Wat kan dit zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:30

Zie je ze ook veel schuren?
Het hoeft niet van mijt of luis te komen, kan ook door hormonen komen dat ze wat extreem verharen.
dan zie je er straks niks meer van als de zomervacht er op zit.

als je echt niks ziet kun je ook nog even afwachten, maar beter is dat ze toch na laten kijken door de veearts.
hopelijk gaan ze dat nog doen :j

martine096

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 13:22

ellepel schreef:
Zie je ze ook veel schuren?
Het hoeft niet van mijt of luis te komen, kan ook door hormonen komen dat ze wat extreem verharen.
dan zie je er straks niks meer van als de zomervacht er op zit.

als je echt niks ziet kun je ook nog even afwachten, maar beter is dat ze toch na laten kijken door de veearts.
hopelijk gaan ze dat nog doen :j

ze schuren heel veel, maar daarin kan het verharen ook een rol in spelen denk ik.

martine096

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 12:28

Het is weer erger geworden en nu hebben sommigen ook nog last van andere dingen (kreupelheid, mager, etc.). Eigenaar doet nog steeds niks. Komend weekend wordt zijn laatste kans, als hij dan nog niks doet en weer de da niet wil bellen, bellen we de dierenbescherming. Kan dat anoniem? Sowieso gaat iemand anders die ik ken bellen, als ik het zou doen zal de kans groot zijn dat ik daar niet meer welkom ben denk ik..

thriam

Re: Wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:32

Inderdaad, er moet echt een dierenarts bij komen, anders maar via de dierenbescherming

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:38

ik wil TS even complimenteren hoe ze hiermee omgaat! Velen kunnen een voorbeeld aan je nemen mbt verantwoordelijkheid.
Sterkte er mee, ik denk ook iets van mijt of evt rainrot

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:48

Goed bezig zover je kunt! houd je ons op de hoogte?

martine096

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 13:38

Dankjewel voor de complimenten :)
De meeste mensen die ik ken snappen me heel goed in dat ik de dierenbescherming ga bellen. Maar anderen verklaren me zowat voor gek, omdat de kans groot dat ik ze daardoor niet meer mag verzorgen. Maarja, het welzijn van de pony's gaat voor vind ik.

En ik houd jullie zeker op de hoogte :)

72Melanie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:40

Ik denk dat dit een schimmelinfectie is, mijn paard had dit ook en vrijwel meteen kreeg het veulen dit ook.
In eerste instantie kriebelde het, later werd het gevoelig en kon je er niet aankomen.

Ik zou zeker eens proberen om ze met betadine te wassen..

martine096

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 14:48

Een kennis zijn dochter is DA assistente, en die zei dat ik ze met imaverol moet wassen. Is dat een goed advies?
Laatst bijgewerkt door martine096 op 10-05-16 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

SimbaBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:54

Imaverol is inderdaad een goede optie.
Wijzelf hebben er ook goede ervaringen mee :)

Wel verdunnen in een emmer water en niet uitspoelen!

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 17:26

martine069 schreef:
Een kennis zijn dochter is DA assistente, en die zei dat ik ze met imaverol moet wassen. Is dat een goed advies?

Tegen schimmel/ ringworm wel, tegen schurft en luis zal het niet helpen. Overigens, maak niet de fout om onder wassen ook weer uitspoelen te verstaan, dat is nml niet de bedoeling van het middel, goed nat maken tot op de huid en laten drogen, en herhalen volgens advies in de bijsluiter ;)

Overigens zie ik hier nog veel reacties dat je bij luizen ook je paard of pony moet wassen wat vooral lastig is in de winter ivm dikke vacht. Er wordt tegenwoordig heel effectief gebruik gemaakt van vlooien druppels voor honden tegen luis bij paarden waardoor wassen overbodig is ;)

A_Einstein4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 19:58

Lijkt idd op schimmel. Om de 4 dagen (geloof ik, ff lezen in de bijsluiter) wassen met imaverol. Ook je spullen, is erg besmettelijk voor mensen en dieren. Let dus ook goed op jezelf (en eventueel andere paarden waar je bij bent geweest of andere dieren, zoals je hond of kat).

Succes, ook van mij, dik compliment hoe je ermee omgaat, super!

martine096

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 13:17

Even weer een foto update:

1 Afbeelding
2 Afbeelding
3 Afbeelding
4 Afbeelding
5 Afbeelding

Poetsen vinden ze nu trouwens ook niet fijn meer..

Nizoni4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:26

Germ...hopelijk vind je snel een oplossing!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:31

volgens mij valt het wel mee hoor.
wat minder vlot verharen.

de 2de pony zit al zo goed als in zomervacht,die schilfertjes zijn helemaal niet erg,er zit mooie zomervachter op.

schimmel gaat normaalgezien(als een pony/paard gezond is),vanzelf weer over.

hier ook een shet die jaarlijks in het voorjaar kale plekken krijgt door de jeuk van het verharen.

voor de rest zien ze er toch ook uit?hoefjes staan mooi,niet te mager,ook niet loddervet toch?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:34

Poetsen kun je beter niet doen, of de borstels heel goed met heet water en imaverol ook wassen steeds.
Diagnose door DA + behandelen is wat gaat helpen, maar je moet zelf ook je kleding etc enzo wassen anders blijft het besmettelijk vaak.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:37

maar wat blijft er besmettelijk?
volgens mij ziet die laatste pony er bv prima uit?
zo goed als helemaal in zomerhaar,nog wat resterende plukken winterhaar en daar stopt het?
de eerste heeft nog meer winterhaar,maar ook hier hebben de shetjes nog niet hun volledige winterjas uit hoor.

martine096

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 13:56

Het ziet er inderdaad wel beter uit.

martine096

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 13:58

De hoeven vind ik zelf zeker niet goed hoor:
Afbeelding
Afbeelding

martine096

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 14:03

De eerste pony op de foto's is trouwens drachtig (samen met nog 2 anderen), vandaar dat je niet goed kan zien dat ze best wel ondervoed zijn. En de laatste pony is niet drachtig, maar is het hoogst in rang en kan dus het meeste eten krijgen als ze hooi krijgen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:08

ok,de hoeven kunnen zeker een goeie kapbeurt gebruiken,hebben wat hoeken en kappen,maar zo dramatisch om de dierenbescherming te bellen vind ik dat nu echt niet.

pas op qua gewicht.
de shetten in onze landen staan zo goed als allemaal veel te vet.
met de nodige bevangenheid e.d. tot gevolg.
dus echt te mager zijn ze toch echt niet.
een pony die echt stukken te mager staat,zie je zelfs ribben erdoor met winterhaar.

vanaf nu zal het gras ook volop gaan groeien,dus dan zullen ook de kilootjes er zo weer aanvliegen.

martine096

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 15:56

Je hebt gelijk dat ze niet graat mager zijn, maar in die richting waren ze wel afgelopen winter. Nu het gras weer begint te groeien worden ze gelukkig weer wat voller :)

Ik ga ook zeker niet alleen voor de hoeven de dierenbescherming bellen, er zijn wel meer dingen.
Ik snap dat op de foto's de pony's er niet heel slecht uit zien, maar de afgelopen tijd zijn er steeds dingen gekomen en dus denk ik dat het nu toch maar tijd is voor dierenbescherming.

De eigenaar haalt nooit de DA en hoefsmid erbij, dus die bekap beurt zal er nooit komen als het aan hem ligt. En een veulen daar is ook gestorven omdat hij de DA er niet bij wil halen.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 08:09

doen waar jij je het beste bij voelt, jij ziet en merkt het het beste.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 08:52

Wat is dat toch steeds, mensen kopen een stel shetlanders (want die zijn goedkoop en schattig?) en laten die dieren daarna verwaarlozen. Want oeps, een hoefsmid kost geld. Ik zie dit zó vaak voorbij komen en 9 van die 10 keer gaat het om shetlanders. Waarom zijn die beesten het niet waard om ook gewoon goed en paardwaardig verzorgd te worden?

TS goed van je dat je er zo mee bezig bent. Jammer dat de eigenaar zo laks is. Het is toch belachelijk dat een verzorgmeisje de eigenaar moet gaan vragen of er alsjeblieft een DA bij mag komen? Als je je er goed bij voelt om de dierenbescherming te bellen moet je dat gewoon doen hoor. Dit soort mensen zullen het alleen nooit leren.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 09:26

Maar als je nu de dierenbescherming belt zullen ze toch niets kunnen doen?
Pony's staan niet in zo'n slechte toestand dat er ingegrepen moet worden.
Als je nu belt voor 'niets',verlies je ook een stuk geloofwaardigheid,als het dan bv volgende winter erger wordt,zou ik dan bellen,dan heb je meer kans dat er op zijn minst iets mee gedaan wordt.