Hoefijzers of hoefschoenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:33

Hier de hoefsmid waar je contact mee hebt. Tevens de smid van Jelleee haar pony.

Easy shoe en Renegade zijn veel te groot voor een shet. Net als GluShu (al zijn die er wel mee bezig kleinere te ontwikkelen, maar nog geen idee wanneer deze er zullen komen, deze hebben een aluminum kern waardoor ze wel aan te passen zijn).
Hippoblue plak beslag is voor een grote maatse shet ongeveer, maar onmogelijk om te bestellen lijkt wel (ben er al een maand mee bezig om bij mijn eigen pony's te gaan testen, maar nog zonder succes).
Nadeel van plakbeslag is dat het niet aan te passen is. Het past dus of niet. Lijm houd normaal niet van vocht, in een voet zit altijd vocht, en zeker 's winters is de kans groot dat het slecht houd.
Daarbij is het een stuk duurder dan gewoon beslag (het beslag zelf, en de speciale lijm is ook niet goedkoop).

Ijzers is vaak lastig bij echte kleintjes omdat het witte lijntje waar je in moet nagelen zo dun is dat je altijd bijna tegen het leven aan zit waardoor nagelen gevoelig is bij veel pony's. Vanaf ong 100cm zijn voeten meestal groot genoeg om redelijk te kunnen nagelen, daar onder zijn er meer pony's die het niet fijn vinden dan die er geen probleem mee hebben (variërend van wat wiebelen bij het nagelen tot pony's die echt gevaarlijk worden). Dit zal meteen de rede zijn waarom jou smid schoenen aan raad denk ik.

Ik ben zelf blij met schoenen voor mijn pony's als ik weinig rij. Mooi aan als ik op pad ga, en weer uit als we weer thuis zijn. Pony's lopen er allemaal fijn op, sommige zelfs fijner dan op ijzers. Ik heb bij mijn pony's (heb er 5 regelmatig op schoenen gehad) nooit plekjes gehad, maar bij een gevoelig huidje kan het natuurlijk wel. Als de voetjes verder prima zijn hoef je ook niet iedere rit schoenen aan te doen, alleen als de voeten wat kort worden of je bijvoorbeeld over veel los grind moet ofzo.
Als ik wel heel veel rij besla ik ze 1 of 2x om daarna weer op blote voeten verder te gaan.

Als je voor ijzers ga moet je ook wel op zoek naar een goede smid die er geen probleem mee heeft kleintjes te beslaan. Dat kan ook nog wel lastig worden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 16:49

Wat jammer dat de hippoblue zo lastig is te krijgen.

Met het oog op een weekend weg lijkt het mij wel wat, geen gezeur met schoenen en ijzers. Inspannen en rijden :P

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 17:58

Wederom bedankt voor alle (uitgebreide) reacties. :)

Mijn Shetlander is 92 centimeter en dus het is echt een kleintje. Ik heb er vandaag helaas niet aan gedacht om haar hoeven op te meten, dus ik heb werkelijk geen idee hoe klein ze zijn en of deze zo klein te krijgen zijn. Toch kan ik uit oa. de reactie van Dennis al opmaken dat dit erg lastig zal gaan worden.

Bedankt voor je uitgebreide reactie, wat toevallig dat ik met jou contact gehad heb. Ik heb inmiddels al wel besloten dat het geen ijzers worden voor mijn pony. Ik vind de nadelen zeker niet opwegen tegen de voordelen en dus valt deze optie voor mij af. Het moet voor haar ook fijn/leuk blijven en ik heb het gevoel dat ik haar met ijzers niet blij zal maken.

Op dit moment zal ik me dus op schoenen moeten gaan oriënteren en flink gaan sparen. Haar achter-hoeven slijten wel veel minder snel, dus in eerste instantie worden het schoenen voor alleen haar voor-hoeven. Ik contacteer jou binnenkort nog even, Dennis. :)

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 18:44

Mijn Shet (89cm) is nu met pensioen, maar toen ik nog met haar mende stond ze rondom op ijzers.
De maat die zij nodig had was nog niet eens de kleinste maat die er te verkrijgen was.
Het nagelen was een precies werkje maar heeft nooit problemen opgeleverd.
Geen vervelende pony en in al die jaren nooit vernageld.

Eunomia

Re: Hoefijzers of hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 18:46

Bedankt voor het delen van je ervaring GMekkes. Ik denk dat ijzers wel degelijk klein gemaakt kunnen worden, maar doordat ik zoveel nadelen heb gelezen, is het toch niet mijn eerste keuze op dit moment.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 19:13

Ik heb zelf ook wel hele kleine ijzertjes op voorraad. Maar de kleinste 2 maten gebruik ik liever niet omdat het gewoon echt heel klein is. Meeste smeden hebben ze niet of zeggen dat ze er niet zijn. Niet alle merken hebben ook echt hele kleine ijzertjes.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 19:17

Ik heb hoefschoenen voor beide paarden. erg te vrede over.
Goedkoper dan ijzers en gevoel dat het ook beter is dan ijzer (natuurlijk bij goed passende schoenen)
Ik heb ze via mijn hoefsmid gekocht ze heeft ze ook gepassen.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 19:22

Bedankt voor beide reacties. Mocht ik besluiten voor hoefschoenen te gaan (die kans is vrij aannemelijk) dan laat ik Dennis komen om te passen, daar heb ik een goed gevoel bij. :j Ik wil zeker niet zelf gaan passen en meten omdat ik het graag goed wil hebben en dan liever maar iets extra uitgeven.

Op dit moment ziet het er naar uit dat ik even flink ga sparen om over een paar weken hoefschoenen aan te kunnen schaffen. De plakijzers er zelf onder 'plakken' zie ik ook nog niet zo zitten en mijn eigen hoefsmid is hier ook niet bekend mee.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 08:44

Jah dat is mijn hoefsmid hihi ze heeft ook mijn hoefschoenen gepassen