hoe het gaat! :D

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 19:32

Nu nog een leuke naam verzinnen :D

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 19:38

Gefeliciteerd met je nieuwe pony.
Fijn dat ze volledig is goedgekeurd.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 20:37

Mooi dan dat ze vrijdag gebracht wordt! Komt ze bij je aan huis of op een pensionstal? En heb je al een foto? Hoe heet ze nu?

Mijn vorige paard heb ik gewoon zo laten heten als ze al heette toen ik haar kocht: Marlou, hoewel ik het vrijwel altijd afkortte toe Lou ( uitspraak: Loe). Elvee heet officieel Elevation, maar dat vond ik niet leuk, dus daar heb ik zelf Elvee voor verzonnen ( uitspraak: Elvie). Het was ook net een soort van Elfje, maar toch ook weer net niet, dus daarom met een v, ook al omdat dat meer met haar officiële naam overeenkomt.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 21:09

Ze komt bij onze overburen te staan. Die hebben al twee paarden staan en een stuk meer land dan ons, dus daar heeft ze ook voldoende ruimte! Dus heerlijk dichtbij voor mij :)
Ze heet nu Peggy, en ze is een rood-bonte Ierse pony.
Heb alleen foto's van het proefrijden, en eentje van haar hoofdje, zal die wel posten, dan krijg je een beetje een idee.
Wil straks ook in het paardennamen topic posten, misschien komen daar nog leuke namen uit haha

Even een edit... Ik krijg geen foto geplaats.. Geen idee waarom het niet lukt :(

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 21:21

Gefeliciteerd !!!!
:)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 23:39

Wat leuk dat ze goedgekeurd is! Dikke proficiat!! Dat het nu maar snel vrijdag is!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 04:11

Misschien was de bokt-upload weer aan het hannesen, dat doet hij de laatste tijd wel vaker. Lekker dichtbij inderdaad, kan je altijd zo effies naar haar toe. Heeft ze die naam in Nederland gekregen of al in Ierland of is ze hier geboren? Het namentopic is inderdaad ngo wel een idee.