Mijn Tinker valt letterlijk om

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lienboon

Re: Mijn Tinker valt letterlijk om

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 14:08

Mijn tinker deed dit ook altijd tijdens het poetsen. Maar niet zo door de benen zakken, wel zwalken. Staat het paard erg steil op de hoeven? Je ziet het voorbeen ook niet recht onder de massa staan..

Glen94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 14:18

De mijne en die van mijn nicht hebben dit beide gehad. Onze in en uitloop stal, jaren geleden overigens waren ingedeeld met 2 grote stands. Ze lagen nooit ! Ik zelf had idee dat ze er simpelweg niet durfden liggen. Nooit geen stroo of dergelijk in de staarten. Het dagelijks ritueel was 2 staande slapende paarden de geregeld zoals de jouwe in elkaar zakte. Jou tinker staat bewust met zijn billen tegen de muur om in ieder geval niet naar achteren te kunne zakken. Na dit enige tijd aangezien te hebben is de stal verandert in 2 open boxen, vanaf dag 1 zat er standaart elke dag stroo in hun staarten +het omvallen in slaap was direct verdwenen ! Ligt jou tinker vaak ? Anders is het een hele simpele verklaring, klinkt raar maar dat is te weinig slaap..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 18:32

Ik ga ook mee met de rest en ook met diegene die zei het paard in een grotere box/paddock zetten of op zijn minst de box wat veiliger maken. Vooral die voerbak...die moet er echt uit en een dik pak stro erin.

Ben benieuwd wat je da gaat zeggen.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 20:45

Ook ik denk dat het een slaaptekort is en ze letterlijk omvalt van de slaap. Ben erg benieuwd naar je reactie TS, staat het paard al lang op deze stal, is er iets in haar omgeving veranderd? Zie je haar weleens liggen?

BountySuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 22:12

jansje73 schreef:
Wanneer heeft je tinker een vaccinatie gehad ?

Haar eerste enting half januari en de herhaling 6 weken daarna

Shenavallie schreef:
Zou een grotere stal een optie zijn? Ik vind deze wel erg klein om comfortabel te kunnen gaan liggen/opstaan. Misschien heeft je paardje een keer vast gelegen en durft het daarom niet meer te gaan liggen, waardoor je dit soort acties krijgt. Narcolepsie zou inderdaad mogelijk zijn, maar dan zoeken ze doorgaans niet eerst een muurtje voor steun op. Dan vallen ze te pas en te onpas in slaap en daarmee onderuit. Het ziet er in ieder geval niet prettig uit en ik ben heel blij dat je de VA hebt ingeschakeld. Hopelijk komt hij spoedig met een oorzaak en oplossing. :j

De stal is 3.5 bij 3.5... ze kan op zich makkelijk liggen en opstaan.

Mona81 schreef:
Ook ik denk dat het een slaaptekort is en ze letterlijk omvalt van de slaap. Ben erg benieuwd naar je reactie TS, staat het paard al lang op deze stal, is er iets in haar omgeving veranderd? Zie je haar weleens liggen?

Ze staat hier 2 maandjes, zie haar vrij weinig liggen eigenlijk.

Cowgirl schreef:
Ik ga ook mee met de rest en ook met diegene die zei het paard in een grotere box/paddock zetten of op zijn minst de box wat veiliger maken. Vooral die voerbak...die moet er echt uit en een dik pak stro erin.

Ben benieuwd wat je da gaat zeggen.

Stro ligt er nu veel dikker in, morgen ga ik rubber matten plaatsen

geerke schreef:
gaat ze weleens liggen?Als je haar in de bak hebt los,rolt ze dan,en staat ze makkelijk weer op?

Ja, ze rolt dagelijks en komt goed overeind
Laatst bijgewerkt door Gini op 28-03-16 08:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Meerdere berichten die kort achter elkaar geplaatst werden samengevoegd.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 22:28

Hoeveel uur per dag komt ze buiten? Lijkt erop dat ze niet durft te gaan liggen. Misschien een keer vast gelegen?

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 22:38

Narcolepsie....heb er m'n paard voor moeten laten gaan, een kasteel van 1.84 dat tegen de wanden van zijn stal valt, op de grond of door de houten hekken in de wei is een gevaar voor zichzelf. Narcolepsie openbaart zich pas op het moment dat 'n dier zich vertrouwd en ontspannen genoeg voelt om in slaap te vallen.
Ik lees dat TS haar tinker er 'sinds 2 maanden staat', het zou goed mogelijk zijn dat het dier nu na 2 maanden dusdanig aan de nieuwe situatie is gewend om ontspannen te raken. Hij 'valt' blijkbaar overdags (nog) niet, wanneer hij ook overdags zich geheel ontspannen voelt zal hij hoogstwaarschijnlijk overdags ook in slaap vallen.
Volgens mijn DA konden kleinere dieren met Narcolepsie nog wel met aanpassingen aan huisvesting geholpen worden, mijn Irish Sporthorse van 1.84 helaas niet.

Succes TS, mocht je nog vragen hebben dan kun je me pb'en.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:00

Hier het filmpje van mijn merrie die hetzelfde doet als ze staat te dutten.Hier valt ze nog niet om.
View My Video

Hier een foto waar ze wel omvalt.
Afbeelding