Spierbevangen door stress/spanningen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rijlaarsdam

Re: Spierbevangen door stress/spanningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 23:06

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 23:10

Kan een paard zich bevangen stressen?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 23:26

JoannevZ schreef:
Ik ben dit topic niet begonnen over voer, maar of het uberhaupt mogelijk is dat een paard zich bevangen kan stressen. Dit is wat mij door een dierenarts is gezegt en waar ik nog nooit van heb gehoord. Misschien ben ik daar niet duidelijk genoeg over geweest. Bij deze. Daar wil ik meer info over.

Stress kan absoluut een belangrijke factor zijn, maar stress is nooit het enige. De meeste paarden zullen zich nooit bevangen stressen, omdat ze er gewoonweg niet gevoelig voor zijn. Bij paarden die er wel gevoelig voor zijn is stress absoluut niet bevorderlijk, maar het is te simpel om te stellen dat de bevangenheid wordt veroorzaakt door de stress. Spierbevangenheid kan ook ontstaan zonder stress. Het goede nieuws is dat stress ook bij een gevoelig paard niet altijd tot spierbevangenheid hoeft te leiden, mits het voerbeleid is aangepast op het paard. Het is me duidelijk dat je het niet wilt horen, maar goed hooi is de basis, zeker voor een paard dat gevoelig is voor spierbevangenheid. Als je dat niet kunt of wilt aanpassen heeft het weinig zin om je druk te maken over wat je verder nog in je paard stopt, want dat is allemaal bijzaak.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 23:49

Marjo89 schreef:
JoannevZ schreef:
Hier krijgen de paarden kuil wat het jongvee ook krijgen. Vrij schraal dus. Heb ze ook een poosje op hooi gehad, maar dat vond de portemonnee niet leuk :x

Jou portemonnee vind hooi niet leuk. Maar jou paard vind kuil niet leuk..
Als je daarmee doorgaat, geheid dat jou paard nog vaker spierbevangen gaat worden.
In kuilvoer vind een bepaald fermentatieproces plaats, en hierin zitten heel veel suikers.

Even ea opgezocht hierover

http://www.voervergelijk.nl/informatie/116/hooi-en-kuilgras-vergelijken

Een paard wat gevoelig is voor suikers kan juist beter kuil krijgen dan hooi. Daar zitten juist minder suikers in.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 07:10

Had inderdaad ook gelezen dat kuil minder voedzaam is en minder suikers bevat dan hooi.

Goeroe, dank voor je bericht.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 07:26

Denk dat je je niet blind moet staren op het voer.Met name continu beweging is van belang, althans.... niet een dag stil en weer hard aan het werk..dag stil...
Spierbevangen is wanneer ze het eenmaal geweest zijn iets waar ze gevoelig voor blijven.
Met name na een dag stilstaan of zo, wanneer je daarna weer een fanatieke les gaat rijden.
Mijn paard is er gevoelig voor, die kan ik wel een dag stil zetten maar de dag erna moet ik gewoon een tandje rustiger aan doen.
Ik bouw ook op naar een lange buitenrit bv, dat ie niet in 1 keer 4 uur voor zijn kiezen krijgt.
Daarna zet ik ook nooit stil, maar geef gedoseerd beweging en ga daarna weer opbouwen.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 07:33

Maar wanneer laat het het paard dan herstellen van de arbeid?
Scheeld denk ik ook dat de paarden dagelijks samen in de wei komen. En nee, er staat amper gras.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 07:43

Ik word meer getriggerd doordat er wordt gezegd dat het aan haar karakter ligt.
Is het een idee om eerst eens meer aan haar ontspanning te gaan werken?
Ik weet niet hoe je training er nu uitziet, maar ik zou het zelf verschrikkelijk vinden om steeds iets met een gespannen heethoofd te moeten.
Een training kan ook gewoon loswerken zijn. Al rijd je maar 20 min met als doel losrijden en eenmaal ontspannen door de baan weer afstijgen.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 07:47

Kreeg een paar keer per week hulp tijdens het rijden. We waren vooral bezig met tempobeheersing. Het duurde al snel een kwartier voordat ze ontspannen begon te worden. Het ging al steeds iets beter. Vorig jaar kon het wel 3 kwartier duren!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 07:54

Een paard herstelt ook van arbeid met lichte arbeid, dus heeft je paard op maandag een les gereden dan ga je op dinsdag gewoon rijden maar minder zwaar dan de dag ervoor dus goed instappen, draven, klein galopje en weer heel goed uitstappen en in en uitstappen hoeft niet te betekenen een losse teugel ook dan kan je paard al en nog wat aan het werk. En dan bv de woensdag zet je hem aan de longe en dan kan de donderdag of vrij geven of weer rijden.
Maar zorg gewoon voor regelmatige beweging en opbouw en afbouw.

Kijk goed naar wat het paard eet en een hooi analyse kan je al veel vertellen over de voedingswaarde van hooi.
Ik ben ook geen voorstander van kuil voor paarden of het moet ingepakt hooi zijn wat dan toch door het inpakken een beetje kuil wordt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 07:55

JoannevZ schreef:
Hier krijgen de paarden kuil wat het jongvee ook krijgen. Vrij schraal dus. Heb ze ook een poosje op hooi gehad, maar dat vond de portemonnee niet leuk :x

Je portemonnee zal gevulder blijven als je hooi i.p.v. kuil voert!
Een dierenarts kost tegenwoordig rond de 100 euro per bezoek, daar koop je een hoop baaltjes hooi voor!
Staat het paard overdag wel meerdere uren buiten? Als je een paard van stal af gaat rijden en het is al gevoelig voor spier bevangen loop je ook meer risico.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 07:57

Herstellen van de arbeid ? Wanner je elke dat rijdt heeft het dier gewoon conditie gekregen en hoeft het niet te herstellen.
Herstellen doe je ook door rustiger arbeid, stapritjes of gewoon even loswerken in stap en draf een half uurtje.... niet stilzetten.... ze staan al genoeg stil.
En heel belangrijk is ook goed lang loswerken en vooral lang uitstappen.
Cooling down is heel belangrijk om alle avalstoffen en zo af te voeren uit de spieren.

Ik heb ook een heethoofd, hij is daardoor 1x spierbevangen geraakt omdat ik na een blessure van 2 weken "even" 10 minuten in het bos wilde stappen. Meneer werd daar zo druk van dat ie gelijk bevangen stond.Goed leermoment geweest... maar dat was wel na 2 weken aan de hand stappen ivm kreupelheid. Als ik in de rijbaan was gaan stappen was het ws niet gebeurt...
Met zijn normale patroon en gedrag wordt hij er echt niet bevangen van als hij druk doet....dat doet ie nl iedere dag...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 08:02

Dat kwartier vind ik niet raar, spieren moeten ook warm worden en als de boel gespannen is, kan er ook geen juiste aanspanning van spieren plaats vinden. Denk dat wij ook wel zeker 20 min losrijden voordat ik hem oppak.

Ik heb een keer eerder mijn paard spierbevangen gehad. Dat had ook niets met zetmeel en suikers te maken.
Ik heb een tijd een vitamine/mineralen supplement bij gevoerd, heb de fysio erbij gehaald en toen hebben we samen een schema opgesteld om weer op te gaan bouwen.
Dit is jaren terug geweest, maar nooit weer gebeurd.

Maar als de oorzaak haar stressige gedrag is, zou ik kijken of je daar aan kan gaan werken. Ik zou ook magnesium bij gaan voeren (of deed je dat al?), zowel voor de spieren als om haar relaxter te krijgen.
Ik geef de magnesium chelaat van de tuinen, pilletjes die ik dagelijks in een wortel verstop :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 08:24

JoannevZ schreef:
Voor de zoveelste keer. Ik zie door de bomen het bos niet meer qua ransoen. Dierenarten kunnen me hier niets over zeggen. Voerleveranciers kijken enkel naar zichzelf en ik heb hier te weinig ervaring mee. Ik kan nu niet veel anders dan uitproberen wat anderen met ervaring met spierbevangenheid mij vertellen. Of zie ik dit nu helemaal fout? Ik weet dat suiker en zetmeel niet goed zijn, maar te sober voer is ook niet goed. Iedereen roept weer iets anders. Ik weet het gewoon niet meer en kan ondertussen best boos en gefrustreerd worden van deze reacties. Er wordt blijkbaar niet gelezen. Ik ben dit topic niet begonnen over voer, maar of het uberhaupt mogelijk is dat een paard zich bevangen kan stressen. Dit is wat mij door een dierenarts is gezegt en waar ik nog nooit van heb gehoord. Misschien ben ik daar niet duidelijk genoeg over geweest. Bij deze. Daar wil ik meer info over.

Je moet eerst uitsluiten. Anders kun je geen oordeel vellen. Ik denk dat het voer wel degelijk een factor kan zijn.

Mogelijke oorzaken spierbevangenheid

• onregelmatige training
• te veel energierijk voer (te veel suikers en zetmeel) in verhouding tot de hoeveelheid beweging
• verstoorde verhouding Calcium-fosfor
• excessieve training wanneer het paard niet in goede conditie is
• veel opwinding of spanning (vaak erfelijk bepaald)
• kan symptoom zijn van een ziekte van het paard (PSSM, RER)
• vele onbekende oorzaken

Mogelijke oorzaken
• excessieve training wanneer het paard niet in goede conditie is
• te veel energierijk voer (te veel suikers en zetmeel) in verhouding tot de hoeveelheid beweging
• verliezen van vocht en elektrolyten door veel zweten b.v. bij lange afstandsritten op hete dagen
• training als het paard griep heeft of een herpes-infektie

Paarden die tijdens rustdagen geen aangepast rantsoen krijgen, kunnen de volgende dag spierbevangen raken.
Bij deze typische "maandagziekte" is de aandoening het gevolg van een te grote hoeveelheid energie die zich in de spiercel heeft opgehoopt. Dit komt voor op momenten dat het paard met het voer (grote) hoeveelheden energie opneemt, maar dit niet hoeft te gebruiken voor het verrichten van arbeid. De energie uit het voer wordt dan opgeslagen als "reserve energie", voor als er weer arbeid verricht moet worden. Om te kunnen worden gebruikt voor het bewegen, moet de opgeslagen energie eerst verbrand worden. Deze verbranding vindt onder normale omstandigheden plaats door gebruik te maken van zuurstof dat in de spieren aanwezig is. Als er echter heel veel reserve energie moet worden verbrand, is er niet voldoende zuurstof en vindt de rest van de verbranding zonder zuurstof plaats. Bij deze vorm van verbranding wordt melkzuur gevormd. Dit melkzuur stapelt zich op en veroorzaakt pijn tijdens of na de inspanning. De spiervezels kunnen opzwellen waardoor de celwanden kapot kunnen gaan. Je kunt het gevoel bij je paard dan het beste vergelijken met ernstige spierpijn bij jezelf.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 10:41

De paarden staan minimaal 4 a 5 uur buiten. Tenzij het weer echt heel slecht is. Maar zelfs dan staan ze buiten. Verder krijgt ze op rustdagen aangepast ransoen. Ze had al een leuke conditie opgebouwd. Toch was ik altijd bang om veel van haar te vragen. Bang dat ze weer stijf zou staan. Het gekke is dat er beide keren van bevangenheid, een paar uur later niets meer aan haar te zien was. Terwijl ik ook verhalen ken van paarden die dagen stijf staan.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:20

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:23

Ook op dat lijstje staat dat er meer suikers in hooi zitten dan in kuil.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:37

Wat is de reden dat je liever krachtvoer geeft dan een goede vitaminekorrel
Denk dat je met de hoeveelheid die je nu geeft je paard minder vitamines binnen krijgt dan als je een goede vitaminekorrel zou geven.
Wat janderegelaa ook aangeeft, ik zou dingen gaan uitsluiten.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:28

Ik zou ook een vitaminebrok geven ipv krachtvoer.
Hier een PRE die snel vet wordt en al gevoelige voeten had.Die staat op minimaal hooi en wat vitaminebrok.
Verder eet ze maar stro,goeie maagvulling.

Een kennis van vroeger had een enorme stresskip die heel snel vast stond.
Bijvoorbeeld vh verhuizen van stal of van een uur te laat voeren.
Die voerde ook haast niets wat het zou kunnen triggeren dus daar was het puur vd stress.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:16

Inoterry schreef:

Ja dat is ook zo, dat staat er, maar het is per kg en een kilo hooi is in verhouding veel meer dan een kilo kuil. dus.. dan krijg je toch dat als je kuil voert dat er meer suikers binnen komen. :Y)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:29

kvika schreef:
Inoterry schreef:

Ja dat is ook zo, dat staat er, maar het is per kg en een kilo hooi is in verhouding veel meer dan een kilo kuil. dus.. dan krijg je toch dat als je kuil voert dat er meer suikers binnen komen. :Y)

Het soortelijk gewicht van kuil is inderdaad hoger.

Feitelijk is het ook zo dat als je een paard op hooi en krachtvoer hebt en je wilt switchen naar kuil, je het rantsoen krachtvoer moet verminderen. Per saldo krijgt het paard dus ook nog eens minder binnen aan hoeveelheid.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 23:03

Heb zelf nog nooit van vitaminebrok gehoord. Ga me hierin even meer verdiepen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 00:52

Het gaat uiteindelijk ook om de hoeveelheid droge stof die ze bij ruwvoer binnen moeten krijgen om verzadigd te zijn. En dan nog krijgen ze met kuil minder suikers binnen.