Relatie tussen verergeren artrose en overgang naar weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:05

Lusitana, je had het over voorjaarsgras en een teveel aan suikers, dat hoeft dus niet perse zo te zijn, dat bedoelde ik.
Fructaan kan per dagdeel verschillen dus testen lijkt me niet zo accuraat...ben benieuwd hoe dat werkt?
Ik weet niet of de ts een paddock met stal heeft, dat zou wel fijn zijn, dan kan het paard lopen en lekker liggen wanneer het wil.
Verder is het denk ik gewoon wat je eigen voorkeur heeft en natuurlijk hoe het paard erop reageert, of je je paard snachts op stal zet of liever buiten laat lopen.
Kwestie van uitproberen wat bij je paard past. :j

nika85

Re: Relatie tussen verergeren artrose en overgang naar weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 07:41

Ik sluit mij aan bij het idee dat de verandering van s'nachts op stal naar 24/7 wei een oorzaak kan zijn. Mijn oude dame staat s'nachts op stal en heeft die rust ook echt nodig. Ja ze is dan in de ochtend stijf, maar ik kom ook niet soepel mijn bed uit. Ze gaat 6 weken per jaar fulltime het land (vakantie voor allebei) en dat is meer dan genoeg. Ik maak haar er gewoon niet blij mee en haar lijf word er niet beter van.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 11:55

Bedankt allemaal voor de reacties.

In de winter 's nachts naar buiten (op de wei) is geen optie. Kou en vocht doen haar geen goed, ze is namelijk ook gevoelig voor mok.

Gezien alle berichten zit ik ook te overwegen een grasmasker te kopen voor de eerste maanden. Normaal gesproken wordt ze wel altijd een stukje dikker in de wei, maar nooit te extreem. Ik las dat (logisch) 'overgewicht' ook extra belasting is op de gewrichten. Dus kan geen kwaad haar wat slanker te houden.

We hebben in ieder geval besloten dit jaar een paar dingen te proberen. Mocht het geen effect hebben, dan kunnen we volgend jaar weer andere dingen aanpassen :+
Ze gaat vanaf aan dezer dagen 's nachts ook in de paddock, om alvast te wennen. En zodra de weidegang begint, blijft zij wat langer 's nachts nog in de paddock (zodat ze minder beweegt, dan op de wei).

Mogelijk overweeg ik nu ook nog een grasmasker voor het eerste jonge gras.

Nirvana_

Re: Relatie tussen verergeren artrose en overgang naar weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:18

Wij doen de paarden eigenlijk niet voor tien uur / half 11 s ochtends de wei op. Niet om uit te kunnen slapen (ze krijgen om half 7 de eerste voerbeurt) maar om het hoge suikergehalte in het gras te ontwijken.

Ik denk dat het bij jouw paard een combinatie is van alle factoren. Van zand naar gras, van 's nachts op stal naar fulltime buiten (toch?), van kuil naar gras. Het enige wat je dus zou kunnen doen is deze verandering zo gelijkmatig mogelijk laten verlopen. Dat betekent wellicht ook de weidegang opbouwen qua uren. Hier doen we dat ook, en onze paarden hebben geen artrose of iets dergelijks. Maar ja, dat is op een pensionstal wellicht wat moeilijker!

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:28

Je schrijft het antwoord al in je OP, het komt door het gek doen, vijf minuten gek doen kan al voor 5 dagen verergering van de pijn geven. Staat los van voeding enzo.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:53

Wat hier het beste gaat is zowel zomer als winter; in stabiele kudde de wei op (is hier gelukkig mogelijk) en dan 's nachts stal met eigen zandpaddock; daar fijn hun rust, rustig eten, warm en droog liggen, maar ook beweging in hun paddock mogelijk.