Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
JoannevZ schreef:Ik ben dit topic niet begonnen over voer, maar of het uberhaupt mogelijk is dat een paard zich bevangen kan stressen. Dit is wat mij door een dierenarts is gezegt en waar ik nog nooit van heb gehoord. Misschien ben ik daar niet duidelijk genoeg over geweest. Bij deze. Daar wil ik meer info over.
Marjo89 schreef:JoannevZ schreef:Hier krijgen de paarden kuil wat het jongvee ook krijgen. Vrij schraal dus. Heb ze ook een poosje op hooi gehad, maar dat vond de portemonnee niet leuk
Jou portemonnee vind hooi niet leuk. Maar jou paard vind kuil niet leuk..
Als je daarmee doorgaat, geheid dat jou paard nog vaker spierbevangen gaat worden.
In kuilvoer vind een bepaald fermentatieproces plaats, en hierin zitten heel veel suikers.
Even ea opgezocht hierover
http://www.voervergelijk.nl/informatie/116/hooi-en-kuilgras-vergelijken
JoannevZ schreef:Hier krijgen de paarden kuil wat het jongvee ook krijgen. Vrij schraal dus. Heb ze ook een poosje op hooi gehad, maar dat vond de portemonnee niet leuk
JoannevZ schreef:Voor de zoveelste keer. Ik zie door de bomen het bos niet meer qua ransoen. Dierenarten kunnen me hier niets over zeggen. Voerleveranciers kijken enkel naar zichzelf en ik heb hier te weinig ervaring mee. Ik kan nu niet veel anders dan uitproberen wat anderen met ervaring met spierbevangenheid mij vertellen. Of zie ik dit nu helemaal fout? Ik weet dat suiker en zetmeel niet goed zijn, maar te sober voer is ook niet goed. Iedereen roept weer iets anders. Ik weet het gewoon niet meer en kan ondertussen best boos en gefrustreerd worden van deze reacties. Er wordt blijkbaar niet gelezen. Ik ben dit topic niet begonnen over voer, maar of het uberhaupt mogelijk is dat een paard zich bevangen kan stressen. Dit is wat mij door een dierenarts is gezegt en waar ik nog nooit van heb gehoord. Misschien ben ik daar niet duidelijk genoeg over geweest. Bij deze. Daar wil ik meer info over.
Inoterry schreef:Een paard wat gevoelig is voor suikers kan juist beter kuil krijgen dan hooi. Daar zitten juist minder suikers in.
kvika schreef:Inoterry schreef:Ook op dat lijstje staat dat er meer suikers in hooi zitten dan in kuil.
Ja dat is ook zo, dat staat er, maar het is per kg en een kilo hooi is in verhouding veel meer dan een kilo kuil. dus.. dan krijg je toch dat als je kuil voert dat er meer suikers binnen komen.