Hoe lang doen jullie met een grote baal hooi, onbeperkt hooi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 09:20

Ik heb hier voor mijn ponies ook een aanhangernet, maar dan opgehangen aan de stalwand (als een hooinet). Het is veel sterker en nog makkelijker vullen met de kruiwagen ook.

Ik voer 's avonds alles en daarmee kunnen ze dan de hele avond, nacht en dag erna door. Geeft mij een hoop minder werkdruk en toch hebben ze altijd eten. Het werkt voor mij enorm goed, ze zijn lekker bezig ook.

En ze krijgen 1x per dag wat mais/brok bij en daar hebben ze genoeg aan. Misschien is dit voor jou een optie op de dagen dat je weg bent zodat je niet zo tijdsgebonden bent?

Anomien

Re: Hoe lang doen jullie met een grote baal hooi, onbeperkt hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 09:28

Aanhanger net heb ik ook een tijd gedaAN. Maar die van mij maakten hem toch stuk en persoonlijk vond ik de schuine hoofdhalshouding ook minder. Er was onvoldoende afwisseling omdat mijn ruin altijd op dezelfde plek wil staan waardoor mijn merrie dus altijd aan de andere kant staat.

Toch maar een bak gehaald.

Glossy227

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 09:32

Ik heb 2 kleine paarden en midi balen (120kilo) daar doen ze ongeveer 10 dagen mee met onbeperkt hooi.
Geen slowfeeder of wat dan ook, ze stoppen als ze genoeg hebben.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 20:56

Wij hebben een 400 kilo baal (voordroog is het). Daar doen we 10-14 dagen mee met een groot paard (die veel vreet :P), connemara en een shet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:30

Glossy227 schreef:
Ik heb 2 kleine paarden en midi balen (120kilo) daar doen ze ongeveer 10 dagen mee met onbeperkt hooi.
Geen slowfeeder of wat dan ook, ze stoppen als ze genoeg hebben.

Mijn vreetzakken eten dus echt veel meer. 2 kleine paarden, doen een kleine 2 weken met een grote baal :j

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:44

Wij voeren al jarenlang de grote 400kg balen. Ze krijgen in principe onbeperkt en elke winter komt het weer uit op 1 baal per paard per maand. In de zomer staan ze veel meer op het gras dus valt er niet zoveel zinnigs over te zeggen.
Wij voerden het eerder ook in aanhangernetten, maar die krijgen ze inderdaad vrij snel kapot. Nu deels los op de grond voor de stal en we hebben losse netten vd Welkoop die wel heel fijn zijn.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:48

Ik voer dan geen volle balen in 1 keer, maar ze hebben hier eigenlijk de hele dag hooi of voordroog. De mijne staan snachts op stal, en daar hebben ze een groot net gevuld met hooi, en die is smorgens zelden leeg. En dan overdags krijgen ze (nu nog) voordroog. Ik heb 2 van die grijze bakken die op de foto van Knert ook te zien is. Alleen heb ik er een net overheen met gaten van 4x4 cm. Die vul ik helemaal en daar hebben die 3 (Quarters) de hele dag genoeg aan. Ze eten hier ook niet de hele dag van (in het begin wel, maar begint nu een beetje af te zakken) Ik zie ze nu vaak genoeg ergens staan of liggen te slapen overdags.

Tis een beetje lastig gokken hoeveel ik op het moment verbruik, aangezien hooi en voordroog door elkaar lopen en mijn buuf ook nog voordroog komt halen voor de hare, maar ik gok dat het pak em beet een baal per week is wat ik voer nu (400 kg pak en dan reken ik hooi en voordroog samen).

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 10:38

Dit is trouwens ons "systeem"
Om te vullen het rooster er even vanaf halen. En af en toe al het zand van dr bodem halen.
Heel af en toe zijn z heel handig en krijgen door samenwerking het rooster eraf. Gelukkig gebeurt dit niet te vaak ;-)
Afbeelding

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 07:58

Bij mj doen ze een ruime week met een baal van 300 kg 2 paarden en 2 shetjes, ze eten niet hele dag door maar paarden die niet gewend zijn aan onbeperkt hooi kunnen in het begin wel wat meer eten, mijn eerste baal was in 5 dagen op, als ze eenmaal weten dat het er toch altijd ligt verdelen ze het zelf over de dag.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 10:02

Ik heb 2 paarden van rond de 500 en de 600 kilo.

Die doen met een baal van 500 kg ongeveer 2 weken.