Waarom beweegt de buik van mijn pony zo? [filmpje]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:31

Ik vind dit wel vreemd hoor. Waarom schrijf je niet in je OP dat ze bij een hengst heeft gestaan?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:32

Papa heeft ook een drachtig buikje :+

Ik zie zo gauw geen beweging dat ik denk van 'wauw die is drachtig' maar het zou kunnen.
Wat is je plan met het veulen, houden?

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 21:35

Renaatt92 schreef:
Ik vind dit wel vreemd hoor. Waarom schrijf je niet in je OP dat ze bij een hengst heeft gestaan?

Heb ik al gezegd ! Omdat ik graag subjectieve oordelen wilde:) en niet van oh ze heeft bij de hengst gestaan, Dus ze is drachtig !

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 21:41

Azmay schreef:
Papa heeft ook een drachtig buikje :+

Ik zie zo gauw geen beweging dat ik denk van 'wauw die is drachtig' maar het zou kunnen.
Wat is je plan met het veulen, houden?

Ik heb eigenlijk nog geen idee! Het is beter van niet, want ik heb genoeg aan 3 ponies qua verzorging. Maar het zou goed kunnen dat ik me er direct zo aan ga hechten, dat ik die kleine ook niet meer kwijt wil :o

Ik weet wel dat dit voorlopig mijn laatste veulentje wordt !

Kimley

Re: Waarom beweegt de buik van mijn pony zo? [filmpje]

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:45

Maar scannen kost geld.. oke!
Maar wat nou als er een tweeling in zit? ( ga ik niet vanuit met deze buik maar toch)
Dat kan gevaarlijk zijn voor je merrie ;)
Maargoed allemaal zelf weten. Vind het wel een beetje raar, wel een veulen willen fokken maar geen geld uit geven.. wat denk je dat een veulen kost ? :)

Verder niet aanvallend bedoelt.. maar ik vind het apart

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 21:49

Kimley schreef:
Maar wat nou als er een tweeling in zit? ( ga ik niet vanuit met deze buik maar toch)
Maargoed allemaal zelf weten. Vind het wel een beetje raar, wel een veulen willen fokken maar geen geld uit geven.. wat denk je dat een veulen kost ? :)

Ik laat de natuur gewoon zijn gang gaan. Ik scan mijn schaap of konijn ook niet of die drachtig is, dat kan net zo goed fout gaan. En ik ben niet naïef, ponies kosten altijd geld.

Ik behandel mijn pony's gewoon net als mijn andere dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:49

Als die bij hengst heeft gestaan is kans wel zeer groot dat zwanger is. Enige die uitstel kan geven is de dierenart!
Bokkers met röntgen ogen moeten uitgevonden worden. Of je moet geloven in glazen bollen :o

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:54

Arianne95 schreef:
Kimley schreef:

Ik laat de natuur gewoon zijn gang gaan. Ik scan mijn schaap of konijn ook niet of die drachtig is, dat kan net zo goed fout gaan. En ik ben niet naïef, ponies kosten altijd geld.

Ik behandel mijn pony's gewoon net als mijn andere dieren.

Oke duidelijk :)
Was ook verder niet aanvallend bedoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:55

Ik zou inderdaad ook de dierenarts laten scannen. Die kan zeggen of het veulen op schema zit en ook kijken of er extra risico's zijn voor de merrie. Het kost geld, maar dat hoort er nou eenmaal bij.
Waarom fok je eigenlijk een veulen als je niet weet wat je ermee kunt/wilt doen? Er zijn al zo ontzettend veel te veel shetlandveulens die voor de lol gefokt worden en uiteindelijk nergens terecht kunnen als ze de schattige veulenfase voorbij zijn. Of hebben hengst en merrie supergoede papieren zodat het veulen altijd goed terecht komt?

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 22:03

xyzutu2 schreef:
Ik zou inderdaad ook de dierenarts laten scannen. Die kan zeggen of het veulen op schema zit en ook kijken of er extra risico's zijn voor de merrie. Het kost geld, maar dat hoort er nou eenmaal bij.
Waarom fok je eigenlijk een veulen als je niet weet wat je ermee kunt/wilt doen? Er zijn al zo ontzettend veel te veel shetlandveulens die voor de lol gefokt worden en uiteindelijk nergens terecht kunnen als ze de schattige veulenfase voorbij zijn. Of hebben hengst en merrie supergoede papieren zodat het veulen altijd goed terecht komt?

Hmm dit was niet echt mijn bedoeling met dit topic om zulke reacties op te roepen. Je zegt eigenlijk dat alleen mensen die pony's met papieren hebben mogen fokken, want dan komen ze zeker goed terecht. Dat klopt natuurlijk niet. Ik ga er voor zorgen dat mijn paardje goed terecht komt mocht ik het verkopen.

Scannen kan handig zijn inderdaad, maar ik heb er voor gekozen om dit niet te doen. Mocht er geen veulentje komen, dan ga ik wel kijken of de merrie misschien iets mis heeft met de baarmoeder. Ik kan goed voor mijn paarden zorgen hoor.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:09

wat een mooie papa! Gefeliciteerd enne wel een topic openen met foto's als het zo ver is he :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:27

Arianne95 schreef:
xyzutu2 schreef:

Hmm dit was niet echt mijn bedoeling met dit topic om zulke reacties op te roepen. Je zegt eigenlijk dat alleen mensen die pony's met papieren hebben mogen fokken, want dan komen ze zeker goed terecht. Dat klopt natuurlijk niet. Ik ga er voor zorgen dat mijn paardje goed terecht komt mocht ik het verkopen.

Scannen kan handig zijn inderdaad, maar ik heb er voor gekozen om dit niet te doen. Mocht er geen veulentje komen, dan ga ik wel kijken of de merrie misschien iets mis heeft met de baarmoeder. Ik kan goed voor mijn paarden zorgen hoor.

Ik zeg helemaal niet dat alleen mensen met paarden met papieren veulens mogen fokken. Ik heb zelfs zelf al zo'n 17 jaar twee erg leuke papierloze shetten lopen. :)
Alleen ben ik wel realistisch genoeg om te beseffen dat zij misschien wel de uitzondering zijn, aangezien je op elke markt tientallen papierloze shetveulens ziet die gewoon per dozijn worden opgekocht door de slager. Er zijn gewoon teveel veulens voor de markt, onder andere doordat shetten over het algemeen niet doelbewust gefokt worden (zoals dat bijvoorbeeld bij grote paarden gaat: namelijk doordat iemand voor een specifiek doel een specifieke hengst uitzoekt om een specifieke markt te kunnen bedienen zodat het paard een zo goed mogelijke kans heeft om goed verkocht te worden), maar gewoon vermeerderd worden door elk jaar een andere hengst in een wei met 20 merries te gooien. Daardoor blijven alle 'shetlandplagen' zoals patellafixatie en zomereczeem generatie op generatie doorwoekeren. De leukste kleurtjes dan worden misschien nog verkocht en de rest... Tja.

Als jij deze hengst specifiek hebt uitgekozen voor deze merrie om haar zwakkere punten te versterken zodat het veulen qua conformatie, gangen en karakter de beste kansen meekrijgt op een fijn leven dan is dat natuurlijk al een heel ander verhaal. :)

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 22:38

Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor. Maar ik wilde heel graag een keer een veulentje van Sterre hebben. Het is dan ook niet mijn plan om haar weer te laten dekken voorlopig. Ik weet best dat er heel veel shetjes aan worden geboden. mocht ik geen goed adresje voor het veulen kunnen vinden, dan houd ik het zelf.

Je kunt het onverantwoordelijk noemen om zomaar te fokken, maar ik denk wel dat ik dit net zo goed een keertje mag en kan doen als andere fokkers :)

Ik ben ook zeker niet van het zomaar vermeerderen, zoals in jouw voorbeeld. Stel dat de hengst of de merrie een gebrek had gehad die erfelijk is, dan was ik hier niet mee gaan fokken. Uiteraard zijn niet alle gebreken zichtbaar, maar dat is in de natuur ook niet zo.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:42

Je zorgt misschien goed voor je paarden, maar je bent ook redelijk roekeloos. Je fokt zomaar een veulen, en ik heb zo'n vermoeden dat de actie niet doordacht was doordat je de 'xie t wel' houding hebt.

Heb je wel enig idee hoeveel een veulen kost, zeker uit deze combinatie moet je er vanuit gaan dat je er niks op verdiend, eerder op toelegt.

Als je nou nog had een veulen had gefokt voor jezelf, als opvolger kon ik het nog begrijpen maar die intentie is er dus niet, heeft in ieder geval geen prioriteit. Dan is het meer kweken dan fokken.

Ik hoop dat alles goed gaat en dat je merrie als veulen gezond en levend erdoor krijgt.

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 22:54

KimD schreef:
Je zorgt misschien goed voor je paarden, maar je bent ook redelijk roekeloos. Je fokt zomaar een veulen, en ik heb zo'n vermoeden dat de actie niet doordacht was doordat je de 'xie t wel' houding hebt.

Heb je wel enig idee hoeveel een veulen kost, zeker uit deze combinatie moet je er vanuit gaan dat je er niks op verdiend, eerder op toelegt.

Als je nou nog had een veulen had gefokt voor jezelf, als opvolger kon ik het nog begrijpen maar die intentie is er dus niet, heeft in ieder geval geen prioriteit. Dan is het meer kweken dan fokken.

Ik hoop dat alles goed gaat en dat je merrie als veulen gezond en levend erdoor krijgt.

Ik weet hoeveel een veulen kost. Ik ben 20 en ken mijn verantwoordelijkheden. Ik heb mijn pony's voor de hobby en ja, dat kost mij geld. En ja, ik houd heel veel van ze, ik steek er veel tijd in, en het is een van de dingen waar ik voor leef :)

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje flauw hoe je reageert. Er zijn zoveel mensen die hun merries laten dekken voor nakomelingen. En dan mag jij bepalen voor mij dat ik dat niet mag doen, en de persoon die een springpaard wil fokken mag dat wel?

Ik denk dat ik hele gelukkige paardjes heb, omdat ze vooral lekker paard kunnen zijn, en niet hun hele leven hoeven te presteren voor hun eigenaar. En ik ga een veulentje krijgen die ook lekker paard mag zijn. Ik ga zeker zorgen dat ze goed terecht komt. En tuurlijk, als ik haar verkoop heb ik geen zeggenschap meer over haar. Maar dat heeft iedere persoon toch die een veulentje fokt ;)

Ik hoop niet dat ik verkeerd overkom, maar dit is wel hoe ik er over denk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:03

Volgens mij valt KimD je ook niet aan op hoe je je pony's verzorgt, maar geeft ze wel aan dat er een verschil is tussen jouw shet en het springpaard dat je aanhaalt als voorbeeld: voor het springpaard is er namelijk een markt (springruiters, altijd op zoek naar nieuw talent) en voor een shet zonder papieren niet tot nauwelijks. Dus als iemand een springmerrie heeft en daar een springhengst bij zoekt, dan is de kans vrij groot dat het veulen zelfs onbeleerd al een eigenaar vindt omdat er nou eenmaal vraag is naar goed springgefokte paarden.

Er is echter nauwelijks vraag naar papierloze shetten, en daar zijn er ook nog eens heel erg veel van. Als je wilt dat je veulen nog enigzins boven de rest uit komt drijven en wél opgepikt wordt door iemand die een shet zoekt en uit 300 kan kiezen, dan moet je hopen dat hij een leuk kleurtje heeft, en anders hem/haar houden tot hij 3 is en vervolgens goed beleren onder het zadel en voor de kar, want dan geef je hem ook meer waarde boven die andere 300 weilandshetlanders.

Eigenlijk draait fokken niet om de vraag of ik als mens fokken leuk vind, maar of ik een veulen zo kan fokken dat hij op eigen benen kan staan in de mensenwereld doordat hij iets heeft waar anderen naar op zoek zijn. Want als een veulen niets heeft waar anderen naar op zoek zijn, waar komt hij dan terecht?
Maar daar zul je vast al over nagedacht hebben.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:04

Realiseer je dan ook dat er mensen zijn die er gewoon heel anders over denken.

Ook mijn mening is dat je nogal roekeloos overkomt en zomaar wat doet.
Tuurlijk is een veulen leuk maar waarom als je toch niet de intentie hebt om het te houden?
Ik kan me daarom ook helemaal vinden in de reacties van KimD en xyzutu2.

Maar zoals je zelf al zegt ieder zijn mening en als we die van elkaar respecteren is dat mooi toch!

Uiteraard wil ik je heel veel geluk en plezier toewensen met je eventueel toekomstige veulentje. x

Iruss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:10

KimD schreef:

Kom op zeg! Wat een bokt opmerkingen weer. Ze zegt toch dat ze het veulen wellicht zelf houdt, zeker als er geen goede plek is.

De natuur gaat inderdaad zijn gang vaak wel. Zelf zou ik hier ook niet voor kiezen maar om iemand meteen roekeloos en ondoordacht te noemen op het kleine beetje informatie van ts slaat nergens op.

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 23:20

Ik snap jullie en ik ben het ook wel een beetje met jullie eens. Alleen bepaalde argumenten doen mij in de verdediging schieten.

Wie zegt dat zo'n springpaardje wel goed terecht komt? En dat die geen afwijkingen heeft onbedoeld? En ik fok niet elk jaar 20 kleine shetjes, maar dit is mijn tweede veulentje ooit. En misschien ook wel de laatste. er zullen in elk geval geen 20 veulentjes volgen ;)

Misschien ben ik inderdaad wel wat onnadenkend geweest, maar ik ben niet roekeloos. Het staat voor mij wel voorop: als ik haar niet een goed huisje kan garanderen bij verkoop, hou ik d'r gewoon zelf. En ja ik denk dat het een merrietje wordt :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:31

Fijn dat je haar in elk geval een leven kunt houden, mocht ze niet verkocht worden. Dat is al veel meer dan wat de meeste fokkers/vermeerderaars hun shetveulens kunnen bieden. +:)+

Je vergelijking met het springveulen met gebreken klopt echter natuurlijk niet. ;)
In theorie heeft jouw papierloze veulen evenveel kans op gebreken als het springveulen met papier. Gaat het mis, dan hebben beide veulens inderdaad een probleem. Alleen is die kans op heel veel soorten problemen bij een springveulen een stuk kleiner omdat beide ouders voordat er gefokt werd gekeurd zijn en lichamelijk helemaal gescreend zijn waardoor heel veel erfelijke bewegingsproblemen al weggehaald worden (die zitten er bij de weideshetten nog allemaal in).

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 23:37

Haha oke misschien klopt dat niet helemaal dan. Maar dan nog, ik vraag me dan altijd af hoe het komt dat de gemiddelde Shetlander ouder wordt dan het gemiddelde springpaard. (Is weer iets heel anders, maar hoe kan dat dan?)
Vraag ik me echt af , ook al ligt misschien de oorzaak wel heel ergens anders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:41

Ik denk dat dat vooral komt doordat dat een normaal groot springpaard pas rond zijn 8e volgroeid is en al op zijn 3e wedstrijden loopt. De gemiddelde shet wordt wat minder vroeg & zwaar belast. ;)

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 23:44

laat mijn shetjes maar lekker shet zijn en lekker oud worden.

Dankjewel voor je reacties :)

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 20:48

Sterre heeft harsjes! wel een heule vage foto maar toen ik een scherpere wilde maken was mijn mobiel leeg. Ik vind de uier nog niet echt dik trouwens, maar hij is wel elke dag wat dikker.
Afbeelding

Ook haar buik is echt niet dik. Maargoed, het wordt Sterre haar eerste veulentje en ze is van zichzelf ook fijn gebouwd, dus het verbaasd me niet dat ze niet dik is. Gisteren zag ze er zo uit.
Afbeelding

en hier nog een foto van vandaag, van voren.
http://boktimg.nl/img/m/bhtcZC.jpg

de banden worden al iets slapper, maar nog niet heel slap. Toch heb ik het gevoel dat het veulentje zich nog wel eens eerder kan gaan melden dan de tekenen laten zien. De vulva was ook donkerder gekleurd dan normaal, met rode strepen.
Laatst bijgewerkt door Gini op 08-04-16 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's zichtbaar, de rest in link

denisewinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:59

Stille volger. Ben benieuwd. Hoop het voor je.