Dat rijden vind ik dan wel weer link, stel dat het ineens verergert, dan ben je er nooit op tijd vanaf als het paard zich laat vallen. Dat zou ik zelf hoe dan ook met koliek nooit doen, dan liever nog mee lopen of aan de longeerlijn laten stappen.
De laatste jaren is inderdaad het advies het paard zoveel mogelijk zelf te laten kiezen wat het wil zolang het zich niet kan verwonden. Als de koliek zover is dat het paard zich laat vallen heb je trouwens weinig tijd meer, bij een darmdraaiing heb je voor zover ik weet een uur of vier totdat het beknelde stuk afsterft. Vroeger dacht men dat door het rollen de darm over het milt-nierbandje kon komen, maar ze zijn er inmiddels achter dat dat niet door het rollen komt, maar andere oorzaken heeft.
In Utrecht op de faculteit worden de dieren ong 10 min. per uur aan de hand gestapt, de rest van de tijd mogen ze lekker liggen in speciale koliekboxen. Als ze (te) veel pijn hebben en dus heftig rollen, worden ze nogmaals nagekeken en of (extra) pijnstilling, of een volgende behandelstap (operatie?). Maar rustig liggen, af en toe eens verliggen of een keer rollen, is geen probleem.
Door het dier in beweging te zetten stimuleer je wel de darmwerking, maar dat effect helpt met name bij het in beweging zetten, niet in beweging houden en/of uitputten. Vandaar dus elk uur 10 minuutjes stappen en daarna weer tot rust laten komen.
Onze ruin had veel last van gaskoliek/verstoppingskoliek..15ml colossan er in en 10 minuutjes stappen..meestal ging hij dan mesten en was hij het kwijt..
Ik heb al 20 jaar pony's/paarden, en 3 keer koliek gehad. In het voorjaar van het korte gras eten dus ik ga uit van zandkoliek. Met slang door de neus en parafine alles weer op gang geholpen. Nu hou ik ze een paar weken thuis op 't zand zodat ze niet van het korte gras kunnen eten, tot 't gras weer wat is aangegroeid.
Jet
Geplaatst: 03-04-16 20:02
Khalid, die koliek van dat korte gras is geen zandkoliek, anders zouden ze er eerder last van hebben door op zand te staan. Kijk maar hier: https://www.paardenarts.nl/kennisbank/d ... jaarsgras/ , daar wordt het goed uitgelegd. Als ze van op het zand staan geen koliek krijgen heb je groot gelijk dat je ze nu nog niet op het gras zet hoor.