Tips zandkoliek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwiris

Re: Tips zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 21:54

Dankjewel voor alle nuttige tips!
Gelukkig drinkt hij nu meer dan ooit tevoren. Als ik zijn bak helemaal vol met water giet, dan kan ik deze na een uur alweer gaan bijvullen. Hij heeft nog nooit zoveel gedronken!
Ook lijkt het weer steeds beter met hem te gaan. s'Ochtends liggen er mooie stronthopen in de hoek van zijn stal en hij heeft ook geen last van diarree meer.
We houden hem wel nog steeds goed in de gaten en hij krijgt nog steeds zijn sand-exit en extra psylliumzaad.
Ik maak me nog wel af en toe zorgen over hem. Hij ligt elke dag (wat hij normaal nooit zo vaak doet), maar hij staat wel meteen op als ik dan met de hooi kom, dan oogt hij ook gewoon blij en levendig en gaat hij lekker aan het hooi knabbelen. Ikzelf denk dat hij aan het bijkomen is, hij is natuurlijk al bijna 21 jaar oud en dan kan een koliek er wel flink inhakken..
Maarja, misschien is het dan toch idd wijs om hem nog een keer te laten nachecken door de DA

Roos_M

Re: Tips zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:02

Goed om te horen.

Naast je psylliumvezels kun je ook pure lijnzaad voeren. Een kopje. Hoef je niet te koken gewoon de zaadjes geven. Let er wel op dat hij het op eet en niet in zijn bak laat liggen. Dit ivm blauwzuur dat vrij komt en dat is giftig.

Nog een tip voor de psyllium zaad: meng het met luzerne/grasmix en wat olie (gewone zonnebloem, is tevens goed voor zijn energiebehoefte en darmen). Dan eten ze het makkelijk op ivm structuur.

En zorg dat je een flesje colosan op voorraad hebt, als je twijfelt kun je hem dan altijd een spuitje geven. Colosan is krampverlichtend. Werkt heel goed!!!!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:05

Als de kuur met de sandclear af is, kan je daarna lijnzaadolie geven. Ikzelf geef dat in wat slobber, maar je kan het ook gewoon over wat krachtvoer geven. Je kan beginnen met 50 ml. en het opvoeren tot 200 ml. per dag. Als je het iedere week met 50 ml. verhoogt, gaat dat goed. Lijnzaadolie voert het zand ook af, je hebt grote kans dat hij toch zand binnen blijft krijgen.