wat is dit?---> foto's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OoMissFameoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 12:08

Het is indderdaad heel lastig omdat het niet je eigenpaard is en je geen Dierenarts er bij kunt halen...

Je zou met deze foto's naar een Dierenarts kunnen gaan..En dan vragen wat hij/zij er zo van kan zien en beoordelen...
En als hij/zij dan zegt dat het indderdaad heel erg is en besmettelijk kun je er misschien nog een keertje met je instructrice proberen te praten og anders met de eigenaar zelf

Veel succes

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 13:37

even buiten dit.
maar is dat die instructrice met dat brilletje.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 13:43

kyrkelover: uh nee Verward Waarom denk je dat?

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 15:14

kyrkelover schreef:
even buiten dit.
maar is dat die instructrice met dat brilletje.

Nee dat is micheline met bril. Tanja heeft dit gezegd.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 18:57

dat ben ik van tanja niet gewend .
normaal haalt ze ook meteen de dierenarts erbij

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 19:22

kyrkelover schreef:
dat ben ik van tanja niet gewend .
normaal haalt ze ook meteen de dierenarts erbij

ja dat is ook wel zo maar ze denkt dus dat het van een trap is en het zo over gaat. Ze heeft de foto's ook nog niet gezien. Ik denk dat als ze ze ziet dat ze dan wel de DA belt.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 19:46

Ik heb ook een pony die af en toe van dit soort plekken heeft.
Soms schuurt ie zich helemaal wezenloos en begint het helemaal te bloeden, dit was als ze deze plekken kreeg bovenop haar kont. Nu zijn de plekken verschoven naar de zijkant van de achterbenen en dan zeg maar tussen kont en hakken. Het duurt heel lang voordat hier weer haar opkomt, en ik was het maar af en toe met betadineshampoo.
Ik heb er al heel vaak de DA bij gehad, maar elke keer zonder resultaat. De DA en ik dachten ook eerst aan een schimmelinfectie, maar dit blijkt het toch niet te zijn. Het zou wel een of andere schurft kunnen zijn...
Ik heb al van allerlei middelen gehad, van heel agressieve middelen tot hele softy middelen, maar niks helpt...
Voor de jeuk wil ik er nog wel is acederm opspuiten, dan schuurt ze er tenminste niet meer aan, maar wat er verder aan te doen is.. geen idee!!
Mijn pony heeft heel af en toe... soms gaat het heel lang goed en soms heeft ze in een keer een paar plekken achter elkaar aan..
Ik heb nog 3 andere op stal staan, die hebben er nooit last van, dus besmettelijk is het ook niet.,..

bij dit manegepaard het is iig geen trap van een ander paard dat is 100% zeker!

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 21:31

heeft het paard de afgelopentijd anti-biotica gekregen? het lijkt ook een beetje op de plekken die een paard bij ons op stal heeft gekregen door een anti-biotica allergie!

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 21:43

Omdat het een manegepaard is en niet je eigen paard, maar je wil er wel wat aan doen kan je proberen met imaverol wassen
Kan je bij een paardewinkel kopen en is tegen schimmel, je heb een grote kans dat het wel helpt
Meestal geeft de veearts dat ook als een paard schimmel heeft, het kost wel rond de 20 euro

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 12:17

dekoezegtboe schreef:
heeft het paard de afgelopentijd anti-biotica gekregen? het lijkt ook een beetje op de plekken die een paard bij ons op stal heeft gekregen door een anti-biotica allergie!

Nee volgens mij heeft ze dat niet gehad. Ik kan het wel eens navragen.

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 12:20

meisje schreef:
Omdat het een manegepaard is en niet je eigen paard, maar je wil er wel wat aan doen kan je proberen met imaverol wassen
Kan je bij een paardewinkel kopen en is tegen schimmel, je heb een grote kans dat het wel helpt
Meestal geeft de veearts dat ook als een paard schimmel heeft, het kost wel rond de 20 euro

Die Imaverol hebben we op de manege staan. dat gebruiken we idd vaker als een paard schimmel heeft.

Ik denk dat als we de instructrice de foto's laten zien dat ze dan wel ziet dat het schimmel is en dan word ze wel daarmee behandeld. waarschijnlijk mogen Annetje en ik dat dan wel doen. Dus dat komt dan wel goed.

OoMissFameoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 14:16

Maar als het geen schimmelinfectie is en je doet er imaverol op kan het alleen maar erger worden..laat je instructrice anders die foto's zien...(wat jezelf al voor stelde)

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 14:22

Ik ken ook een pony die iets soortgelijks had maar dan over zijn hele lichaam, die moest steeds gewassen worden met een goedje (geen imaverol) Scheve mond Stom dat de eigenaar van de manege zolang wacht...hier had allang een veearts naar moeten kijken Boos!

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 15:27

Misschien kan je m helemaal wassen met betadine shampoo en dan sweet itch op de plekken smeren.. Is allemaal natuurlijk en kan voor zover ik weet geen kwaad. Dan kunnen jullie iig iets doen..

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 16:05

ik ga de instructrice de foto's laten zien en dan bellen ze echt wel een dierenarts. Ze weten alleen niet dat het geen klap is omdat ze de foto's en de verergeringen niet hebben gezien. dus vandaar dat er nog niet gebeld is. maar Ik ga er voor zorgen dat het goed komt.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 17:49

Mijn eigen paardje had het ook, maar veel minder erg, hij had wel die klontjes, maar werd er niet kaal door. Wel zat het over heel zijn lichaam. Dat is uiteindelijk vanzelf overgegaan...

Maar is die instructrice er niet dagelijks dan, dat ze het verschil kan zien?

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 18:41

Clitia schreef:
Mijn eigen paardje had het ook, maar veel minder erg, hij had wel die klontjes, maar werd er niet kaal door. Wel zat het over heel zijn lichaam. Dat is uiteindelijk vanzelf overgegaan...

Maar is die instructrice er niet dagelijks dan, dat ze het verschil kan zien?

nee ze is er niet dagelijks. Ze heeft ook nog ander werk. Maar ik denk eerlijk gezgd dat ze ook niet echt erop heeft gelet. want ze heeft in eerste instantie gedacht toen het nog maar een klein plekje was dat Myrthe getrapt was. Ik denk dat als wij haar het verschil met een paar weken geleden laten zien dat ze dan wel meteen de dierenarts belt. Ze belt namelijk normaal gesproken best snel de DA en die kan dan ook nog meteen Jessy bekijken. ( pony met peesklap) Of ze al wat beter is.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 14:46

Hou ons ff op de hoogte...ben namelijk wel benieuwd wat dit is

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-04 15:00

ja ik houdt jullie op de hoogte!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 19:09

idd meteen in actie komen. Het is een infectie, waardoor een paard uiteindelijk helemaal kaal wordt en nooit meer haar terug krijgt als je niet meteen behandeld! Als je er snel bij ben, kan het allemaal wel goed komen.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 20:12

Maar is er dan niemand anders aanwezig, de andere dagen, die de dierenarts kan bellen? Het zou niet nodig moeten zijn zo lang te wachten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 14:21

Ik denk dat het misschien ook wel een huidverstikking kan zijn. Ik heb dat eens gezien bij paarden die het hele jaar in het land hadden gelopen en vaak nat waren geworden en dus ook niet gepoetst oid daarna. Die hadden ook plekken die er zo uitzagen en waar het haar dus met vel en al vanaf kwam. Als het manegepaard dat ook heeft, gaat het vanzelf over. Eerst moet alle verstikte huid eraf (gaat vanzelf) en daarna groeit er weer haar in de plaats.

Maar het kan idd ook een schimmel zijn. Ik zou echt regelen dat er een DA bij komt, dan weet je het zeker..

succes!!

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 21:50

Ik denk ook echt dat het schimmel is, ziet er naar uit. Ik zou er zelf niets aan gaan doen, maar toch afwachten tot de DA er is. Overigens kan schimmel ook plaatselijk zitten hoor, hoeft niet per se over het hele lijf te zitten. Ben benieuwd wat het nou is! Succes

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 22:40

Wij hebben zulke plekken ook gehad bij Njadien. Dat was geen schimmel maar een bijtplek door een ander paard in de wei. Omdat het geneest gaat het jeuken en dan schuren ze het weer lekker open. Je kon de plukken haar met huid en al er vanaf trekken en het zat helemaal onder de schilfers. Zolang ze schuren blijft het dan open gaan en groter worden. Een deken bied in dat geval uitkomst. Maar het kan verder uiteraard van alles zijn, schimmel zo te zien niet, dan is de huid vaak ook wat bespikkeld met kleine, rode speldeprikjes. Schurft hoogst waarschijnlijk ook niet omdat dat heel erg snel uitbreid. Je kan even zoeken naar luizen, maar daar geef ik je ook weinig kans op. Zo vanaf een foto ga ik voor een beet of flinke trap van een ander paard. Het zou waarschijnlijk al veel helpen als je iets aan de jeuk zou doen, een verkoelende zalf ofzo, rescuecreme bijv. helpt heel erg goed en snel. Die kun je bij die reformwinkels krijgen.

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-04 23:14

Nou ik zal jullie weer even op de hoogte brengen:

Ik ben vandaag dus op de manege geweest en daar hebben we meteen even naar Myrthe gekeken. het is dus waarschijnlijk wat Shamalarabs al zegt. Wat die kenmerken heb ik er ook allemaal in gezien.
En nou zagen we dus dat er in die week dat wij niet zijn geweest er al weer een klein donslaagje over haar kale plekken is heengegroeid en ze schuurt ook niet meer.
Het gaat nu dus de betere kant op met haar en het was dus zeer waarschijnlijk geen schimmel.
Ik ga volgende keer dat ik er ben meteen weer even kijken en dan zal ik jullie zeggen of het weer wat beter is geworden.