twee griffelbeenbreuken in één been, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 14:08

Bij een ongeluk heeft mijn paard een gecompliceerde, open griffelbeenfractuur opgelopen. De breuk zat vlak onder voorknie, en kon niet geopereerd worden. Na ontslag uit de kliniek moest ik nog wel maandelijks terugkomen voor controle van de fractuur. Er werden dan X-ray foto’s gemaakt. Op gegeven moment kon je daarop heel goed zien hoe de botfragmentjes werden ingevangen in een wolk kraakbeen. Afgezien van rust (moest toch vanwege de overige verwondingen) heeft het paard geen speciale behandelingen gehad. Toen de fractuur genezen was had hij wel een bult (“duivenei”) op de plek van de breuk, waardoor het in het begin lastig was om passende pijpkousen te vinden. De bult is in de loop der jaren afgevlakt en nu alleen nog maar zichtbaar als je weet waar het zit.

Mijn paard was toen 7 jaar oud. Hij heeft daarna nog succesvol Z2-dressuur gelopen en is inmiddels een gezonde 28-jarige en nog klokzuiver op het harde.

Maar zoals Sizzle zegt: ook bij mijn paard bestond er een risico dat door de (kraak)beenvorming peesletsel zou ontstaan. Ik heb geluk gehad dat dit niet gebeurt is. Als het operabel is zou ik dat zeker laten doen.

Beertje1983

Re: twee griffelbeenbreuken in één been, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 14:59

Hoi TS,

Heb niet alle reacties goed gelezen, dus als ik iets dubbel zeg alsvast mijn excuses :)
Mijn merrie heeft vorig jaar ook een dubbele breuk in het griffelbeen gehad.
In overleg met de dierenarts hebben we haar op rust gezet. Niet op stal, want dat gaat niet. Dus alleen op een kleiner stukje wei. En toen wachten en duimen. Als het niet aan elkaar zou groeien, moest het operatief verwijderd worden.
Na 8 weken foto's gemaakt en samen met de dierenarts een dansje gedaan. Het zat weer aan elkaar!
Het is wel zo dat de botjes nog redelijk op zn plek stonden. Als ik naar de foto's van jouw paard kijk, is dat niet het geval. Dit ziet er eerlijk gezegd niet uit alsof het weer aan elkaar kan groeien, het bot is te ver verplaatst. Als dat al gaat groeien heb je een grotere kans op botwoekering. Helaas uit ervaring kan ik vertellen dat dat ook nog een hoop ellende kan geven aan pezen die daar in de buurt lopen. Dat risico heb je, als het griffelbeen verwijderd wordt, denk ik minder.
Misschien is een second opinion helemaal niet zo'n gek idee.
Heel veel succes in ieder geval! :(:)

gwen9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:17

mijn paard heeft ook zijn griffelbeentje gebroken, dit was een enkele breuk maar wel zo dat operatie de enige optie was.
als ik de foto van jou paardje zie denk ik dat dat vanzelf niet weer goed aan elkaar gaat komen.
de operatie is mij mee gevallen, eerst 2 weken boxrust wat lastig is, daarna mocht hij 2 weken 5 min stappen per dag. en omdat hij behoorlijk druk was mocht hij naar een maand een kwartier los in de bak om even zijn energie een beetje kwijt te kunnen. met 6 weken kon ik hem al weer longeren en kort daarna ook weer voorzichtig opgepakt met rijden.
het is 2 jaar geleden en hij heeft er nog niet weer last van gehad, en ik rij behoorlijk intensief.
ik zal er nog even een andere dierenarts naar laten kijken!
veel succes met alles!! want het is wel ontzettend balen!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:45

Mijn ervaring is dat die losse stukjes bot vaak gaan irriteren en alleen maar voor last zorgt.
Dus dat je dan krijgt dat het maar niet wil genezen , dat je dikke benen houdt en zo wat.

Heb meerdere paarden geopereerd zien worden aan de griffelbeentjes en voor zover ik weet eigenlijk altijd gelukt. Meeste die ik ken worden weer volop bereden.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:00

Mijn paard had ook een breuk aan zijn griffelbeentje van het voorbeen. Rust hielp niet.
Opereren was een optie maar dit raadde de dierenarts af, omdat het geen garantie was op een goed lopend paard, maar wel hoge kosten en lange revalidatie. Daarnaast was mijn paard op dat moment 22 jaar. Was hij 10 jaar jonger geweest, was het nog het overwegen waard geweest.
Niet opereren was ook geen optie: doordat het griffelbeentje weer was hersteld maar wel met enige botwoekering, waren de pezen die er naast lagen, continu geïrriteerd.
Dit gaf pijn.
Uiteindelijk heb ik mijn paard weggebracht naar de slacht.

Vind het wel wel prettig om te lezen dat een breuk van het griffelbeentje niet direct eind van het verhaal is. Fijn dat een hoop paarden wél goed herstellen.

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 16:53

Mijn paard is denk ik 4 jaar geleden geopereerd aan een breuk in het griffelbeentje, omdat bij ons de breuk te hoog zat moesten er pinnen in (deze zijn later weer verwijderd). Bij een paard van een kennis van mij zat de breuk heel erg laag waardoor ze het onderste stukje hebben verwijderd. Beide paarden hebben daarna nog succes vol Z gelopen.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 11:42

TS, hoe gaat het nu? Al beter met je paard?

Mijn paard is vorige zomer gigantisch hard meerdere keren op haar linker achterbeen getrapt door een ander paard. Direct stokkreupel, maar later ging het beter. Toch ging het herstel niet vlot vooruit, dus naar de kliniek gegaan. Al snel werd een griffelbeenbreuk geconstateerd. De breuk was laag afgebroken, op ongeveer 1/3 en daarin goed vergelijkbaar met de röntgenfoto's van jouw paard. Alleen bestond het afgebroken deel wel uit één stuk, dus geen dubbele breuk.

Advies was opereren. De week erop had de chirurg plaats en is het afgebroken stukje griffelbeen verwijderd. Na de operatie is mijn paard al heel snel weer helemaal van haar kreupelheid afgekomen, terwijl ze zo lang het botstukje erin zat nog duidelijk pijn eraan had. Het verdere herstel is snel en voorspoedig gegaan. Haar been is enkel altijd net een fractie dikker gebleven, maar eigenlijk is dit alleen nog voelbaar, niet meer zichtbaar. Het is niet erger na een nacht op stal te hebben gestaan, hooguit minder na extra beweging. Intussen wordt ze weer vrij intensief bereden en dit gaat heel goed. Ze heeft er nooit meer last van gehad. Ik ben dus erg blij met hoe het afgelopen is. De kosten lagen op een ruime €1.000,- Mijn paard is 7 jaar.

4ever2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:07

Ik reageer hier ook even. Mijn paard is afgelopen week gediagnosticeerd met een griffelbeenbreuk in haar rechter spronggewricht bovenaan lateraal. Zij heeft 1,5 jaar geleden een ongeluk gehad en al die tijd is het vaag geweest wat ze nou precies had. Nu eindelijk duidelijkheid, maar wat we er nog mee kunnen weten we niet.
Ik vind boxrust eigenlijk geen optie voor mijn merrie, dus dan zijn er nog drie opties: 1. operatie 2. op de wei voor een paar maand 3. inslapen En inslapen zeg ik omdat ze ook een rug en heupprobleem heeft dankzij het ongeluk.
Ze loopt trouwens kreupel, maar aan het spronggewricht zelf is geen zwelling te zien.
Ik moet nog horen of dit te opereren valt, maar ik ben erg benieuwd naar de kosten die een operatie met zich meebrengen. Iemand die me dit wil/kan vertellen? Mag ook via pb.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:46

4ever2day; je hebt een pbtje.