Injectie tegen jeuk bij haflinger?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo89

Re: Injectie tegen jeuk bij haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:04

Mijn eczemer ga ik ecbt niet ophokken. Geen enkel paard overigens. Wat een top advies. "Niet dus"

Geen gras kan op meerdere manieren geraliseerd worden.
Zelf heb ik een paddock Paradise. Loop pad. Voer op meerdere plekken. Bewegen. Vriendjes en dan wel een deken.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:26

Ik heb vorig seisoen mijn pony overdags op stal en snachts buiten gezet.

Als het regende overdag ging hij wel het land op.
En op dagen dat ik de spoeier aanhad in de wei want dan bleven de mugjes weg.

Verder heb ik hem volledig op hooi gezet en van alle krachtvoer af gehaald.

Ik gebruikte derfen om de 3a4 dagen en hij heeft nagenoeg niet geschuurd..

Inmiddels zijn we verhuisd maar ik hoop eenig sinds weer dit patroon aan te kunnen houden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:31

Wie heeft het over ophokken :?

Van het gras af betekent toch niet dat ze niet naar buiten kunnen?
Hier lopen ze van smorgens tot savonds laat buiten en ik zet ze snachts binnen omdat ik ieder dier dan apart kan bijvoeren kwa hooi en krachtvoer.
Ze staan in een zandpaddock van 25 bij 45 m met z'n drietjes en af en toe op de boswei, waar gras groeit wat nooit bemest wordt en in de zomer geen zon op schijnt vanwege de vele grote bomen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 05:18

Bijna alleen maar op een zandpaddockje vind ik ook niet echt een leven voor een paard, dan zou ik liever voor injecties gaan. Maar gelukkig zijn er nog andere middelen die geprobeerd kunnen worden.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 09:58

Horseware schreef:
Bijna alleen maar op een zandpaddockje vind ik ook niet echt een leven voor een paard, dan zou ik liever voor injecties gaan. Maar gelukkig zijn er nog andere middelen die geprobeerd kunnen worden.

Nee, paddock zou ik ook niet voor kiezen. Is al zo in de winter helaas, 's zomers des te fijner dat ze lekker op de wei kan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:26

Smeer de manen en staart+wortel goed in met babyolie, ook de uier en om de piemel op de naakte huid even met een handje babyolie smeren, die muggen hebben de schurft aan vettige omgeving, dit helpt ook een stuk. En ja, het vochtige ochtendgras herbergt ladingen knutten, helaas.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 08:21

Olie ben ik niet zo weg van :( In de zon wordt dat zo warm. Ik smeer wel altijd vaseline of andere vettigheid (zonder parfum) bij de uiers om het lekker soepel te houden (en een laag te creëren zodat de mugjes er niet bij kunnen).
Ik heb nu uit het eczeemtopic iets gevonden wat bij een aantal mensen goed werkt, weet zo de naam niet meer. Komt vandaag binnen denk ik. Dat maar eens proberen dit jaar. Vorig jaar gebruikte ik Derfen, naast de verschrikkelijke stank deed dit wel iets. Maar helemaal afdoende is een smeersel nooit is mijn conclusie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:18

Gewone babyolie word echt niet warm, juist vaseline word warm en sluit af. Maar als het voor jou paard werkt, prima.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:24

Pas op met vaseline in de zon, dat kan vreselijk inbranden...

RobinSputnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:32

Geen ervaring met die injecties, wel goeie ervaring met Butox. Misschien dat eens proberen? Eens in de zoveel tijd van achter de oren door de manen over de rug en daarna staartwortel, dan geloof ik ong. 24u droog houden (kan ook 12 zijn het is al een tijd geleden want die eczemer is inmiddels niet meer). In combinatie met beperkt gras en waar nodig deken ging dat hier heel erg goed!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 16:55

bigone schreef:
Gewone babyolie word echt niet warm, juist vaseline word warm en sluit af. Maar als het voor jou paard werkt, prima.

Ik smeer het alleen onder de uiers, idd dat het niet warm wordt door de zon. Zou baby-olie beter werken dan vaseline denk je? Voor d'r uiers het proberen waard.
Butox ga ik googlen. Via dit topic ook een bokker gesproken die goede ervaring heeft met homeopathische druppels, daar gaan we ook mee beginnen.
Injectie wordt het in ieder geval niet, had er al niet zo'n goed gevoel bij en na een aantal reacties hier helemaal niet meer.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:59

Butox is een aanrader :j Officieel is het niet voor paarden op de markt gebracht, maar ik gebruik het (op aanraden van m'n paardenkliniek) tegen hertenluisvliegen en ik weet dat het ook succesvol wordt ingezet tegen zomereczeem.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 22:21

Horseware, kun je hier wat meer over vertellen? Vind t zo apart..

Maar als ik voor mezelf mag spreken, ben ik zo wanhopig, dat ik bereid ben naar alle tips te luisteren.. :j

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 10:52

nine1987 schreef:
Horseware, kun je hier wat meer over vertellen? Vind t zo apart..

Maar als ik voor mezelf mag spreken, ben ik zo wanhopig, dat ik bereid ben naar alle tips te luisteren.. :j

Kijk maar eens in dit topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=120&t=1087217
Ik gebruikte bij mijn eczemer destijds Switch Pour On en het werkte als een tierelier. Ongeveer 1x per maand waste ik de schilfers uit zijn staart en manen met Betadine. Dan liet ik het drogen. De huid was dan mooi gaaf. Dan sprayde ik met een plantenspuit de switch tussen de manen (manen opzij en echt op de huid sprayen) en op de staartwortel. Hij was dan weer enkele weken jeukvrij. Een eczeemdeken was niet eens nodig. Het is destijds uit de handel gehaald om reden van het milieu, niet omdat het slecht zou zijn voor paarden.
Tektonik heeft dezelfde werking (zelfde werkzame stof). Butox heeft een net iets andere werkzame stof, maar het komt ongeveer op hetzelfde neer.
Bij enige twijfel over of het al dan niet schadelijk zou zijn voor het paard zou mijn paardenkliniek dit nooit aangeraden hebben.