Teken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:34

Butox pour on werkt erg goed. Onze paarden hadden veel last van teken hier. Met dat spul niet meer. Maar heb al een paar jaar geen paarden meer dus weet niet of dat nog leverbaar is.

LiindseyV

Re: Teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:35

Wat doen jullie op je paarden tegen vervelende beestjes ? waaronder teken ?

Obris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 17:45

Kan je zo'n speciaal middel voor teken gewoon bij de ruitersportzaak kopen? of bel ik beter de veearts? Is het een creme, spray..??

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:20

Als je je paard op hoog gras zet dan zou je hoge sokken (die voor mensen) om de benen kunnen doen om te voorkomen dat de huid van het paard in aanraking met het gras komt. Dat verkleint de kans dat de teek zich vastbijt.

Ik heb bij mijn eigen paard op een gegeven moment echt meer als 100! teken op zijn benen gehad. 4 benen zaten vol, tot ongeveer halverwege. Dit nadat ik hem op hoog gras gezet heb. Eerst leken zijn benen alleen dik te zijn, de DA heeft hem daarvoor ook behandeld, een reden konden we op dat moment niet vinden. Pas een dag later bleek dat het ging om teken, en echt zeker meer als 100. Het ging om echt hele kleine (1mm groot op dat moment). Dat was dus echt een hels karwei om ze te verwijderen. Zijn we ook dagen mee bezig geweest voordat ze echt allemaal weg waren.

Sindsdien heb ik gelukkig nooit meer een teek op mijn paard gezien.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 06:57

Mss een domme vraag, maar kan je de ziekte van lymne ontdekken in een gewoon bloedonderzoek? Dus zonder dat je er extra achter vraagt?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 08:26

Het zijn geen onderzoeken die standaard gedaan worden tenzij de arts/dierenarts er zelf al aan denkt, dus als je twijfeld over Lyme zou ik zelf even vragen om dat ook te laten testen.

Nou weet ik niet hoe het bij de bloed testen voor dieren zit, maar bij mensen haalt de test maar 20% van de lyme-patiënten eruit. Daar valt dus niks mee uit te sluiten.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 08:36

Jemig 100 teken!
Ik heb van de week nog een teek op de neus van mijn paard gevonden. Uiteraard verwijderd.
De stal ligt direct naast het bos.

Met wat voor spul kun je smeren? Ik ben er sowieso elke dag. En poets ook elke dag. Dus controleren doe ik al. Maar voorkomen is stuk fijner.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:42

LiindseyV schreef:
Wat doen jullie op je paarden tegen vervelende beestjes ? waaronder teken ?

Kokosolie! Je moet dan wel niet-ontgeurde (oftewel koudgeperste) kokosolie hebben. Teken, en ook dazen en vliegen, hebben een hekel aan de geur van de vetzuren die in kokosolie zitten.

Ik smeer ook altijd een beetje rondom de ogen, tegen de vliegen. Of het tegen muggen ook werkt weet ik niet. Mijn ene paard heeft geen last van muggen. De andere wel maar die redt zich prima met een vliegendeken met hals. Ze heeft geen zomereczeem, 't is gewoon een pony die muggen aantrekt. En dan weer geen dazen, die gaan allemaal op de ander zitten. Als hij rondloopt met kokosolie zie je de dazen en vliegen afzwenken vlak voordat ze bij 'm zijn }>

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:58

Ohw das een goed idee!
Dat smeer ik ook op mijn gezicht :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:42

Als je het in de zomer op je voeten en benen smeert blijf je zelf ook teekvrij :)

Obris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 18:47

Hoe smeren jullie de kokosolie op 'n paard?
1) Het is hard, hoe verwarmen jullie dat? met de hand of hebben jullie'n microgolfje op stal?
2) Hoe breng je het op het lichaam van het paard aan? (Aan de ogen kan ik het nog begrijpen met'n doekje maar het hele lichaam??/ benen?? )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 19:09

NIET!! in de magnetron doen!

Als het zonnig is doe ik wat olie in een bakje, bakje in de zon en dan even wachten. Of anders gewoon smelten in je handen. Het handigste is als je een klompje in je handen pakt en daarmee je paard "inzeept". Mijn vettige handen veeg ik aan het eind dan af aan de hals van mijn ruin.

Je hoeft niet het hele lichaam te doen, dan ben je elke dag liters van dat spul aan het smeren. Ik doe de kroonranden en koten, het gezicht (kijk even vanaf waar het gezicht van je paard boven water blijft wanneer hij drinkt, daar smeer ik een randje zodat er geen teek meer langs wil. En rondom de ogen) en verder okselgebied, rondom koker/uier, liezen en binnenbovenkant van de achterbenen en bij mijn ruin ook de bilnaad. Vorig jaar had ik hem 's ochtends op alle plekken behalve tussen zijn billen ingesmeerd en 's avonds komt hij op me af met z'n ik-heb-kriebel-hoofd, draait z'n kont naar me toe en bleef zo staan tot ik snapte dat ik een teek moest weghalen. Dus sindsdien krijgt hij ook daar een veeg vet.

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:28

Misschien een domme vraag maar, ik heb nog nooit van kokosolie gehoord haha , waar haal je dat? Zou super zijn voor mijn fries die veel last heeft van teken en vliegen

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:31

Dierenarts heeft me wel gewaarschuwd voor verbranden, door te vette olie

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:18

LiindseyV schreef:
Misschien een domme vraag maar, ik heb nog nooit van kokosolie gehoord haha , waar haal je dat? Zou super zijn voor mijn fries die veel last heeft van teken en vliegen

Gewoon in de supermarkt. Supermarkten verkopen ook ontgeurde olie, die pak je dus niet. Het gaat juist om de zuren, die die typische kokosgeur geven, wat de teken ervan weerhoudt om op je paard te kruipen.

Kokosolie zit in een pot en het is wit. Als je het warm maakt (in je handen) smelt het en kun je het smeren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:22

Maxime_Dokus schreef:
kan een paard dan ook de ziekte van lyme krijgen??

Ziektes die de teek kan overdragen op het paard: Ziekte van Lyme, Anaplasmose en Piroplasmose. Een van mijn paarden heeft zowel Lyme als Piroplasmose gehad en daar gelukkig helemaal beter van geworden. Maar het kan dus zeker wel.