Pony verkeerd gespoten, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:23

Pocca_Locca schreef:
Hoe voorkomt een dierenarts dan een infectie bij bijvoorbeeld het geven van vaccin ? dan wordt toch ook de huid wel ontsmet neem ik aan?

Niet. Het infectiegevaar is niet groot (een gezond dier met een intact immuunsysteem kan een paar meegesleepte micro organismen best aan).
En "huid ontsmetten" in de zin van steriliseren is praktisch gezien zo goed als onmogelijk (die alcohol doekjes zijn alleen om de klant gerust te stellen... ;) ).
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 22-03-16 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 23:23

xyzutu2 schreef:
Jemig! :wow: :(
Dat is zo ongeveer 1000x erger dan ik had verwacht! :oo :x

Denkt de dierenarts dat dit nog goedkomt? Want hoe hou je zo'n krater in vredesnaam schoon...

Wat de hoefbevangenheid betreft lijkt het voorhoefje op de laatste foto wel echt een snavelvorm te hebben. Vaak verlicht het hoefbevangen patienten al enorm qua pijn als de teen (maar ook de hielen) wordt ingekort zodat ze tijdens het lopen niet steeds tegen hun hoefwand aan de voorkant botsen.

De dierenarts heeft wel de indruk dat het goed komt. hij staat overdag gewoon op stal, en de wond is voor zo ver dat kan goed afgedekt, als we thuis zijn spoelen we 3 keer per dag, maar dat is gewoon niet altijd mogelijk. de pony zit goed onder de pijnstillers dus hij heeft gelukkig geen pijn.

er was inderdaad al gebeld met de hoefsmid, maar aangezien we nu zitten met deze enorme wond is die even wat uitgesteld.

Rey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:24

Die foto's zien er erger uit dan ik verwacht had. Ik kan je helaas niet helpen, had ook nooit verwacht dat van een verkeerde spuit er zo'n wond uit voort zou kunnen komen :(:) sterkte en succes!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:26

en wow... Vaak als mensen zeggen dat de foto's heftig zijn, kik ik er niet op. Ik heb al veeel gezien maar hier slik ik toch wel even van! Ik hoop echt voor je dat je een goede arts hebt die goed in ziet wat hier gaande is.

Krijgt hij verder nog iets van medicatie? Heeft de arts verder nog uitgelegd hoe dit precies kan ?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:27

jeemig,

maar daar zit ook nog ontzettend veel ontstekingsmateriaal in ook?
heeft de DA het gebied goed schoongeschraapt en ontsmet?

om heel eerlijk te zijn, ik zou met dit dier naar een kliniek gaan om het daar te laten behandelen en te kijken wat er mogelijk is..

want met zo'n groot gebied is het voor mijn gevoel bijna onmogelijk om ontstekingen nog te voorkomen en vanuit die plek kan een bloedvergiftiging zomaar op het hart en de longen zitten.

via de deken en handdoek, maar ook via het spoelen (bijna onmogelijk om puur en alleen de wond te raken) komt er steeds vuil bij.

vraag op z'n minst een andere da om er naar te kijken of om te vragen of je niet beter naar een kliniek kunt.. want ik zie dit 123 niet zomaar goed komen aan de buitenlucht en alleen maar spoelen

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 23:27

Omdat de wond nu in zo'n korte tijd zoveel veranderd is kijken we het even aan en gaan we door zoals we nu bezig zijn. als we merken dat er de komende week niet veel verbetering komt gaan we er zeker mee naar de kliniek.

ik heb van het weekend de dienstdoende arts laten komen, dit was een andere als mijn eigen DA en deze gaf ook aan dat dit er echt bij hoort.

Anoniem

Re: Pony verkeerd gespoten, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:28

Ik zou idd ook je pony op de kliniek zetten. Wat heftig zeg, sterkte ermee iig.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 23:29

casperzazoe schreef:
en wow... Vaak als mensen zeggen dat de foto's heftig zijn, kik ik er niet op. Ik heb al veeel gezien maar hier slik ik toch wel even van! Ik hoop echt voor je dat je een goede arts hebt die goed in ziet wat hier gaande is.

Krijgt hij verder nog iets van medicatie? Heeft de arts verder nog uitgelegd hoe dit precies kan ?

hij krijgt op het moment bute en ontstekingsremmers, de dierenarts zegt dat dit een combinatie is van de vloeistof op de verkeerde plek en een hele heftige reactie van de pony.
Laatst bijgewerkt door okdoei op 22-03-16 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:29

dit wordt voor mijn gevoel alleen maar groter..
want de randen kunnen op geen enkele manier nog bijeen komen.
het vel aan de randen is zwaar door het vocht dus 'scheurt' verder in, mede onder invloed van eventueel zwelling.. en de ontsteking lijkt ook niet rustig :(

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 23:32

elenaMM77 schreef:
dit wordt voor mijn gevoel alleen maar groter..
want de randen kunnen op geen enkele manier nog bijeen komen.
het vel aan de randen is zwaar door het vocht dus 'scheurt' verder in, mede onder invloed van eventueel zwelling.. en de ontsteking lijkt ook niet rustig :(

morgen komt de DA weer, ik ga dit zeker aan hem voorleggen.

Ook ga ik even overleggen met mijn ouders of het inderdaad niet verstandiger is om hem op de kliniek te zetten.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:32

okdoei schreef:
xyzutu2 schreef:
Het is inderdaad wel handig om niet alleen te weten wat er precies gespoten is, maar ook wáár het gespoten had moeten worden (ader? spier?) en waar de spuit uiteindelijk terecht is gekomen. Anders blijft het een beetje gissen.

als ik het goed heb begrepen had het in de ader gemoeten, maar is dus in het lichaam terecht gekomen.

Als het in de ader had gemoeten, dan is het raar dat er in de borst wordt gespoten.
Alles wat er in een ader moet, wordt in de halsader gespoten.
Nergens anders.
Puur om het feit dat er bijna nergens een goede ader te vinden is.
Als er in de borst wordt gespoten, dan is het iets dat in de spier moet.
Zou je alsjeblief willen vragen wat hij precies heeft gespoten?

En als hij buut krijgt, is dat in zijn paspoort aangetekend?

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 23:34

Het is inderdaad wel handig om niet alleen te weten wat er precies gespoten is, maar ook wáár het gespoten had moeten worden (ader? spier?) en waar de spuit uiteindelijk terecht is gekomen. Anders blijft het een beetje gissen.

als ik het goed heb begrepen had het in de ader gemoeten, maar is dus in het lichaam terecht gekomen.
Als het in de ader had gemoeten, dan is het raar dat er in de borst wordt gespoten.
Alles wat er in een ader moet, wordt in de halsader gespoten.
Nergens anders.
Puur om het feit dat er bijna nergens een goede ader te vinden is.
Als er in de borst wordt gespoten, dan is het iets dat in de spier moet.
Zou je alsjeblief willen vragen wat hij precies heeft gespoten?

En als hij buut krijgt, is dat in zijn paspoort aangetekend?

Hij is ook in de hals gespoten, de vloeistof is dus helemaal naar beneden gezakt.
Ja buut is aangetekend.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:34

Sodeju... :oo
Arm.. arm dier..
Ik zou eens met je DA overleggen of je het niet met mestiran mag behandelen.. dat verzorgt de wond, dood bacteriën, is helend en voorkomt wild vlees.. :o

Enne.. ik neem aan dat je da ook alle kosten die hiermee gemoeid zijn, voor zijn rekening neemt?

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:35

jezus. das een wond..
ik heb ooit weleens een dierenarts gehad die ook verkeerd spoot, maar dat is bij een fikse vochtophoping gebleven..
maar dit. pfff
ik heb ook goede ervaringen met mesitran.
ademt je deken goed btw? want is denk wel belangrijk dat het eronder niet gaat broeien of dergelijke?
maar neem aan dat je dat wel besproken heb met je dierenarts

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:35

Is het misschien verstandig om een second opinion te vragen bij een andere dierenarts? Vind zoals jij nu over hem verteld 'm best laconiek overkomen.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:37

okdoei schreef:

Hij is ook in de hals gespoten, de vloeistof is dus helemaal naar beneden gezakt.
Ja buut is aangetekend.

Waar in de hals is hij gespoten?

Christiene

ik heb ook wel het een en ander aan wonden gezien, maar dit is wel heftig.

als je al een tweede da er bij hebt gehad geloof ik het al wat beter dan een arts.
je kan altijd de foto's eens mailen na een kliniek kijken wat ze er van zeggen?

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 23:37

Klopt, we wisselen dekens af, gaan iedere dag in de was en het zijn dunne dekens, die wat hij op de foto om heeft is een veel te grote van onze andere pony, omdat we op dat moment onvoldoende dekens hadden en zijn eigen in de was zat.

Over de kosten heb ik het met de DA nog niet gehad, maar hij is er zelf ook echt ziek van dus ik geloof dat hij daar niet kinderachtig over gaat doen.

Edhunter

En als hij buut krijgt, is dat in zijn paspoort aangetekend?[/quote]

Sorry wat wil je hier mee bereiken ???

Btw vind het gat erg groot en zeker een fout van de da zal ook zeker met hem gaan overleggen over de eventuele kosten !!!

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 23:38

Christiene schreef:
ik heb ook wel het een en ander aan wonden gezien, maar dit is wel heftig.

als je al een tweede da er bij hebt gehad geloof ik het al wat beter dan een arts.
je kan altijd de foto's eens mailen na een kliniek kijken wat ze er van zeggen?

Dat is inderdaad een goed idee, ik kan de foto's altijd eens doormailen kijken wat ze er van zeggen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:39

Zo dat is echt een beste wond zeg :oo Arm dier! Hier ook goede ervaringen met honingzalf. Ben benieuwd wat ze er op de kliniek van zeggen.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 23:39

fleurtjeuh schreef:
okdoei schreef:

Ja buut is aangetekend.

Waar in de hals is hij gespoten?

Phoe dat durf ik zo niet te zeggen, was er zelf op dat moment niet bij. Degene die er bij was was mijn vader en die ligt al in bed. zal het morgen eens navragen.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:42

Deze wond ziet er zeer ernstig uit. Mijn inziens dient de pony zo spoedig mogelijk behandeld te worden op een goede kliniek. Hopelijk komt het nog goed. Heel veel sterkte!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:42

Hemel wat een wond.
Sterkte ermee.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 23:43

Desty schreef:
Is het misschien verstandig om een second opinion te vragen bij een andere dierenarts? Vind zoals jij nu over hem verteld 'm best laconiek overkomen.

Oh dan vertel ik het absoluut niet op een goede manier, de DA zit er zelf ook erg mee. hij komt vaak uit zichzelf langs om de pony te controleren. het is absoluut niet iemand die onvoorzichtig is of vies materiaal gebruikt o.i.d.

Heb er al een andere da bij gehad, de weekend arts van een andere praktijk. deze gaf aan dat bij een heftige reactie dit er inderdaad bij hoort. hij had ook al voorspeld dat de huid eerst los zou laten en dat het echt van binnen uit moest helen.

Ik mail morgen even met de kliniek om te overleggen wat het verstandigst is.