Paarden met een verstandelijke handicap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 09:05

janouk schreef:
Koper schreef:
Vind ik niet. Zoals SandraVerl al schrijft: een paard is zich niet bewust van dat hij leert of van hoe zijn handelen een gevolg is van het verleden.

Bakkabouters hebben niks met verstand te maken maar met minder ontwikkelde zintuigen cq een andere manier van waarnemen bij paarden en mensen.

@koper ik denk dat je het menselijk 'verstand' schromelijk overschat. De 'mens' is gewoon een diersoort net als ieder ander dier. Niets meer en niets minder. En als je om je heen kijkt, wordt het menselijk 'verstand' maar weinig gebruikt :D

In de sociale psychologie is wel duidelijk dat de mens veel meer instinctief reageert dan men denkt.

Dit ben ik (als sociaal psycholoog) absoluut niet met je eens. Mensen zijn wel 'meer' dan andere diersoorten, omdat wij ons ervan bewust zijn dat we ooit doodgaan, langetermijngevolgen voor kortetermijngevolgen kunnen plaatsen en ons ervan bewust zijn dat we bepaald gedrag vertonen en dat mogelijk aanpassen.

Dieren die zich bewust niet voortplanten, die een snoepje niet aannemen omdat ze er dan later misschien twee krijgen of die vandaag lekker rustig doen op de wei, omdat ze morgen aan de bak moeten... dat bestaat niet.

Edit: we hebben een neocortex, precies!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 19:05

Thanks voor de vele antwoorden, zag een discussie als deze niet aan komen maar is erg interessant :). Het was niet mijn bedoeling specifiek "verstand" te bespreken, ik had het eigenlijk "beperking" moeten noemen maar desalniettemin is het uit gelopen op een leerzaam topic. Ik hoor graag meer :).

Ps: KimD, kan je dat filmpje toevallig linken?