Paard te warm = spierschade

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rindin

Re: Paard te warm = spierschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:49

Ik heb dit onderwerp recentelijk op school onderwezen gekregen (dierfysio). Spieren die boven de 42 graden worden van binnen, lopen schade op. Die 41 graden van het trainen, moet je dus niet willen "verzorgen" met een dikke deken of solarium. Als de spieren de warmte niet kwijt kunnen, dan loopt de temperatuur heel snel te hoog op.

Koelen na het trainen, vooral in de zomer, is dus beter dan verwarmen

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:06

Heel interessant, maar ook wat lastig. Met name voor mij in de winter, op een opgeschoren paard die wel met dekens korter in dr vacht wordt gehouden.
Bij instappen gebruik ik fleece deken voor t instappen en bij t uitstappen gaat er een fleecedeken voor de koude wind met name voor de rugspieren.
Of bij natregenen om te drogen in stal.
Maar wat is dan wijsheid in de winter bij wind en/of regen voor t uitstappen?

En uitstappen in de zomer uiteraard zonder dekens. Daarna spoel ik met lauw water af, dan rollen en eczeemdeken op na het opdrogen.
Nazweten heb ik nog nooit meegemaakt met mijn paard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:09

In de winter zal het ook heus zo'n vaart niet lopen. Je ziet echter ook wel mensen die zelfs bij 20 graden hun paard onder 2 dekens zetten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:41

Jotoma schreef:
Heel interessant, maar ook wat lastig. Met name voor mij in de winter, op een opgeschoren paard die wel met dekens korter in dr vacht wordt gehouden.
Bij instappen gebruik ik fleece deken voor t instappen en bij t uitstappen gaat er een fleecedeken voor de koude wind met name voor de rugspieren.
Of bij natregenen om te drogen in stal.
Maar wat is dan wijsheid in de winter bij wind en/of regen voor t uitstappen?

En uitstappen in de zomer uiteraard zonder dekens. Daarna spoel ik met lauw water af, dan rollen en eczeemdeken op na het opdrogen.
Nazweten heb ik nog nooit meegemaakt met mijn paard.

Je mag paarden niet vergelijken met mensen kwa tijdsduur om zf te koelen. Wij koelen in een paar minuten af, want de grote spiergroepen liggen bloot en wij hebben geen vacht ter bescherming.
Maar als je zelf sport doe je ook pas een trui aan als,je afgekoeld bent, je gaat geen 10km joggen, en tijdens de laatste meters alvast je trui aantrekken. Nee, je loopt uit, wandelt tot je op adem bent, en na een aantal minuten metk je dat je afgekoeld bent en doe je die trui aan.
Bij een paard liggen die grote spieren niet aan de buitenkant én heb je nog een laag vacht tussen de huid en de lucht. Wind die erop slaat kan dus absoluut geen kwaad.
Dus na het trainen draaf je paard uit, stapt,tot die terug op adem,is, en dan ga je gaan kijken hoe het paard aanvoelt. Indin hij al koel aanvoelt kun je dat deken erop gooien, zolang de damp erafslaat het de natte vacht nog watm aanvoelt, leg je beter geen deken op.

Het slechtst wat je kan doen is tijdens het uitstappen al die deken opgooien en dan na tien minuten stilzetten in de box met deken op. Paard kan niet ventileren en broeit vanbinnen.
Dus die deken komt pas nadat ze afgekoeld zijn, dus eerst 10 minuten dtappen, liefst buiten bij wind, zodat ze zo snel mogelijk afkoelen.

Wat ik wel ervaar is bv bij oudere paarden dat koude en natte funest is voor de spieren. Mijn oudste krijgt dus wel dekens op in de winter, maar daarom niet direct nahet werk. Ik durf wel instappen met fleece om ze vlugger op werktemperatuur te hebben, maar na het werk wordt ze minstens 10 minuten gestapt, en staat dan nog rustig zonder deken voor het volgende uur tot ze zo goed als droog is. Dan pas het deken op.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:08

Erg leerzaam, ik heb het inderdaad altijd vermenselijkt. En werkelijk waar niemand in mijn omgeving die me ooit anders heeft verteld. Of zelf anders doet.

Ga me er zeker verder in verdiepen!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:18

Sizzle schreef:
38 graden is heet hoor!
Dat is boven lichaamstemp.

Tegen de veiligheids pal draaien is toch 38 of vergis ik me daar in?
Voor mezelf draai ik hem daar nog altijd overheen.

Nu gaat het water op stal nog van boiler naar wasplaat 20 meter door de grond dus koelt nog af. Ik vind het echt niet heet.

Ik denk dat dit artikel inderdaad meer is voor de mensen die sowieso al 600 gram aan dekens op hebben liggen.
Binnen rijden. Warme stal hebben.

Niet zoals ook vele waar alles koel is.
Zo dik is bijvoorbeeld een fleece uitstap dekentje ( geen waterdichte die daardoor niet ademt) niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 15:36

net omgekeerd bruintje. Eerder bij paarden die dag en nacht buitenstaan met wintervacht, en dan bv in een binnepiste gaan trainen.
Het paard die bij 15 graden in een binnenbox met 600 gram deken staat gaan zonder die dekens al een heel deel afkoelen ...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 15:47

Hoeveel baasjes van 24/7 buiten paarden zullen intensief gaan trainen in een binnenbak?
Ik vermoed dat dat eerder de rustige buitenrit recreanten zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 18:34

BEH >> MD