Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Azmay schreef:Papa heeft ook een drachtig buikje![]()
Ik zie zo gauw geen beweging dat ik denk van 'wauw die is drachtig' maar het zou kunnen.
Wat is je plan met het veulen, houden?
Kimley schreef:Maar scannen kost geld.. oke!
Maar wat nou als er een tweeling in zit? ( ga ik niet vanuit met deze buik maar toch)
Dat kan gevaarlijk zijn voor je merrie![]()
Maargoed allemaal zelf weten. Vind het wel een beetje raar, wel een veulen willen fokken maar geen geld uit geven.. wat denk je dat een veulen kost ?![]()
Verder niet aanvallend bedoelt.. maar ik vind het apart
Arianne95 schreef:Kimley schreef:Maar scannen kost geld.. oke!
Maar wat nou als er een tweeling in zit? ( ga ik niet vanuit met deze buik maar toch)
Dat kan gevaarlijk zijn voor je merrie![]()
Maargoed allemaal zelf weten. Vind het wel een beetje raar, wel een veulen willen fokken maar geen geld uit geven.. wat denk je dat een veulen kost ?![]()
Verder niet aanvallend bedoelt.. maar ik vind het apart
Ik laat de natuur gewoon zijn gang gaan. Ik scan mijn schaap of konijn ook niet of die drachtig is, dat kan net zo goed fout gaan. En ik ben niet naïef, ponies kosten altijd geld.
Ik behandel mijn pony's gewoon net als mijn andere dieren.
xyzutu2 schreef:Ik zou inderdaad ook de dierenarts laten scannen. Die kan zeggen of het veulen op schema zit en ook kijken of er extra risico's zijn voor de merrie. Het kost geld, maar dat hoort er nou eenmaal bij.
Waarom fok je eigenlijk een veulen als je niet weet wat je ermee kunt/wilt doen? Er zijn al zo ontzettend veel te veel shetlandveulens die voor de lol gefokt worden en uiteindelijk nergens terecht kunnen als ze de schattige veulenfase voorbij zijn. Of hebben hengst en merrie supergoede papieren zodat het veulen altijd goed terecht komt?
Arianne95 schreef:xyzutu2 schreef:Ik zou inderdaad ook de dierenarts laten scannen. Die kan zeggen of het veulen op schema zit en ook kijken of er extra risico's zijn voor de merrie. Het kost geld, maar dat hoort er nou eenmaal bij.
Waarom fok je eigenlijk een veulen als je niet weet wat je ermee kunt/wilt doen? Er zijn al zo ontzettend veel te veel shetlandveulens die voor de lol gefokt worden en uiteindelijk nergens terecht kunnen als ze de schattige veulenfase voorbij zijn. Of hebben hengst en merrie supergoede papieren zodat het veulen altijd goed terecht komt?
Hmm dit was niet echt mijn bedoeling met dit topic om zulke reacties op te roepen. Je zegt eigenlijk dat alleen mensen die pony's met papieren hebben mogen fokken, want dan komen ze zeker goed terecht. Dat klopt natuurlijk niet. Ik ga er voor zorgen dat mijn paardje goed terecht komt mocht ik het verkopen.
Scannen kan handig zijn inderdaad, maar ik heb er voor gekozen om dit niet te doen. Mocht er geen veulentje komen, dan ga ik wel kijken of de merrie misschien iets mis heeft met de baarmoeder. Ik kan goed voor mijn paarden zorgen hoor.

KimD schreef:Je zorgt misschien goed voor je paarden, maar je bent ook redelijk roekeloos. Je fokt zomaar een veulen, en ik heb zo'n vermoeden dat de actie niet doordacht was doordat je de 'xie t wel' houding hebt.
Heb je wel enig idee hoeveel een veulen kost, zeker uit deze combinatie moet je er vanuit gaan dat je er niks op verdiend, eerder op toelegt.
Als je nou nog had een veulen had gefokt voor jezelf, als opvolger kon ik het nog begrijpen maar die intentie is er dus niet, heeft in ieder geval geen prioriteit. Dan is het meer kweken dan fokken.
Ik hoop dat alles goed gaat en dat je merrie als veulen gezond en levend erdoor krijgt.

KimD schreef:Je zorgt misschien goed voor je paarden, maar je bent ook redelijk roekeloos. Je fokt zomaar een veulen, en ik heb zo'n vermoeden dat de actie niet doordacht was doordat je de 'xie t wel' houding hebt.
Heb je wel enig idee hoeveel een veulen kost, zeker uit deze combinatie moet je er vanuit gaan dat je er niks op verdiend, eerder op toelegt.
Als je nou nog had een veulen had gefokt voor jezelf, als opvolger kon ik het nog begrijpen maar die intentie is er dus niet, heeft in ieder geval geen prioriteit. Dan is het meer kweken dan fokken.
Ik hoop dat alles goed gaat en dat je merrie als veulen gezond en levend erdoor krijgt.