verschil tussen steil(er) hoefje en bokhoef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo89

Re: verschil tussen steil(er) hoefje en bokhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 07:47

Neile heb je ook foto's op bestrating. En dan ook van onderen (uitgekrabd en schoon)
Als je corrigeren goed wil laten verlopen. Dan minimaal elke 3-4 weken afhankelijk van het paard ook. Hoeven groeien best snel. Door regelmatig bekappen stimuleer je dit ook. En zullen geen mega veranderingen zijn elke keer. Het is zo gewoon eens in de 8 weken of meer. Dan kan je niet corrigeren omdat je elke keer terug bij af bent.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 08:13

Oké, ik zal foto's nemen wanneer ze vierkant staat, op straat. Echt, KBK? Zou het toch zo zijn? Tedorie.
Even kanttekening: ze was net aan het eten vanuit een pot op de grond. Het schuine been, is het been dat naar achteren staat, het andere stond wat naar voren.
En Marjo, oké, daar hou ik dan rekening mee. Ik maak asap betere foto's.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 08:20

Meer op straat. Van close up. Ik zoek even voorbeeld foto. Moment.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 08:21

Zo op het eerste oog vind ik het echt geen bokhoef hoor. Gewoon een beetje stijler. Niet te veel aan prutsen.

Je paard loopt gewoon zuiver?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 08:25

Als je goede duidelijk foto,s maakt. Kan je dat beste zo doen.
(zal zelf een keer zo'n rapportage maken qua foto,s om te plaatsen)
https://www.facebook.com/media/set/?set=oa.229479400586570&type=1

Een paard met een steile hoef kan prima zuiver lopen.
Maar ik vind het niet gezond. Want hoefbeen zit dan ook niet zoals het hoort.
Helaas is dit een gewoon "ding" bij smeden.
En als je geen hoge hielen hebt (waardoor het steile ontstaat) en je zou deze weg halen (korter zetten)
Gaan paard ruimer lopen. (is mijn ervaring)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 08:27

Op die onderste foto staat haar been hartstikke schuin. Dan krijg je snel vertekend beeld. Even goede foto's plaatsen voor de beeldvorming. Mijn merrie had een normale hoef en een graasvoet (platter). Heel eind gecorrigeerd door de smid in een periode van drie jaar.

Het heeft veel te maken met het huidige fokbeleid. Prachtig lange benen en een te korte hals om te eten. Dan krijg je van die zogenaamd schattige veulenfotos waarbij ze helemaal door de knieën moeten om bij het gras te kunnen.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 11:27

Oki, ik maak duidelijkere foto's.
Marjo, je slaat de nagel op de kop. Mijn smid zet ze elke keer weer recht, zegt dat het geen bokhoef is maar dat de hoef gewoon wat anders groeit. Hij is traditioneel hoefsmid. Ikzelf ken er helemaal niets van, maar stel vast dat het inderdaad wel elke keer gewoon zo terug groeit. En als ik begin te googlen en op websites met veel informatie over hoeven terecht komt, lees ik inderdaad dat je wel wat meer kan doen in sommige gevallen. Ik zou graag willen weten of het hier ook zo is en wat ik er dan aan kan laten doen. Als het nodig is, verander ik wel van smid (maar opnieuw: moeilijk om iemand te vinden die in de buurt zit die ook effectief weet waar hij mee bezig is). Ikzelf ken er niets van, je moet bij de juiste persoon terecht komen. Mijn smid geeft ook wel tekst en uitleg, dat is altijd ook wel logisch en aannemelijk, maar er zouden ook nog andere manieren kunnen zijn om het probleem toch te corrigeren. Mij maak je alles wijs, ik ken er niets van! :D

Goed, ik maak zo snel mogelijk nieuwe foto's. Bedankt allemaal voor het meedenken!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 11:47

Nelie. Welke omgeving zit je ? Wellicht kan ik met je meedenken !

Ben benieuwd naar de foto's.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 11:58

Dit is een bokhoef
Afbeelding

Jou paard lijkt een stijlere hoef te hebben maar is lastig te zien met deze foto's

neile

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 22:13

Marjo, Belgisch Limburg, Noord-Limburg. Dicht in de buurt van Lommel.

Ik zorg asap voor betere foto's. Bedankt voor het meedenken allemaal! Mijn eerste lading foto's is inderdaad wel prut. Zo'n bokhoef zoals op de foto heeft ze TOTAAL niet nee. Ze loopt ook volledig zuiver, ruim en zeer goed. Maar een betere foto van mijn kant gaat ook wat verduidelijken.

Nogmaals, misschien zit ik me compleet blind te staren op een minuscuul verschil hoor. Kan bést zijn!

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 22:50

Ik was je topic aan het doorlezen toen ik zag dat je dicht bij Lommel zit.
Mocht je de raad willen van een natuurlijk bekapper dan kan ik je Marc van Fox river trail horses te Lommel aanbevelen.
Ik had vroeger ook een traditionele hoefsmid maar was niet tevreden over de manier waarop hij hoeven bekapte.Ben toen op zoek gegaan naar een andere en bij Marc uitgekomen.Absoluut geen spijt van gehad.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 05:58

Ik zou persoonlijk toch niwt zo snel naar een NH'er gaan als je paard een beetje ongelijke hoeven heeft. Mijn ervaring is dat ze alle hoevem zo gelijk moeten maken, of dat nou bij het paard past of niet.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 07:37

Peelie schreef:
Ik zou persoonlijk toch niwt zo snel naar een NH'er gaan als je paard een beetje ongelijke hoeven heeft. Mijn ervaring is dat ze alle hoevem zo gelijk moeten maken, of dat nou bij het paard past of niet.

Jammer dat je vooroordeel hierover heb.
Mijn uitgangspunt is het paard.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 07:53

Een goede natuurlijk bekapper (of hoe je het ook wil noemen) kijkt juist echt goed naar hoe de innerlijke structuur van de hoeft past bij de buitenkant waar hij aan werkt. Waarmee ik niet wil zeggen dat een goede traditionele hoefsmid dat niet doet.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 07:56

viola schreef:
Een goede natuurlijk bekapper (of hoe je het ook wil noemen) kijkt juist echt goed naar hoe de innerlijke structuur van de hoeft past bij de buitenkant waar hij aan werkt. Waarmee ik niet wil zeggen dat een goede traditionele hoefsmid dat niet doet.

Een goede smid doet dat hopelijk ook. Helaas wordt mijn ervaring met goede smeden steeds minder.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 07:57

Ik heb een traditionele smid en een paard met een flinke steile hoef. Mijn smid kijkt of het been recht staat en hoe de voet slijt.
Kortom: traditioneel of NH je hebt gewoon een smid nodig die goed is. En die zijn op een paar handen te tellen..

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 08:06

Tulandro schreef:
Ik heb een traditionele smid en een paard met een flinke steile hoef. Mijn smid kijkt of het been recht staat en hoe de voet slijt.
Kortom: traditioneel of NH je hebt gewoon een smid nodig die goed is. En die zijn op een paar handen te tellen..

Heb je foto's ? Puur interesse.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 10:42

Marjo89 schreef:
Peelie schreef:

Jammer dat je vooroordeel hierover heb.
Mijn uitgangspunt is het paard.

Dit is geen vooroordeel, maar iets watvik uit persoonlijke ervaring heb geleerd. Ik heb mijn merrie ruim 2 jaar natuurlijk bekapt. Ik het het eea aan NH'ers bij mijn paard gehad, maar dat was echt beroerd.

De smid waar ik uiteindelijk terecht ben gekomen die gebruikt de principes die hem aanspreken van het natuurlijk bekappen en doet het verder "traditioneel". Het compleet verlagen totdat het niet verder kan, ongeacht wat (wat ik veel heb gezien) doet hij dus ook niet...

Ik ben ondertussen al bijna 10 jaar heel blij met deze smid

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:13

Tulandro schreef:

Dit dus.
Mijn vorige hoefsmid kapte half de zool weg.Van de straal bleef ook praktisch niets meer over als hij was langs geweest.Hoefijzers hebben mijn pony's nooit gehad.
Op een gegeven moment moest ik de praam gebruiken van hem terwijl de pony's doodbraaf waren.Hij kon het gewoon niet hebben als ze nog maar een beetje bewogen.Toen was ik er helemaal klaar mee.
Huidige bekapper doet het nu toevallig natuurlijk maar ik was er niet echt naar op zoek.
Hij blijft zoveel mogelijk van de zool en straal af en geeft de hoeven een kwartierboogje.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:10

Afbeelding

Zo dit is de hoef na de tweede bekapping sinds ik het paard heb. Het is niet de bedoeling dat de hiel nu nog meer verlaagd wordt; maar de tip moet wat schuiner groeien. Volgens mij zie ik al een kleine verandering daar in.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:04

Ik schrik een beetje van de geringe kennis die hier in het topic naar voren komt.

Bedenk dat het onderste gedeelte van een paardenbeen met 6 maanden al grotendeels is uitgegroeid en de groeischijven gaan dichten.
Je kunt dus voeten in de hoefstand alleen corrigeren in de eerste 6 maanden van een paardenleven!
Daarna is het zoals het is en kun je alleen de stand optimaliseren maar niet meer corrigeren.
Afbeelding

Afbeelding
Dan heb je nog tot 3 jaar om de beenstand te corrigeren en soms komt de hoefstand nog daaruit voort , maar dan is het echt over en uit en moet je niet meer gaan corrigeren want het levert alleen maar blessures op.

Fokkers zouden wat beter op hun fokprodukten moeten letten en er vroegtijdig een smid bij halen zodat foutjes op tijd gecorrigeerd worden en geen verkeerde standen oplevert.

Een echt bokvoetje zul je altijd terug zien in het gangwerk, een paard kun nu eenmaal niet optimaal lopen met standje gympschoen en standje hoge hakschoen.
Bij flinke afwijkingen is het verstandig de smid zeer regelmatig te laten komen zodat de afwijking niet verergerd.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:12

Mijn paard had het ook ene steiler en de andere platter, maar met een goede hoefsmid zie je er niets meer van en goed bijhouden.

Maar is eigenlijk wel iets waar je goed op moet letten of ie niet ergens last van heeft in het lijf, bij de schouder bijvoorbeeld.

Dat is bij mijn paard veel later in het leven naar voren gekomen, paarden/ ponys hebben niet voor niets een steilere voet en de andere normaal of platter. Dat is gewoon het ontzien en of het ontlasten van iets wat niet helemaal goed zit in het lijf.

Want als je het niet goed bijhoudt, komt het gewoon weer terug in de oude stand en ga je het steeds meer zien, als dat het geval is dan weet je dat er iets niet goed is in het lijf.

Tenzij het ermee is geboren kun je het gaan corrigeren, maar wel erg snel aan beginnen en door de mensen die weten waar ze mee bezig zijn, dus niet te lang mee wachten tot het wat ouder is.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:52

Ik vraag gewoon de mening aan de rest, wat zij denken van de hoef van mijn paard.
Hoge hielen, stijle hoef, bokhoef,...

Afbeelding

foto opdezelfde moment genomen als deze hierboven maar nu iets duidelijker.

Paard loopt overigens even ruim op beide kanten. Ik ga gewoon de smid regelmatig (elke 3-4 weken)
laten komen zodat de hoef netjes bijgehouden wordt

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:01

@spatter: geringe kennis ik denk dat niemand in dit topic iets claimde over lukraak aanpassen van de hoefstand? En ik begrijp de kennis die je inbrengt, maar als je een paard hebt die een steile hoef toont ouder dan op het moment waarop volgens jouw afbeelding de groeischijven sluiten, moeten we dan allemaal zeggen: ja helaas niets meer aan te doen, pech volgende keer beter opletten? ik denk namelijk niet dat jij meer waardevolle info geeft als ieder ander hier: laat er een kenner naar kijken of dit nu een bekapper, osteopaat of dergelijke is..

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:02

Florence heb je ook foto,s van onderen ?
Ik vind dit geen bokhoef. Maar een ondergeschoven hoef. (zo als ik nu vanaf de foto kan zien)

@ spatter, ik ben het echt totaal niet met je eens. Ik heb een fjord intussen 6 jaar.
Enorme rampe poten. Toch in 6 maanden veranderd zijn stand van zijn hoeven. En sterker nog.
Hij gaat zelfs beter lopen. En dan praat ik over enorme lange hoefwand/ondergeschoven hielen/steunsels waar je deur mee tegen kan houden/veel en veeeeel te lange tenen. En een hoef die compleet uit vorm is.....

De meeste fokkers gooien en jonge prut allemaal op de opfok in,, ohh wat mooi. Eens in de 6 maand komt de smid, zijn ze allemaal de sjaak. En als ze niet meewerken. Dan laat maar.. Dan is 60% van de paarden wel afgeschreven want als je ziet hoe sommige eruit zien als ze uit de opfok komen. -O-